/fotboll/osk/forum/877.aspx/fotboll/osk/forum/877.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Minatankar
2015-10-07 08:07
När det gäller Alexander Axén uttalanden och den reaktion de skapat bland flera supportrar här på Svenska Fans så förstår jag er. Jag har själv reagerat flera gånger eftersom jag känner till hans egentliga inställning och att hans uttalanden mycket väl kan misstolkas om de upprepas för ofta och inte formuleras på annat sätt.

Därför skrev jag också i mitt inlägg nedan att jag förstår om hans uttalanden kan misstolkas:

---

Namn: Minatankar
Sänt: 2015-10-05 08:01
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2015-10-04 21:37
//

Jag vet att Alik inte menar supportrar som du, som på alla sätt stöttar klubben och har konstruktiva idéer. Och jag vet att han kan ta konstruktiv kritik där man vill väl.
Han har dock som jag och många med oss svårare för att ta personangrepp, elaka kommentarer och självklara "läktar- och expertråd" som att man måste göra fler mål etc. Jag förstår samtidigt om en del av hans uttalanden kan missförstås.

Däremot förekommer det s k supportrar på framför allt na.se som borde bannlysas från Behrn Arena om de skulle gå dit. Jag skulle då aldrig bjuda hem sådan personer till en fest i mitt hem. Varför ska då klubben göra det till sitt hem?

Har skrivit av mig lite på na.se och ska nu göra vad jag kan för att fokusera på alla riktiga ÖSK-supportrar som vill laget och klubben väl. Nu vinner vi återstående tre matcher och kommer sjua!

---

Kan hålla med Bison om att ovanstående inlägg kanske var lite för enkelt och att det kanske krävde en större förklaring eller förtydligande.

Självklart vill klubben, dess representanter och alla vi här på forumet att engagerade supportrar ska tycka till, diskutera, ha idéer och förslag. Och inte minst behövs det en diskussion som inte bara stryker medhårs utan också ifrågasätter, oavsett vad det gäller. Det var inte alls min mening att framställa något annat och jag vet att det också är Alexanders Axéns uppfattning.

Allsvenska tränare är utsatta för ett enormt tryck. Ena året hyllas de, nästa år vill man sparka dem eller tvärtom. Det har gällt i princip alla tränare, utan undantag.
Samtidigt ska man kunna ha den förväntan på dem att de klarar trycket från familj, spelare, ledning, styrelse, massmedia, sponsorer och supportrar även om det ibland kan tyckas omänskligt.

Själv tillhörde jag de som för några år sedan ansåg att det var dags för Sixten Boström att lämna klubben även om han tillfört laget ett uppskattat spel.
Det byggde jag på den undermåliga kommunikationen med inte minst spelarna, med stämningen i truppen, med hans bristande kontakter inom fotbollssverige, hans oförmåga att anpassa taktiken efter motståndarna och med att utförsbacken var lång och djup.

Jag har personligen inte haft någon av dessa bevekelsegrunder när jag haft uppfattningen om Alexander Axéns insatser. Tvärtom. Han har bra kommunikation i många avseenden, en fin stämning i laget, utmärkta kontakter i fotbollssverige och har inte varit i närheten av det fall som vi var under Sixtens ledning även om inte bara Sixten var ansvarig för det.

Därför har det varit beklämmande att läsa inlägg på na.se där de personliga angreppen utan grund varit otaliga. Man har t o m kommenterat hans skägg.

Inläggen av Svartvitt forever 2015-10-04 21:37 och Bastard on Parade 2015-10-04 21:37 förstår jag och håller med om. Kommer nu, som jag gör med jämna mellanrum, kopiera dem och skicka dem tillsammans med detta inlägg till Simon Åström som vd och arbetsledare.

Kan naturligtvis skicka dem direkt till Alik men jag tror han förstår att detta också är en arbetslednings- och policyfråga och det är vd:s ansvar. Simon får ta ansvar för när och hur han vill ta upp detta med Alik. Jag är övertygad om att han kommer göra det och att Alik blir tacksam för att få reda på att hans uttalanden har varit otydliga och kan missförstås på ett sätt han inte alls önskar.

Jag hoppas nu verkligen att ni som reagerat här på forumet och som jag har den allra största respekt för, vill fortsätta att stötta laget både med positiv och konstruktiv kritik, även om klubben, laget och individuella representanter kritiseras. Själv är jag som er, "bara" en engagerad supporter men klubben består just av oss supportrar och medlemmar. Spelare, tränare, ledare och styrelse kommer och går, men klubben består.

AIK Nissesson
2015-10-06 23:51
Tack BoP, för ditt inlägg :)
Örebro Bastard on Parade
2015-10-06 23:42
Jag tycker att det är positivt att Axén är frispråkig. Till skillnad från Axén så tycker jag att det är bra att det snackas om ÖSK, även om det inte alltid är i positiva ordalag. Engagemanget runt ett fotbollslag är en tillgång. Robert Laul skrev följande nyligen när fler började ropa på Hamréns avgång:
”Den hårdaste domen du kan ge ett svenskt landslag i fotboll är inte att kräva att Erik Hamrén avgår: Den hårdaste domen är att vända på klacken och säga: Nu skiter jag i det här laget.”

Kritik tyder ju på att folk bryr sig om laget och vill se förbättringar. Axén behöver inte läsa eller lyssna på vad som sägs, men jag tycker inte heller att han har någon anledning att håna och förminska supportrar och säga att de inte är riktiga supportrar. Folk uttrycker sitt supporterskap på olika sätt. Vissa går på matcher när det passar schemat. Andra anpassar schemat utefter ÖSK:s matchprogram. Vissa reser runt hela landet för att följa ÖSK och lägger ned hundratals timmar per år på att förbereda tifon som varar i några minuter. En del ser matcher på TV och bryr sig lite grann, medan andras välmående speglas av lagets resultat och prestationer. Vissa tycker att de stöttar sitt lag bäst genom att använda pyroteknik på läktaren, medan andra lite med en mer extrem inställning anser sig stötta laget genom att bokstavligen slåss för klubbmärket.

Det är viktigt att klubben förstår att folk uttrycker sitt supporterskap på olika sätt. Självklart kan och ska man arbeta för att försöka få bort våld från supporterkulturen, men att försöka få bort folk som är kritiska när det är befogat att vara kritiskt är helt fel. Då dödar man klubben sakta men säkert.

Det är felaktigt att säga att folk som är kritiska inte stöttar laget. Jag har varit, och är fortfarande, kritisk till mycket kring ÖSK för att jag vill se en förbättring. Det är fullt naturligt att det har hörts kritiska röster i år med tanke på hur tabellen har sett ut ända fram till nyligen. Det är ologiskt att representanter för klubben hånar och förminskar supportrar som är kritiska samtidigt som andra representanter klagar på att det är för lite folk på plats och stöttar ÖSK.

Axén kanske inte syftar på oss ”forumkungar”, men han har flera gånger uttryckt sig på ett sätt som får det att låta så. Det är tråkigt att Svartvitt forever känner som han gör. Han är tyvärr inte ensam om det och det är Axéns fel.
AIK Nissesson
2015-10-06 21:59
bison

Jag håller med dig!

När man efter 20 omgångar lyckats med 2 segrar, får man kanske räkna med att fansen, som tror och hoppas och vill och önskar så mycket, kanske inte öser på med berömmelse.

Men nu är vi nöjda, men det visste vi ju inte "då".
Örebro bison
2015-10-06 21:44
jag håller med Svartvitt forever och tycker inte att Minatankars enkla bortförklaring av att Axén inte menar de forumkungar som är konstruktiva håller.
Den här typen av kommentarer har kommit från tränarhåll flera gånger - varför överhuvudtaget kommentera det?
"expertråd som att man måste göra fler mål etc" men att å andra sidan komma med expertrådet "-jag litar på att tränaren reder ut det hör till slut" är ok?
Det här är ett diskussionsforum inget möte i tränarstaben.
Får man inte uttrycka att man anser att klubben alltid ska spela i helsvart om man inte tillhör klubbledningen eller jobbar på Puma?
Klart som fan att man som Svartvitt forever kan känna sig oönskad, och ska fansen bestå av en lång rad ryggdunkare så kan det vara.

Säger en som för övrigt aldrig ansåg att Axén skulle sparkas under säsongen
Örebro Ansiktet
2015-10-06 19:57
Tror inte Wille är speciellt intresserad av att komma tillbaka till Sport.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro mustard
2015-10-06 19:36
eller för konstgräset..
Örebro Roswall
2015-10-06 19:02
Frågan är om hans kropp håller för allsvenskan...
Örebro Hagge till landslaget
2015-10-06 18:52
Är det på något sätt värt det att värva in Wille igen? Känns som att ett lån med option på förlängning där man får se hur hans kropp fungerar skulle vara bra. Även betala ÖIS en del vid själva låneaffären kanske? En anfallare med hans kvalité är välkommet!
Örebro mustard
2015-10-06 18:14
Atashkadehs mål i måttlig kvalitet (bildmässigt då)
Örebro Bastard on Parade
2015-10-06 13:36
flesklepp//

19 mål är ett fint facit i division 1, speciellt när han började säsongen utan att ha spelat matcher på flera år i princip. Det är så tråkigt att han har haft sådana problem med skador genom åren för det är sällan man ser sådana talanger i Sverige med det spelsinnet, tekniken och de fina avslutningarna med båda fötterna.
Örebro flesklepp
2015-10-06 13:26
@flesklepp:
Appropå torsk så ligger väl Makrillarna farligt nära kvalplats nu? Någon som vet nåt om Peo:s ställning där? Å appropå götebors'lag o kval o så, så har ju ÖIS en jäddra het anfallare som gör hat-trick på hat-trick.. Kanske nåt att hugga på ;-) ps. roligt förresten med den göteborska grammatiken när de återkommande uttrycker sig i pluskvamperfekt "Det hade varit häftigt att möta Gais" beträffande saker som kanske kan komma att hända "inom möjlig framtid".. ds.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-10-06 09:18
Någon här med Aftonbladet PLUS som har lust att dela med sig vad som står om Broberg idag?
AIK Nissesson
2015-10-05 21:43
Räknestickan kärvar ...
Örebro flesklepp
2015-10-05 21:06
@Nissesson:
Jo, om Häcken torskar resten och Helsingborg respektive Hammarby inte tar mer än tre respektive fyra poäng osv. Dags att damma av gamla kulramen?
Benny Böckling
2015-10-05 20:46
Någon som har koll på hur Mozart Surville presterar i Forward?
AIK Nissesson
2015-10-05 20:05
Vi kan väl bli sjua på två segrar,
om Gefle och lagen som börjar på
H går dåligt, eller?

Matte ma tik?
Örebro flesklepp
2015-10-05 16:41
@pemo:

Som jag räknat det så kan vi i bästa fall bli sjua. Förutsätter att vi vinner alla tre återstående och att resultaten i övrigt går vår väg. Vi är inte garanterat åtta om vi vinner resterande tre, men då ska å andra sidan resultaten i de andra matcher gå fel väg. Helsingborg har både Hammarby och Häcken kvar, så H-lagen tappar med nödvändighet poäng i matcherna som återstår. Men, spelar slutlig placering så stor roll egentligen? Den absolut stora bragden är ju redan gjord! Dags att låta Oscar stå några matcher igen, eller vad tycker ni?
AIK Nissesson
2015-10-05 15:43
Forntid, framtid ...

... allt räknas, för den noggranne ...

Men jag har bara svartvita ögon i nutid,
ber om ursäkt om det blev lite fel.
Örebro pemo
2015-10-05 15:38
Ja, ja. Jag erkänner. Jag hade ( fick ) fel i mitt inlägg i augusti. ÖSK gjorde en bragd och klarade sig kvar.
Fast jag vidhåller, att med det lag och spel som vi hade fram till 20:e omgången visade inga som helst tecken på att det skulle gå vägen.

Vad hände då? Jo, Martin och Astrit överraskade stort. Framför allt hade jag fel om Astrit. Han har verkligen lyft sig sedan han spelade senast hos oss. Han blev verkligen den pådrivande bollhållaren som behövdes.
Däremot är jag inte lika säker ( imponerad ) av Pärlan.
Visst, tre mål och bra stress, men jag hade nog väntat mig mer. Sen vet man ju inte hur statusen på hans kropp är.

Axén? Där kan man ju göra som med Sixten. Hylla hans envishet eller påtala turen med nya spelare och skador som gjort nödvändiga ändringar.
Tänker då på mittbacksplatserna.

När det gäller målvakterna är det lite svårare. Visst har Rinne varit bra, men han har ju också fått bättre hjälp av utespelarna. Vet inte om jag skyller så många av förlusterna på Oscar.

Men jag nöjer mig med att vi blev kvar. Oavsett hur det gick till.
Skall bli kul att se de sista tre matcherna och slippa ont i magen.
Kommer laget att kunna hålla skärpan eller är man glad över kontraktet och blir lite mer bekväma nu?

Frågan är ju hur mycket placeringspengarna spelar in, men tydligen så får man två hemmamatcher i cupen om man kommer bland det åtta första.

Det kan ju alltid vara något att kämpa för. Kan vi bli åtta på eget spel, eller måste resultaten gå vår väg?

Spelarkritik och önskemål om nya/avslutade kontrakt tar jag upp efter serien.
Slutligen vill jag bara tacka ÖSK för resultatet. Det var strongt gjort.

Örebro rirobban
2015-10-05 15:14
@flesklepp:

För att inte tala om AIK:s 9 raka segrar innan dom förlorade mot Bajen förförra omgången :)
Örebro flesklepp
2015-10-05 14:57
@Nissesson:

hmm... Pekings sju raka segrar nu iom segern igår mot Häcken.. Räknas inte som "nutid" ;-)
AIK Nissesson
2015-10-05 14:22
@combatspenat:
Ja, så är det, svårt att "säga" emot dig. 6 vinster på raken, är väl inget annat allsvenskt lag som slår, i "nutid"?
Örebro combatspenat
2015-10-05 12:40
Ösk är fan bäst!
Örebro Nicka i ribban
2015-10-05 10:30
@Bastard on Parade:

Som jag uppfattade det så blir Eriksson lurad av Martler som bromsar upp bollen. Hade bollen passerat målvakten utan någon touch hade han haft Kalle på rätt sida om sig och kunnat rensa utan problem. Nu förstördes ju hans positionsspel av en klumpig målvakt som hjälper Kalle. Inte mig emot :)
Örebro Nicka i ribban
2015-10-05 10:23
Astrit i Lundhs podcast.
AIK Nissesson
2015-10-05 08:25
Välkommen åter Benny, vi rasar inte i tabellen, jag har ju skrivit att hösten är vår och att vi klättrar vidare :)

Tro, hopp och ÖSK
Örebro Minatankar
2015-10-05 08:01
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2015-10-04 21:37
//

Jag vet att Alik inte menar supportrar som du, som på alla sätt stöttar klubben och har konstruktiva idéer. Och jag vet att han kan ta konstruktiv kritik där man vill väl.
Han har dock som jag och många med oss svårare för att ta personangrepp, elaka kommentarer och självklara "läktar- och expertråd" som att man måste göra fler mål etc. Jag förstår samtidigt om en del av hans uttalanden kan missförstås.

Däremot förekommer det s k supportrar på framför allt na.se som borde bannlysas från Behrn Arena om de skulle gå dit. Jag skulle då aldrig bjuda hem sådan personer till en fest i mitt hem. Varför ska då klubben göra det till sitt hem?

Har skrivit av mig lite på na.se och ska nu göra vad jag kan för att fokusera på alla riktiga ÖSK-supportrar som vill laget och klubben väl. Nu vinner vi återstående tre matcher och kommer sjua!
Örebro flesklepp
2015-10-05 07:30
@Benny Böckling:

Håller med!
Örebro Pedretti
2015-10-05 04:56
@Örebro Center:

Och förhoppningsvis guldlösa!
Annons: