/fotboll/osk/forum/8516.aspx/fotboll/osk/forum/8516.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro BabyKladde
2006-12-16 21:27
Aspen.

du inser inte att det finns ironi i det vi skriver om att vissa inte kommer med i landslaget. Kristoffer Näfver kommer ju lätt spela i Landslaget om han fortsätter utvecklas som han gjort i år.. Joel Riddez skulle säkert kunnat passa i den trupp som åker till Sydamerika, men det var väl det att vi spelade i superettan i år som avgjorde.

så om du tror att vi menar illa om ÖSk så har du totalt J#vla fel, aldrig att menar nåt illa om vårt svartvita lag.
Örebro Jimpa_90
2006-12-16 20:23
ÖSK!!!
Örebro kubanen_90
2006-12-16 20:16
Det finns ingen tveka om vilken klubb i världen som lider mest nu :(. Så jävla orätvisst den ena Juve spelaren skulle bli 17 år idag! :(
R.I.P :(
Örebro Aspen
2006-12-16 19:34
Ni som skriver att vissa inte kommer med i landslaget pga dom spelar i ÖSK förstör både för klubben och spelarna. Efter ett tag. när folk hört det tillräckligt många gånger kommer man att tro på det, och då kommer det inte vara intressant att sperla i ÖSK.

För övrigt anser jag att Anttonen skall tillhöra ÖSK:s trupp 2007 och landslaget (igen) !

Örebro BabyKladde
2006-12-16 19:23
Avgå Lagrell!

du har säkert rätt..

det är samma när det gäller Näfver, så länge han är ÖSKare så kommer han inte med i landslagstruppen..
Lagrell har säkert mutat Lagerbäck om att inte taa in ÖSKare ;)
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-16 19:04
Om Riddez hade tillhört ett annat lag så är jag övertygad om att han hade haft en plats i landslagstruppen till Sydamerikaturnén!

Avgå Lagrell!
Wivallius
2006-12-16 18:55
Avgå Lagrell//

Det visar att det är svårt att få tag på play-makers i Sverige idag och att det är en efterträdare till Larsen som ÖSK måste inrikta sig på, gärna inför 2007 men absolut inför 2008.

För övrigt anser jag att Anttonen skall tillhöra ÖSK:s trupp 2007!
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-16 18:48
Trelleborg har tappat tre centrala mirrfältare.. Det blir mycket att värva! Hur tror ni det påverkar deras spel?
Örebro anderzon_
2006-12-16 18:31
Tråkigt med Johansson. Att det ska vara så svårt att knyta lokala talanger till sig...
Örebro Aspen
2006-12-16 17:39
Har missat följande i 2 inlägg vilket härmed kompenseras:

Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-16 17:35
Hmm, vi har förlorat tre av Örebros största talanger de senare åten för klubbar som Ajaz, Tottenham och nu Djurgården...

Hur ska vi göra i framtiden för att knyta talangerna till ÖSK istället?
Wivallius
2006-12-16 17:06
aspen//
Det är ju för jävligt. Forward var med i både ÖSK:s och Djurgår'ns upplägg. Snacka om helgarderat!!

AIK Saywee
2006-12-16 16:48
Jonas Fotboldt//
Krya på dig ...
... och vilken lysande krönikör du är!

God Jul på dig, vi ses, om inte förr, så ses vi på din sektion ...?
Örebro Aspen
2006-12-16 16:46
Pengar, pengar till Per Johansson
Örebro Chivas
2006-12-16 15:28
Heja ÖSK!!
Örebro Sersant
2006-12-16 14:49
Ämne: Dessutom är det väl ....
Håller med dig om att det inte skulle vara helt fel om Mirza skulle stanna ett år till (gärna flera). Men samtidigt så tycker jag han förtjänar att spela i en klubb där han uppskattas vilket inte alltid känts varit fallit i SvartVitt.
Örebro Aspen
2006-12-16 13:17
Mittås ide med en talanggrupp för hela Örebro kan vara bra. Tänk om Benny Lennartsson kunde träna den. Det skulle ge extra attraktionskraft hos ungdommarna.
Örebro joth
2006-12-16 12:19
Kan bara instämma. Jag har fört den debatten tidigare här. Jag tror också att Mirza har lärt sig väldigt mycket när han har vikarierat i anfallet under året. Mirza är fortfarande en bra allround-spelare som ÖSK borde dra nytta av.
Örebro Erki
2006-12-16 12:06
Mittåt//

Det stämmer att Mirza slår passningen till Nedim innan straffsituationen. Jag tror Mirza gjorde mycket mer nytta för laget än vad en del här på forumet tycker.
Örebro Mittåt
2006-12-16 11:55
Dessutom är det väl Mirza som slår passningen fram till Nedim som blir upphovet till straffen. Klippet är litet otydlgt där, men jag tycker som om spelarens sätt att röra sig i passningsögonblicket indikerar att det är Mirza. Fast på den punkten kan jag ha fel.

Jag skulle definitivt inte gråta ögonen ur mig om Mirza misslyckas i sina planer på att bli utlandsproffs och väljer att stanna kvar i ÖSK ett år till. Mirza har väl den fördelen att han kan spela både som högermitt och högerbräddare. Positioner som idag inte känns 100-procentigt avsäkrade. Mirza har en del brister, men skapar även en hel del genom sin energi och entusiasm. Om han bara kunde lära sig att behandla bollen lika effektivt med fötterna som han gör med kroppen i övrigt.
Örebro Mittåt
2006-12-16 11:40
Den osynlige.

Kul med alla dessa målklipp i ÖSKs adventskalender. En sak som slår mig när man ser dessa mål och upprinnelsen till dessa är hur ofta en energisk Mirza förekommer som en viktig ingridiens i förspelet. Nu senast i dagens klipp där 3-1 målet uppkommer efter en typisk Mirza-sprint, där han håller kvar bollen i spel, vilket sedan öppnar för Nedims skottfint och Larsens mål.
Örebro Mittåt
2006-12-16 11:29
De här samarbetena som elitklubbarna har med föreningar längre ned i seriesystemet skall man ta med en nypa salt, tror jag. Forwards officiella samarbetspartner är för närvarande IFK Göteborg.

I princip verkar det att gå ut på att elitklubbarna skall kunna plocka de mest lovande talangerna från sina samarbetsklubbar. I utbyte får sedan samarbetsklubbarna i bästa fall några juniorer/ledare som kan få åka på ett träningsläger eller så är det ett besök av den stora klubbens tränare under en vecka. Mer är det inte.

För att ett samarbete skall vara riktigt intressant för båda föreningarna krävs det nog att spelare går i båda riktningarna. Att de största talangerna kan slussas till elitföreningens juniorverksamhet, samt att de talanger som inte når den absoluta toppen kan gå i andra riktningen.

Det enda samarbetsavtal där spelare i någon större omfattning gått från den större till den mindre föreningen som jag känner till är avtalet mellan Djurgården och Åtvidaberg. DIF släppte till en hel del spelare som dock i allmänhet inte kom tillbaka till Djurgården. Makondele och Bapupa hamnade til exempel i Gefle till slut. DIF drog sig dock ur samarbetet inför den här säsongen eftersom de inte ville bli ännu mer indragna i det ekonomiska träsk som heter Åtvidabergs FF.

I Karlstad har man en något annorlunda modell har det berättats för mig. Där drar man ihop de mest lovande juniorerna från ett antal mindre samarbetsklubbar och låter dessa spela ihop i Carlstad Uniteds juniorlag. Detta för att man skall kunna ha en bra verksamhet för dessa juniorer. De mindre klubbarna klarar inte av detta på egen hand.

När juniorerna kommit upp mot 20-årsåldern sker en utsortering. De bästa får gå upp i Carlstad Uniteds A-trupp, och de som inte riktigt räckt till går tillbaka till de mindre klubbarna i Karlstad. Men inte nödvändigtvis till sin moderförening om jag fattat det rätt.

Det är denna typ av modell som jag tror skulle passa bäst för en stad som Örebro. Man låter de bästa spelarna i ÖSK Ungdom, Forward, KIF, Rynninge och småklubbarna tillhöra talangtruppen från 16/17 årsåldern tills dess att de är 19/20. ÖSK kan "plocka" de spelare man är intresserad av till sin A-trupp och övriga klubbar kan på motsvarande sätt förse sig och tillgodose sina behov bland övriga spelare.

En win/win situation för alla parter tycker jag, men förmodligen mycket svårt att genomföra på grund av att de flesta klubbar ser väldigt kortsiktigt på sin verksamhet. Och visst kan jag förstå att det kan kännas svårt att skiljas från sina talanger när man tagit fram dem. Men man kan å andra sidan säga att dessa ungdomar ändå lämnar ändå sin moderklubb relativt tidigt. Florén går till Ajax, Jansson till Tottenham, Johansson till Djurgården osv. Hade det funnits en klart utstakad rekryteringsväg via Talangtruppen hade detta inte behövt ske.
Örebro Aspen
2006-12-16 11:06
Hoppas ÖSK jobbar på ett samarbete med Forward eller en annan förening så att talanger som inte platsar i A-lager ska få spela tillräckligt högt upp i seriesystemet. Johansson såg tydligen brister i ÖSK-Forward upplägget.
Man kan också undra över om Forward är en lämplig samarbetsklubb. Kan Forward samarbeta med två konkurrenter (ÖSK och DIF)? Jag tror Forward har gjort bort sig när man samarbetar med DIF. ÖSK vore en mycket bättre partner. Man ligger i samma stad och det ger mindre praktiska problem för ungdommar som har skolan att tänka på, gör det möjligt att byta upp/ned. Tror Forward har ledningsproblem.
Första samarbete med DIF som legat i dvala i flera år, sedan ett antal märkliga tränarbyten (Ståhl, Floren)
AIK Saywee
2006-12-16 09:13
Detta har inte så mycket med fotboll att göra men ändå, Jag gjorde ett urklipp från wikipedia ang befolkning. Sätt igång att jobba nu, vi vill bli fler ÖSKare!

Tätortsbefolkning 2005 enligt SCB
1. Stockholm 1 252 020
2. Göteborg 510 491
3. Malmö 258 020
4. Uppsala 128 409
5. Västerås 107 005
6. Örebro 98 237
7. Linköping 97 428
8. Helsingborg 91 457
9. Jönköping 84 423
10. Norrköping 83 561

En tätort är ett tättbebyggt område med minst tvåhundra invånare och där avståndet mellan husen är mindre än tvåhundra meter. Tätortsindelningen är fullständigt oberoende av den administrativa indelningen. En tätort kan således ligga i flera kommuner och t o m i flera län. Tätortsindelningen i Sverige ses över vart femte år.

Stad avser vanligen en större tätort ofta med reglerad bebyggelse. I många länder finns också en juridisk betydelse knuten till den kommunala enhet som administrerar området. Så var det till exempel i Sverige fram till 1971.
Ordet "stad" betyder ursprungligen "plats, ställe". Detta förklarar varför ordet ingår som beståndsdel i ord som "eldstad", "stadfästa", "stadga" m.fl. ord (även i de övriga nordiska språken ingår ordet som i till exempel danskans sted, som betyder plats). Den nuvarande betydelsen är framförallt inlånat från tyskans "Stadt".
AIK Saywee
2006-12-16 08:50
Det som oroar mig mest med ÖSK´s Allsvenska trupp i dagsläget är att vi inte har klart med ytterligare en målvakt. Skulle något hända som inte får hända, ja då kan det bli problem att hänga kvar till "guldåret".

Målväkteriet är en speciell och avgjort mycket viktig lagdel. På utepositionerna ser det mera välfyllt ut och det finns dessutom några som kan spela på flera platser.

Snälla, ge oss en stabil sista utpost!
Örebro gile
2006-12-16 08:39
Jag tycker att Patrick Walker har varit en bra tränare hittils, och jag hoppas han fortsätter så. Men om han är den perfekte tvekar jag lite grann, och jag tror att min tvekan blir avklarad i fall Nordin äntligen får spela för ÖSK!!!
Man kan inte bara låta den grabben försvinna framför näsan på oss...då måste man f.. vara blind och dom.
Örebro kubanen_90
2006-12-16 02:00
Vi får hoppas att vi får Jidsjö. Det är prio 1 nu....
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-16 00:31
Nu är det tydligen klart att Johansson väljer Djurgården men spelar för Forward...
Örebro # brorzan
2006-12-16 00:03
Till alla er som ville se Nedims mål mot IFK Norrköping säger vi på officiella tillsammans med Anders Östling: God Jul! :o)
Örebro # brorzan
2006-12-15 23:31
initiforlife //

Återkoppling är absolut viktigt! Om man har en mail dit medlemmar och andra kan vända sig så måste den skötas och svaren måste komma snabbt. Om det är något som inte kan åtgärdas med en gång, så ska man iaf svara att man har tagit emot mailet och jobbar med det. Där håller jag helt med dig.
Annons: