/fotboll/osk/forum/8417.aspx/fotboll/osk/forum/8417.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro KCMarten
2007-02-02 16:17
Inga fel med lite gnabb....

Solna är en sk. förortskommun. Tror inte Degerfors vill kallas för förort till Örebro.
Örebro Blå Bergen Blues
2007-02-02 15:42
KCMarten// Varför skulle man behöva "sära på" Örebro och Nora? Det är ju redan långt däremellan!
Örebro Kalle Örebro
2007-02-02 15:42
Vi kan väl gnabbas lite till.

Enligt min mening är Solna en kommun i Stockholms län. Precis som Degerfors är en kommun i örebro län.
Örebro KCMarten
2007-02-02 15:31
AIK är en Stockholmsklubb och solna är en Stockholmskommun.

That´s it.

Man kan inte sära på Solna och Stockholm på samma sätt som t.ex Örebro och Nora.
Örebro Avgå Lagrell!
2007-02-02 13:59
Bergström har nog inte mycket att tillföra ÖSK i Allsvenskan! Läste någon intevrju med honom och han verkar ha tydliga problem med motivationen redan nu...
Örebro joth
2007-02-02 13:59
Anrik Klubb var ordet... dok saknar vi "Gamla hederliga fotbollsledare", eller hur var det? :-)
Örebro Kronblom
2007-02-02 13:50
ouikard//
senast jag hörde var Bergström aktuell för en återkomst till Norrköping,fast om Åtvid inte har ngn utstakad satsning så förstår jag att han lämnar.Bergström spelar ju på det centrala mittfältet så på den positionen skulle han inte ta plats eftersom ÖSK redan har såpass bra spelare på den positionen!
Örebro orebrosk_
2007-02-02 13:17
kribba...

På tal om anrik så kan jag bara tillägga att Örebros SK har liksom Aik fått en "anrik klubb" stämpel...
Örebro loopy
2007-02-02 12:56
Ämne: Sekt E, vi gör fakti....
Kribba/
Matchen spelades redan omgång 23 så det fanns en hel del poäng kvar att spela om men eftersom det var av typen 6 poängsmatch så blev ju resultatet väldigt viktigt för sluttabellen.

Att du minns den som en av de sista matcherna kan nog bero på att matchen efter var "upploppsderbyt" och sista hemma var inför tomma läktare mot öIS där ni definitivt åkte ur.

Kan i alla fall hålla med om att det är kul att slå AIK (men även de andra stockholmslagen), brukar vara mycket folk på matcherna och sen får man ju njuta av segern i allehanda riksmedia.
Örebro joth
2007-02-02 12:43
Behrn Arena står i alla fall på Bygärdet, och bygget fortsätter, se länk. ;-)

Kribba//Mambo Mumba spelade fram Gustaf Andersson till 1-1 målet och gjorde sedan 2-1 målet själv efter en frispark av Mikael Danielson. Matchen spelades i den 23:e omgången. Länk tips till dig är www.sportklubben.net. Kolla in AIK under "Motståndare" på menyn.
AIK kribba
2007-02-02 12:27
Sekt E, vi gör faktiskt det. AIK är laget som alla älskar att vinna mot(ja dom som inte är AIKare dvs ;) ) och vi lockar åskådare överallt. Vi är ett av sveriges mest traditionsrika föreningar alla kategorier.

Se nedan, saxat från sidan www.aik.se/carling

Kung Gustaf VI Adolf åtog sig redan som kronprins 1907 att vara "AIKs beskyddare och förste hedersledamot" och förblev detta fram till sin död 1973. Hans sonson kung Carl XVI Gustaf bär vidare den kungliga traditionen genom att från 1974 vara förste hedersledamot och "AIKs beskyddare". Dessa hedersutnämningar har lett till ett utbrett missförstånd, att "kronan" i AIKs klubbmärke skulle ha kunglig anknytning. Så är dock inte fallet. Märkets skapare Fritz Carlsson-Carling berättade själv på sin ålders höst att, så vitt han kom ihåg, hade han använt något inslag i Stockholms gamla stadsmur sorn förlaga till de krenelerade tornen i "kronan" på AIK-märket (krenelerad innebär att tornen hade tinnar). De skulle markera AIK som äkta Stockholmsklubb.

Marquis de sade, angående klubbmärket och grundaren Fritz Carlsson- Carling.

"Med största sannolikhet anslöt Fritz Carlsson till "Sol invictus" (den oövervinnerliga solen). En proklamation i vilken den romerske kejsaren Aurelianus år 274 förklarade att solell var den högsta i gudarnas krets, kejsarnas beskyddare och deras garant för segrar och framgångar. Kejsarnas inte alldeles tillförlitliga segergarantier ville Fritz Carlsson överföra till att gälla AIK. Det finns också ett inslag av nationalism i kompositionen: blå botten och gul ginbalk. Krona, sol, initialer och årtalet 1891 i guld, liksom ytterkanten runt märket."

Solen symboliserar framgång.

"
Örebro Sk, tack för dom orden...när jag sa krossa er så var det med glimten i ögat...visst kan vi göra det, men som sagt,vi ska inte underskatta Örebro heller.

När du pratar om 2-1 vinsten för er är det väl vår sista/näst sista match i allsvenskan 2004 du menar? Har för mig att Mambo Mumba gjorde ett mål i den matchen. Kommer inte ihåg om det var sista eller näst sista matchen för säsongen.

Riorobban, vi har helt skilda åsikter om vad som ger ett lag tillhörighet. Den saken är klar. Dessutom tar du inte med det faktum att AIKs näst mest traditionsrika och populära sektion AIK hockey spelar och har spelat söder om söder i många decennier. AIK är inte bara AIK fotboll. Det får du inte glömma. Vi är mycket mer än så!
Örebro Marquis de Sade
2007-02-02 11:22
Kribban:
Varför har ni en sol i erat emblem?
Örebro ÖrebroSK
2007-02-02 11:21
kribba // Du är den ända gnagare jag tycker om här på svenskafans. Men jag måste säga att ditt komplex för att AIK är från Solna är rätt onödigt. Det är säkert 99% som bor utanför Solna men ändå tycker om AIK. Samma med alla bondegnagare. Det spelar ingen roll vart adressen är utan vad man har för känslor för klubben. Västra frölunda hockey är en förort till Göteborg men folk från Partille osv kan väl hålla på Frölunda fast deras adress säkert är i Frölunda.

För övrigt så säger du att ni ska krossa oss i år. Jag vill påminna om mitt näst bästa ÖSK minne och det är när vi vann mot er borta med 2-1. Det sved så jävligt för er och vi var i extas. Att ni vann i superettan skiter jag i men den vinsten och sen när vi vann mot er hemma också med 2-1. Underbara dagar, låt oss få uppleva dom igen :)

Ni har inte träffat Nedim Halilovich. Han har noll respekt för alla inkl AIK från Solna. Han kommer minst göra 2 härliga mål på Råsunda i Solna.
Örebro rirobban
2007-02-02 11:13
Kribba//
Jag skiter i var AIK hockey är bildat. Min blogg inriktar sig på fotbollsklubben AIK och vad jag vet så spelar ni era matcher på Råsunda Stadion. Råsunda ligger i Solna vad jag vet och därför väldigt naturligt att jag skriver att ni är från Solna. Om ni så funnits i Kiruna idag så hade jag skrivit det, bryr mig inte om att ni bildades på någon viss gata någonstans i Stockholm. Det viktiga är vart ni finns till idag!

Visst kan ni krossa oss i år med, men troligen gör det inget då vi klarar oss kvar ändå. Mitt tips för årets allsvenska tabell kommer inom kort. Och den är högst realistisk. Dessutom ska det sägas att vi idag har bättre lag än då ni krossa oss två gånger säsongen 2005. Förrsten slog vi er båda matcherna året innan i allsvenskan;) Men efter förlusterna mot er säsongen 2005 har spelare som Henriksson, Halilovic, Wikström, Rodevåg, Holgersson, Richardsson och Jeffs m.fl. skrivit på. Dessa spelare gör laget starkare såväl offensivt som defensivt. Tror inte på någon slakt i år inte!
Örebro Sekt. E
2007-02-02 11:12
kribba förresten. Är det inte att överskatta ditt lag en aning.... att säga att aik berör de flesta i Sverige? Min farmor har ingen åsikt. Knappt jag heller. Men lycka till i Allsvenskan. Av 08-lagen är det er jag tycker minst illa om. Det är nästan som en komplimang tror jag.
Örebro Sekt. E
2007-02-02 11:09
Även om det inte är skitviktigt för mig, tvärtom, kan jag förstå att man som aik-are driver frågan om att aik är ett stockholmslag.

För övrigt är jag gammal aik-are själv. Pojkar 72, lag c, på kolstybben i Adolfsberg. DET är det riktiga AIK. Basta.
AIK kribba
2007-02-02 10:38
charlezz, eftersom AIK berör dom flesta i Sverige antingen positivt eller negativt så tänkte jag passa på att räta ut några irriterande missförstånd angående vår anrika klubb.

Håller ändå med om att det finns andra saker gärna får tas upp istället. Tex med hur många mål vi krossar er i år ;) hehe. Nåja, vi får väl se hur det blir. Vi ska inte underskatta er heller men vi trivdes rätt bra mot er i superettan och självklart så ser jag gärna att den trenden fortsätter nu.
Örebro Blå Bergen Blues
2007-02-02 10:38
Charlezzz// Som "tidsfördriv" duger väl det ämnet! :-)
Eftersom jag själv bor i Stockholm (stad/kommun) är det alltid kul att rota i de här begreppen... När man är på söder så märker man t ex tydligt att man är i "bajenland" etc..
Örebro Charlezzz
2007-02-02 10:31
Oh.. en livlig diskussion på svartvitts forum om något så väsentligt som om AIK är en Stockholmsklubb eller inte. Inte heller särskilt oväntat att kribba står som ena opponenten. Vem bryr sig egentligen om huruvida AIK är beläget i Sthlm eller solna??? För folk utanför huvudstaden tror jag de flesta anser solna vara en del av stockholm. Seså nu kribba lilla, släpp det här nu...
Sverige ogieogilthorpe
2007-02-02 10:06
Matchanvända ÖSK tröjor kommer i Feb:
www.klubb-a.se
AIK kribba
2007-02-02 09:59
Mittåt, skiter i vad som står i en gammal dammig paragraf. Dom kan röstas bort när som helst. Letar man noga hittar man säkert andra uppgifter också. Det är lika ointressant som vädret i örebro för oss i stockholm. Hockeyn som länge var vår största och viktigaste sektion har under många decennier spelat på hovet och gör det fortfarande. Vi föddes på biblioteksgatan. Det är det som är det viktigaste. Vi har fans över hela Stockholm och för min del och många andra som vuxit upp med AIK hockey är hovet minst lika mycket AIK mark som råsunda stadion.

saxat från AIKs hemsida.

Frågor om AIK.

Hur bildades A.I.K.?

Vintersöndagen 15 februari 1891 grundades Allmänna Idrottsklubben på Biblioteksgatan 8 av några ynglingar som tidigare på dagen hade åkt skridskor på Nybrovikens is. Isidor Behrens blev den förste ordföranden och han räknas som AIK:s grundare. Mer om AIK:s historia finns på sidan Historien om AIK

Jag undrar om AIK:s färger är mörkblått och gult eller svart och gult.

AIK:s klubbmärke är mörkblått och gult. AIK:s matchdräkt och officiella färger är svart och gult.

Varför kallar många dagstidningar AIK för AIK, Solna?

AIK:s officiella namn är endast "Allmänna Idrottsklubben" vilket oftast förkortas "AIK". AIK:s postadress är sedan 1937 SOLNA. AIK har sin fotbollsverksamhet belägen i Solna. Men namnet är AIK och ingenting annat. Att vissa dagstidningar kallar AIK för AIK Solna eller ännu värre Solna AIK är en förvrängning av klubbens namn.

Örebro Mittåt
2007-02-02 09:46
kribba// Du verkar inte ha fattat att STADGARNA är det dokument som styr och definierar en klubbs verksamhet.

Inget kan ändra det faktum att AIK har sin hemort i Solna (som det står i STADGARNA) förutom ett beslut på ett medlemsmöte.
Örebro ÖrebroSK
2007-02-02 09:38
kribba // Man går väl efter vad AIK själv säger. Jag förstår att ni vill känna att ni är Stockholms största lag men tyvärr så är ni Solnas största fotbollslag. Att era fans är utspridda struntar väl vi i :) Ni är Solna och kommer alltid att vara det.
AIK kribba
2007-02-02 09:35
blå bergen blues, det där ser jag mer eller mindre som ett typo på hemsidan,ärligt talat och jag har redan motiverat varför. Sen heter jag kribba och inte kriba. Punkt slut!
Örebro Blå Bergen Blues
2007-02-02 09:21
deportivista/
haha! Adolfsberg "finns" inte! Det ingår i Örebro Kommun = Örebro stad!
kriba/ Jag såg på AIK:s hemsida t ex att klubben bildades i någon lokal på Biblioteksgatan i hjärtat av Stockholm (stad = kommun), så visst förstår jag din hänvisning till historiken. Men, jag tycker att du likt don Quijote slåss mot väderkvarnar (där fick jag till det va!)! Klubben skriver ju själv ju att den har sin "hemort" i Solna! Punkt slut!
Örebro deportivista
2007-02-02 09:15
AIK är från Adolfsberg - förstår inte vad ni snackar om...
AIK kribba
2007-02-02 09:12
Blå bergen Blues, den där meningen blev olyckligt formulerad på hemsidan men betyder ingenting i praktiken eftersom vi har vår längsta historia utanför Solna och bildades utanför solna. Hockeyn spelas söder om söder osv. Kansliet finns i solna, fotbollen bor förnärvarande i solna, det är det dom menar. Men den som kan sin AIK historia och som jag berättat om här vet som sagt att AIKs historia långtifrån bara kommer från Solna,tvärtom. Det är där vi har vårt kansli och spelar fotboll nu. Mer än så är det inte.
Örebro Blå Bergen Blues
2007-02-02 08:44
rirobban/
Gällande "kommun" och "stad" är det lätt att det blir snurrit, men efter den senaste kommunreformen, 1971, har begreppet "stad" helt och hållet förlorat politisk betydelse för att ersättas av just "kommun". Kommunerna består både av landsort och tätort. Sedan är det alltså en rad kommuner, däribland Örebro, som valt att ge sin kommun NAMNET stad, men i politisk mening är de fortfarande kommuner....

När Kriba då säger att AIK är ett stockholmslag är det i princip en retorisk diskussion eftersom det ju inte går att fastställa "gränserna för stockholm" i den meningen (storstockholm innefattar ju en mängd kommuner!)... Men, jag tycker att hela resonemanget faller eftersom AIK som sagt själva skriver i sina stadgar att klubben har sin "hemort" i Solna.....
Åtvidaberg ouikard
2007-02-02 08:40
Kristian "Pligg" Bergström har tröttnat på ÅFFs uteblivna satsning. Han skulle nog passa på mitten hos er. Köp!
500.000 kr kostar han!
Ring Glenn Schiller
Örebro rirobban
2007-02-02 08:25
BBB/
Tack för att du ger en vettig förklaring:)
Annons: