/fotboll/osk/forum/843.aspx/fotboll/osk/forum/843.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2015-11-01 23:07
@Minatankar:

Det är inte ett lagbrott att stå upp på en sittplatsläktare. Jag förstår att det är irriterande om man hamnar bakom stående AIK:are, men det är inte polisens uppgift att se till att de sitter ned på läktaren.

Jag håller med dig om att polisen ofta agerar mesigt mot vissa lags supportrar, men de måste samtidigt göra en riskbedömning. Alldeles för ofta är ju risken stor att det blir kravaller om polisen ingriper (se t.ex. NA-tv från igår) och då riskerar oskyldiga att drabbas samtidigt som polisen hamnar i en utsatt position. Det finns ju massor av videoklipp från situationer där poliser vevar hejvilt med batongerna när de ingriper mot supportrar som inte är inblandade i stökigheterna och det är knappast en önskvärd situation. Samtidigt så kommer det aldrig bli en förbättring om polisen passivt tittar på och låter idioterna hållas.
AIK Kribba
2015-11-01 22:29
AndySweeden ,det där lät betydligt mer bajen... Till er andra Örebroare,nöjda med 1-1? Jag kan tycka att det var helt ok. Guldchansen fanns aldrig mer än som en ytterst liten teorichans,var inte värd att ta upp ens. Ni hade inget kontrakt att spela om,så det är klart att det var avslaget. 1-1 känns väl ok,ingen förlorade,ett någotsånär hedervärt resultat när inget står på spel. Vi har ju kryssat mot er förr..
Örebro Minatankar
2015-11-01 22:23
@Lekiller:

Jag tror faktiskt inte på den försiktiga politiken som polisen ofta väljer. Kan på ett sätt förstå att de inte vill provocera. I längden innebär emellertid detta att huliganer bara fortsätter med uppträdande på och utanför arenan som inte är acceptabelt.

Kul med AIK-fans som höger stämningen.Men i den stund de slår sönder skyltar och annat, står upp en hel match på ÖSKs sittplatsläktare etc, är det min klara uppfattning att polis och vakter ska gå in resolut och plocka ut dessa s k supportrar från anläggningen om de inte följer anmaningar.

Det är långt till att vi får en polisstat bara för att man ser till att lagar och regler efterlevs. Jag tror bara att våld, skadegörelse och olagligheter ökar, med vad jag vill kalla, mesiga insatser av vår polis.
Örebro Lekiller
2015-11-01 21:52
ÖSK hade fått besked ifrån polisen att matchvärdarna inte fick ingripa på läktarna om något skedde. Så ÖSK var bakbundna till att agera mot stående AIK:are. Dock så bör det ju ha funnit bättre platser som ej är säsongs abonnemang till de som fått flytta på sig. Där ja sitter på A fanns det säkert 5 platser runt rad 17-19 som AIK:are lyckats köpa. Även på hörnet över Max satt många AIK:are. Men flyttar man ifrån mitt sektionen på södra så vill man väll kanske ha likvärdiga platser på Norra. Hade fler Örebroare bemödat sig att gå på matchen så hade Norra nog blivit full med ÖSK:are.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2015-11-01 20:58
Lustigt att du skriver så, Nicka i ribban, eftersom jag och mina bänkkompisar pratade om hur lugn och stabil han verkade, och med en självklar auktoritet som han inte hade förra året när Oscar gick skadad.
Sen tyckte jag spontant att det lyste om Kalle Holmberg. Jag har förut klagat på hans dåliga förstatouch, många bolltapp och att han ramlat för lätt i närkamper. Nu spelar även han med en självklar auktoritet och alla de där "barnsjukdomarna" är som bortblåsta. Verkligen kul att se, och från att ha varit lovande i 3-4 år är han nu en högklassig allsvensk startspelare. Han har tydligt lagt på sig några kilo muskler, och med några kilo till så blir han svårstoppad nästa år.
Sen känner jag med Öreskå nedan, 23.59. Om man som gammal ÖSK-supporter blir flyttad på för att ge plats år AIK-are så är det banne mig klubbens plikt att se till att de inte störs av stående AIK-are på den nya platsen. Inga matchvärdar i sikte, säger han. Det är oacceptabelt, och något Simon Åström får ta tag i.
Någon skriver nedan om varför det var så bra att det såldes öl överallt nu när AIK var på besök. Gärna för mig att det såldes öl om det stärkte upp ÖSK:s ekonomi. Men då ska det i konsekvensens namn säljas öl annars också. Inte bara när det är "finbesök" från Fjollträsk.
Nu hoppas jag att man kommer överens med Pärlan. Pode faller ifrån och även om Crespo kommer tillbaka så vet ingen när. Pärlan har visat att han kan prestera som toppanfallare i ÖSK, vilket han inte gjorde i Kalmar, och att säga nej till honom och hoppas hitta en annan högklassig anfallare verkar väldigt chansartat. Men jag förstår att det är en förhandlingsfråga.
Jag hoppas givetvis även att man kommer överens med Astrit och att inte Norrköping snappar upp honom en gång till. Jag har förut talat för en supporterinsamling öronmärkt för honom, och gärna det. Men framför allt hoppas jag att de av våra medel som legat låsta hos ett icke fungerande Spelarinvest ska frigöras och komma ÖSK till del, till exempel till att knyta Astrit till klubben.
Sen måste det bara till en förändring på vår vänsterbackplats till nästa år. Vi har helt enkelt inte råd med att ha en öppen autostrada där längre, och framåt har det ju inte heller fungerat.
Örebro DaSa
2015-11-01 20:43
Andreas Blomqvist som spelade i mjällby tidigare har fastnat på bänken i Danmark. Han skulle vara en grym spelare att få in, men det kanske inte är centrala mittfältare.vi har störst brist på:)
Örebro Nicka i ribban
2015-11-01 20:09
Bara jag som tyckte att Rinne var lite osäker igår? Många felbedömningar som ledde till farliga lägen. Dock räddade han ju dem med en kombination av egen skicklighet och lite flyt med avsluten. Som målvakt ska man ju avvärja farligheter, gärna innan de uppstår. Huvudsaken är ju dock att man räddar skotten och det gör han ju mycket bra. En liten tanke från matchen.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2015-11-01 18:22
BoP/ Precis, finns hur många exempel som helst där det ryktats om bud på ÖSK-spelare som har nekats och sedan har spelaren misslyckats. Jag tror också att vi måste få till en försäljning till utlandet till och börja med för att visa att vi är ett skyltfönster utanför Sverige och inte enbart inom.
Örebro Glad
2015-11-01 17:35
@mina tankar
Tycker du verkligen vi har en proffsig scouting? Ser det ut som klubben får in stora investerare/pengar i klubben? Är arenaevenmanget bra? listan kan göras lång på organisations frågor som måste sneppas upp, och de har dom som nu styr ösk inte kapacitet till,annars skulle väl det ha visat sig i både tabell och intresse för klubben? att hålla den nivå vi har nu är ok för mig och att vinna SM guld helt orealistiskt med denna organisation.Men vill du o några andra slanta upp miljoner så säger nog inte klubben nej, jag la 5000 i våras o de gör jag aldrig mer, när man ser hur pengarna användes av de som nu styr klubben:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Bastard on Parade
2015-11-01 17:08
DaSa//

Jag vill ju helst ha kvar de bästa spelarna, men ÖSK måste bli bättre på att sälja spelare. Vid flera tillfällen så har ÖSK tackat nej/misslyckats sälja spelare när det har funnits intresse i samband med bra prestationer. Valdet gjorde en bra säsong 2011 och det ryktades finnas intresse för honom som ÖSK tackade nej till. 2012 floppade han och gick väl slutligen gratis eller för småpengar i sammanhangen. Crespo var grym förra hösten men är väl inte värd särskilt många miljoner nu efter alla skador.

Broberg har varit sjukt viktig, men om det är så att ÖSK får ett bra bud så måste de nog överväga att sälja honom om de kan få in bra ersättare. Det kan ju vara så att en försäljning av Broberg kan finansiera 3-4 nyförvärv. Det skulle ju dessutom skicka signaler till andra spelare att man kan komma till ÖSK, utvecklas och ta sig vidare i karriären. Vi har ju knappast ekonomin för att locka hit Kroon med tanke på att han nobbade någon rysk klubb, men om han ser ÖSK som en klubb där han kan få fart på karriären så kanske en sådan värvning inte är orealistisk.
Örebro DaSa
2015-11-01 16:54
Ponera att vi nu lyckas förlänga med Astrit. Kommer vi då gå in i nästa säsong och spela 4-4-1 + Astrit i en fri roll? Bygger vi då för mycket av spelet runt honom, dvs vi bygger hela offensiven runt en spelare ytterligare en gång och riskerar en repris på våren. Nu vet jag inte kostnaden för honom men kanske vi hade haft råd med både en bra ytter (t.ex. Kroon) och en anfallare av klass om vi inte värvar honom. Samtidigt så skulle ju en frisk Crespo tillsammans med Astrit kunna ge oss vårat första guld!:)

Sen så tycker jag att vi skall sälja om vi får ett bra bud på Broberg. Han kommer aldrig att snitta samma mälsnitt nästa säsong, han kan säkert göra 10 på hela säsongen men inte mycket mera. Tycker även att vi skall sälja Rinne om det kommer att bra bud, som jag har skrvit massor med gånger innan så är det sjukt felbalanserat att ha Logi på vänsterbacken och en "landslagsmålis" på bänken.
Örebro Minatankar
2015-11-01 16:25
@Glad:
Jag tror det ligger i människans natur, inte minst inom idrott, att hela tiden vilja bli bättre. Någon har sagt att vi är är det lag i hela Europa som funnits med längst i högstadivisionen men aldrig vunnit mästerskapet. Vet inte om det är sant men det räcker ju att vi är det enda laget i Sverige för att vi har en utmaning att anta. Min fråga till dig är varför vi inte skulle vilja vinna SM? Har man inte ekonomi så får man skaffa sig ekonomi. Det gäller i alla andra sammanhang så varför inte för ÖSK?
Örebro Glad
2015-11-01 16:16
@Minatankar

Tyvärr Ingen glimt i ögat vad gäller bonnalag, dessutom tar ÖSK inte SM guld med denna organisation och lilla ekonomi hur gärna du än önskar, behöver isåfall snäppas upp på alla fronter, o de finns ingen ekonomi till det,men varför måste de tas SM guld?att Örebro har ett lag i AS är ju grymt.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
AIK Nissesson
2015-11-01 14:01
pemo,

ja, alkohol får människor att bli tröga i tanken ...
Benny Böckling
2015-11-01 14:00
@Bastard on Parade:

Igår visade han även prov på att han inte ens är kapabel att rensa undan bollen från straffområdet. En lös nick fram till en AIKare som fick kanonläge samt en sekvens när han sköt hål i luften och det blev livsfarligt i eget straffområde.

Wowoah... Allt är förlåtet! Kom tillbaka!
#LogiOut
Örebro pemo
2015-11-01 13:52
Nissesson // Frågan är väl vad fönsterkrossaren tänkte. Hur kan man vara så d-vla korkad, att man blir "kränkt" bara för att man ser en annan klubbs märke/flagga? Det är inte utan att man förstår var intelligensreserven kommer ifrån. men visst var det lugnare i år. Eller mindre stökigt i alla fall.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-01 13:44
ÖSK har mycket att göra under Silly Season. 9 spelare har kontrakt som går ut under 2016 samtidigt som ÖSK måste lyckas värva kvalitetsspelare i varje lagdel.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-01 13:32
Droos//

Valgardsson har alltså 0 poäng på 22 starter och 6 inhopp. Hur tusan lyckades han göra 1 mål och 8 assist på 26 matcher i tippeligan förra säsongen? Att han har fått speltid som vänsterback i ÖSK under hösten är ett frågetecken. Han är ett ju en stor risk i defensiven och bidrar inte med någonting i offensiven. Jag skulle gärna höra Axéns resonemang kring Logi för jag fattar verkligen inte vad han ser i honom.
AIK Nissesson
2015-11-01 12:28
Örebro Center

"Sedan kan man inte UTÖVA sport och dricka. Det funkar inte i långa loppet."

Det fungerar alltför ofta även dåligt bland supportrar ...
AIK Nissesson
2015-11-01 12:25
Trevlig avslutning av årets Allsvenska i Örebro:) Bra match, spännande och händelserik, bra drag på alla läktare. Inte mycket till bråk igår, oftast värre när Göteborg, Hammarby och Malmö FF kommer på besök. Enligt polisrapport så är det traditionellt inte så stökigt när ÖSK och AIK möts, förra året var det väl någon stackare som fick fönstren krossade, efter att viftat med en Bajenflagga när gnagaråget gick förbi ... ... hur tänkte han/hon där?
Örebro Droos
2015-11-01 12:21
2015:

Martin Broberg 10+2=12
Astrit Ajdarevic 2+9=11
Daniel Gustavsson 7+1=8
Karl Holmberg 4+3=7
Nordin Gerzic 1+3=4
Marcus Pode 1+3=4
Robert Åhman Persson 1+3=4
Daniel Björnqvist 0+4=4
Pär Ericsson 3+0=3
Ahmed Yasin 2+1=3
Daniel Nordmark 2+0=2
Patrik Haginge 1+0=1
Erik Moberg 1+0=1
Eidur Sigurbjörnsson 1+0=1
Örebro Droos
2015-11-01 12:05
Satsningen mot Allsvenskan 2016 ser ut så här:

IN, hösten 2015 / vintern 2016:
1. xxx
2. xxx

UT, hösten 2015 / vintern 2016:
1. Christoffer Wiktorsson (mittback/vänsterback, kontraktet går ut, flyttar till Degerfors)
2. Samuel Mensah (innermittfältare/försvarare, kontraktet går ut och förlängs inte)
3. Marcus Pode (anfallare, kontraktet går ut och förlängs inte)
4. Ayanda Nkili (2015, innermittfältare/mittback/högerback)
5. Christer Lipovac (2015, anfallare, UTLÅNAD till Karlsund)

Spelare vars kontrakt går ut hösten 2015:
1. Eidur Sigurbjörnsson (2015, mittback)
2. Astrit Ajdarevic (2015, innermittfältare)
3. Lukman Murad (2015, anfallare/mittfältare, UTLÅNAD till Forward)
4. Pär Ericson (2015, LÅN, anfallare, ÖSK har OPTION på köp)

Truppen, spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016:

Målvakter
1. Jacob Rinne (2016)
2. Oscar Jansson (2017)

Försvarare
1. Daniel Björnquist (2016, högerback)
2. Erik Moberg (2016, mittback)
3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare)
4. Logi Valgardsson (2017?, vänsterback)
5. Patrik Haginge (2017, högerback)

Mittfältare
1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare)
2. Robert Åhman-Persson (2016?, innermittfältare)
3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare)
4. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare)
5. Martin Broberg (2018, yttermittfältare)

Anfallare
1. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare)
2. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare)
3. Jonathan Lundberg (2017, anfallare)

Utlånade:
1. Mozart Surville (?, anfallare, UTLÅNAD till Forward)

Tillhör inte A-truppen officiellt, men är ofta med i matchtruppen:
1. Carl Ekstrand Hamrén (?, back)

Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Center
2015-11-01 12:04
@ÖSK-Karl:

Inte vad jag vet. Pub & restaurangen säljer ju. Puben vet jag inte vem som driver. Jag vet att Simon talade om ambitionen att öppna en "folkpub" när han började i ÖSK. Ingen aning hur ÖSK tänker framåt i dessa frågor.
Örebro Center
2015-11-01 11:54
@Nissesson:
Alkohol och sport hör visst ihop. Se alla pubar som sammanflätar det. Carlsberg är nästan alltid huvudsponsor av VM. Budweiser stor sponsorer i USA på sportevent. Massa människor träffas och hinkar öl vid matcher. Så det är klart att det hänger ihop idag. Oavsett vad man tycker. Sedan kan man inte UTÖVA sport och dricka. Det funkar inte i långa loppet.
Örebro Minatankar
2015-11-01 11:14
@Glad:

Din beskrivning av ÖSK som ett "bonnalag" kan jag köpa om man tar det med glimten i ögat. För stockholmare är alla utanför tullarna bönder. För oss i Örebro är alla från Fjugesta bönder. Själv gillar jag bönder och vet sedan unga år att duktiga och framgångsrika människor även finns på landsbygden och i mindre orter.

Därför kan jag inte se din beskrivning på annat sätt än med humor. Bajen har inte haft en stabil styrelse och ledning, AIK:s har varit invaderad av MC-gäng, IFK Göteborgs har ägnat sig åt skattefusk och HIF är illa ute både ekonomiskt och organisatoriskt.

Lag från mindre orter än Örebro, t ex IF Elfsborg, HBK, KFF och nu IFK Norrköping, har visat att "bonnalag" slår ut storstadslagen genom att vinna SM. Det kommer också ÖSK göra inom några år.

Örebro smguld
2015-11-01 11:11
Örebro Vinnartradition
2015-11-01 10:56
@AndySweeden:

Välkommen till verkligheten. Betänk då att det var lugnare än förväntat igår.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan stödja ett lag med den typen av supportrar som AIK har.
AIK Nissesson
2015-11-01 10:48
Alkohol och sport hör inte alls ihop,
och av en massa öl blir man så pissnödig.

Örebro Center
"Sedan vet jag inte hur fulla personer blir på 3.5:or så det bidrar till risker på en match. Jag kan bara svara för mig själv. Jag kan dricka 15-20 st utan att ens känna mig påverkad. Men det är jag det."

Blir du inte ens yr av 20 stycken 50cl 3,5or, är det något som är fel. Räkna ut hur mycket etanol det blir i blodet, men det beror ju förstås hur snabbt eller långsamt du druckit.

Var försiktig, ÖSK behöver alla supportrar som kan stödja laget till ett guld:)
Brage AndySweeden
2015-11-01 10:02
Om dessa personer lider av alkolism så äre ju synd om dom men annars förstår jag inte hur man kan dricka sig så redlöst när laget har chans på guld
Brage AndySweeden
2015-11-01 10:00
Har då aldrig sett så många pinsamma vuxna människor som jag gjorde igår nör AIK var på besök, vuxna människor som pissar överallt, såg folk som sov mot staket med AIK halsduk, tre stycken 50 åringar som drack öppet ur en vodkaflaska och kunde knappt gå utan fick luta sig mot varandra, även dessa i AIK halsdukar. Aikare som höll på bli påkörda nör dom struntade i rödljusen på rudbeckskorningen och stod och mottade sparkar och slag mot bilarna som körde förbi. Vuxna aikare som skriker hora och snutfittor nör det är barn i närheten osv.

Annons: