/fotboll/osk/forum/8340.aspx/fotboll/osk/forum/8340.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
IFK Norrköping ThePro
2007-03-02 15:42
Kommer det att finnas någon direktrapport från matchen imorgon?
Örebro abdel seidou
2007-03-02 15:40
120 kr stämmer nog som ett ca pris på vad lunchbuffén kommer gå på. det ska tydligen vara ett nytt koncept vad gäller rätter och råvaror som 4e våningen blir först i örebro med. vad jag har hört så kan han verkligen sina saker han som ska driva det hela, han driver väl restaurangen i karlslunds herrgård idag. det jag har hört är att han resonerar enligt följande, eftersom lunchrestauranger ska locka folk på deras lunch-hour och gärna lite företagsluncher och sånna evenemang så måste man va med och konkurera om gäster från de större arbetsplatserna. rent geografiskt kan inte behn arena konkurrera med alla lunchhak "uppe på stan" alltså måste man ha nått annat att komma med. man kan inte konkurrera genom pris eftersom det rör sig om rätt exklusiva lokaler man huserar i och man betalar självklart hyra därefter också, samt att vill folk käka billigt så tar dom bara en kebabrulle på nått kvartershak. självklart blir en konkuransfördel att det faktiskt är en allsvensk fotbollsarena som restaurangen finns i och det kommer ju locka många av oss öskare att luncha där för att samtidigt kolla nån träning t.ex. men tyvärr är vi inte tillräckligt många "ösk-frälsta" i den här stan för att det ska räcka så långt. det ända sättet som finns kvar att stå ut från mängden blir då följdaktligen genom exklusivitet och kvalitet samt ett nyskapande koncept, tyvärr får vi vanliga drönare som gärna hade nöjt oss med en kebaktallrik självklart betala därefter också. sammanfattningsvis, 120 kr vet ja inte om det blir exakt men räkna helt klart med nån ca summa där i kring iaf
Örebro joth
2007-03-02 14:12
Chipset//Enligt rykten kommer en lunch gå på 120:- Jag hoppas att ryktet inte stämmer. Jag kommer bli urfattig. :-)

BabyKladde//Tack för den passningen... I no nothing, I´m from Barcelona... eller hur det nu var...
Örebro BabyKladde
2007-03-02 13:44
Ämne: När öppnar restauran....
Om du har Na's papperstidning stod det idag att under nästa vecka kommer läktaren officielt invigas.. så räkna med någon gång i mitten av Mars så kan man besöka restaurangen för 140 pers ;)

sen har Joth nog mest koll av oss alla på hur försäljning med mera kommer ske på arenan. hehe..

(måste tillägga att det är skönt att Zlatan med sin toppform är tillbaka i landslaget.. även om alla inte gillar honom kommer han spela väldigt bra)
Örebro Chipset
2007-03-02 13:31
När öppnar restaurangen på norra? Börjar bli hungrig...
Örebro Chipset
2007-03-02 13:31
Eller är BP förjävlans bra? Eller gör de en ÖSK?
Örebro Chipset
2007-03-02 13:30
1-5 mot BP. Det går inte skämta bort. Det går inte att nonchalera som träningsmatch. Hammarby är illa ute.
Örebro joth
2007-03-02 12:19
Ämne: Ämne: bison//....Det kommer att finnas souvenirer i mitten på baksidan av Västra... och har för mig att det även kommer att finnas på etagen i Norra läktaren.

EDIT: På sjätte bilden uppifrån i "Dokument: Västra Stå" så ser du den breda souvenirluckan till vänster i det gröna fältet.
Örebro ÖSKare i exil
2007-03-02 11:41
Jaha, jag igen alltså. "GF möter Charlie Granfelt" är en otroligt bra och spännande artikelserie från YOUSSEF BENNANI. Fäljande är om deras samarbete med Väsby som är en annan lösning än det vi och Hammarby har. Lite spännande, sen rekommenderar jag att läsa hela triologin. Mycket spännande.

"Hur kommer samarbetet med Väsby att se ut i år?

-Vi kommer att ha ca 50 procent av truppen i Väsby och det är U21-spelare och Väsbys 50 procent består av fler seniorer. Det här är väldigt viktigt för oss för vi har tidigare haft ett stort glapp mellan utvecklingsverksamheten, som förresten är omdöpt till juniorverksamheten för att betona skillnaden, där de spelare som har flyttats upp har hamnat på den nedre halvan av truppen och fått stå på tillväxt och fått väldigt lite speltid. Samtidigt har vi haft en reservlagsserie av lite varierande kvalitet. Därför lånade vi ut Robert Åhman-Persson och Per Karlsson till Väsby i fjol. Robert fick mycket speltid (Per bröt armen tidigt) och blev ju sedermera uttagen i U21-landslaget. Han lyckades med det genom att han fick spela seniorfotboll och har gjort stora framsteg.

-Vi har bedömt Väsby att vara en perfekt mellanplatta. Grundidén återuppstår ur det samarbete vi en gång hade med Café Opera/Djursholm. Division 1 är en mycket tuff serie kommande säsong. Att Väsby ramlade ur innebar att vi fick fart på själva processen att göra något tillsammans och vi har ett bra samarbete med Börje Andersson från Väsby. Och har vi ett bra lag i division 1 så är det bra för vår allsvenska status om vi kan hämta upp duktiga spelare och vi kan även rekrytera duktiga J-spelare till vår U21-verksamhet. Det fungerar egentligen på exakt samma sätt som Hammarbys TFF, med skillnaden att våra spelare under 2007 får utvecklas en division högre upp. Och vi kommer att kunna plocka in spelare som har spelat seniorfotboll i ung ålder, och man fostras mycket fortare då. Därför avstod vi från att delta i U21-allsvenskan. Vi kände att vi inte hade den strukturen på vår verksamhet, liksom Hammarby som har sitt TFF. Dessutom så får ju Micke Stahre och Björn Wesström möjlighet att leda ett seniorlag i seriespel. De tränar på Skytteholm, byter om på Råsunda och vi har ett gemensamt sportråd där Leffe Karlsson, Börje Andersson, Micke Stahre och Björn Wesström ingår. Och vi har hård granskning härifrån på ekonomin i Väsby. Totalt sett är det viktigt att allt går runt. "
Örebro ÖSKare i exil
2007-03-02 11:22
Förövrigt otroligt kul att på läsa lite mer om Lennart. Tycker organisationen runt om är spännande. Det är den delen som utvecklas och har störst inflytande på fotbollen i dagsläget.
Örebro ÖSKare i exil
2007-03-02 10:54
Finns det nånstans vi kan se lite statistik på såna saker om oss själva? Totalt ser vi ju och vi närmar oss 100k inlägg men vore lite kul med statistik verktyg.
Örebro bison
2007-03-02 10:44
Helsingborgs forum har haft 1250!!!! inlägg det senaste dygnet. Det ör ju en ruggig massa där ligger vi i lä.....
Örebro bison
2007-03-02 10:42
Ämne: bison// Jag tror int....
ok.
Kommer det att till årets säsong att inrättas någon försäljning av souvenirer på arenan som inte känns lika temporär som de bord som fanns på norraförra året.
Har varit i Cloetta Center några gånger, det är en riktigt fin arena - med fina utrymmen för souvenirer och dessutom en bar som nog drar in riktigt mycket pengar då den är öppen för alla.
Örebro kommun brukar ju dock inte vara så överdrovet pigga på att ge utskänkningstillstånd.
Örebro Mittåt
2007-03-02 10:16
Om någon (förutom jag då) till äventyrs planerat för en dubbelföreställning på Behrn Arena i morgon med ÖSK Ungdom - Bäckhammars SK som förmatch, så kan jag meddela att den matchen är inställd. Värmlänningarna kunde inte få ihop fullt lag efter en vinter som präglats av spelarförluster, förkylningar, bortresta spelare och annat otyg.

För övrigt rör det sig på arenafronten i Kristinehamn (där ju Bäckhammar geografiskt hör hemma). Under uppförande är en inomhushall med fullstor plan. Bygget privatfinansieras av ett norskt företag med kommunala garantier beträffande den grundläggande inkomstnivå.

Örebro joth
2007-03-02 10:02
Mittåt//Tror att ÖSK har ett hyfsat antal av stolarna på gondolläktaren.. men som du säger så tror jag inte att det handlar om några intäkter för ÖSK i dagens läge när det gäller Plan 3 och 4.

Däremot ska vi inte glömma bort att tack vare Örebroläktaren så byggs arenan klart och den byggs ut.

Förhoppningsvis ska väl ÖSK kunna ta över Arenan när den är klar...
Örebro Mittåt
2007-03-02 09:48
bison// Jag tror inte att ÖSK har någon del av intäkter eller kostnader från verksamheten på plan 3 och 4 resp nya västra mer än indirekt via ägarandelen i Örebroläktaren. Och det är väl tveksamt om det kommer att bli någon vinst att tala om.

Om Puben har jag en väldigt flytande uppfattning. Jag trodde den användes mest som ett sätt att hålla sponsorerna glada och nöjda. Men några stora pengar kan det väl hur som helst inte bli därifrån. Öppettiderna är minst sagt begränsade.

I den mån ÖSK skall kunna tjäna några pengar från de nytillkommna utrymmena så lär det nog vara så att man hyr ett plats och där bedriver en inkomstbringande verksamhet. Typ säljer korv, dricka, kaffe och artiklar för supportrarna.
Örebro ÖSKare i exil
2007-03-02 09:43
Undermenyn till historia är ju:
Behrn Arena
Klubben
Spelare genom tiderna
Spelarprofiler
Säsongerna
Tränare
Rekord och Milstoplar

Sen finns det under menyer på de också iofs. Utifrån det ser jag två bra val. Dubbla menyer horisonellt och en meny i den rutan som öppnas. Momentet att byta meny finns kvar men jag gillar ändå den modellen då man lättare ser vad som finns på siten som ovan besökare. Alternativ två är som i dagsläget men menyer till vänster. Men iså fall skulle jag förespråka en snyggare och mer enhetlig vänster meny som hänger med hela vägen från framsidan. Jag är inte särskilt kreativ av mig vad det gäller sådana här saker så jag kikar helt enkelt på andra sidor, båda klubbar och andra och ser vad jag gillar och funderar. Är det något för oss osv.

Hemsidan har potential och kommer bli bättre när det fylls på med information samt saker tweakas. Och ytorna disponeras lite smartare.
Örebro bison
2007-03-02 09:33
Hur långt kontrakt har Haginge?
Tror precis som vissa andra att vi nog får vara förberedda på att klara oss utan Nedim under hösten. Helt klart en spelare som kan gå under sommaren.

Hat-trick!!
Örebro bison
2007-03-02 09:30
Samtidigt är det lite oroande att ekonomin ser lite krass ut, hur mycket räknar man att ta in i år på loger och puben i läktaren?
Kommer ÖSK att få del av pengarna som dras in från affärslokalerna i västra?
Örebro bison
2007-03-02 09:29
Om inte spelet går fullständigt i stå så borde vl 7500 i publiksnitt kunna nås?
Att öka frå dryga 5300 till 8000 i allsvenskan borde inte vara någon omöjlighet, vi får inte glömma att det i allsvenskan spelar fler publiklag och inte lika många Qviding, Umeå etc som har en grupp av bortasupportrar på 3 personer.
Örebro Mittåt
2007-03-02 09:05
Vår lokala papperstidning skriver idag om ÖSKs ekonomiska utfall för det gångna året. 2006 blev ett nytt förlustår där Föreningen visade upp en förlust på 1,1 miljoner kronor och Elitfotbollsaktiebolaget gick med en förlust på 240 kkr.

Det egna kapitalet räddades genom ett tillskott från Spelarinvests sida på 1,4 mkr. Huruvida detta bidrag tillskjutits före eller efter ovannämnda förluster framgår inte riktigt, men av allt att döma ligger tillskottet med i de förlustsiffror som redovisas.

För övrigt är det kanske fel att kalla det tillskott. Troligare är väl att Spelarivest, liksom förra året, ytterligare ökat på sin andel i försäljningsrättigheterna till spelartruppen.

Som huvudsakliga anledningar till förlusten i föreningen nämns bolagiseringen av klubbens elitverksamhet, slutuppgörelsen avseende PFO samt momseffekter från bolagiseringen.

Det egna kapitalet i "koncernen" (Klubb plus Bolag) är 488 kkr, vilket enligt tidningen är en minskning med 1,5 mkr från föregående år.

Orsaken till förlusten sägs vara att man misslyckades med att få ned kostnaderna till budgeterad nivå. Man hoppades att de skulle kunna sänkas från 23 mkr till 18-19 mkr, men i utfallet blev likt förbannat 23 mkr. Detta måste dock ha motverkats av att även intäkterna blev högre än budgeterat - annars hade förlusten blivit betydligt större.

De största intäktskällorna var sponsring 8,9 mkr, matchintäkter 6 mkr samt bidrag från Svensk elitfotboll 5,2 mkr. På kostnadssidan noterar tidningen att den största posten är personalkostnader (inkl. eller snarare framför allt) spelarlöner, vilka uppgick till 15 mkr.

För det kommande året räknar man med en högre budget och hoppas kunna nå 32 mkr, en siffra som betecknas som konservativ. Det var väl ungefär där man låg innan man tvångsdegraderades. Inför det kommande året går spelartruppens löneläge upp med 30-40 %. Jag är tveksam till om NA beskriver detta på rätt sätt. Det kanske inte är så att spelarlönenivån höjts med denna siffra, utan att den totala lönekostnaden stiger så mycket pga. fler spelare i truppen, lärlingsplatser som ersätts av äldre spelare etc.

För att man skall kunna nå den budgeterade omsättningen på 32 mkr har man räknat med att öka publiksnittet från 5.358 åskådare till 7.500 åskådare. Sponsorförsäljningen måste öka med 70 % och TV-intäkterna stärkas markant.

Slutsatsen får väl bli att Spelarinvest fortfarande måste hålla fotbollen under armarna och att deras pengar mest går åt till att täcka hål i årsbokslutet snarare än till att investera i nya spelare. Utan Spelarinvests existens och insats hade det varit riktigt kärvt igen.
Örebro DaSa
2007-03-02 08:58
Till Hammarbys försvar, om ni kollar deras senaste startelva så är det rätt så många ordinarie spelare borta. Så jag tror inte att Gustavsson behöver vara orolig ännu...
Örebro joth
2007-03-02 08:47
jappel//Sportklubben.net kommer att leva kvar i någon form... jag kan ju inte släppa alla siffror helt och hållet i någon annans händer... ;-)

Tror som sagt att sidan kommer blir grymt bra längre fram. Men som sagt, Content Is Everything, utan redaktionens flitiga skrivande hade det inte varit så mycket att hurra för...

Jag tar gärna emot konstruktiv kritik om den nya sidan på mailadressen joth@sportklubben.net.
Örebro jappel
2007-03-02 08:05
Ämne: ÖSKare i exil//En li....
Mycket bra jobb med nya hemsidan Joth!
Kul också att statistiken ska in under samma tak.

Fast det är samtidigt trevligt att kunna gå in på Sportklubben.net ibland och inte bara läsa officiella åsikter :-)
Kan ni inte dela samma databas på något sätt?? så att båda siterna lever kvar, men sportklubben i något nedbantad version?
Örebro joth
2007-03-02 06:28
ÖSKare i exil//En liten fråga... skulle du vilja se historia-menyn i dropdown? Och det är mycket till som ska dit där. ;-) Skämt å sido... det viktigaste med designen som är gjord är att den är gjord av de som gör de mesta av all annan reklam åt ÖSK. Det ska alltså finnas en röd tråd. Jag tror att vi har en större flexibilitet med att finputsa och ändra saker nu än tidigare.

Chipset//Tanken är att Sportklubben.net nu ska in på officiella. Det är ju där informationen hör hemma.
Örebro nibor
2007-03-01 23:56
Senast uppdaterat så är det: 108 anmälda till Gefle borta, passa på Du också att anmäla dig! www.kubanerna.se "Resor"
Örebro Mittåt
2007-03-01 22:38
Det är tråkigt att ÖSK torskade mot Hammarby med 1-0. Annars hade det ju varit läge att erinnra om fjolårets klassiska bortförklaring efter det att Degen förlorat med 8-0 i en tidig träningsmatch. Men det är som sagt inte läge för det.

Den stackars Tony har inga lätta dagar nu, antar jag. Antagligen försöker han spela in ett nytt spelsystem som spelarna inte förstår eller vill förstå. Eller så är det så att han inte förstår det spelsystem han har ärvt av sin företrädare.

Nya tränare har ju en tendens att komma in med nya idéer och nya spelsystem som inte alltid är så väl anpassade till verkligheten. De flesta här minns väl Walkers försök att etablera sig som diamantexpert.
Örebro Los Flores
2007-03-01 22:26
uppdatering av västra snart =) ?
Örebro ÖSKare i exil
2007-03-01 22:13
Drops downs har sina för och nackdelar vad som är bra eller dåligt för rörelsehindrade får de som vet uttrycka sig för men då skulle dubbelmenyerna horisonellt kanske vara ett alternativ. Även om det kanske kan ses som en slags dropdown även om de ligger horisonellt istället för vertikalt. Sen får ni förlåta oss arma jäklar som har svårt att få nog av ÖSK nu när allt kan hända och längtan efter allsvenska matcher är så stor.
Örebro Los Flores
2007-03-01 21:50
fin hemsida... bara att vänta tills alla funktioner fungerar korrekt =)
typ en månad kvar nu bara!! sen jävlar !!
Annons: