/fotboll/osk/forum/8156.aspx/fotboll/osk/forum/8156.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 18:31
joth//

Ditt förslag är väl egentligen det enda man kan göra. Om en liten grupp människor (för det har inte varit många) drar igång en negativ ramsa, ja då kan ju vi andra dra igång en annan ramsa istället. Men det är för få som gör det, när någon annan än klackledaren försöker dra igång något så är det inte många som hakar på.

Robert är lite av ett mellanting av Larsen och Nordback tycker jag, han har inte samma defensiva egenskaper som Nordback har och inte alls samma spetskvaliteter i offensiven som Larsen besitter.

Kevin tycker jag är en intressant spelare, han har känsliga fötter den grabben! Fast han brukar ofta ligga ganska lågt i banan, lite mer som Nordback fast han har i B-lagsmatcherna ofta haft rollen som spelfördelare.

Den som är mest lik Larsen i spelsättet är Nordin, fast jag vet inte ifall han klarar av det defensiva arbetet för att hålla allsvensk nivå.
Örebro joth
2007-05-01 18:30
Visste ni förresten att Nedim redan nu är uppe på en 97:e plats i den totala skytteligan genom tiderna i Örebro SK. Detta av totalt 316 målskyttar genom tiderna. Se länk. :-)
Örebro fohlis
2007-05-01 18:28
vet ej om det var i andra eller första men jag hörde skrik från norra stå som löd "hata, hata, hata trelleborg".
det var inte några utan det lät från klacken. jag tycker det är helt onödigt. går man på match och står i klacken (eller annanstans) så ska man väl heja på sitt eget lag.
Man går inte på match för att hata någon annan. skärpning i framtiden till dem som vet.
Örebro joth
2007-05-01 18:25
Mittåt//Ser att vi funderade kring Nordin vid samma tidpunkt idag... ;-)
Örebro joth
2007-05-01 18:23
charlieboy//Tycker mitt förslag är klockrent. När det börjar urarta så kör klackledaren igång en positiv ramsa som överröstar det andra. På det sättet behöver ingen agera polis, utan man ängar sig bara åt det som ska göras, dvs lyfta laget.

Toro, Bastard on Parade//Är det någon som beter sig dumt åt oavsett om det är på en arena eller i annat sammanhang tycker åtminstone jag att varje individ har som skyldighet att säga till.

För övrigt misstänker jag att de som uttrycker sig på ett mindre bra sätt inte är så jättegamla (Kanske en förutfattad tanke). Jag tror att klackledaren i de leden faktiskt för med sig stor respekt och skulle säkert få gehör om han sa till att bryta dessa sämre ramser.

För egen del som har passerat 30 år, så står jag gärna i klacken, om den uppträder på ett korrekt/"moget" sätt. När jag säger klacken så menar jag centrala delen på Västra stå oavsett kuban eller inte... Tror att min syn på det hela är rätt generell. Så kan "klacken" sköta sig så är det nog en bra grogrund till att vi blir många fler.

Att håna en motspelare eller för den delen motståndarna är det samma som att lyfta motståndarlaget till att prestera bättre. Så det har alltså den motsatta effekten tror jag...

För övrigt tycker jag att Patrick Walker har gjort mycket bra med ÖSK under de 2½ år han har varit i klubben. Vi leder Fair Play ligan, drar inte på oss några onödig kort, vi spelar på ett mycket sjysst sätt utan efterslängar m.m. vi har även skaffat oss ett eget spel som kan räcka mycket långt.

Och slutligen några frågor. Vem är arvtagaren till Lars Larsen? Robert Walker ser jag mer som en Nordback typ... den enda person som skulle kunna ta den kreativa rollen är väl Nordin Gerzic? Och när kommer han att böjra spelas in på den platsen? Eller är han tilltänkt som anfallare? Vad händer om Larsen skulle gå sönder, vem är ersättare? Larsen var ju trots allt den som fick fart på laget igår, eller?
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 18:23
Synd att matchen i morgon börjar redan 17.00, det blir tight ifall jag ska hinna in.
Örebro Mittåt
2007-05-01 18:18
I morgon möter reservlaget Gefle i den allsvenska utvecklingsserien (som den kallas). ÖSK bör kunna ställa ett rätt så starkt lag på benen. Frågetecknen är som jag ser det två.

1. Har man någon högerback?
Förhoppningsvis är Jocke Green spelklar igen. Från talangtruppen finns i princip ingenting att låna. Det råder högerbackbrist även där. Alternativ är kanske Ian Jeffs, Fredrik Jansson eller Magnus Samuelsson. Ingen av dem känns väl som gjutna på platsen.

2. Var kommer Nordin att spela?
Alla utom Walker vet att Nordin skall spela som en framskjuten central mittfältare för att bäst komma till sin rätt. Har PW insett detta eller låter man NG ta jobbet som renodlad anfallare? Till NGs fördel talar kanske att man inte verkar att ha så många alternativ den här gången. Kevin är väl i träning, men knappast i matchform. Jeffs passar där, men behövs på kanten.
Örebro Kerberos
2007-05-01 18:12
Intressant, nu börjar det bli kreativt.

Det var det enda jag ville väcka med min frågeställning förut idag.

Jag vill inte ge några personliga värderingar och svar. Det enda jag kan ge värdering i är, att jag tycker att det finns obesvarade frågor, som jag tror Kubanerna behöver svara på och ta ställning i, för att kunna överleva.

Dock kanske frågor som behövs besvaras först är: Vilken är den kollektiva värderingsgrund som Kubanerna och dess medlemar står för?

Hur tas den fram?

Hur redovisas och förankras den?

För att sen svara på:
Hur ska Kubanerna sen göra för att förebygga och förhindra att den inte missbrukas?

Om den missbrukas, vilka åtgärder tas då?
Örebro Toro
2007-05-01 18:12
BoP //

Absolut jag tycker inte heller det borde behövas. Men det är en ide =)

Men att samla alla kubaner till ett "snack" om vilka förhållningsregler det finns borde ju vara ganska given,om det inte redan görs/gjorts?
Kilten
2007-05-01 18:11
Kubanerna bestämmer knappast vad som får och inte får sjungas på läktaren. Kubanerna har inte ensamrätt på sång.
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 17:55
Toro//

Det ska inte behövas. Jag står i klacken för att stödja ÖSK verbalt, inte för att vakta andra människor som av någon anledning inte kan sköta sig.

Jag tror inte någon "Kuban" skulle vilja gå runt på läktaren heller av den anledningen.
Örebro Toro
2007-05-01 17:51
hmm varför inte testa införa "Kuban-värdar" som sprider ut sig i klacken och om det mot förmodan börjar skanderas smädesord så ber dom helt sonika personen/personerna i fråga att knipa käft och sluta skämma ut Kubanerna?

Lr nåt i den stilen
Örebro charlieboy
2007-05-01 17:03
Jag skulle också vilja understryka att kubanerna inte är varken hela västra eller klacken, men förhoppningsvis ge en lite mer nyanserad bild.

Som officiell supporterförening anser jag att kubanerna har ett antal viktiga roller:

- Samla människor vars hjärtan slår för Örebro SK, innan, under och efter hemma- och bortamatcher.

- I vissa situationer, föra dessa personers talan "uppåt" mot ÖSK.

- För en växande supporterkultur, se till en viss disciplin råder på läktaren.

Den sista punkten är naturligtvis den svåraste. Inte nödvändigtvis pga arbete (det krävs mängder med arbete för att driva en supporterklubb även i kubanernas storlek) utan för att det finns många viljor som vill fram.
Då vi nu har vuxit till en storlek då kontrollen inte längre kan vara fullkomlig måste man göra några överväganden. Om en person ståendes i mitten av västra stå häcklar en motspelare på ett sätt som bara är korkat (en majoritet av alla skribenter/läsare här inne har nog häcklat motståndare som "förtjänat det" i stridens hetta), ensam eller tillsammans med några lika korkade polare, hur ska de kunna tystas?
En klack med den nuvarande storleken måste ses som en stor helhet, där varje individ sköter sig efter eget "behag", men där inga dumheter kommer från klackledare, banderoller osv (dvs kubanerna).

Örebro joth
2007-05-01 16:24
ÖSK tjejen//datumet är ej bestämt men senast den 17:e maj är det som gäller. Då mot vinnaren i matchen Eskilstuna-Öster.
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 16:23
Synd att ÖSK är så ojämna, med det spelet som man stundtals visade upp mot Elfsborg och andra halvlek i går skulle kunna räcka till en plats i Royal League.

Men spelar man som mot GAIS eller som i första halvlek igår, ja då är det botten som gäller.

Hoppas på mycket folk i nästa match, IFK Götebotg brukar ju ha ett bra bortafölje och matchen spelas på kvällen som den skall.
Örebro Ösk tjejen
2007-05-01 16:21
när ska ösk spela nästa match i svenska cuppen?
Örebro joth
2007-05-01 16:06
Ropesin//6 poäng på dessa vore jättebra... men 4 poäng kanske är realistiskt, eller?

Å andra sidan så har vårat lag i sina bästa stunder potentialen att spela ut vilket lag som helst i Allsvenskan.
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 15:54
Om man räknar med Svenska Cupen har vi just nu 13 raka tävlingsmatcher utan förlust!

I allsvenskan har vi på de senaste 8 spelade matcherna har vi vunnit 5 och spelat 3 oavgjorda. Antalet gjorda mål är 12 och antalet insläppta mål är 3!

ÖSK är formstarka!
Örebro Ropesin
2007-05-01 15:48
Hur många poäng tar vi i maj månad tror ni? 4 matcher står på programmet, dessa är:
7 Maj: Örebro SK - IFK Göteborg
13 Maj: Hammarby - Örebro SK
20 Maj: Örebro SK - Malmö FF
28 Maj: Helsingborg - Örebro SK

Vad ska man säga? 6 poäng vore fantastiskt bra, men kanske för mycket begärt?
Örebro joth
2007-05-01 15:33
Misstolka mig rätt...
Jag tycker att i allmänhet så gör Kubanerna ett strålande jobb. Men när det börjas skanderas elaka ramsor mot motståndarmålvakten så tycker jag att det är lågt... då funderar jag på att lämna in mitt medlemskort. De som körde den ramsan stod väldigt nära klackledaren... hade klackledaren agerat smart hade han dragit i gång en positiv ramsa för att överösta de som skämde ut sig. Istället så hakade flera på ramsan...

En avspärrning för endast Kubaner går väl att fixa... men det skulle ju naturligtvis ha en negativ effekt vilket skulle hämma "supporterkulturen" som har möjlighet att växa nu...

Som officiell supporterförening tycker åtminstone jag att Kubanerna har ett ansvar för att hela västra oavsett medlemsskap sköter sig...

- tänds en bengal, hjälp publikvärdarna att sätta dit personen i fråga.
- Beter sig någon/några dumt genom att håna motspelare m.m. så dra igång en positiv ramsa som överröstar.
- Det som händer på Västra kommer alltid att förknipas med Kubanerna oavset man vill det eller inte. Så att skylla på någon annan hjälper inte.

Men som sagt, Kubanerna gör allt som oftast ett mycket bra jobb...
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2007-05-01 15:06
erik204//antar att du är medlem i Kubanerna,hur lång tid tar det innan man får medlemskorten till Kubanerna,betalade medlemskapet igår,tar det typ ett par dar el 1-2veckor?
2007-05-01 15:04
Ämne: Marquis de Sade

T....
Aldrig att vi lägger ner klacken,ju mer skit vi får ju starkare blir vi.
Örebro erik204
2007-05-01 14:40
Marquis de Sade

Tack! Läser man det här forumet får man fan uppfattningen om att majoriteten vill att klackverksamheten ska läggas ner. Styr upp nåt själva om ni tror det är så jävla lätt. Eller ni kanske vill ha en knäpptyst arena igen?
Örebro Marquis de Sade
2007-05-01 14:37
Stort tack till Kubanerna för eran insats på Behrn Arena, är rätt övertygad om att ni drar några hundra extra för den goda stämningen.

Ett lag - en publik!
Örebro warlord
2007-05-01 14:26
Vad säger ni om att följa upp gårdagens vinst med en 2-0 dito mot GBG? Då skulle vi vara ordentligt med i tabellen och ha ganska så mycket arbetsro inför fortsättningen. Jag hoppas på att vi alla gör vårt bästa för att fylla BA och verkligen hjälpa sport att vinna.
Örebro Storm_90
2007-05-01 14:02
Men snälla inte den här JÄVLA dikussionen igen? Den diskuteras på Na och Kubanernas forum(där den frågan väldigt ofta kommer up) Räcker inte det? Om ni tycker det är så svårt att acceptera att folk har olika åsikter kanske ni inte bör gå på fotboll. Visst man ska ha respekt mot andra men de äldre som sitter på sittplats ska ge samma respekt till att de i klacken ibland kan skrika något som ni anser vara olämpligt. Sen så får vi som står i klacken ha respekt för er när ni sitter och gnäller på allt.
2007-05-01 14:00
Inte konstigt att det aldrig funnits någon supporterkultur i Örebro när det sägs något olämpligt under match när adrenalitet sprutar,så blir det klagomål från folk runtomkring,vafan skit i vad folk säger på läktaren,stå upp för Ösk,sjung för Ösk,gör vad som behövs för Ösk,fråga spelarna vad dom föredrar,tystnad i 90min som förr eller ett jävla sjungande i 90min som det är nu äntligen,förekommer det nazistiska eller rasistiska ramsor eller slagord så ska vi naturligtvis inte tolerera det,det ska stoppas.
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 13:48
Man får väl använda sunt förnuft.

Kubanerna bedriver ingen dagisverksamhet, Kubanerna stödjer ÖSK på olika sätt.

Om ni anser att en person som kanske inte ens är medlem i Kubanerna talar för hela supporterföreningen får ni väl göra det.
Örebro Farsen blir till Guld
2007-05-01 13:46
Isåfall får kubanernas ledare ta mer ansvar och kolla efter vilka medlemmar man tar med i klacken. Och kanske även kontrollera under match om det är nån som faller utanför ramarna. Annars får de nog räkna med att bli anklagade för det ena och det andra så är det bara.
Örebro Bastard on Parade
2007-05-01 13:45
Liberate tu-teme ex inferis//

Kul... Väldigt
Annons: