/fotboll/osk/forum/8121.aspx/fotboll/osk/forum/8121.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2007-05-08 10:46
Om jag får blanda in mig i diskussionen om turmålet också. Bara en kort stund.

Jag tycker att det måste finnas en återkoppling till spelarens avsikt när att man skall bedöma ett mål. Om spelaren har en "plan" beträffande hur han skall göra sitt mål och sedan lyckas med detta, då är det ett snyggt mål. Är prestationen dessutom övermänsklig, så kan man kalla det för drömmål.

Vasquez mål, där i och för sig bollbanan var vacker, skulle jag definitivt vilja sortera in i kategorin turmål. Det kan knappast ha varit hans avsikt att lobba in den bollen med hjälp av vinden i Westmans bortre. Snarare påminde väl målet till sin karaktär om Nedims mål mot GAIS, där det är omständigheterna snarare än spelaren som gör målet.

Snygga mål igår var däremot framför allt IFKs första mål (språngnicken) och det tredje, där Thomas Olsson förmodligen siktade mot krysset och fick en perfekt träff. Den satt bra och det var som jag ser det ett jättesnyggt mål, om än något turligt. Vasquez mål däremot. Killen kan försöka göra om detta 1000 gånger och han kommer inte att lyckas. Frågan är om han ens kommer att klara av att träffa målet i majoriteten av försöken
Örebro joth
2007-05-08 10:40
För övrigt kvalificerade sig matchen på 60:e plats i Publiktoppen hemma. Inte illa med tanke på att IFK inte hade så många supportrar.

Och att vi snittar 9.100 efter tre omgångar är ju makalöst bra med samma motivering som ovan, dvs det är inte med hjälp av bortasupportar. Och trots att vi mötte TFF på Valborg...

Publiksnittet är det trejde bästa genom tiderna just nu, endast 1961 (10 792) och 1962 (9 298) är bättre.
AIK Saywee
2007-05-08 10:37
joth och deportivista//
Ja, ja ni är "förlåtna"!

Jag ordar inte mer om detta, hoppas bara att man är överens om fortsättningen, och som jag skrivit tidigare och där nästan alla skribenter är överens, kan man inte låta bli att spela NS i AS, tycker att den hör hemma på Landskamper!
Örebro bison
2007-05-08 10:36
Ämne: bison//
Din startel....Jag ser din poäng och tycker nog inte heller att Nordin är redo för 90 minuter, men efter en sån här plattmatch känns det som att Walker måste röra om lite i grytan. Min slutsats efter Nordins inhopp igår är att man inte ska slå höjdbollar riktade mot honom bollen måste gå efter marken. Bänken ser ju tyvärr inte alltför stark ut, men visst släng in Glenn och Jeffs från start och eventuellt JoPe på topp, men jag tycker inte att Nordin gjorde bort sig, han ska i alla fall sitta på bänken.

Örebro joth
2007-05-08 10:35
bison//Naturligtvis att det hade varit årets mål. ;-)
AIK Saywee
2007-05-08 10:32
bison//
Din startelva ser bra ut, bl.a. Glenn ska in.

Vill bara kommentera hur jag upplevde Nordin igår.

Det var första gången jag så Nordin live i en match. Intrycken är att han i nuläget kan vara bra att slänga in i andra halvlek som en joker. Har rör sig när bollen väl är i närheten och verkar tekniskt kunnig, men tycker annars att han kanske var lite "stillastående". Märkte också att han surnade till på slutet och försökte sparka ner en IFKare, det var riktigt nära ett kort där. Sådana kort vill vi inte ha. Humöret kan vara en nackdel ...

... men jag vill också skriva att han är mycket lovande, men inte riktigt färdig än!

Sedan kanske det var så att denna match blev en svår värdemätare på vad han kan göra.
Örebro bison
2007-05-08 10:30
Ämne: Grixx//Missförstå mi....
Vad hade du sagt om Näfver bjudit på ett liknande mål?
Örebro bison
2007-05-08 10:29
Ämne: joth
Missade du fot....Av förklarliga skäl så undvek jag all TV-sport igår kväll och jag antar att jag inte var den enda svartvita somgjorde det valet. Fins ju inte direkt någon nytta i att återuppleva förnedringen i sammanfattningsformat.
Örebro joth
2007-05-08 10:28
Grixx//Missförstå mig rätt... målet i sig var snyggt, men skönhet kan komma i många former. :-)
Örebro bison
2007-05-08 10:27
Jag är mer imponerad av Haginges tjurrusning från egen planhalva och att han trycker dit den än själva skottet. Vasquez mål var jävligt snyggt - tur eller inte
Örebro Grixx
2007-05-08 10:27
Instämmer att man inte hör ett jota på nya stå.

Även när jag vet vad som sägs så hörs det inte.
Örebro Grixx
2007-05-08 10:25
joth// Turmål? Det var avsiktligt så inte skulle jag kalla det turmål. Skulle tanken vara ett inlägg så vore det ändå ett jävla snyggt mål.

I annat fall så är det många mål som skulle hamna under epitetet "turmål" även haginges.
Örebro bison
2007-05-08 10:25
Är det nån som vet vem det är som sitter högt upp på norra som drar igång ÖSK-ramsan lite titt som tätt. Han är en riktig tillgång brukar få med sig stora delar av Norra.
Örebro joth
2007-05-08 10:24
Saywee//Precis som deportivista säger så var det omöjligt att hålla koll på. Tycker att ÖSK borde fixa temporära högtalare om det nu ska ta tid att fixa dit de fastmonterade.

Hörde jag nationalsången så skulle jag sjunga med, inge snack om den saken.

Med vinden i ryggen på västra, och högtalarna som finns riktade mot respektive läktare så hör man faktiskt ingenting på Västra. Så upp med ett par temporära högtalare nere vid planen eller liknande.
Örebro Sekt. E
2007-05-08 10:20
bison du är en klok man... precis rätt uppställning mot mellanmjölkarna.

Zeb och Wik har sett alldeles för trötta ut. Rodevåg, tyvärr, har inte fått den start man hoppades på.
Örebro deportivista
2007-05-08 10:20
Ämne: deportivista//
Vad ....
Saywee,

Jag stod på västra men inte bland kubanerna (dessutom, helt nykter) och upptäckte inte att nationalsången pågick förrän hon hade kommit fram till "din sol din himmel dina ängder gröna"...
...om jag hade stått närmare kubanerna, varit engagerad i den sång som pågick där sedan inmarschen och under ett pågående flagg-tifo så hade jag säkert inte upptäckt att det var nationalsång förrän ännu senare.

Skillnade i hur mycket man hör speakern på sittplats respektive den nya västra läktaren kunde inte vara större - så jag har förståelse för att flera missade att nationalsång pågick.

Sen tycker jag fortfarande att det är en usel idé att spela nationalsången före match. Igång med spelet!
Örebro bison
2007-05-08 10:19
Skulle gärna se Nordin på mitten men anser att anfallet just nu behöver skakas om, Rodevåg har inte kommit igång och igår tycker jag att samarbetet mellan anfallarna lyste med sin frånvaro.
IFK Göteborg Gonzo
joth
Missade du fotbollskväll på fyran igår kväll? :)
IFK Göteborg Gonzo
joth
Missade du fotbollskväll på fyran igår kväll? :)
AIK Saywee
Joth//
OK, om det är som du beskriver då är det ju faktiskt "förlåtligt", för då kanske det fanns flera som varken såg eller hörde vad som pågick ...? Men, men, jaja

Egentligen tycker jag att man inför nästa hemmamatch och fortsättningen kan ta upp en diskussion mellan Kubanerna och de "ansvariga för att Nationalsången spelas" så att man är överens om fortsättningen.

Fråga
Hur många Allsvenska lag använder NS i samband med inledningen?
Örebro bison
2007-05-08 10:18
Nog gnällt om gårdagens fiasko dax att se framåt.
Mot Bajen vill jag se följande lag.

Westman Given i målet
Ant-Haginge-Glenn-Riddez
Jeffs-Nordback-Larsen-Näfver
Nordin-Nedim
Örebro joth
2007-05-08 10:16
bison//Jo visst var det ganska vackert men 99 gånger av 100 så missar han de där skottet. Dvs, mycket tur och då värdesätter jag ett hårt välplacerat skott högre...
Örebro bison
2007-05-08 10:14
Ämne: Förstår för övrigt i....
Där går våra åsikter isär, är normalt fullständigt enögd men nog fan var målet som Vasquez bjöd på vackert.
Örebro joth
2007-05-08 10:09
Förstår för övrigt inte hur man kan hylla ett tur mål som årets snyggaste. Tackar vet jag ett riktigt mål som Haginges mot TFF, det var snyggt.
Örebro joth
2007-05-08 10:08
Saywee//Jag stod mitt i ett flaggtifo och såg inte att det stod en flicka med mikrofon på planen... såg knappt något alls.

Jag har inget emot nationalsången men man borde fixa högtalare till Västra för att underlätta.
Örebro bison
2007-05-08 10:07
Ämne: Apropå mitt inlägg o....
9555 åskådare och total genomklappning för laget, vet inte riktigt hur du får det till årets happening, 0-4 målet var bland det snyggaste jag sett på en fotbollsplan (live) men annars så var det en sorglig tillställning
AIK Saywee
2007-05-08 10:06
deportivista//
Vad tror du att Kubanerna trodde hände när hela publiken står upp och en tjej med något som liknar en mikrofon finns på plan och spelarna står respektfullt uppradade? Njaej, det köper i vart fall inte jag, men ..

... Forza Kubanerna, kom igen, ni gör normalt ett mycket bra jobb!
Örebro bison
2007-05-08 10:05
joth// "bättre än så här kan vi och vi måste kunna ta kritik utan att vända taggarna utåt... "
Ja sämre än så här kan det ju inte gärna bli om vi inte siktar på respass till superettan
IFK Göteborg Gonzo
2007-05-08 10:03
Apropå mitt inlägg om årets happening i Närke när Mesta Mästarna kommer på besök blev ganska klockrent. Ni tvivlade. Vi visste. Lycka till i nästa match.
Örebro joth
2007-05-08 10:03
Ämne: Jag vill också komme....Håller med... Jag står på Västra stå och på grund av att det inte finns några högtalare på västra så uppfattade inte jag heller att det spelades nationalsången...

Sen vill jag även säga att vi Kubaner inte gjorde ett bra jobb igår. Kändes som att enda gången det var fart var någon gång efter 0-2 när vi körde "framåt, framåt, svartvita laget". Annars sög vi rätt bra.

Plus dock till att flertalet på västra stå försökte starta andra ramsor när det kördes igång "Hata Göteborg". Å andra sidan tystade Göteborg ramsan med ett mål till slut.

Säger det igen, ska bli kul att se hur många medgångssupportrar som inte följer med till Hammarby-matchen. 20-talet anmälda tror jag...

Slutligen, Kubaner och supportrar... bättre än så här kan vi och vi måste kunna ta kritik utan att vända taggarna utåt...
Annons: