/fotboll/osk/forum/8275.aspx/fotboll/osk/forum/8275.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison
2007-03-27 12:43
Näfver från start idag på Malta enligt Svff.
Örebro Toro
2007-03-27 12:33
Blir tokig!

Sitter på jobbet och har nu läst aftonbladet 3ggr,expressen 2ggr,DN 2ggr och tillåme updaterat mig på ekonomin på DI.se...faaan ge mej lite skit å läsa!!! =)
Örebro rirobban
2007-03-27 12:30
Toro och joth//
Det brukar updateras på nätet senare på kvällen. Så det är bara att vänta;)

EDIT: Just nu är det om Trelleborgs FF vilket har varit där sen igår kväll...
Örebro joth
2007-03-27 12:10
Toro//Tror att det är något de bara kör i pappersbilagan...
Örebro Toro
2007-03-27 11:51
joth // Inget om det på aftonbladet.se ?
Örebro joth
2007-03-27 11:31
Mackan//Hur är skadeläget i truppen? Som jag fattade det så är Sebastian och Johan P tillbaka i full träning.

Anttonen?
Rodevåg?

Min startelva idag:
--------PeWe-------
PaHa-MaWi-GlHo-JoRi
IaJe-FrNo-LaLa-KrNä
-----NeHa-SeHe-----

EDIT: Dagens Sportblad innehöll två sidor om ÖSK. Låter som att de flesta tränarna i Allsvenskan ser ÖSK som ett rutinerat lag som utan tvekan hller sig kvar...
Örebro bison
2007-03-27 10:42
Även om jag som svartvit gärna köper argumentet att ÖSK inte ska räknas som nykomling eftersom vi inte åkte ut på sportsliga grunder kan mna ju inte bortse från att vi faktiskt behövde 2 säsonger i S1. Tycker att det är fel att räkna Gefle som nykomling bara för att de inte har kommit topp4, ett lag är väl att räkna som allsvenskt lag om man kommer på 10:e plats.
Däremot tror jag att Trelleborg och framförallt BP kommer att lida av sin bristande allsvenska rutin och därför drabbas mer av nykomlingsproblemen än ÖSK.
Hoppas på en plats på övre halvan men realistiskt så är jag nöjd med 8-10 plats.
Örebro ÖSK tattoo
2007-03-27 10:36
ooopppsss
Frågade en vänlig fråga om Herr Jeppson kommit med nån ny krönika inför året..
Det inlägget är helt tokborta..
Är dom bara långsinta eller saknar total brist på Ironi nere i Landskrona..
Örebro Mittåt
2007-03-27 10:35
Jag *tror* inte att man skall överdriva problemen med att spela ihop en startelva när det gäller årets lag. De flesta av spelarna känner varandra väl och kommer att använda sig av ett spelsystem som laget använt sig av sedan man övergav det diamantformerade mittfältet våren 2006. Inga överraskningar där alltså.

Det finns i truppen tre nya spelare och en gammal spelare på en ny position.

Stefan Rodevåg har inte spelat speciellt mycket på grund av sina skadeproblem. Han verkar dock vara den typen av spelare som finner sig väl tillrätta även i nya miljöer. Som han spelade i andra halvlek mot IFK Norrköping fick man närmast intrycket att han varit med i laget i flera år.

Magnus Wikström tar över efter Thomas Andersson. De verkar vara väldigt lika som spelare vilket för övriga spelare i truppen innebär att man kommer att få en uppställning i backlinjen som påminner väldigt mycket om fjolårets. Även för Wikströms del så handlar det om en uppställning som påminner om den han spelade i i Gefle.

Richard Richardsson är väl det största frågetecknet av nyförvärven. Här finns det väl en del tecken på att avstämningen med backlinjen inte alltid fungerar hundraprocentigt. Å andra sidan lär han inte bli förstemålvakt.

Patrik Anttonen kommer eventuellt att uppträda på den för honom nya positionen som högerback. Patrik har dock inte fått speciellt mycket matchträning mot kvalificerat motstånd på den positionen. Ja, knappt någon matchträning alls. Men det beror mest på skador och sjukdomar. Detta är, som jag ser det, det största frågetecknet. Kommer Walker att våga spela Patrik som högerback? Ja, kanske mot svagare lag som inte har så starka vänsterkantsspelare. Men knappast annars.

Men på det hela taget ser jag inga större problem med inspelning av laget.
Örebro Sekt. E
2007-03-27 09:59
Har funderat lite. Även om solen skiner och vi snart återinträder i finrummet så måste man ju som närking hitta något som inte är riktigt bra. Därför har jag bestämt mig för att oroa mig något för bristen på ihopspelande av startelva. Hur viktigt är det? Vet W inte än vilka han anser ska starta eller har vi haft fler och mer allvarliga skador på spelare än vad jag förstått? Bara en match kvar, den borde väl rimligtvis starts på "rätt" sätt, eller vad tycker ni andra?
Örebro Mittåt
2007-03-27 09:47
P19/88: Startelvan mot Slovakien

P19/88-landslaget spelar på tisdagens eftermiddag den första av två träningslandskamper mot Slovakien. Förbundskapten Ulf Svensson ställer förljande elva på benen:

SLK-SWE27 mars 15.00
Senec
Slovakien-Sverige

Sveriges startelva: 12 Zlatan Asinovic - 5 Philip Milencovic, 6 Marcus Nilsson, 2 Michael Almebäck, 4 Jonathan Hellström - 14 Mathias Unkuri, 13 Christoffer Karlsson, 9 Rasmus Elm [K], 10 Fredrik Holster - 15 Denny Avdic, 16 Jetullah Bahtiri.

Ersättare: 1 Peter Abrahamsson - 3 Moses Reed, 7 Martin Olsson, 8 Emir Bajrami, 11 Daniel Jovanovic, 17 Tobias Holmqvist, 18 Guillermo Molins.
Örebro rirobban
2007-03-27 08:55
psoari//
AIK har en bred och bra trupp och deras förstärkningar går inte av för hackor. Men ingen serie är avgjord innan den är färdigspelad. Och även om AIK:s trupp ser stark ut på pappret så kan du ha rätt i att de faller tillbaka. Speciellt eftersom ÖSK är tillbaka och slår dem i två matcher:=)
Örebro psoari
2007-03-27 08:49
Kul med all AIK-vänlighet på denna sidan, speciellt som jag tror att AIK får problem i år. Det största problemet är nog att alla AIK:are tror att de redan är klara för guldstriden. Andra lag som varit i samma sits har haft problem. Anledningen till att lag som ICA och DIF (som är de andra lagen) ändå har lyckats blanda sig in i toppstriden efter några matchers kräftgång är att de då har haft riktiga klasspelare i sina lag - såsom Ellos har nu (även om jag hoppas att just Ellos åker ur i år, det vore väl stor humor?!)
Örebro rirobban
2007-03-27 08:29
Rhoddry//
Underbart inlägg av dig... håller med dig. Du får gärna skriva oftare eftersom du verkar vara klok;) Det är sant att ÖSK bör klinga till mera i öronen hos folk än Gefle. GAIS däremot är mer klassiska. Dock är det en sak, fotboll är en färskvara och vissa anser att våran spelartrupp inte håller för Allsvenskan den här säsongen. Jag tror och hoppas att vissa har fel. Vi ska med gemensamma krafter föra ÖSK mot mitten igen:)
Örebro Aspen
2007-03-27 07:10
Tycker att man måste kunna diskutera ett annat sätt att göra saker t ex träningsupplägg utan att vissa reser ragg.

För att göra sådana diskutioner mer naturliga tycker jag att nick som "xxxx - Hejdå Walker" sanerar sina namn. Har man sådana namn får åtminstånde jag intrycket att huvudskälet att tycka till är att bli av med W inte att försöka ha vettiga synpunkter.

Jag är bekymrad överskadeläget i truppen. Nu borde alla vara fit for fight efter ett uppehåll på 4-5 månader. I stället är skadelistan jättelång, är det konstgräset som sliter? Lera är kanske mjukare för kroppen?
Örebro Rhoddry
2007-03-27 06:47
Ämne: Riorobban, fair play....
Du har fel kribba och experterna också. AIK hade motgräs, problem och om jag inte minns fel även inre konflikter när ni åkte ur Allsvenskan, samtidigt som ÖSK tvångsnedflyttades. Ni var nere en säsong, men ni var aldrig ett andradivisionslag. Trots att ni spelade i superettan en säsong var AIK fortfarande ett Allsvenskt lag. Det var ÖSK också, men den säsongen hade vi allt det motgräs och ett klubbhus fyllt av skuggan av nedflyttningen, samt en drös andra problem. Ni gick upp, men vi orkade inte jaga ikapp det vi tappade under den tunga första halvan av säsongen.

När experterna tippade allsvenskan förra säsongen så log jag bara när de nämnde AIK som en nykomling. Det gör jag nu med. ÖSK är ingen nykomling. ÖSK är liksom AIK ett etablerat Allsvenskt lag och det har vi till stor del RoffeZ att tacka för som byggde upp ett Allsvenskt lag av ett division två-lag (ja andra divisionen hette fultl logiskt div II på den tiden =) på dekis. Roffe byggde upp laget och hade säkert en hel del att säga till om när det handlade om organisationen. ÖSK slutade 4:a, 3:a, 2:a de tre första säsongerna i Allsvenskan, men tyvärr så räknades placeringarna inte eftersom det spelades slutspel.

Jag tycker dessutom att det är skrattretande att du omnämner Gefle som ett ettablerat Allsvenskt lag. Hur många säsonger har Gefle spelat i Allsvenskan de senaste 25 åren? Nej Gefle är fortfarande en nykomling och kommer att behöva kämpa like tappert som de två senaste säsongerna. För att jag skall kalla Gefle ett Allsvenskt lag så vill jag se mer av dem och även lite resultat. Kanske i klass med vad RoffeZ:s ÖSK presterade som nykomlingar.

Jag skriver inte så mycket för jag gillar inte den här typen av forum/(gästbok) då det är svårt att följa diskussioner, men jag vill säga att jag tycker att det är intressant att läsa dina inlägg. Det är trevligt att få höra andra åsikter än våra egna "inavlade" ;)
Örebro rirobban
2007-03-27 01:29
Perkan - Hejdå Walker!//
Jag blir trött på dem som ständigt ska klaga på Walker. Han är en riktigt bra tränare och vet vad som krävs i Allsvenskan. Visst hade laget kunnat träna mera teknik, med den risken att inte komma tillräckligt förberedda till dess att serien startar. Walker vet exakt vad som krävs och om du läser noggrant så är det inte Walker som Larsen klagar på utan Sören Åkerby. Åkerby sa ju nämligen att DIF:s recept att vinna SM-guldet just var genom att träna fysik med mycket styrketräning osv.
Örebro Perkan - Hejdå Walker!
2007-03-27 00:59
Kan det inte vara så att Lars Larsen har rätt i sin kritik mot Walker? Att de bara tränar fysik och inte teknik? Flera ex-allsvenska spelare har klagat på det extrema fysiktänkandet som allsvenska tränare har. Vi vill ju se ett spelande ÖSK, inte ett benknäckargäng!
Örebro Behrnabeu
2007-03-27 00:46
385(!) anmälda. Jag saknar nästan ord. Hoppas det inte blir stort manfall när det väl är dags att ta sig ned till bussen på annandag påsk.

Vad är det som gäller med Nedim och hemresande? Kan det bli så att han missar premiären? Rodevåg är skadad. Johan och Sebbe har småskavanker. Yunus är inte spelklar. Nedim kanske sticker hemåt. Kan bli Nordin ensam på topp mot Gefle? :-)
Örebro Trivseltorsten
2007-03-27 00:09
degerfors has done it again...
Örebro rirobban
2007-03-26 23:54
Egentligen borde väl inte oavgjort 1-1 ligga allt för långt borta mot Gefle. Med tanke på att båda lagen gillat att spela oavgjort på försäsongen och gjorde också det mot varandra. Men jag tror vårat stöd från läktaren kommer att ge ÖSK-spelarna det lilla extra för att trycka in segermålet:=)
Örebro kocken..
2007-03-26 23:48
det återstår att se hehe, men 6p på de 2 matcherna vore strålande. 1-4 och 2-1 tippar jag.
Nu ere läggdags,
heja sport!
Örebro rirobban
2007-03-26 23:42
Ja frågan är om vi kunnat fått en bättre preimär eller bättre hemmapremiär? Jag tycker att vi fick perfekta matcher i de båda:=)
Örebro kocken..
2007-03-26 23:37
Det blir hur bra som helst i Gävle!
O´learys, Guinness, Ösk!
Örebro rirobban
2007-03-26 23:32
Kocken//
Tror att fler kommer att göra det nu när ÖSK är tillbaka. Dessutom med nya läktaren i tankarna så kan klacken växa i år:=) 385 är en siffra som kommer att växa sig större innan premiären. Tror vi kan nå upp mot 420-430 anmälningar och lägg därtill den "alternativa" bussen och sneåkarna med mera så ska kan vi kalla och "black and white army".... fan vad härligt det ska bli, Hoppas på sol och värme och många mål från ÖSK. Jag tar självklart med filmkameran för att kunna minnas denna underbara klackmatch:)

Kan tiden gå fortare? Japp efter denna vecka så är det Påsklov och alla lov går fort. Så även detta och därför är det endast den här veckan som jag fruktar. På söndag kan man bänka sig framför TV 4 då det är premiär för Supercupen första gången någonsin. Sen rullar allsvenskan igång några dagar senare. Fotboll är livet och nu är det inte långt kvar innan det drar igång:=)
Örebro kocken..
2007-03-26 23:27
nytt nick, från sekt b.

385 anmälda till gävle, grymt. Skulle vara ännu grymmare om
alla slöt upp bland kubanerna på hemma-matcherna också.
forza svartvitt
Örebro loopy
2007-03-26 23:20
Ämne: Riorobban, fair play....
Är väl egentligen inte så mycket att orda om så kallade expert tips. Dom flesta tar förra årets tabell och lägger till nykomlingarna i botten, gör några mindre förflyttningar på 2-3 platser upp eller ner samt eventuellt någon större flytt om man har har favorit, hatlag eller andra mer personliga problem som grumlar omdömmet. När något lag haft det specielt turbulent eller när någon trupp förändrats väldigt mycket sedan säsongen slutade brukar det ju också spela in en del på tipsen.

Ser man till de 3 senaste årens topp 4 så är det bara 3 lag som har varit top 4 två gånger (ICA, HaIF, DIF) så det är ju lite upp till bevis för IFE, AIK och HIF om man kan visa att man presterar även när alla experttipsen och motståndarna ser dem som topplag vilket nog inte riktigt var faller iår. Historien har ju visat att det är rätt svårt att hänga kvar i toppen under flera säsonger och sett till 2000 talet har väl bara DIF varit riktigt stabila i toppen (förutom förra året kanske)

Vad jag vill säga med detta är att styrkan på lagen i dagens allsvenska varierar ganska mycket från säsong till säsong och att några skador på nyckelspelare eller en oväntad skyttekung kan betyda väldigt många placeringar upp eller ner.

Snacket om storspelare är ju dock lite problematiskt eftersom dat väl kanske finns 5-10 max i allsvenskan och att i stort sett alla gör max 2 säsonger i rad där man visar klass och sedan säljs utomlands. Det finns ju däremot en rad exempel på spelare som skrivs upp som storspelare men följer upp en topp säsong med mer mediokert spel.
Örebro Storm_90
2007-03-26 23:14
Men drömmer jag eller? Nu är det 385 anmälda:) Forza ÖSK!
Örebro go_osk
2007-03-26 22:56
Kribba//
Det är ganska uppenbart att ni har bättre resurser än oss. Men jag skulle vilja påstå att Nedim Halilovic håller minst lika hög klass som Johnsson och Burgic. Jag är övertygad om att det fortfarande går att fynda med små resurser.

Pengar är tack och lov inte allt i den här sporten. Ta en titt på Kalmar, som jag för övrigt tror kan snuva er på guldet.
Örebro sekt b
2007-03-26 22:52
kribba// Aik ser vasst ut även denna säsong, men det som talar emot er lite är att ni får 6 derbymatcher i år. Tufft att ta 6 poäng mot ex Bp då de säkert kommer kämpa lite extra då de möter er.
Samma gäller förstås bajen och djurgården, men dem räknar jag inte alls in i toppstriden i år.
plats 4-6 tippar jag er. I kamp med ösk.
Annons: