/fotboll/osk/forum/864.aspx/fotboll/osk/forum/864.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lord Pode
2015-10-04 22:06
Hoppas på läggmatch mot AIK. Svider enormt att Nkp håller på att ta SM guld.
Örebro Svartvitt forever
2015-10-04 21:37
Då var alltså kontraktet räddat, efter sju sorger, åtta bedrövelser och en fantastisk höst, precis som ifjol. Oerhört skönt för oss alla som har Sportklubben i hjärtat. Eftersom jag hör till dem som uttalat sig kritiskt om vår tränare tidigare i år, kanske det förväntas att man nu ”gör en pudel” och erkänner att man hade fel. Jag går halva vägen och säger att jag har varit imponerad av Axéns fingertoppskänsla som matchcoach den senaste månaden. Men jag vidhåller att det fanns mycket att kritisera tidigare. Jag säger ungefär som Tomas Nordahl, att ”tidigare skulle de ha kritik, nu ska de ha beröm”.
Jag tror helt enkelt inte att någon i tränarstaben inför säsongen hade tänkt lägga upp säsongen så att man skulle ligga på kvalplats efter två tredjedelar av säsongen för att sedan chocka alla och hamna i mitten av tabellen. Det var tre sommarvärvningar som stod för förvandlingen, och utan dem hade vi nog legat där nere nu. Så jag vidhåller att man gick in i vårsäsongen med en för svag trupp. Visst, med en frisk Crespo hade mycket sett annorlunda ut, men vi vet ju att han är skadebenägen.
Jag är oerhört glad över att klubben i mitt hjärta kommer att spela i Allsvenskan nästa år också, men samtidigt är jag osäker på om jag ”platsar” som ÖSK-fan längre. Att man har haft kritiska åsikter om det som inte fungerat har ju inte hindrat att man suttit där och jublat ibland, våndats en hel del, men hejat jämt.
Men Axén har ju inte missat ett tillfälle att raljera över "forumkungarna", ”tyckarna” som ”vet allt”, och förklarar senast i NA-intervju att han inte ”har mycket för sådana”. Såvitt jag förstår vill det säga de fans som har åsikter och ibland även kritiska sådana när det är befogat. Och det har jag. Har alltid haft, för saker som är viktiga för mig.
Jag tror personligen att det skulle vara mycket bättre för vilken given sportklubb som helst att visa storhet och visa att alla supportrar är välkomna, även de som på forum ger uttryck för konstruktiv kritik när sådan är berättigad, och jag tror att det i längden är klart destruktivt för en idrottsklubb att skapa en uppdelning i ”godkända”, ”verkliga” fans och de förkättrade ”forumkungarna” och ”tyckarna”.
Så nu är jag villrådig inför 2016. Mina pengar i Spelarinvest, även om det inte är så mycket, hade jag tänkt satsa i Örebro Elitfotboll när de blir tillgängliga, för att komma klubben till del. Mitt lagkamratsengagemang där jag lägger ett antal tusen på klubben varje år och har gjort i ett antal år nu, hade jag tänkt fortsätta med. Och givetvis se varenda match på hemmaplan inklusive träningsmatcher.
Men nu är jag alltså villrådig, för jag är osäker på om en sån som jag är välkommen som supporter till ÖSK. Jag ska ta mig en grundlig funderare på saken. Klart är att mitt hjärta alltid kommer att förbli svartvitt, som mitt nick antyder.
AIK Nissesson
2015-10-04 21:16
Så skönt att vi inte har någon bengaleldare i våran klack.
Örebro Bastard on Parade
2015-10-04 20:56
Jag förstår inte vad folk ser i Adam Eriksson. Han var ju högst en medelmåtta i lördags och hans ingripande vid 1-1 är ju tveksamt. I matchen mot Häcken så misslyckades han med allt. Hans passningsspel var riktigt svagt i matchen mot Häcken och såg att någon kommenterade likadant på deras forum. Vi måste få in vänsterback som är bättre än Logi och det känns inte som att det vore en förbättring med Adam Eriksson. Då ser jag hellre Haginge eller Björnqvist som vänsterback.
Örebro Nicka i ribban
2015-10-04 20:27
Angående Asbjörns lista med Allsvenska spelare så är Adam Eriksson i Falkenberg en kille som jag gärna ser i ÖSK-tröjan nästa säsong.

Nu är jag taskig, men man får väl hoppas på att Falkenberg åker ur (hur spelar ingen roll) så chanserna att han lämnar ökar. Logi håller helt enkelt inte på den här nivån. Anledningen till att han spelar är att konkurrensen består av en högerfotad grovjobbare som sett sina bästa dagar samt en junior (nåja) som inte gjort Allsvensk debut än.

Vilka Allsvenska lag skulle vi kunna konkurrera med?

Helsingborg kommer ju att behöva sälja Uronen m fl., så där har vi en riktigt vass konkurrent. Dock verkar ju de ha en strikt lönebudget så det bör gå att buda ut dem. Speciellt eftersom det enbart är en lön man ska komma överens om.

Djurgården och Gefle förlänger förhoppningsvis med Arvidsson resp. Portin.

GIF Sundsvall borde vi ju definitivt kunna spöa.

Hammarby?
Örebro Center
2015-10-04 19:32
Segrar för AIK och Peking idag. Chansen ökar att sista hemma på BA mot AIK faktiskt blir livsviktig för AIK. Samtidigt känns det oerhört skönt att inte ÖSK är beroende av poäng i den matchen för att undvika kvalspel. Bara att spela ut och skicka hem bengal-eldarna poänglösa ;0)
Örebro Center
2015-10-04 19:31
.
Örebro rirobban
2015-10-04 19:28
@Glad:

Astrit har ju bara varit i "bonnalag" hela sitt liv, varför skulle han byta till något annat nästa säsong!?
Örebro Nicka i ribban
2015-10-04 18:23
@Droos:

Så 3 situationer som det kanske blivit något av? Det går ju att hitta ett par missar på alla spelare på planen varje match. Ingen är felfri.

Astrit styrde ju tempot i matchen och tappade aldrig bollen i ett utsatt läge, trots att han hade försvarare i hälsenorna genom hela matchen. Den tekniken han besitter är något utöver det vanliga. Han dribblar inte sin gubbe ute på en kant för att komma förbi (som Yasin) utan han dribblar sin gubbe för att få ytor för att sätta andra spelare i bra lägen, alternativt för att kunna vägga sig fram.

Han har varit mycket bra så länge han orkat, och det blir längre och längre för var match som går. Då har han ändå inte fått till målskyttet än...
Eyravallen Örebro
2015-10-04 17:58
Asbjörn/ På din lista finns det spelare som är intressanta för Örebro just nu.
Örebro Glad
2015-10-04 17:51
Astrit kommer inte vara kvar i vårt "bonnalag" ingen behöver oroa sig för det, Astrit vill vinna titlar i framtiden o de gör inte ÖSK inom överskådlig tid, med eller utan honom, skönt att ÖSK spelar allsvenskt 2016, grattis ÖSK.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Droos
2015-10-04 16:30
Ser ut att bli "bara" e-t-t uppehåll för bengalrök i dagens match i Göteborg. Vad sysslar dom egentligen med, Göteborgs supportrar? Har dom somnat?

Intressant värre blir det att följa matchstart och start av andra halvlek snart på Friends Arena. Matchen ska starta klockan 17.30. Jag gissar att domaren blåser av matchen vid 20-tiden. För minst två bengalavbrott lär det bli.

Finns många förståndshandikappade människor i Sverige. Framförallt i storstäderna, verkar det som....
Örebro Droos
2015-10-04 15:31
@Nicka i ribban:
- I ett bra läge vid ställningen 2-1 så gjorde Astrit en konstspark-passning som blev till helt fel adress. Inte bra. Hade gjorde en lyckad liknande passning tidigare i matchen och då lyckades. Men, udda kan inte vara jämt när man gör en sådan fatal passning som hade gett ÖSK ett bra läge att kunna göra 3-1. - Vid ett bra kontringsläge när Astrit drev bollen framåt så hade han Pode ute till vänster (strax efter Pode blivit inbytt), men istället passade han ut till högerkanten till en ÖSK-spelare som när passningen spelades var mer markerad än vad Pode var. Han borde ha spelat bollen till Pode, helt enkelt. (Tänkte för mig själv när det skedde: "har Astrit har någonting emot Pode, eller?"). - Hade ytterligare en bortspelad passning i andra halvleken i ett "rätt bra läge" för ÖSK, minns jag.
Benny Böckling
2015-10-04 15:14
Dardan Rexhepi är en spelare som jag gärna sett i ÖSK.
Han har haft några jobbiga år men tror han hade passat utmärkt tillsammans med Axén.
Owoeri är ett annat intressant namn håller jag med om.
Örebro DaSa
2015-10-04 14:24
@Sparkabolleninimål:

Haha, jag var faktisk medskyldig till att han kom hit:) Nej, men jag hoppas att även han känner att det inte gått som förväntat och han söker sig till en lättare liga.
Örebro DaSa
2015-10-04 14:23
Sen så är jag såklart jätteglad för den fina formen som vi har för tillfället. Men jag tycker inte att man ska dra för stora växlar från prestationerna som har gjorts under denna tid, dvs att det börjar snackas seriöst om att Eidur och Wiktorsson skall bilda mittbackslås nästa säsong. Nu är det bara en känsla (som jag skulle kunna ha kollat upp om jag orkat:)) men av de lag som vi vunnit mot senaste sex matcherna så är det botten och mittenlag (räknar Elfsborg som det) som (nästan) alla är/var inne i en dålig form när de mötte oss. För skall vi vara ärliga mot oss själva så har inte spelet sett superbra ut i de flesta av matcherna och att Rinne skall göra idioträddningar i varje match även nästa säsong borde vi inte räkna med. Inte heller att Broberg skall göra mål på allt:) Så jag ser helst att vi från t.ex. matchen senast så skall vi ha in minst två nya i backlinjen men helst tre om vi satsar på att komma på övre halvan.

Däremot så håller jag med om att Eidur har lyft sig ordentligt. Var även kul att höra Swärd säga att Eidur blivit mycket hårdare i närkamperna, synd bara att det skulle ta över fyra år att lära sig det. Vi får väl skylla på att låneklubbarna inte utvecklade honom nog bra.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-10-04 14:17
[QUOTE=DaSa]Asbjörn/ Bra och intressant sammanställning. Det enda som jag inte håller med om är att Logi måste bort från startelvan än han har kontrakt. Vi måste ta kostnaden att köpa ut honom eller ha honom på bänken. Han har fått sjukt många chanser än han har underpresterat och gjor grova misstag. Har inte heller sett ngt av hans känsliga vänsterfot som pratades om vid värvningen. Nej, vi får acceptera att det blev en felvärvning och ta den ekonomiska smällen nu och värva en nya vänsterback som är bättre scoutad. [/QUOTE] vi kanske ska starta en insamling för att lösa honom från kontraktet? ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2015-10-04 14:13
Asbjörn/ Bra och intressant sammanställning. Det enda som jag inte håller med om är att Logi måste bort från startelvan än han har kontrakt. Vi måste ta kostnaden att köpa ut honom eller ha honom på bänken.

Han har fått sjukt många chanser än han har underpresterat och gjor grova misstag. Har inte heller sett ngt av hans känsliga vänsterfot som pratades om vid värvningen. Nej, vi får acceptera att det blev en felvärvning och ta den ekonomiska smällen nu och värva en nya vänsterback som är bättre scoutad.
Örebro Asbjörn#10
2015-10-04 13:49
Även om säsongen inte är slut än och det precis som Bastard säger finns fortsatt viktiga placeringar att slåss om så känns det väldigt lugnande idag att redan nu kunna blicka mot nästa år och veta att vi då är fortsatt allsvenska.

Jag satt mig och gick igenom övriga lag i serien i syfte att se vilka spelare som sitter på utgående kontrakt och således skulle kunna vara av stort intresse för oss. Jag menar, hur spenderar man en grå söndag bättre än på detta vis? :)

AIK

Kenny Pavey
Henok Goitom

Ingen spelare intressant alt. realistisk

BK Häcken

Alexander Nadj
David Frölund
Ivo Pekalski
Martin Ericsson
Michiel Hemmen

Ingen spelare intressant alt. realistisk.

Djurgården

Jesper Arvidsson
Fredrik Stenman

Ingen spelare intressant alt. realistisk. Egentligen skulle ju Arvidsson vara en våt dröm men då vi redan har vänsterbackar kontrakterade och Arvidsson är bärande i ett storstadslag högre än oss i tabellen så är det väl tyvärr inte realistiskt.

Jag har annars gillat honom enda sedan han slog igenom i Åtvid och hoppades att ÖSK skulle försöka på honom när han satt i frysboxen i DIF för typ 1,5 år sedan.

Falkenberg

Daniel Johansson
Rasmus Andersson
Tobias Karlsson
Adam Eriksson
Per Karlsson
Tibor Joza
David Svensson
Johan Svahn
Carl Wede
Dan Keat
Stefan Rodevåg
Zlatan Krizanovic

Här finns många med utgående kontrakt, intressanta sådana också. Till att börja med vore ju Adam Eriksson en fin uppgradering på vänsterbacken men tror tyvärr inte vi kommer få se något nytt på den positionen till nästa år iom Logis kontrakt.

Tobias Karlsson är en placeringssäker mittback som jag fastnade för året vi låg i Superettan då han var en av Falkenbergs bästa spelare när de gick upp. Han var även stabil de gånger jag såg dem förra året i Allsvenskan. I år verkar han inte ha spelat så mycket, antar att han haft skadebekymmer. Värt att kolla på! Tibor Joza har annars överraskat positivt som mittback istället för Karlsson i år.

Calle Wede vore ett riktigt spännande nyförvärv att bredda yttermittfältspositionerna med. Snabb, teknisk och kan spela på båda kanterna. Broberg på ena kanten och DG och Wede som slåss om andra vore riktigt fint till nästa år.

Gefle

Oskar Larsson
Jonas Olsson
Anders Wikström
Jesper Florén
Jens Portin
David Fällman

Fällman är en annan mittback som skulle vara ett fint nyförvärv. Stabil och placeringssäker. Har ju ryktats till AIK tidigare.

GIF Sundsvall

Tommy Naurin
Jonathan Malmberg
Stefan Ålander
Jon Fjoluson
Daniel Sliper
Simon Helg
Adam Chennoufi
Leo Englund

Ersätta en islänning med en annan i vårt mittlås? Fjoluson ser jag som en spännande spelare som dessutom igår gick ut med att han ville bort från Sundsvall. Följsam och fin samt spelskicklig med bra vänsterfot, har även spelat en del vänsterback.

Halmstad

Marcus Johansson
King Gyan
Simon Silverholt
Shkodran Maholli

Ingen spelare intressant alt. realistisk. Gillar egentligen Gyan men innermittfältet är ju alltjämt den positionen vi har bäst täckning på.

Hammarby

Jan Gunnar Solli
Pablo Pinones Arce

Helsingborg

Pär Hansson
Peter Larsson
Andreas Landgren
Mattias Lindström

Elfsborg

Abbas Hassan
Daniel Mobaeck
Andreas Klarström
Anders Svensson
Emir Bajrami

IFK Göteborg

John Alvbåge
Johan Hagman
Marcus Sandberg
Hjalmar Jonsson
Billy Nordström

IFK Norrköping

Edvard Setterberg
David Wiklander
Rawez Lawan
Christopher Telo
Gentrit Citaku

Fel år att hoppas någon skulle lämna Peking för oss. Annars vore ju såklart Wiklander ett klassförvärv. Lawan sitter ju annars i deras frysbox men känner att jag har sett för lite av honom för en seriös bedömning.

Kalmar

Markus Thorbjörnsson
Marcus Nilsson
Ludvig Öhman
Måns Olström
Nenad Djordjevic
Tobias Eriksson
Papa Diouf

Marcus Nilsson vill ju utomlands så honom räknar jag bort. Stabila allsvenska mittbackar som Thorbjörnsson och Öhman skulle ju kunna vara intressanta. Gillar Tobias Eriksson men han gör sig ju bäst centralt där vi redan har fullt. Diouf är lite trixig och så på kanten men jag vet inte?

Malmö

Zlatan Azinovic
Simon Kroon

Kroon känns som ett spännande namn. Snabb och teknisk. Alltjämt en ganska dålig poängspelare samt väldigt bollkär och lite sämre på att värdera vad han ska göra med bollen men stor utvecklingspotential. Har ju tidigare ryktats till såväl HBK som Ryssland så svårt att veta om han är orealistisk för oss.

Åtvidaberg

Henrik Gustavsson
Gustav Jansson
Alberis da Silva
Andreas Dahlén
Daniel Hallingström
Petter Gustafsson
Pontus Nordenberg
Kristian Bergström
Ajsel Kujovic

Ingen spelare intressant alt. realistisk. Åtvid har annars två namn som skulle kunna vara intressanta i Owoeri och Christensen. Båda under kontrakt men om Åtvid åker ur så kommer de nog tvingas släppa det mesta billigt med sin knackiga ekonomi.

Summa summarum gällande intressanta och realistiska kontraktslösa spelare:

Tobias Karlsson, mittback
Tibor Joza, mittback
David Fällman, mittback
Markus Thörbjörnsson, mittback
Ludvig Öhman, mittback
Jon Fjoluson, mittback (kan spela vänsterback)
Adam Eriksson, vänsterback
Calle Wede, yttermittfältare
Rawez Lawan (?), yttermittfältare (kan även spela innermittfältare/anfallare)
Simon Kroon, yttermittfältare

Samt de två kontraktsbundna spelarna som förmodligen ramlar ur med Åtvid:

Martin Christensen, yttermittfältare
John Owoeri, anfallare
Örebro Bastard on Parade
2015-10-04 13:05
ÖSK har fortfarande möjligheten att nå 7:e plats och det vore viktigt för seedningen inför Svenska Cupen att komma så högt som möjligt. De 8 högst seedade får nämligen två hemmamatcher i gruppspelet. Jag kollade lite snabbt och det verkar som att samtliga lag (Malmö har dock inte spelat omgång 2 ännu) som är före oss i tabellen har kvalificerat sig för gruppspelet. Laget som är seedat 7:a hamnar i samma grupp som 10:an, medan 8:an hamnar i samma grupp som 9:an.

En bra placering är också viktig eftersom det påverkar ÖSK:s tilldelning av gemensamma medel från SEF. Det gäller ju från och med 2015. Jag räknade ihop summan av placeringarna för 2011-2014 och då har ÖSK en 12:e placering.

Malmö: 9
AIK: 11
Elfsborg: 14
Göteborg: 19
Helsingborg: 21
Häcken: 23
Kalmar: 33
Djurgården: 34
Norrköping: 39
Åtvidaberg: 41
Gefle: 46
Örebro: 50
Halmstad: 57
Falkenberg: 60
Sundsvall: 65
Hammarby: 68

Det bästa för ÖSK vore förstås att komma 7:a. Förutsatt att Åtvidaberg kommer sist så hamnar ÖSK och Åtvidaberg på samma placering i fördelningstabellen. Gefle får lika många poäng om de kommer 11:a. Det skulle ge ÖSK mer pengar redan i år, men det kommer även att påverka fördelningen de kommande säsongerna om ÖSK spelar i Allsvenskan.
Örebro Nicka i ribban
2015-10-04 12:55
Får man fråga var NA hittade en 2:a i betyg på Astrit?
AIK Nissesson
2015-10-04 12:43
Tack Droos, då slipper jag köpa en papperstidning idag:)
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2015-10-04 12:42
Ge Air Isbjörnsson nytt och rejält kontrakt tycker jag och hoppas att hans tjej hittar ett jobb i stan.
Örebro Tvetov Nato
2015-10-04 12:08
30 anmälda av 40 möjliga. så 10 platser kvar i världens bästa buss! Bor du i stockholm - tveka inte. In och anmäl dig medan det finns platser kvar!!
Örebro Droos
2015-10-04 11:37
@Nissesson:

Du kan läsa om just det i dagens pappers-NA. Jag citerar Sigurbjörnsson:

- "När det är fasta situationer har jag alltid första zonen, och varje gång bollen går förbi så droppar jag till mållinjen. Det har jag gjort hela säsongen."
Örebro Droos
2015-10-04 11:31
@either/or:

Hemmamatchen mot Häcken följde jag via SR:s webbradiosändning, och även då gav Peder Ståhl häftig kritik mot Gerzic gentemot de myckna bolltappen och att han inte klarar av tempot i 90 minuter. Så, det är inte första gången han "klankar" på Gerzic.

Men så är ju bolltapp som Nordin gör inte alls roliga att skåda.
Örebro Asbjörn#10
2015-10-04 11:27
@rirobban:
Gällande Wiktorsson så har jag svårt att se honom kräva varken startplats eller markant högre lön vid ett nytt kontrakt. Dels för att han fortfarande endast gjort 6-7 matcher i rad nu som startspelare samt att han är en så pass otroligt ödmjuk kille med fötterna på jorden. Jag ser honom i nuläget som ett perfekt alternativ som mittback nummer tre till nästa års trupp där Moberg tillsammans med ett etablerat nyförvärv bildar tänkt startduo. Gällande Astrit så hoppas jag verkligen vi (den här gången) gör allt i vår makt för att behålla honom. Kanske med någon typ av hjälp utifrån? Den spelartypen, likt Sobra förra året, är ovärderlig att ha i laget egentligen oavsett matchbild eller var han spelar på planen. Han är uppenbarligen ständigt ett hot offensivt med sin fina vänsterfot och blick för spelet. Man ska dock heller inte glömma bort hur viktig han är i slutet av matcher som vi leder, likt igår, när han kan hålla i bollen och lugna ned. Där har vi nog en av anledningar till att han inte blev utbytt i slutet igår trots att han till synes var helt slut. Även om Astrits mer fria roll gör det lättare att hitta rätt ytor tycker jag Nordin har en hel del att lära av sin radarpartner kring när det är rätt att hålla i bollen och när det är rätt att släppa den direkt.
AIK Nissesson
2015-10-04 11:08
Eidur's placering på mållinjen när det inte blev 2-2, var en riktig försvarshöjdare, undrar om det var en inövad grej ;)
Örebro Minatankar
2015-10-04 11:06
Namn: rirobban
Sänt: 2015-10-04 08:07 Ändrat: 2015-10-04 08:09:03

"Skulle vara intressant att se sportklubben om man för en gångs skull fick starta en säsong med ett så bra lag som vi brukar få från sommaren till säsongsslut. Vi har nu tillsammans med Norrköping bäst form i allsvenskan. Norrköping har imponerat enormt denna säsong, och med rätt värvningar kan vi göra en "Peking" nästa säsong!"

//

För ett år sedan ville många sparka både tränaren och styrelsen i IFK Norrköping. Styrelsen pratade skämtsamt om att åka till Örebro för studiebesök för att lära sig framgång. I år ligger IFK i topp medan vårt lag precis lämnat bottenstriden...

Men med ytterligare tre segrar upprepar vi fjolårets höstsäsong och blir höstens lag i Allsvenskan! :-)
Örebro Minatankar
2015-10-04 11:01
Namn: rirobban
Sänt: 2015-10-04 08:07 Ändrat: 2015-10-04 08:09:03

"Angående Astrit så tror jag det är 50/50 att han stannar. Frågan är om klubben har råd med honom?"

//

Då är du inte överens med Alik. På presskonferensen efter matchen sa han att chansen är 70/70. Man kunde ändå ana ett lite leende på läpparna därefter. :-)
Annons: