/fotboll/osk/forum/878.aspx/fotboll/osk/forum/878.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison
2015-10-08 13:20
Så jävla trott på kommentaren att eftersom tränaren ser alla matcher och alla träningar så har han alltid rätt och därmed är det inget att diskutera, laguttagningar är subjektiva och det gäller även Sixten, Axén, Peo eller Peking-Janne.
Kvalificerat skitsnack att hävda att de klubbar som släpper fram fler unga spelare endast gör det pga dålig ekonomi.
Örebro Bastard on Parade
2015-10-08 12:28
@Jonas r:

I länkad artikel hittar du ganska många lag som är bättre än ÖSK på att släppa fram talanger. Den är förvisso inte helt korrekt, men det ger ändå en ganska tydlig indikation på att ÖSK inte vågar släppa fram unga spelare. Vi får väl summera hur det ser ut efter säsongen när facit finns tillgängligt.

Gällande ditt argument om att vissa lag tvingas till att släppa fram unga spelare på grund av ekonomin så köper jag inte det. Känner du till hur ÖSK:s ekonomi ser ut? Känner du till att vi inledde säsongen med en liten trupp?

Häcken omsatte 142.9 miljoner kronor under 2014 och de har ett stort eget kapital. De har råd att värva dyra spelare, men ändå har de släppt fram massor av unga spelare. IFK Norrköping omsätter också mycket mer än vad ÖSK gör och de har med mycket god framgång släppt fram spelare från de egna leden. Både Malmö och Elfsborg har dessutom släppt fram många spelare de senaste åren. Vissa säger att de har så mycket bättre ungdomsspelare, men ÖSK:s olika ungdomslag har ju fina resultat de senaste åren.

Angående U21-matcher och träningsmatcher så finns det så klart en skillnad jämfört med Allsvenskan. Däremot så tycker jag fortfarande att det är relevant att jämföra insatser i samma match. Om en A-lagsspelare inte kan tända till vid spel i U21-laget så bör det inte gynna honom vid nästa uttagning till A-laget. Det är inte professionellt av en spelare om han inte kan prestera i sådana matcher. Man kan så klart argumentera för att han kan höja sin nivå när det gäller spel i Allsvenskan, men varför kan man inte använda samma argument för talangerna? Axén pratar mycket om självförtroende hos Broberg och Ajdarevic. Hur skulle talangernas prestationer påverkas om deras självförtroende stärktes av bra prestationer? Det är ju knappast bra för självförtroendet att bli petad av spelare som underpresterar över en längre period och/eller är skadade/sjuka.
Örebro Lord Pode
2015-10-08 11:25
@Nissesson:

Sverige såklart.
Örebro Jonas r
2015-10-08 11:13
[QUOTE=Nicka i ribban]Faktum är ju att det tog 8-9 omgångar innan en av våra anfallare gjorde mål. Att då inte testa Jonis tyckte jag var konstigt. Jag har inte ändrat mig idag i den frågan. Sen är ÖSK sämst i Allsvenskan på att släppa fram unga spelare. Det har man fått svart på vitt. Jag tror inte att våra ungdomar är såpass mycket sämre än de andra lagens. Lundberg har fått hoppa in 2 gånger i år, Lipovac hade en liknande siffra förra året. Att ungdomarna inte får spela nu i höst förstår jag mycket väl, men att i våras spela en skadad/sjuk och (åtminstone på match) iskall Pode istället för framtiden låter märkligt i mina öron. Med facit i hand kunde det knappast ha gått sämre. [/QUOTE] Sämst i allsvenskan kom ingen Hur jämför du nu? Visa mig varje lag som är bättre? ps Att de finns lag som gett ungdomar chansen kan ju också betyda att ett.lag ej har råd att värva och tvingas mer eller mindre. T.Ex. se på lagen under oss ....
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Jonas r
2015-10-08 11:04
kul att de blev lite reaktion på mitt inlägg. Laguttagningar bygger som jag förstått det på form för dagen men kanske också spetsegenskaper som kan vara nyttiga under en match. Ex därför jag tror att Pode fått chansen framför en ungdom hans passningsfot kan bli livsavgörande, detsamma gäller DG med sin snabbhet. All respekt för er som deltar på u21 det är passionerat supporterskap för mig. Men den typen av motstånd kan sällan jämföras med allsvenskan, det viktiga tävlingsmomentet saknas och därför tror jag det är vanskligt att dra för.stora växlar på en sån match. Nja att Axén är rak och ärlig är lika med diktatur håller jag inte med om. Jag upplever att hans kritik riktar sin ofta mot Na. Ex Crona han har väl inte haft många rätt under säsongen och vi minns väl också hans hårda kritik när Hasani fick gå.
AIK Nissesson
2015-10-08 10:41
@Lord Pode:

Vilket landslag?
Örebro Lord Pode
2015-10-08 10:20
@combatspenat:

Har hört att han inte är i närheten av Jimmys talang tex. Han lever väldigt mycket på sitt namn.
Örebro Lord Pode
2015-10-08 10:11
Axén till landslaget!
AIK Nissesson
2015-10-08 08:41
BoP

Mycket tänkvärt inlägg, som vanligt, jag tror att många supportrar har samma känslor som du ...
Örebro Center
2015-10-08 08:28
@Jonas r:

Ska vi diskutera laguppställningar på medlemsmötena?
Örebro Nicka i ribban
2015-10-08 08:17
Faktum är ju att det tog 8-9 omgångar innan en av våra anfallare gjorde mål. Att då inte testa Jonis tyckte jag var konstigt. Jag har inte ändrat mig idag i den frågan. Sen är ÖSK sämst i Allsvenskan på att släppa fram unga spelare. Det har man fått svart på vitt. Jag tror inte att våra ungdomar är såpass mycket sämre än de andra lagens. Lundberg har fått hoppa in 2 gånger i år, Lipovac hade en liknande siffra förra året. Att ungdomarna inte får spela nu i höst förstår jag mycket väl, men att i våras spela en skadad/sjuk och (åtminstone på match) iskall Pode istället för framtiden låter märkligt i mina öron. Med facit i hand kunde det knappast ha gått sämre.
Örebro pemo
2015-10-07 23:05
Bastard on Parade
Mkt bra inlägg. Det finns faktiskt en gråszon, trots att vi alla gillar svart/vit.
Får väl hoppas att unge Durmaz inte väljer ÖSK om han nu vill utvecklas.
Gör som Björnqvist, ta några år i en lägre serie och spela A-lagsfotboll istället för bänken eller ett ointressant U-lag
Örebro Bastard on Parade
2015-10-07 21:40
Jonas R//

1) Jag såg också cup-matchen mot IFK Örebro. Menar du att Jonis, med sina två mål, var sämre än Kalle? Tycker du att Moberg gjorde en bra match? Jag har sett ganska många U19 och U21-matcher i år. Jag har sett A-lagsspelare vara sämre än U-spelarna, men likväl har de prioriterats i A-laget. Jag har sett Ring göra bra insatser mot Bröndby och Midtjylland, men ändå går Pode före på en position som han inte behärskar. Axén har ju själv sagt att Pode var både skadad och sjuk i premiären mot IFK Norrköping. Det finns flera exempel på spelare som inte har kunnat träna ordentligt på grund av skador, men ändå har de varit givna i startelvan.

Truppen blev starkare i somras så jag förstår att det har blivit svårare för Jonis att ta en plats, men han borde definitivt ha fått chansen tidigare när befintliga forwards underpresterade och vi hade förtvivlat svårt att göra mål. Nordin Gerzic är absolut ingen anfallare och ändå fick han spela i den positionen i några matcher.

2) Vilken sanning är det som lättkränkta supportrar inte klarar av att höra? Varför är Axéns subjektiva åsikt sanning medan någon annans subjektiva åsikt inte är värd annat än att hånas? Axén har ju sagt något i stil med att Wiktorsson inte har varit tillräckligt bra, därför har han inte startat. Jag tycker att Wiktorsson har bevisat i de 6 senaste matcherna att han är tillräckligt bra. Men i diktaturen ÖSK så är väl Axéns ord lag och facit så vem är jag att ifrågasätta Axéns tidigare laguttagningar?

Menar du att man som medlem ska vänta med att framföra sina åsikter till föreningsstämman som inträffar 1 gång per år? Ja, det låter onekligen som ett konstruktivt och proaktivt sätt för att föra fram sådant som man upplever som problem idag.
AIK Nissesson
2015-10-07 19:53
Jonas r

Jag har alltid trott på ÖSK, och hoppas verkligen att Axén kan lyfta klubben till stora framgångar, jag längtar så ...

... å inget jädra gnäll:)
Örebro Minatankar
2015-10-07 19:17
Se länk om sponsorers reaktion på läkarvåld i Göteborg.
Örebro Jonas r
2015-10-07 19:07
Ang Axén För det första har alltid trott på Axén. Har har som få tränare bjudit på sig själv under hela sin tid i ÖSK. Varit tillgänglig även när det varit tufft. Inte duckat för någon fråga. vågat vara rak och ärlig mot supportrarna. Nu till gnället om att han vågar säga vad han tycker. 1. Ang varför våra unga inte får mer speltid. Ni som klagar över detta, har inte sett alla u21 både hemma.och bortamatcher? har ni deltagit på alla träningar? Nä tänkte väl det då har jag också svårt att kritik på allvar. Jag har endast sett cup matchen mot Ifk örebro och då imponerade inte ungdomarna. 2. Att man som supporter är lättkränkt och inte klarar av att höra på sanningen är bara beklagligt. Inget som Axén ska behöva stå till svars för. ÖSK är en demokratisk och medlemsstyrd klubb. Som medlem kan du göra din röst hörd den väger lika tungt som alla andras. Använd er röst där på ett konstruktivt sätt istället för att gnälla om vad en tränare säger.
Örebro Nicka i ribban
2015-10-07 18:15
@zxcv:

Hahaha! Det här kan vara bland det bästa jag sett! :D
Örebro zxcv
2015-10-07 16:45
Till och med de som uppfann teckenspråket fattade grejen!
Örebro Tvetov Nato
2015-10-07 16:44
Svartvita i Stockholm fyllde en buss till premiären mot Norrköping. I den avslutande omgången, mot AIK, gör de samma sak igen. Efter Sportklubbens sex raka segrar är intresset för resan stort. Med drygt tre veckor kvar är 30 av 40 platser bokade - om du vill ha chansen att åka med Segerbussen bör du boka din plats redan i dag. Svartvita i Stockholm vill betona att resan är till för alla som älskar ÖSK - mot Norrköping fans flera generationer Svartvita hjärtan representerade. ÖSK uppskattar initiativet och skriver om det här: http://oskfotboll.se/osk/aktuellt/nyheter-2015/2015-10-07-svartvita-i-stockholm-ordnar-avslutningsresa.html För detaljerad information, priser och säkra plats till årets bästa lördag - se här:
Örebro combatspenat
2015-10-07 15:48
Hur går det med ösk och lokala talanger? De har säkert koll, men hade varit synd om ännu en lokaltalang försvinner och sedan dyker upp i landslaget utan att ha tagit vägen genom ÖSK.
Örebro pemo
2015-10-07 14:46
Axéns sarkastiska svar kanske bara är en försvarsmetod. Om det nu hade gått som "vi alla trodde" i augusti, dvs degradering, så hade faktiskt "experterna" på forumet haft rätt. Oavsett vad Alec sagt.

Men jag gillar hans frispråklighet i intervjuerna. Jag själv hävdade ju med en dåres envishet att det var Sixten som visste vilka som skulle spela, eftersom han var närmast spelarna. Och där har ju tränarna rätt.

När jag vill ha in den och den istället, så kanske det finns en anledning till att de inte spelar, som klubben inte vill saluföra. En förklaring fick vi ju angående DB. Jag tyckte att hans inte var lika bra i år och då framkom det ju att han hade en skada som hindrade honom att löpa 100%. Eller hindrade, han fick i alla fall ont. Och så kan det ju vara med fler spelare.

Om man har en toppforward med lite ryggproblem så säger man väl inte det högt. För då vet ju motståndarna, att den där ger vi en extra knuff i början, så håller han sig i schack.

Sen har vi all rätt att kritisera ledare och spelare utifrån vad vi ser på planen. Med tanke på " de tre " som kom in i augusti, så vet vi nu att truppen var för liten/inte höll måttet. Så den chansningen med liten men kvalitativ trupp höll på att kosta oss en allsvensk plats.

Därför håller jag på ÖSK. Det går upp och ned. Och vi har massor av åsikter kring spelare och spel.

Frågan är ju hur de gör nu? Kommer Astrit och Pärlan att få mindre speltid när kontraktet är klart? För att istället spela in ungdomar? Läste vad chefen sagt, och då skulle Per tillbaka till KFF och Astrit hade bara ett korttidskontrakt. Oddsen på att båda blir kvar nästa år är väl ganska låga?
Örebro Gudjonsson
2015-10-07 13:10
När det gäller forum som fenomen så är det väldigt vanligt att tolkningar av dessa görs utifrån forumet som en unison röst ("på flashback säger de..." exempelvis). Eftersom Axén inte tillhör den yngre generationen som är uppväxta med detta, känns det som att han i mångt och mycket ser detta som ett enhälligt forum, en "person". Eller ska jag säga flera personer där alla är lika. Skulle inte förvåna mig om han gjort beskrivningen av "forumet" där det bara sitter griniga gubbar, som inte kan någonting om fotboll och inte har något att göra på dagarna. hahaha Iaf, vi får ha överseende med detta och bara inte ta det personligt. Många här är ju personer som han nu hyllar i klacken varje vecka.
AIK Nissesson
2015-10-07 09:31
Jaja, bara att hoppas att Axén kan nå stora framgångar med vårt älskade ÖSK, kanske till och med snart kan nå framgångar som KIF Örebro's tjejer som inleder CL-spel.

Bra jobbat, gamla fina ÖREBRO :)
AIK Nissesson
2015-10-07 09:26
Minatankar,

visst vore det bättre om Alexander Axén kommunicerade sin "egentliga inställning" i stället för något annat, som han kanske inte menar?

Jag känner inte till denna inställning lika bra som du.
Örebro Svartvitt forever
2015-10-07 09:26
Minatankar, BoP, Bison m fl//

Jag är glad över att mitt inlägg lett till ett samtal om denna fråga. Jag har absolut inget emot Alexander Axén som person, och när jag uttryckt kritiska åsikter har det berott på mitt engagemang för klubben. Jag har heller aldrig som en del på NA krävt Axéns avgång, utan när det såg som mörkast och mest ostrukturerat ut förde jag fram tanken på en rockad mellan honom och Kjäll. Nu är jag precis lika glad som någon annan över att Axén ändå förde vår svartvita skuta i hamn med en magnifik höstsäsong, som för övrigt kan bli ännu bättre.

Min huvudpoäng i det jag skrivit är att jag älskar sportklubben och vill tillåtas fortsätta göra det, även om jag framför kritik. Chefstränaren för en allsvensk klubb har ett stort ansvar och en utsatt position. Han bör vara "stor" nog att kunna sålla mellan påhoppen som kommer så fort ett lag går dåligt och konstruktiv kritik som uttalas av uppriktiga fans, och inte dra alla över en kam i sina uttalanden. Den kritik som han anser ovederhäftig borde han ta som en del av jobbet och högaktningsfullt stå över.

Om om förändring i den riktningen kan bli följden så har mitt inlägg haft något gott med sig, och avsikten var aldrig att gnälla. Efter Minatankars goda inlägg och hans löfte om att ventilera dessa saker med vår ledning, så känner jag mig trygg att redan nu lägga mit i hårdträning för nästa år, då vi ska ta medalj!
Örebro Minatankar
2015-10-07 08:07
När det gäller Alexander Axén uttalanden och den reaktion de skapat bland flera supportrar här på Svenska Fans så förstår jag er. Jag har själv reagerat flera gånger eftersom jag känner till hans egentliga inställning och att hans uttalanden mycket väl kan misstolkas om de upprepas för ofta och inte formuleras på annat sätt.

Därför skrev jag också i mitt inlägg nedan att jag förstår om hans uttalanden kan misstolkas:

---

Namn: Minatankar
Sänt: 2015-10-05 08:01
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2015-10-04 21:37
//

Jag vet att Alik inte menar supportrar som du, som på alla sätt stöttar klubben och har konstruktiva idéer. Och jag vet att han kan ta konstruktiv kritik där man vill väl.
Han har dock som jag och många med oss svårare för att ta personangrepp, elaka kommentarer och självklara "läktar- och expertråd" som att man måste göra fler mål etc. Jag förstår samtidigt om en del av hans uttalanden kan missförstås.

Däremot förekommer det s k supportrar på framför allt na.se som borde bannlysas från Behrn Arena om de skulle gå dit. Jag skulle då aldrig bjuda hem sådan personer till en fest i mitt hem. Varför ska då klubben göra det till sitt hem?

Har skrivit av mig lite på na.se och ska nu göra vad jag kan för att fokusera på alla riktiga ÖSK-supportrar som vill laget och klubben väl. Nu vinner vi återstående tre matcher och kommer sjua!

---

Kan hålla med Bison om att ovanstående inlägg kanske var lite för enkelt och att det kanske krävde en större förklaring eller förtydligande.

Självklart vill klubben, dess representanter och alla vi här på forumet att engagerade supportrar ska tycka till, diskutera, ha idéer och förslag. Och inte minst behövs det en diskussion som inte bara stryker medhårs utan också ifrågasätter, oavsett vad det gäller. Det var inte alls min mening att framställa något annat och jag vet att det också är Alexanders Axéns uppfattning.

Allsvenska tränare är utsatta för ett enormt tryck. Ena året hyllas de, nästa år vill man sparka dem eller tvärtom. Det har gällt i princip alla tränare, utan undantag.
Samtidigt ska man kunna ha den förväntan på dem att de klarar trycket från familj, spelare, ledning, styrelse, massmedia, sponsorer och supportrar även om det ibland kan tyckas omänskligt.

Själv tillhörde jag de som för några år sedan ansåg att det var dags för Sixten Boström att lämna klubben även om han tillfört laget ett uppskattat spel.
Det byggde jag på den undermåliga kommunikationen med inte minst spelarna, med stämningen i truppen, med hans bristande kontakter inom fotbollssverige, hans oförmåga att anpassa taktiken efter motståndarna och med att utförsbacken var lång och djup.

Jag har personligen inte haft någon av dessa bevekelsegrunder när jag haft uppfattningen om Alexander Axéns insatser. Tvärtom. Han har bra kommunikation i många avseenden, en fin stämning i laget, utmärkta kontakter i fotbollssverige och har inte varit i närheten av det fall som vi var under Sixtens ledning även om inte bara Sixten var ansvarig för det.

Därför har det varit beklämmande att läsa inlägg på na.se där de personliga angreppen utan grund varit otaliga. Man har t o m kommenterat hans skägg.

Inläggen av Svartvitt forever 2015-10-04 21:37 och Bastard on Parade 2015-10-04 21:37 förstår jag och håller med om. Kommer nu, som jag gör med jämna mellanrum, kopiera dem och skicka dem tillsammans med detta inlägg till Simon Åström som vd och arbetsledare.

Kan naturligtvis skicka dem direkt till Alik men jag tror han förstår att detta också är en arbetslednings- och policyfråga och det är vd:s ansvar. Simon får ta ansvar för när och hur han vill ta upp detta med Alik. Jag är övertygad om att han kommer göra det och att Alik blir tacksam för att få reda på att hans uttalanden har varit otydliga och kan missförstås på ett sätt han inte alls önskar.

Jag hoppas nu verkligen att ni som reagerat här på forumet och som jag har den allra största respekt för, vill fortsätta att stötta laget både med positiv och konstruktiv kritik, även om klubben, laget och individuella representanter kritiseras. Själv är jag som er, "bara" en engagerad supporter men klubben består just av oss supportrar och medlemmar. Spelare, tränare, ledare och styrelse kommer och går, men klubben består.

AIK Nissesson
2015-10-06 23:51
Tack BoP, för ditt inlägg :)
Örebro Bastard on Parade
2015-10-06 23:42
Jag tycker att det är positivt att Axén är frispråkig. Till skillnad från Axén så tycker jag att det är bra att det snackas om ÖSK, även om det inte alltid är i positiva ordalag. Engagemanget runt ett fotbollslag är en tillgång. Robert Laul skrev följande nyligen när fler började ropa på Hamréns avgång:
”Den hårdaste domen du kan ge ett svenskt landslag i fotboll är inte att kräva att Erik Hamrén avgår: Den hårdaste domen är att vända på klacken och säga: Nu skiter jag i det här laget.”

Kritik tyder ju på att folk bryr sig om laget och vill se förbättringar. Axén behöver inte läsa eller lyssna på vad som sägs, men jag tycker inte heller att han har någon anledning att håna och förminska supportrar och säga att de inte är riktiga supportrar. Folk uttrycker sitt supporterskap på olika sätt. Vissa går på matcher när det passar schemat. Andra anpassar schemat utefter ÖSK:s matchprogram. Vissa reser runt hela landet för att följa ÖSK och lägger ned hundratals timmar per år på att förbereda tifon som varar i några minuter. En del ser matcher på TV och bryr sig lite grann, medan andras välmående speglas av lagets resultat och prestationer. Vissa tycker att de stöttar sitt lag bäst genom att använda pyroteknik på läktaren, medan andra lite med en mer extrem inställning anser sig stötta laget genom att bokstavligen slåss för klubbmärket.

Det är viktigt att klubben förstår att folk uttrycker sitt supporterskap på olika sätt. Självklart kan och ska man arbeta för att försöka få bort våld från supporterkulturen, men att försöka få bort folk som är kritiska när det är befogat att vara kritiskt är helt fel. Då dödar man klubben sakta men säkert.

Det är felaktigt att säga att folk som är kritiska inte stöttar laget. Jag har varit, och är fortfarande, kritisk till mycket kring ÖSK för att jag vill se en förbättring. Det är fullt naturligt att det har hörts kritiska röster i år med tanke på hur tabellen har sett ut ända fram till nyligen. Det är ologiskt att representanter för klubben hånar och förminskar supportrar som är kritiska samtidigt som andra representanter klagar på att det är för lite folk på plats och stöttar ÖSK.

Axén kanske inte syftar på oss ”forumkungar”, men han har flera gånger uttryckt sig på ett sätt som får det att låta så. Det är tråkigt att Svartvitt forever känner som han gör. Han är tyvärr inte ensam om det och det är Axéns fel.
AIK Nissesson
2015-10-06 21:59
bison

Jag håller med dig!

När man efter 20 omgångar lyckats med 2 segrar, får man kanske räkna med att fansen, som tror och hoppas och vill och önskar så mycket, kanske inte öser på med berömmelse.

Men nu är vi nöjda, men det visste vi ju inte "då".
Örebro bison
2015-10-06 21:44
jag håller med Svartvitt forever och tycker inte att Minatankars enkla bortförklaring av att Axén inte menar de forumkungar som är konstruktiva håller.
Den här typen av kommentarer har kommit från tränarhåll flera gånger - varför överhuvudtaget kommentera det?
"expertråd som att man måste göra fler mål etc" men att å andra sidan komma med expertrådet "-jag litar på att tränaren reder ut det hör till slut" är ok?
Det här är ett diskussionsforum inget möte i tränarstaben.
Får man inte uttrycka att man anser att klubben alltid ska spela i helsvart om man inte tillhör klubbledningen eller jobbar på Puma?
Klart som fan att man som Svartvitt forever kan känna sig oönskad, och ska fansen bestå av en lång rad ryggdunkare så kan det vara.

Säger en som för övrigt aldrig ansåg att Axén skulle sparkas under säsongen
Annons: