/fotboll/osk/forum/828.aspx/fotboll/osk/forum/828.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Minatankar
2015-11-20 09:21
@Nicka i ribban:
Utan att veta några detaljer har ÖSK betalat hyggliga belopp några gånger under årens lopp för att hyra eller kontraktera spelare för i första hand kortare tid. I övrigt upplever jag att många som skriver här uppger siffror både vad gäller övergångssummor och spelarersättningar som ligger långt över det ÖSK betalar. Som en del torde inse är det ofta så att kontrakten innehåller klausuler som innebär att spelare och/eller klubb kan avbryta rådande kontrakt under löptid. Dessutom är ofta de ekonomiska villkoren kopplade till olika former av prestationer.
Örebro Nicka i ribban
2015-11-20 08:34
Kostade inte Broberg ca 1 miljon? Läste någonstans att någon klausul som innefattade att Brobergs pris gick upp aktiverades när vi klarade oss kvar i AS.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Restalundsvägen
2015-11-20 07:49
Var på hockey igår i ladan för första gången iår. Fy f*n vad tråkigt och plastigt det var. Ingen känsla och "klacken" och övriga supportrar var knäpptysta. På vägen hem sa min 9-åriga son så här. "Pappa, Gud vad tråkigt det var. Jag vill inte gå mer på hockey. Jag går mycket hellre på Vallen i januari när ÖSK möter typ Boden eller Kumla i en träningsmatch än nån mer match i SHL". Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Örebro Pedretti
2015-11-20 01:09
@Benny Böckling:

Tror det var runt en miljon kronor.
Benny Böckling
2015-11-19 23:09
Någon som vet hur mycket man fick för Yasin?
Örebro Nicka i ribban
2015-11-19 23:04
Yasin var i mitt tycke den bästa offensiva spelaren under våren. Det hade varit intressant att se vad han kunnat göra med Astrit (och Broberg) på planen. Några 10 mål på 13 matcher hade det knappast blivit, men vem vet vad som kunnat hända om han kom in i ett "flow"?
Örebro pemo
2015-11-19 22:57
Å så lite fotboll. Hamnade i en reprissändning av Norrköping - ÖSK. Om någon efter den matchen sagt att IFK skulle bli mästare hade jag nog skrattat rått. Att ÖSK skulle slåss i de nedre regionerna var inte heller så tydligt.
Men redan i första matchen ser man svårigheterna att göra mål.

Skillnaden i laget mot i höstas var Rinne , Astrit och Broberg.
Men det var kul att se Yasin igen. Han var riktigt bra, men med Pode på topp så hände inte så mycket.
DG spelade som han fortsatte att göra. Där emot ser jag vilka framsteg Kalle har gjort under säsongen. Han var betydligt tuffare i slutet.

Tänk att två nya ( Astrit och Martin ) gjorde sådan skillnad! Tänk er Yasin på ena kanten och Broberg på andra. Men en Astrit som matat eleganta passningar. Fast backlinjen var ju nästan den samma.

Så, kunde IFK 2015 så kan väl ÖSK 2016.
Eller???
Örebro Aspen.
2015-11-19 21:43
@Vinnartradition:
Något kapital från SI blir det inte förrän tidigast till sommaren. Först ska ÖSK ta fram ett prospekt/erbjudande. Inte så enkelt då man måste hantera både 51%-gränsen och pris på en aktie och vad man ska ge ägarna mer än medlemmarna. SI måste ha ett godkännande från bolagsverket för ändringarna i bolagsordningen.
Örebro Vinnartradition
2015-11-19 21:10
Någon som vet vad senaste nytt är gällande ÖSK Elitfotbolls nyemission?
Örebro flesklepp
2015-11-19 20:56
Syftet framgår rätt tydligt i länkad artikel. Frågan är dock om regeln kanske snarare fått motsatt effekt: "Idag är ett 0–0-resultat istället något man kan vara hyfsat nöjd över på hemmaplan. Som hemmalag är det nämligen minst lika viktigt, om inte viktigare, att hålla tätt bakåt som att producera mål framåt".
Örebro Alltid Örebro
2015-11-19 19:37
@Nissesson:

Regeln kom till för att främja attraktiv fotboll med mera mål. Man var trött på att många lag åkte till bortamatcher och ställde ut spelarbussen med 0-0 som målsättning och satsa på hemmamatchen. Det skulle helt enkelt löna sig att våga spela offensivt på bortaplan.
AIK Nissesson
2015-11-19 18:00
Jag har aldrig gillat eller ens förstått varför regeln skapats, oavsett vilket lag som gynnats.
Örebro flesklepp
2015-11-19 15:21
@Nissesson:

Inte alls. Skillnaden var jättestor. När Danmark kvitterade till 2-2 visste alla att det krävdes ytterligare två mål för dem att nå totalvinst i matchserien. Något som var i det närmaste matematiskt omöjligt. Alltså att hinna med två avsparkar (inkl att sno bollen från motståndaren), två anfall och två mål på den korta tid som återstod. Utan regeln hade läget varit totalt annorlunda.
Örebro T8
2015-11-19 15:12
Fattar inte hur ena laget kan vinna när man gjort lika många mål. Hemmaplan ger fördel och förhoppningsvis lättare att måla. Oavgjort borde avgöras på andra sätt.
AIK Nissesson
2015-11-19 13:12
Den saknade betydelse i tisdags.
Örebro flesklepp
2015-11-19 12:32
@Nissesson:

Gillade den skarpt i tisdags!!
AIK Nissesson
2015-11-19 11:17
Den där flermålpåbortaplanregeln har jag aldrig gillat.
Örebro Nicka i ribban
2015-11-19 10:55
Kif Örebro spelade 0-0 borta mot PSG igår kväll. Nu blev man ändå utslagna, men oavgjort x2 mot förra årets CL-finalist är väldigt imponerande!
Örebro Roswall
2015-11-18 16:17
Om Rinne blir kvar, är det stor chans att vi ändå blir av med honom under en del av säsongen...
Örebro Center
2015-11-18 15:31
@DaSa:
Eller vi sitter i en sist där Rinne tecknat sig för 2-3 nya år snart. Jag menar alltså att man istället för att i nuläget försöka sälja Rinne så försök istället att teckna nytt kontrakt så han kan vara med och bära laget i den sportsliga satsningen. Däremot om han skulle vägra, ja då håller jag med.
Örebro Center
2015-11-18 15:29
@Benny Böckling:

"Dödsryck" ? :0)))
Örebro Jonas r
2015-11-18 15:23
[QUOTE=Benny Böckling ]Menar inte att han är det minsta lik Pode i spelstilen. Bara anar att han som Pode kan ha dansat en höst. Men såklart kan jag ana helt fel här. Pode är ju trots allt några år äldre och kanske hade nåt slags "dödsryck" förra hösten när han var magisk. Broberg är fortfarande relativt ung och kan säkert utvecklas vidare. [/QUOTE] förstår det. Men som jag skrev har Broberg egenskaper.som visar att han inte är lika beroende av sina medspelare.
Benny Böckling
2015-11-18 15:17
@Jonas r:

Menar inte att han är det minsta lik Pode i spelstilen. Bara anar att han som Pode kan ha dansat en höst.

Men såklart kan jag ana helt fel här. Pode är ju trots allt några år äldre och kanske hade nåt slags "dödsryck" förra hösten när han var magisk. Broberg är fortfarande relativt ung och kan säkert utvecklas vidare.
Örebro DaSa
2015-11-18 14:56
Angående Broberg så kommer han aldrig snitta lika många mål som han gjort under hösten. Så jag tror inte att han kommer att gå för mer pengar i sommar.

Är jävligt less på alla som inte vill sälja formtoppade spelare för att istället behålla dem 6/12/18 månader till för att de skall bli landslagsmän och vi skall få en jätteövergångssumma. Det har aldrig hänt oss, däremot har motsatsen hänt oss massor med gånger. Det vi behöver nu är att visa att vi kan sälja spelare utomlands. Är perfekt reklam för oss att som Broberg komma från en bänk och sedan 6 månader senare bli utlandsproffs, det kommer att locka nya "bänkspelare" till oss:)
Örebro DaSa
2015-11-18 14:50
"Är det för att Rinne är den enda som kan generera en peng i dagsläget?"

Svar: ja

Det kan ju faktiskt vara så att man får bättre betalt om man aktivt försöker sälja en spelare än bara går och väntar på bud. Har vi tur så får vi till en budgivning, har vi otur så får vi inga bud alls eller bara skambud. Vi sitter fortfarande i en sits där vi bestämmer själva hur vi vill göra. Men om vi däremot väntar ett halvår så kommer valet vara att släppa honom för en spottstyver till en klubb som signat honom som bosman lex. Bedoya och Almebäck eller behålla honom.
Örebro Jonas r
2015-11-18 14:46
[QUOTE=Benny Böckling ]Tror det är lite "Pode varning" över Broberg till nästa säsong. Så jävla bra som han varit den här hösten det är han nog inte egentligen. Gör han 10 mål på hela nästa säsong har han gjort det bra. Om han är kvar dvs för kommer det ett mångmiljonbud bör ÖSK absolut överväga att sälja. Tycker jag. [/QUOTE] håller inte riktigt med dig där. Pode saknar farten kan inte göra sin gubben.utan är beroende av Crespo. Broberg har bra spel förståelse, bra skott och är snabb. dessutom en enorm arbetskapacitet som få i örebro har. Han kan göra en maxlöpning i 90 minuten det är en stor tillgång.
Benny Böckling
2015-11-18 13:21
Tror det är lite "Pode varning" över Broberg till nästa säsong. Så jävla bra som han varit den här hösten det är han nog inte egentligen. Gör han 10 mål på hela nästa säsong har han gjort det bra. Om han är kvar dvs för kommer det ett mångmiljonbud bör ÖSK absolut överväga att sälja. Tycker jag.
Örebro Jekl
2015-11-18 12:04
Å andra sidan har ju Broberg överpresterat i höst gällande poängskörden. Så kan vi sälja honom nu tror jag att priset kan bli högre än om han gör en "normal" säsong nästa år
Örebro Center
2015-11-18 10:58
Jag menar bara att man borde sträva efter att ha spelarna något längre än ett halvår innan man säljer dem. Annars blir det väldigt svårt att växa sportsligt. Sen förstår jag också att ÖSK knappast skulle tacka nej till ett mycket mycket stort belopp. Men kan ha invändningar mot diskussionen tidigare tex "Eftersom vi nu har två bra målvakter så sälj Rinne och satsa på Oskar" typ Varför då? Varför ska ambitionen vara att sälja den bäste av dem två innan ens ett bud finns? Ska ÖSK aktivt jobba för att bli av med Rinne och satsa på Oskar? Jag förstår inte hur man tänker helt enkelt. Är det för att Rinne är den enda som kan generera en peng i dagsläget?
Örebro Bastard on Parade
2015-11-18 10:48
@Örebro Center:

Det är klart att alla vill behålla de bästa spelarna, men verkligheten ser ut så att bra spelare vill spela i bättre klubbar i bättre ligor eller där de får bättre betalt. Vi kan behålla spelaren och tappa honom som bosman, eller så kan vi sälja spelaren, få betalt och ha råd att värva en vettig ersättare.

Det hör ju knappast till normen att ÖSK säljer spelare som sticker ut. Däremot så är det ju inget ovanligt att ÖSK tappar spelare gratis men själv måste betala signon-bonusar, mindre övergångssummor eller hyra spelare från andra klubbar. Det är inte hållbart i längden att ÖSK har ett negativt transfernetto. Att bli bättre på spelaraffärer är det område som ÖSK har störst förbättringsutrymme inom när det gäller att stärka ekonomin.
Annons: