/fotboll/osk/forum/849.aspx/fotboll/osk/forum/849.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lord Pode
2015-11-05 14:17
Andréas Sundberg ?@A_Sundberg 53 minför 53 minuter sedan Pratade precis med Rosenborgs sportchef. Kraftig dementi om att han ska värva Ajdarevic: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/rosenborg-dementerar-ajdarevic-ryktet-stammer-inte/ … Visa sammanfattning 5 retweets 2 gillanden
Örebro Droos
2015-11-05 14:11
Satsningen mot Allsvenskan 2016 ser ut så här: IN, hösten 2015 / vintern 2016: 1. xxx 2. xxx UT, hösten 2015 / vintern 2016: 1. Christoffer Wiktorsson (mittback/vänsterback, kontraktet går ut, flyttar till Degerfors) 2. Samuel Mensah (innermittfältare/försvarare, kontraktet går ut och förnyas inte) 3. Marcus Pode (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) 4. Ayanda Nkili (innermittfältare/mittback, kontraktet går ut och förnyas inte) 5. Christer Lipovac (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) 6. Eidur Sigurbjörnsson (mittback, kontraktet går ut och förnyas inte) Spelare vars kontrakt går ut hösten 2015: 1. Astrit Ajdarevic (2015, innermittfältare) 2. Lukman Murad (2015, anfallare/mittfältare, UTLÅNAD till Forward) 3. Pär Ericson (2015, LÅN, anfallare, ÖSK har OPTION på köp) Truppen, spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016: Målvakter 1. Jacob Rinne (2016) 2. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Daniel Björnquist (2016, högerback) 2. Erik Moberg (2016, mittback) 3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare) 4. Logi Valgardsson (2017?, vänsterback) 5. Patrik Haginge (2017, högerback) Mittfältare 1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 2. Robert Åhman-Persson (2016?, innermittfältare) 3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare) 4. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare) 5. Martin Broberg (2018, yttermittfältare) Anfallare 1. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare) 2. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) 3. Jonathan Lundberg (2017, anfallare) Utlånade: 1. Mozart Surville (?, anfallare, UTLÅNAD till Forward) Tillhör inte A-truppen officiellt, men är ofta med i matchtruppen: 1. Carl Ekstrand Hamrén (?, back) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Droos
2015-11-05 14:09
Kanske att vi värvar Sungren EFTER det att Haginges kontrakt utgått? Lite väl mastigt att ha t-r-e högerbackar i truppen när vi har en mittback. Skulle behöva fyra där, ju.....
Örebro Valderinho
2015-11-05 13:47
Jag förstår inte varför vi inte skulle behöva Sundgren. Han har varit en av Superettans bästa ytterback och kan även spela vänsterback på ett bra sätt.

Björnqvist som ska operera sina ljumskar blir borta ett tag och man vet inte när exakt han kommer tillbaka skadefri, och där behövs konkurrens samt även Logi om han blir kvar. Haginge blir ju heller inte yngre och har väl peakat.
Haginge gör det han ska men inte mycket mer. Det behövs någon ny med utvecklingspotential som Sundgren.

Betyg för Sundgren; "Daniel Sundgren: 5,00. Back: Har varit Degerfors genomgående bäste spelare. Gedigen i defensiven och skapar dessutom mycket framåt. Fungerat utmärkt med Marcus Astvald. En karaktär som vill gå i spetsen för sitt lag. Allsvenskan nästa!"
Eyravallen Örebro
2015-11-05 13:08
@Nicka i ribban:

Ja är han dessutom högerback så lär han inte vara på ingång. Såg att Astvald vill till AS, svårt o se vad han ska där o göra.
Super mackan var verkligen en spelare jag trodde skulle bli något.
Örebro flesklepp
2015-11-05 13:08
Nästan som att få hit Gary Sundgren själv isf! Gary är en levande legend!
Örebro Nicka i ribban
2015-11-05 12:45
@Eyravallen Örebro:

Han har, som jag förstått det, varit Degens kanske bästa spelare den här säsongen. Dock är han väl högerback?

Att en spelare från Degerfors rör sig i Örebro hör knappast till ovanligheterna, så det är minst sagt ett löst rykte.
Eyravallen Örebro
2015-11-05 12:32
Tydligtvis ska Gary Sundgren och hans son som spelar fotboll befinna sig i Örebros stad. Någon som har koll på han?

Edit: googla och han spelar i Degerfors. Intressant
Benny Böckling
2015-11-05 11:50
Sörjer inte Eidurs avsked speciellt mycket. Mitt i all eufori i hur bra han varit under slutet av säsongen tycker jag man glömt hur opålitlig han var under de första 20 matcherna.

Men tack likväl för din ÖSK-tid, Eidur.
AIK Nissesson
2015-11-05 11:33
Droos,

"Glöm inte bort att man måste vara medlem i föreningen för att kalla sig själv för ÖSK-supporter. Det är i alla fall vad jag fått till svar här på forumet...."

Kan det verkligen vara så?

Jaja, själv är jag både medlem, fan och supporter.
Örebro Minatankar
2015-11-05 11:32
@Droos:
Jag tror det flesta anser att en supporter är en anhängare som kan vara publik men också t ex medlem/aktieägare och/eller partner/sponsor. Jag är övertygad om att alla som vill ÖSKs bästa kan känna en klubbkänsla. För en del betyder det identitet, för andra stoltet, minnen, glädje och spänning. Både supporterskap och klubbkänsla kan sålunda ta sig olika uttryck.
Örebro Jonas r
2015-11-05 11:31
såklart kan man är supportrar oavsett medlemskap. Men om man vill vara med och påverka så är det medlem man ska vara. De är få klubbar i Europa som har sådan medlemsdemokrati som återfinns i Sverige, viktigt att ta tillvara på den.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lord Pode
2015-11-05 11:15
Fan Eidur bort nu också. Känns som vi är tillbaka till vårsäsongen.
Örebro Droos
2015-11-05 10:56
@Nissesson:

Glöm inte bort att man måste vara medlem i föreningen för att kalla sig själv för ÖSK-supporter. Det är i alla fall vad jag fått till svar här på forumet....
Örebro pemo
2015-11-05 10:16
Ja ha. Det börjar likna " 10 små negerpojkar " i vårt försvar nu.
( citatet är en bok av Agatha Christi, har inget med ras att göra )

Vem ska nu nicka bort allt?
Örebro pemo
2015-11-05 09:00
Pedretti // Det Astrit verkligen tillförde i årets ÖSK var en kombination av styrka och teknik. Nordin har samma känsla, men Astrit bättre tillslag, längre ( och det kan ju Nordin inte göra något åt ) och starkare i närkamperna.

Jag har ju tidigare skrivit att jag inte vill se "skadade" spelare i ÖSK, men om någon kan få ordning på Pekalski så skulle han kunna ersätta Astrit. Inte samma teknik, men väl så god speluppfattning.

Johan Larsson var ju en ytter som skolades om till back ( likt Anttonen ) Om han nu är nöjd med Danmark så gjorde han rätt.
Men att platsa i en högre liga är nog tufft.

Så frågan är väl hur mycket mer man tjänar i Norge och Danmark. och om det är värt stickor i baken och minskade landslagschanser.

Men hellre att Astrit går till Norge än att möta honom i t.ex MFF.

Det största problemet är väl mer vad man skall göra med Nordmark. Killen har bevisligen teknik och splitvision , men alldeles för dåligt tempo. Men den kroppen kan han ju inte stånga sig förbi, så då måste han bli rappare i benen. Är det möjligt?

Nåja, det är november, så det är väl dags att gå i ide ett tag och hoppas på några glada överraskningar i form av nya favoriter till 2016.
AIK Nissesson
2015-11-05 05:42
minatankar

"Kommer ihåg att du argumenterade att inte vara med i insamlingen eftersom du redan satsade pengar på årsabonnemang och souvenirer..."

De senaste 15 åren har jag inte köpt årsabonnemang för egen del, men souvenirer, fika, korv, godis, medlemsskap i ÖSK och Kubaner, samt insamling till Logi och Kubaneenas tifogrupp, där har jag lagt en del slantar på, genom årens lopp.

Man kan inte komma ihåg allt nuförtiden, det händer alldeles för mycket, i förhållande till tiden då människor levde i grottor.

Jag försökte skoja till det lite och avslutade med en smiley, men det var nog dumt, ifall det är så att du saknar humor. Förlåt:(
Örebro Pedretti
2015-11-05 00:43
@pemo:

När det kommer till Johan Larsson så var det nog många(Inklusive) som trodde att han skulle hamna i Holland. Sen att han är lite vek i fysiken så är det en aspekt som han kan bättra på rätt så lätt, i jämförelse med spelare som inte har någon spelförståelse. Det är en egenskap som tar lång tid att förbättra om det inte finns från början.

Astrit kan även han bättra på sin fysik bara han matchas mer och om en klubb har en fystränare som vår Jimmy Högberg så ska det väl också gå.

Det jag försöker säga är att de negativa aspekter du pekar ut är fysiska sådana som kan förbättras med bra träning och tät matchning, som de visserligen får (Johan Larsson matchas titt som tätt i Bröndby) och Astrit matchas nog om han spelar i Rosenborg. Men om han får lite tid och tilltro från en coach i Holland eller Belgien för den delen så ska det nog gå att få ut mer av honom.

Men det finns väl aspekter i Astrits spel som är dåliga som inte är fysiska. Han har en tendens att bli nonchalant i sitt spelfördelande och bollhållande. Alla gillar väl finlir men Astrit tappar fokus ibland och brukar försöka för många finpassningar (han klackar väldigt mycket bl.a) och det gynnar ibland inte det direkta kontringsspelet vi har. Han vill mycket men han måste hitta en balans mellan finlir och ett mer direkt spel.

+Folk pratade om att Astrit inte höll i mer än en halvlek med sin ork men det gör han nu. Frågan är om han håller mentalt i mer än en halvlek.Som du pekar ut Pemo så är han långsam i kropp (men det kan förbättras) men hans beslutstagande tar för lång tid efter att klockan tickat förbi 70 minuter.
Örebro pemo
2015-11-04 23:47
Pedretti // Det är kanske så krasst att spelare i den kalibern som Astrit ( lite för långsam ) och Johan L ( lite för vek ) bara platsar i lag från Norden? Bröndby spelar väl i Europa?

Dessutom är väl Astrit en singel? Han är från Falkenberg ( eller Halland i alla fall ) och har ingen annan anknytning till Örebro än ÖSK.
Jag förstår mycket väl att han väljer pengarna i det läget. Han kanske kan göra fem år i Norge och spara ihop en liten slant.

Hoppas bara att ÖSK kan hitta ( fynda ) en ersättare till nästa år. Just nu känns det väl inte som om någon av de kvarvarande är i närheten av hans spel.

Jag var inte så hoppfull när han kom, men respekterar hans inställning och att han verkligen gjorde ett bra jobb denna gång.

Vem vet, kanske Lukman blommar upp efter ett år i forward?
Örebro Pedretti
2015-11-04 23:14
Men vi ska ju veta att Astrit har varit där och provtränat och att han inte har skrivit på något kontrakt. Han har nog tid på sig att se över sina alternativ.Dock sa han att han kunde ha saker klart väldigt tidigt eller sent. Han pratar om det i den bifogade länken. Men den sitsen vi supportrar är i påminner om den som Elfsborgs guliganer var i när Johan Larsson skulle flytta. De trodde att han skulle till större klubbar men han hamnade i Bröndby vilket gjorde dem väldigt besvikna. Det är väl ungefär så vi känner, vi vill Astrit väl men att han ska dra till Rosenborg? Det är ju ett byte neråt rent liga mässigt (enligt mig). Visst CL-kval och kanske Europa League men de andra matcherna? Inget högklassigt motstånd enligt mig. Men Rosenborg har en lojal och stor publik på sin sida och det är väl alltid något. Men som Vinnartradition så kan det ju vara bra för Astrit att stanna här kanske till sommaren åtminstone och visa att han har fotboll i sig på våren också. Det var ju ungefär så vi kände när Crespo ryktades bort förra vintern, nämligen att han skulle stanna och fortsätta leverera så att han kunde säljas för en fin peng under sommaren. Så för min del så skulle jag bli besviken om en så bra spelare som Astrit stack till Norge, likt guliganerna (och jag för den delen) vart besvikna över att Johan Larsson inte landa längre bort än i Danmark.
Örebro Bäst när det gäller
2015-11-04 23:12
@Matta:

Exakt så. Jag tycker ofta vi supportar är naiva i dessa frågor. Allsvenska spelare under 30 år med någon sorts klass spelar i Allsvenskan med ett tydligt mål att komma till en bättre liga än Allsvenskan och en bättre klubb än ÖSK. Det vet den ofta kritiserade ledningen men vi supportar glömmer/ignorerar ofta detta, varför?
Örebro Bäst när det gäller
2015-11-04 23:02
@Glad:

Jag brukar rätt sällan hålla med dig när du "raljerar" över laget du säger dig älska men här har du faktiskt rätt och har så haft hela vägen. Astrit när han når upp till sitt kunnande är lite för bra för att spela för ÖSK men jag hade hoppats på att vi kunde signa och behålla till sommaren. Men men bara att acceptera att spelare kommer och spelare går.
Örebro Vinnartradition
2015-11-04 22:51
@Glad:

Vad menar du med att Astrit inte kan utvecklas i ÖSK? Jag upplevde att han under den period han spelade i ÖSK den här säsongen utvecklades en hel del. På samma sätt upplevde jag att han utvecklades när han spelade i ÖSK säsongen 2010. Vad är det som säger att han inte skulle kunna fortsätta göra det om han blir kvar i laget?
Örebro Minatankar
2015-11-04 22:35
@Nissesson:

Kommer ihåg att du argumenterade att inte vara med i insamlingen eftersom du redan satsade pengar på årsabonnemang och souvenirer...

Din kritik av flera spelare under åren för deras bristande klubbkänsla, blir inte trovärdigare bara för att du lägger till en smiley när du pratar om hur du själv värderar din klubbkänsla.
Örebro Minatankar
2015-11-04 22:32
@Matta:

Håller med om att man inte bör binda upp kommande styrelser och ledningar i långa avtal. Har kollat upp detta och det finns utgångar om inte en positiv utveckling infrias.
Örebro Matta
2015-11-04 22:30
Simon Åström verkar vara riktigt nöjd med det nya partnerskapet med Lagardere. Hoppas han får rätt. Men ett avtal på 10 (!) år gör i vart fall mig lite nervös.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Glad
Astrit kan inte utvecklas i ÖSK, han är på en helt annan nivå, han kommer in o kör på inspiration o klass o tycker de e kul, men att han i längden skulle tycka det är kul o utvecklas vidare ihop med Nordin o Råp mfl är ju en helt befängd tanke
Bara glädjas med Astrit att han fortsätter att utvecklas och hittar rätt lag.
Fm tror ingen på detta men ÖSK själva vill slussa spelare vidare, man förstår sin plats i "kedjan" vilket är heder åt klubben.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
AIK Nissesson
Jag avstår miljoner för klubblänslans skull:)
Örebro Minatankar
2015-11-04 22:19
Namn: Örebro Center
Sänt: 2015-11-04 22:02 Ändrat: 2015-11-04 22:10:04
//

Bra att du reagerar. Uttryckte mig nog lite slarvigt. Håller fullständigt med dig om att vi supportrar och klubben måste lyfta andra möjligheter och värden, t ex att han har chans att trivas, utvecklas och synas mer i ÖSK.

Jag tänkte närmast på dem som menar att spelare ska avstå från miljoner för klubbkänslans skull. Det är ok att tycka så anser jag, om man själv skulle avstå dessa miljoner.
Örebro Center
2015-11-04 22:02
@Minatankar:
Tycker inte alls att man nödvändigtvis måste hålla tyst. Tycker som Vinnartradition att han, trots miljonerna, skulle utvecklas mer i ÖSK och på sikt få ännu fler miljoner. För jämte pengar finns alltid den sportsliga utmaningen (och sociala bitar som också bidrar till utvecklingen). Så argument emot saknas inte nödvändigtvis, även om man själv inte erbjudits så stora belopp. Annars kan man ju dra till Kina eller Ryssland vid första bästa anbud. Väljer han Rosenborg tänker jag inte reagera nämnvärt ändå. Att han skulle dra var från min sida rätt väntat, om än inte bergsäkert. Lägg pengarna på att försöka locka tillbaka Sobralense igen istället. Han skulle bidra på en jämförbar nivå. Eller varför inte försöka scouta en "egen Brasse"?
Annons: