/fotboll/osk/forum/834.aspx/fotboll/osk/forum/834.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lord Pode
2015-11-11 13:58
@Kapten Zoom:

En spelare som är beroende av hur resten sv laget spelat
Jönköpings Södra Kapten Zoom
2015-11-11 13:35
@Benny Böckling:

Tack!

Inga rykten om att han är aktuell. Finns dock med i diskussionen på vårt forum. Vi behöver en forward som kompletterar Fredrik Olsson. Helst någon som med våra mått mätt kan ses som en spetsvärvning...
Någon annan ni kan avvara? ; )
Örebro Lord Pode
2015-11-11 13:22
@Bastard on Parade:

Jag säger att man inte ska ta lärdom av damfotbollen eftersom det inte går att jämföra det med herrfotboll. Jag tror du missförstår mig, men jag det jag menar med att det inte går att jämföra är att det är så stora skillnader. Lite luddigt skrivet av mig men ber om ursäkt för det .

Jag förstår att fotbollen är mycket mer än prestationerna på match. Men det du vägrar inse är att ÖSK är mycket bättre på allt utanför dessutom. Det finns en anledning till varför det går 7000 på ÖSK och mindre än 1000 på Kif. Varför ska man då ta lärdom av KIF när det går mycket mindre människor på deras matcher?

"Skulle det vara så att ett damlag jobbar bra med evenemang, service, medlemsrekrytering, marknadsföring eller någon annan fråga så är det ju tjänstefel att inte titta närmre på hur de arbetar och ta lärdom."

Ge gärna ett bra exempel då. Det blev mycket liv kring Tyresö, men det slutade med konkurs. Det blev ett större intresse kring KIF Örebro damer inför den här säsongen. Det slutade med att man tappade Lisa Dahlkvist, klarade ekonomin med nöd och näppe samt att man slutade på en blygsam 5e plats. Så dom har inte gjort något större intryck på mig i år.

Benny Böckling
2015-11-11 12:44
@Kapten Zoom:

Fin spelförståelse och bra passningsfot. Skapligt skott också.
Men ofta trög och omständig.

På g till Södra eller? Å välkomna till Allsvenskan förresten!
Örebro Ståhl
2015-11-11 12:44
@Kapten Zoom:

+Spelskicklig, bra skott, löper hyfsat mycket, gör snygga mål

-Mycket småskador, kommer bort i matcherna, osnabb, saknar jävlaranamma

Ryktas han till Jönköping?

Jönköpings Södra Kapten Zoom
2015-11-11 12:30
Hej!

Vad har ni att säga om Marcus Pode?
Tack på förhand!
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 12:30
Målvakter:
Jansson, Rinne

Försvarare:
Björnqvist, Haginge, Moberg, Valgardsson, Ring

Mittfältare:
Gustavsson, Åhman-Persson, Gerzic, Nordmark, Broberg

Forwards:
Holmberg, Lundberg, Crespo

Frågetecken:
Ekstrand Hamrén (tillhör han A-truppen?), Surville, Murad

Sköldmark sade i intervjun efter AIK-matchen att truppen kommer att bestå av 19-20 spelare + 2 målvakter om jag inte missminner mig. A-truppen består nu av 13 + 2. Det känns ju givet att det blir i alla fall 2 nya mittbackar. Då finns eventuellt fyra förstärkningar kvar om man inte räknar med Ekstrand Hamrén som spelare i A-truppen. Jag vill ha in en yttermittfältare som kan konkurrera med DG och någon som kan ta RÅP:s roll vid skador/avstängningar. En Crespo-typ på topp vore önskvärt också, speciellt om Astrit lämnar.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 12:23
Lord Pode//

Hur ska du ha det? Ena stunder säger du att man inte kan jämföra damfotboll med herrfotboll på grund olika förutsättning osv. Sedan jämför du ändå damfotboll med herrfotboll och bortser från de fysiska skillnaderna.

Vad du inte förstår är att fotboll består av så mycket mer än enbart prestationerna under en match. Ja, herrar är överlag bättre än damer på fotboll då de har bättre fysiska förutsättningar. När man jämför prestationer inom olika områden så måste man ju titta på och beakta flera faktorer. Eija är ju ett erkänt namn som tillslagstränare. Det finns en anledning till varför flera utlandsproffs betalar ganska dyra belopp för att träna med henne. Varför skulle de göra det om herrar inte har någonting att lära sig från damer?

Det är dumt att avfärda damfotbollen för att det är damfotboll. Avfärda den istället för metoder och arbetssätt om de gör något dåligt. Skulle det vara så att ett damlag jobbar bra med evenemang, service, medlemsrekrytering, marknadsföring eller någon annan fråga så är det ju tjänstefel att inte titta närmre på hur de arbetar och ta lärdom.

Hur som helst. Det här är mitt sista inlägg om saken då diskussionen spårar ut och inte längre handlar om ÖSK.
Örebro Lord Pode
2015-11-11 12:03
För mig är det bortom mitt förstånd att vissa påstår att ÖSK kan lära sig av KIF Örebro damer. Nästan allting är på en helt annan nivå när det kommer till träningar, matcher, matchupplägg, taktiker, etc. Jag antar att ni som påstår detta knappt har sett damerna spela. För några år sedan var en av mina polare 14 år och deras lag hade match mot KIF Örebro damer. Polarens lag vann med 2-0. Ett P14 lag är alltså bättre än ett allsvenskt damlag och ni påstår att ÖSK har något att lära sig utav dessa? När jag spelade fotboll så vann vårat lag med 5-0 över KIF damer. Då var vi 15 år. Och att ni sedan påstå att ÖSK har något att lära sig när det kommer till ekonomi, nyförvärv, etc? Det är helt andra förutsättningar. Damallsvenskan anses vara en av europas bästa damligor. Allsvenskan är knappt topp 20. Damspelare har dessutom klart mycket mindre löner vilket gör att det är enklare att knyta åt sig bra spelare.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 11:53
@Nicka i ribban:

Det ryktas att de ska låna ut Hampus Nilsson till Trelleborg. Kenneth Höie är en duktig målvakt, men tror han fyllde 36 i år.

Jag vill gärna behålla Rinne, men det känns inte som att vi har råd att behålla så bra och unga målvakter. Rinne har ju dessutom ett utgående kontrakt så om ÖSK inte kan förlänga så måste vi nästan sälja. Det vore tråkigt att sälja till ett annat allsvenskt lag, men undrar vad Rinne vill? Han är väl stor Djurgårdssupporter sedan barnsben.
Örebro Lord Pode
2015-11-11 11:50
@KalleTeodor:
Har vuxna något att lära sig från barn när det kommer till att betala räkningar? Ska en kirurg lära sig utav en läkare hur han opererar? Samma logik. Vissa grejer är vi helt enkelt bättre på och behöver inte lära oss utav någon som är sämre.
Örebro Lord Pode
2015-11-11 11:49
@Bastard on Parade:

Men vad fan. Att påstå att herrfotbollen är bättre än damfotbollen i allt är inte sexistiskt överhuvudtaget. Visst kanske det finns någon enstaka grej där damfotbollen är lite bättre, men det är inget viktigt som ÖSK ska behöva lära sig genom att kolla på deras matcher utan då ser jag hellre att man kollar på Sverige- Danmark på lördag.

Det finns sanningar och falskheter i den här världen oavsett hur orättvist det är. En sanning är att herrfotbollen är EXTREMT mycket bättre än damfotbollen, både när det kommer till sportsliga och även allt annat oftast också. Att påstå något annat är sjukt dumt och ett bevis på att man har blivit helt förblindad av PK samhället. På samma sätt så finns det vissa saker i livet där kvinnor är bättre än män. Att påstå att vi har våra för och nackdelar är INTE sexistiskt överhuvudtaget.
Benny Böckling
2015-11-11 11:43
Djurgården sugna på Rinne alltså.
Sälj, sälj, sälj säger jag. Satsa 100 på Oscar då som sitter på ett längre kontrakt.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 11:38
@Lord Pode:

Nej. Det säger jag inte. Det jag skriver är att det säkert finns saker som ÖSK kan lära sig av KIF och även tvärtom. Däremot är jag inte så korkad att jag tror att herrfotbollen är bättre på allt. Det är bara löjligt och sexistiskt att avfärda damfotbollen så som du gör. Väx upp istället.

Det diskuteras varför så få tjejer går på fotboll, står i klacken och åker på bortaresor. Hur välkomna tror du att de känner sig när deras intresse och fotbollskunnande hånas och ifrågasätts på grund av deras kön?
Örebro Lord Pode
2015-11-11 11:35
@KalleTeodor:

Det finns vissa saker i livet där män kan lära sig utav kvinnor, men inte när det gäller fotboll. Det är så sjukt naivt att påstå att herrarna har något att lära sig utav damerna när det kommer till fotboll. AIKs p15 lag slog svenska damlaget med 3-0 efter att AIK spelade med en man mindre. Säger inte det dig någonting?
Örebro Gamla Trä
2015-11-11 11:28
@Bastard on Parade:

Förläng ett år till med Rinne, erbjud en fin löneförhöjning. Spela honom under våren. Låt honom visa upp sig i Rio. Sälj honom sen i sommarfönstret och spela Oscar - dock inte till Djurgården, sikta lite högre.

Naturligtvis många saker som kan gå fel på vägen. Skador, sviktande form, brist på intressenter, petad från OS-laget etc. Så är det, man kan aldrig vara säker. Men det vore bra att ha en plan, tycker jag.
Örebro Lord Pode
2015-11-11 11:26
@Bastard on Parade:
Är du seriös nu? Du kan ju för fan inte jämföra damfotbollen med herrfotbollen. Helt andra förutsättningar både ekonomiskt och sportsligt. Du tycker alltså ÖSK ska köpa landslagspelare? Jamen visst om det nu var så enkelt. Fan kom ut ur din PK grotta . GE MIG ETT konkret argument där damfotbollen är bättre än herrfotbollen.
Örebro Nicka i ribban
2015-11-11 11:26
@Bastard on Parade:

Sportchefen säger iof att de har 2 målvakter man är nöjda med. Om man då skulle köpa loss Rinne skulle det vara ett riktigt slag i ansiktet för dem. Jag tolkar det som att han dementerar ryktet ganska kraftigt. Det är möjligt att Rinne är påtänkt, men man har nog inte kommit någonstans i det arbetet än.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 11:19
Djurgården ryktas vilja köpa loss Rinne.
Örebro Bastard on Parade
2015-11-11 10:30
@Lord Pode:

Grattis. Det var bland det dummaste jag har läst här inne. Det finns definitivt saker som herrfotbollen överlag kan lära sig av damfotbollen. Där finns överlag till exempel en större kontinuitet på tränarsidan. Tittar man mer specifikt på Örebro så har ÖSK säkerligen massor att lära av KIF när det gäller spelarfrågor. KIF har lyckats värva och behålla landslagsspelare trots att de inte kan konkurrera med ekonomin. ÖSK har alltid en schablonursäkt med att allt handlar om ekonomi.

Det finns säkerligen massor att lära inom ledarskap också. Att herrfotbollen är större än damfotbollen och har större resurser innebär inte att herrfotbollen är bättre inom allt.
Örebro Nicka i ribban
2015-11-11 10:02
@Lord Pode:

Det skulle räcka med Crespos muskler. Motståndarna kommer stå där och dregla medan han springer förbi och gör 20 mål innan serien vänder, han blir såld för en massa miljoner och vi köper in Alhaji från Norrköping. Drömma får man...
Örebro flesklepp
2015-11-11 09:31
Hörde ett skämt häromdagen:
"Vad är titeln på världens tunnaste bok?" "Vad kvinnor har att lära av män"
AIK Nissesson
2015-11-11 08:20
Kalle Teodor, 6:57 Instämmer till 100% ... och vill göra ett tillägg. Man har även mycket att lära av människor, genom att INTE göra som de gör eller har gjort. Det vill säga, begå samma misstag.
Örebro Minatankar
2015-11-11 07:57
@KalleTeodor:

Jag håller naturligtvis fullständigt med dig. Man har alltid att lära sig av andra människor om man är ödmjuk och receptiv. Det finns många exempel på hur man i "små" sammanhang är duktiga på en eller flera detaljer/delmoment och inte sällan även när det gäller helheten.

Sammantaget har samtidigt en liten klubb med begränsade resurser massor att lära av ÖSK Fotboll, precis som ÖSK har att lära av både små och stora klubbar.

Ska man tipsa ÖSK att lära sig av damfotboll så tror jag det är bra att man anger i vilka avseenden. Gäller det träningar, matchupplägg, matcharrangemang, klubbkänsla, sponsorverksamhet, organisation eller vad?

Att generellt ge ÖSK tipset att lära sig av damfotboll kan annars upplevas aningen provokativt, även om man, som sagt, alltid har att lära av andra.
Örebro KalleTeodor
2015-11-11 06:57
@Lord Pode Varför skulle det vara så? Med samma retorik har alltså män inget att lära från kvinnor. Vuxna inget att lära av barn. Stora inget att lära från små. Gamla inget att lära från yngre osv... Jag tänker snarare att den som är så bergsäker på att tro sig veta bäst har kanske mest kvar att lära.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lord Pode
2015-11-10 23:01
@Aspen.:

Herrfotbollen har inget att lära från damfotbollen.
Örebro Ansiktet
2015-11-10 22:53
Och enligt Axén så spelar alltid det bästa laget.
Örebro Ansiktet
2015-11-10 22:50
Vad nu Aspen? Tror du missförstod det jag skrev. Jag skrev varken att Axén sagt det till media eller att han hade uttalat sig så någonstans? Jag skrev att enligt Axén så är Logi en bättre spelare än Ring. Vad baserar jag det på? Jo Axén har låtit Logi spela och inte Ring. Tycker du skall läsa inläggen ordentligt innan du drar fram stora sågen.
Örebro Aspen.
2015-11-10 22:33
KIF Örebro ett bra föredömme för ÖSK. Hoppas dom ser och lär i morgon hur man spelar CL
Örebro Aspen.
2015-11-10 22:30
@Ansiktet:
Tänk på vad och hur Du skriver. Sådana skriverier drabbar Axén hårt. För mej har Du tappat ansiktet
Annons: