/fotboll/osk/forum/8499.aspx/fotboll/osk/forum/8499.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Matthew S
2006-12-27 23:27
DaSa//Du ser nyktert på situationen tycker jag men samtidigt tycker jag du är lite negativ i överkant vad gäller våra spelare. Vår trupp 2007 består av mängder av rutin (Larsen, Samuelsson, Nordback, Henriksson) för att nämna några och på så sätt står vi nog bättre rustade än många av de andra lag som tagit steget upp.

Vilka som håller hög allsvensk klass är givetvis svårt att svara på. Om nu någon gör det alls. Jag tror inte Näfver är förstavalet som ytter på vänsterkanten till exemplen, därtill tycker jag han är för svag defensivt. ÖSK är givetvis inget topplag med nuvarande trupp. Första året kommer det handla om att att förnya kontraktet. Allt över det är bonus. Platserna 5-12 är ju dessutom egentligen ganska ointressanta och att hoppas på Royal League tror jag ingen som är vid sina sinnes fulla bruk gör.

Men för att återgå till spelartruppen. Riddez var fantastisk i Superettan och kommer vara det även i allsvenskan. Nu har han dessutom ännu ett års vana av spelet som ytterback. Haginge och Wikström kommer bilda ett stabilt mittlås då man har en perfekt mix av snabbhet, styrka, huvudspel, rutin och entusiasm tillsammans. Vi vet vad vi får av innermittfältare som Sebbe, Larsen och Nobbe. Tryggt. Kanterna är jag skeptisk till. Näfver är skicklig men ingen att hålla i handen i svåra bortamatcher. Jeffs är ett stort frågetecken. Anfallsmässigt känns det riktigt bra. Nedim har visat sin klass (se bara på matchen borta mot Norrköping) och Rodevåg gjorde 17 mål i Superettan i ett lag som FFF. Där bakom finns Johan, snabb kontringsspelare som inte passade riktigt bra när ÖSK skulle föra matcherna i Superettan, kanske bättre läge nu att utnyttja sin snabbhet och irrationelle Yunus. Westman och Richardsson är stabila val, ej mer än så, som sista utpost.

Summa summarum. Trygg centrallinje. Otrygga kanter så när som på vänsterbacken. Nycklar till ett framgångsrikt år blir Haginge, Nordback och Nedim.
Örebro Mittåt
2006-12-27 23:24
Det finns en del som görs för att man skall kunna tvinga lagen att använda fler hemmaspelare. På Tomteförbundets senaste representantskapsmöte antogs följande rätt tandlösa regel:

Homegrown players
UEFA har tagit beslut om att successivt se till så att fler egna spelare släpps fram inom de olika föreningarna, så kallade egna produkter, i UEFA:s tävlingar. Samtidigt har man uppmanat medlemsförbunden att vidta åtgärder nationellt. Utvecklingen, i hela Europa, de senaste åren är att allt fler spelare med utländsk bakgrund tar plats i de olika ligorna.
Representantskapet antog Förbundsstyrelsens förslag om att minst sju spelare av de 16 på spelarförteckningen i lagen i Allsvenskan, Superettan, Div.1 och Damallsvenskan ska ha varit registrerade för en svensk förening under minst tre år under levnadsåren 15-21 år, oavsett nationalitet. Om färre än två deltagit i spel ska föreningen anses ha spelat med okvalificerad spelare.

Det är väl bara klubbar som Arsenal etc. som skulle drabbas av en regel som denna.
Örebro jappel
2006-12-27 23:17
Ämne: Jag satt och fundera....
Man kan ju lägga in en klausul om att man får ha tre fria avbytare och sedan tre ungdomar från ligans egna land. ungdomar ska vara under 22år eller något sådant. Inte alls en dum idé AL.
Örebro Mittåt
2006-12-27 23:17
En annan anledning till att det finns relativt få unga spelare på avbytarbänk och plan är att det inte finns någon bra utvecklingsväg. Många lovande unga spelare hamnar direkt hos allsvenska lag och hos de bättre lagen i Superettan där de får mögla bort i något reserv- eller juniorlag. Fjärran från den fotboll som skulle kunna utveckla dem så att de är mogna att ta chansen när den dagen kommer.

Släppte man in reservlagen i det nationella seriesytemet skulle detta problem lösa sig av sig självt. Men det törs man inte göra.
Örebro Sersant
2006-12-27 23:15
Avgå...:
Tror anledningen till att man inte har 7 avbytare är för att trupperna är för små.
Örebro Mittåt
2006-12-27 23:13
Avgå Lagrell// Jag tror att den huvudsakliga anledningen är att man så enkelt och relativt billigt kan importera färdigutbildade komplementspelare från länder som Brasilien och från Balkan. Det anses säkrare att ta in sådana spelare än att satsa på att utveckla egna.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-27 23:09
Jag satt och funderade lite på varför unga spelare inte får chansen så ofta i Sverige.. Varför inte tillåta sju avbytare på bänken? Tror det skulle kunna öka chansen för unga att få hoppa in! Som det är nu har man bara fem avbytare och det är inte konstigt att man hellre har rutinerade spelare redo att kasta in.

Vad tycker ni om detta? Är jag ute och cyklar? Hur ser det ut i andra länder?
Wivallius
2006-12-27 23:08
//DaSa

Ja, det tror jag du gör.
Örebro DaSa
2006-12-27 23:01
Söderström har jag för mig var en kreativ/offensiv innermittfältare, men kan vara så att jag blandar ihop honom med Pär Zetterberg.
Örebro DaSa
2006-12-27 23:00
bfs//
Hur mycket fick vi betala då?
Örebro DaSa
2006-12-27 22:57
Stroom//
Har svårt att se hur Pettersson skall få ngt genombrott när han inte har några bra egenskaper. Varken teknisk, snabb eller stark. Tror tyvärr han inte håller i AS, precis som han inte gjorde i SE.

Jag tycker inte vi har ngr "säkra" kort alls nästa säsong förutom Wikström och Näfver. Är ingen annan som jag kan se ha potential att hålla hög AS klass nästa säsong. Kommer säkert få mothugg om Riddez och Larsen. Men jag är skeptisk till att Riddez håller hög AS klass defensivt, offensivt tror jag han fixar det. Larsen var jag inte direkt imponerad av sista omgångarna i SE, tror han har gjort sitt. Sen har vi spelare som Nedim, Hagge, Jeffs som har mycket att bevisa, hoppas verkligen att de håller hög AS klass då kan vi nog komma bra nästa år. Men jag tror vi kommer att komma på övre halvan i alla fall då jag tror att vi kommer få ett bra "lag".
Örebro jappel
2006-12-27 22:54
Borde inte det tragiska upptrappade kriget i Somalia leda till markant ökade chanser för Yunus att få stanna i Sverige? Eller är detta oviktigt när migrationsverket gör sina bedömningar?
Örebro bfs
2006-12-27 22:52
Ämne: Ämne: Ämne....
källan säker,God natt!
Örebro Mittåt
2006-12-27 22:46
Wivallius// Det tror inte jag heller.
Wivallius
2006-12-27 22:42
Mittåt//

Sannolikt är det så, men hur många av de andra som varit med sen degraderingen har kvar samma lön som då? Ingen skulle jag tro!
Örebro Mittåt
2006-12-27 22:37
Som saken står nu är det väl Anttonen som inte vill skriva om han inte får samma lön som han hade för två år sedan.
Stroom
2006-12-27 22:36
Har känt en positiv "onärkings" känsla över kommande säsong, känts som att vi skulle kunna ha hamnat vart som helst på övre halvan. Men jag tänkte lite på hur truppen såg ut och helt plötsligt så fick jag tillbaka det äkta närkeblodet!

I målet har vi Peter Westman helt klart en målvakt som är fullt duglig till allsvenskan och får vi Richardsson så blir det bara ännu bättre, två stabila målvakter som håller allsvensk klass.

Mittbackarna, som troligen lär bli Haginge och Wikström från start, är starkt mittbackspar, men där bakom ? Fredrik Jansson, visst han håller väl i en match eller två om han har en stabil back bredvid sig (PaHa, MaWi) men vad händer om Haginges ryggproblem fortsätter och han blir borta en längre tid och Wikström blir avstängd/skadad ja, vad har vi då Jansson och en vänsterback i form av Glenn Holgersson? Känns inte så stabilt. Men skolar man om Glenn ordentligt till mittback så kan vi vara lite säkrare där.

På högerbacken har vi Fredrik Samuelsson, när han gör en bra match som itne är allt för ofta så är han aldrig mer än 'bara' bra, som backup där så kan man antingen flytta ut, Haginge, då blir det Jansson lr Holger i mittförsvaret och känns väl ok då. Annars så kan man dra ner någon av Jeffs lr Antonnen (om han nu är ÖSK'are när säsongen drar igång) men ingen av dem har väl spelat på högerbacken med större framgång?

Vänsterbacken känns stabil, går Riddez sönder har vi Holger att tillgå och även unga Reed.

Centralamittfältet, kan fungera bra. Nordback har enligt mig bara växt under åren i superettan och kommer bli oerhört viktig i år. Larsen, hade det tungt sista tredjedelen av säsongen och visade inte sitt rätta jag, och dansken blir ju inte direkt yngre med åren. Men spelar han som han gjorde 2/3 under säsongen så kan det bli ett roligt år för han om han ser till att hålla sig ifrån skador. Som backup här har vi Seb och bröderna Walker, känns ju inte alltför stablit, Seb är inte riktigt samma spelartyp som någon av dem båda men skulle utan tvekan sköta det bra och Walker bröderna tycker inte jag är mogna än, men dem har potenialen.

Vänsterkanten här känns även den stabil med Näfver som jag tror får sitt stora genombrott i år och Riddez eller Seb som backup här.

Högerkanten, Antonnen om han skriver på, så känns det någorlunda lugnt, men killen blandar bra insatser med lite sämre och Jeffs finns också men speeden är väl det ända han kan tillgå med riktigt bra. Det kan vara nyttigt om vi har kört fast under någon match.

Anfallet, Nedim kommer bli oerhört nyttig och kommer nog göra ett 10 - tal mål. Rodevåg tror jag itne kommer bli den riktiga striker vissa här hoppas på men han kommer nog inte göra bort sig. Pettersson tror jag faktiskt på i år och får han bara lite självförtroende så tror jag det kan lossna för han och Ismail kan bli riktigt rolig att se om han får tillåtelse att spela.

Så sammanfattningsvis; Första elvan är helt ok! Men har vi otur och får skador/avstängingar på viktiga spelare som, Haginge, Wikström, Nobbe och Nedim så kan det bli lite tufft. Men man ska väl inte vara såna och tänka så! Så jag säger trotsallt: ÖSK mot SM - Guld 2007 ;)

EDIT : Långt inlägg ? Nejdå! haha
Örebro Aspen
2006-12-27 22:30
Alla tycks vara överens om att högerkanten är svag. Samtidigt vill inte klubben skriva kontrakt med den bästa högerkantspelaren utan att sänka hans lön. Det är fel någonstans. Personliga motsättningar ??
Örebro Mittåt
2006-12-27 22:07
Avgå Lagrell// Jag tror att det inte riktigt är bestämt än vilka som flyttas upp. Som det ser ut idag så har Green och Lovén (sedan i somras) flyttats upp till A-truppen för träning. Rgistrerings- och spelmässigt hör de dock fortfarande till ÖSK Ungdom. Och det är mycket möjligt att de stannar där registreringsmässigt. Kristofer Jonsson står väl någonstans mitt emellan A- och T-trupp som tredjemålvakt.

Någon mer att flytta upp finns det väl egentligen inte.

Tips till alla lovande högerkantsspelare som läser detta. Satsa på högerkanten i ÖSK Ungdom och ni kan vara i en allsvensk trupp i ett nafs.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-27 21:59
Upprepar en fråga jag redan har ställt några gånger: Är det bara Green som flyttas upp? Vad händer med Lovén?
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-27 21:59
Haginge är ändå en av de spelare som spelarinvestment betalade ganska mycket för, ungefär 400 000 om jag minns rätt... Men visst, det är de unga talangerna från de egna leden som kommer bringa in de stora pengarna om de utveckla på rätt sätt!
Örebro Mittåt
2006-12-27 21:55
De "stora" vinsterna för en verksamhet som Spelarinvest kommer nog att komma från försäljning av spelare typ Emra. Alltså spelare som kommer fram ur de egna leden och som kan säljas vidare utan att man haft några större kostnader. I dagens trupp är det väl i första hand Näfver och Haginge som svarar upp mot den beskrivningen. På litet sikt går det kanske att göra en slant på Kevin och James också.
Örebro Joerny - o inget annat
2006-12-27 21:47
Enligt fotbollskanalen.se fick inte Markus något kontraktserbjudande från varken HamKam eller Bryne.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-27 21:47
Angående spelarinvestments investeringar... De investerade en relativt stor summa i spelare som:
* Herish Kuhi
* Mirza Jelecak
* Christian Johnsen
* Niklas Klingberg
* Peter Olsson
* Simon Nurme
* Ricardo Costa
* Axel Kjäll

För dessa spelare betalade spelarinvestment mellan 100 000 - 400 000 kr per gubbe. Nu i efterhand kan man ju inte direkt påstå att det var lyckade investeringar!

Dock betalade man bara 60 000 för Tahiri/Tahirovic så han är tillsammans med Alvbåge och PFO de spelare som spelarinvestment förmodligen gjort en vinst på...
Örebro Avgå Lagrell!
2006-12-27 21:42
Ämne: //sersant

Vilken ....
Han är vänsterback... Inget vi behöver mer utav!
Wivallius
2006-12-27 21:33
//sersant

Vilken flank spelar Markus Karlsson på?
Örebro Rallyfinnen
2006-12-27 21:23
Peter Karlsson var vänsterback! Han slutade när Mikael Danielsson kom till klubben. Punkt Slut.
Örebro jappel
2006-12-27 21:16
där ser man så fel man kan ha...och jag som är delägare och allt :-) nåja väl.
Viktigast är dock att det finns pengar att använda till investeringar när det är dags för sådana. Vinsten från en enda såld spelare täcker troligtvis de flesta avskrivningarna.
Örebro Sersant
2006-12-27 21:16
Kanske är något för ÖSK?
Wivallius
2006-12-27 21:09
Antar att vi/man/Spelarinvest även gör en förlust på Mirza
Annons: