/fotboll/osk/forum/812.aspx/fotboll/osk/forum/812.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pedretti
2015-12-23 01:18
För er som undrar vad är St.Pauli. Obs. länken är på engelska så jag kan skriva lite kort på svenska om dem här nere. FC St.Pauli är en hamburg-baserad klubb som spelar i 2.Bundesliga (Superettan). FC.St Paulis supportrar är kända för sin "vänster-lutande" karaktär. De flesta av supportrarna har uttalat sig om att vara anti-rasistiska, anti-fascistiska, anti-homofobiska och anti-sexistiska. Även klubben har dessa värderingar då detta står i deras konstitution. Klubbens supportrar hyser ett hat mot Hamburger SV. Klubbens supportrar hamnar ofta i bråk med huliganer på bortamatcher. De stoltserar även med att ha störst andel kvinnliga supportrar av alla klubbar i Tyskland. Klubben har (likt örebro hockey) en riktigt bra procentuell fyllnad av arenan, den bästa i 2.bundesliga. Klubben har också en enorm mängd säsongskortsinnehavare. Klubben har runt 11 miljoner supportrar runt om i Tyskland vilket gör den till en av de största klubbarna om man ser till mängden supportrar. 2002 så protesterade klubbens supportrar mot reklam från Maxime (en herrtidning) som fanns runtom på arenan då de ansåg att den var sexistisk. Här är klubbens fundamentala principer (på engelska) St. Pauli were the first club in Germany to integrate a set of Fundamental Principles (Leitlinien) to dictate how the club is run. The Fundamental Principles were passed by an overwhelming majority at the St Pauli Congress in 2009 and they go beyond solely football. The first five Principles states that: – "In its totality, consisting of members, staff, fans and honorary officers, St. Pauli FC is a part of the society by which it is surrounded and so is affected both directly and indirectly by social changes in the political, cultural and social spheres." – "St. Pauli FC is conscious of the social responsibility this implies, and represents the interests of its members, staff, fans and honorary officers in matters not just restricted to the sphere of sport." – "St. Pauli FC is the club of a particular city district, and it is to this that it owes its identity. This gives it a social and political responsibility in relation to the district and the people who live there." – "St. Pauli FC aims to put across a certain feeling for life and symbolises sporting authenticity. This makes it possible for people to identify with the club independently of any sporting successes it may achieve. Essential features of the club that encourage this sense of identification are to be honoured, promoted and preserved." – "Tolerance and respect in mutual human relations are important pillars of the St. Pauli philosophy."
AIK Nissesson
2015-12-23 01:05
@Benny Böckling:

Ja, det där blev väldigt underligt,
nu är det dags att diskutera fotboll,
när får vi in någon bomb?
Örebro Hagge till landslaget
2015-12-23 00:46
@Minatankar:

Syftade på att det kanske inte är nödvändigt att skriva att man är mot homoadoptioner när man ska få fram sin tes.
Örebro Minatankar
2015-12-23 00:08
@Hagge till landslaget:

Jag uppfattade det som så att det var just det som Svartvitt Forever uttryckte.
Örebro Hagge till landslaget
2015-12-22 23:54
Svartvitt Forever//

Ta bort den delen om Homofobi i ditt inlägg. Politik hör inte hemma varken på läktarn eller här
Eyravallen Örebro
2015-12-22 23:26
Årets bästa inlägg 2015 står Örebrosonen för. Kan tyckas vara hårda ord men tycker det är huvudet på spiken och dessutom rannsakat. Även jag reagera på St Pauli tröjan.
Örebro Örebrosonen
2015-12-22 23:15
Ang. Svartvita i Stockholm

Först och främst... God jul.

Nu mina 5Öre i diskussionen kring er och ert framträdande/hur ni väljer att presentera er.

Ni skiljer er väldigt mycket från den traditionella supportergruppen och detta inte på något sätt i det ni säger er stå för - dessa värderingar har alla/99,99% av de officiella supporterföreningarna i Sverige.
Inte heller i det ni faktiskt gör som exempelvis "pub", medlemskap, poddradio, banderoller, boka buss osv. detta har/gör alla/99,99% av de officiella supporterföreningarna i Sverige.
Ni särskiljer er egentligen ingenstans från de redan existerande organisationerna. Ni är på inget sätt speciella eller unika i det ni gör/i ert supporterskap....förutom på en punkt. Nämligen att ni till skillnad från de andra tar varje tillfälle ni får att framhäva er själva som något speciellt/unikt där ni verkar vara mer intresserade av att försöka framställa er "egen individ" och privata (bortom ÖSK) idéer, livsåskådningar osv. än er klubb.
Detta skriver jag då allt jag har sätt i olika media om er, olika inslag - inget handlar om att supporta ÖSK lika mycket som det har handlat om ett tillfälle för er där ni kan klappa er på bröstet över någons mössa, plagg eller andra ytligheter och politiska läggning.
Ni kommer fram som ett gäng som törstar efter uppmärksamhet med en verkligen kass självuppfattning och omvärldsbeskrivning detta då ni nog saknar genuin livserfarenhet.
Ta som ex. att en av er satt med en St. Pauli tröja.... Vet ni vad St. Pauli är/står för/betyder? Har någon av er ens varit där och bevittnat St. Pauli? Det blir något tvetydigt då ni talar om hur ex. anti sexism och macho ni är så har ni St. Pauli och Jolly Roger på bröstet!? Ursäkta mitt icke hipsteri - med detta förbryllar mig iaf.
Ett annat frågetecken är ju att ni vill ha en läktare för alla, där alla kan heja ostört och oberoende från "rådande supporterkulturer"... och ändå är det första ni gör att slå alla "andra" supporterkulturer på fingrarna... och härja med ett Vi & Dom perspektiv!?
Det jag även vill få sagt i sammanhanget är att det blir/ni gör det väldigt svårt för oss andra att respektera er och se er som en seriös supporterförening när ni framträder på de sätt som ni gör i ex. Uppesittarkvällen.

Hur som, med detta skrivet så vill jag även passa på att poängtera att det är kul för er att ni verkar sysselsätta er kring ÖSK. Ni har en väldigt uppskattad poddradio och bra musik. Höj er kring det andra så är jag säker på att ni kommer uppskattas mer. Vilket ni i form av en förening kommer att tjäna på i längden.
Örebro Nicka i ribban
2015-12-22 23:04
@Svartvitt forever:

Inte för att vara den, men det finns nog flera miljarder människor som tycker att homosexuella bör fängslas alternativt avrättas. På samma sätt tyckte majoriteten (som var fria) att slaveri var OK "back in the day". Det blir inte nödvändigtvis rätt för att många människor tycker samma sak.

Ditt exempel med homosexuella pars rätt till adoption är väl knappast relevant på detta forum? Fotbollen ska vara inkluderande, vilket den inte är (än). Manliga professionella fotbollsspelare som är homosexuella kan räknas på ena handens fingrar. Det är ingen slump.

Hursomhelst, kul med Rinnes kontraktsförlängning idag. Jag hoppas han gör succé i OS och sedan säljs för ett riktigt överpris á la Kiese Thelin. Klubben behöver visa att man kan sälja spelare till utlandet. Det ger oss ett bättre rykte och en starkare ekonomi. Oscar har ju nyligen blivit pappa, så förhoppningsvis går det att ha kvar honom i åtminstone ett halvår. Sen får man se hur situationen blir med Rinne.
Benny Böckling
2015-12-22 22:33
@Svartvitt forever:
Vafan? Sannolikt det konstigaste jag läst på svenska fans. Tar OT till en helt ny nivå.
Örebro Jonas r
2015-12-22 22:28
till er som inte tycker homofobi inom fotbollen är ett.problem. Förklara för mig hur det kommer sig att damfotboll har flera öppna elitspelare som är gay, medans herr fotbollen lyser med sin frånvaro. De handlar inte om homoadoptioner.det handlar om att alla oavsett.sexualitet ska känna sig. välkomna!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2015-12-22 21:56
Hade själv inte möjlighet att se hela uppesittarsändningen, men oroas en aning av det någon skrev om att Pärlan verkar avskriven. Med Pode redan borta måtte man räkna stenhårt med att Crespo håller sig frisk, och det känns verkligen som att gambla i så fall. Då krävs det dessutom att Kalle fortsätter spela i trans som han gjorde de sista matcherna på hösten, och det känns också som att gambla. Astrit ser jag inte främst som en anfallare utan offensiv kreatör på mittfältet. Jag har ingen aning om ifall Pärlan skulle bli för dyr för vår plånbok, och om det är så har jag full respekt för det argumentet. Klart är i alla fall att han visat att han levererar och trivs i laget, och om Crespo går sönder igen är det inte så lätt att skaka fram en ersättare ut rockärmen.
När det sen gäller det andra som avhandlats så är jag starkt emot all inblandning av politik i idrotten. Självklart ska ingen rasism få förekomma, (vilket inte innebär att man inte kan ha åsikter om invandringens volym som skiljer sig från regeringens). Inte heller ska våldsyttringar eller annat som är förbjudet i lag få förekomma. Men när man börjar använda ord som ”sexism” och ”homofobi” som diskvalificerande faktorer för att få hålla på ett lag i fotboll är man ute på ett gungfly, eftersom definitionen av detta är högst subjektiv.
Särskilt ifråga om ”homofobi”, som numera används väldigt vårdslöst. Jag har flera vänner som är gay, och respekterar dem fullt ut. Däremot anser jag det tveksamt med homoadoptioner eftersom det faktiskt inte är en mänsklig rättighet att få barn, och att barn behöver en mamma och en pappa. Om det gör mig till homofob, så är majoriteten av världens befolkning homofober. Vilket är rena nyset.
Min poäng är att det är en stor fara när man pratar om att inkludera men i samma andetag exkluderar alla som inte passar in i fåran för det som är politiskt korrekt för ögonblicket. Det kan man hålla på med i sina politiska sammankomster, inte på fotbollsarenan.
Örebro Vinnartradition
2015-12-22 21:46
Det vore kul om ÖSK redovisade hur den totala siffran ser ut vad gäller antal sålda säsongskort.

IFK Norrköping (med målet att sälja 10 000 säsongskort) har i dagsläget sålt 4712 säsongskort. Frågan är om ÖSK är så långt efter.
Örebro Vinnartradition
2015-12-22 21:29
334 säsongskort sålda till Västra Stå. Passerar vi 350 imorgon?

Nästa säsong har vi ett publiksnitt över 8000.
Örebro Droos
2015-12-22 21:02
Satsningen mot Allsvenskan 2016 ser ut så här: IN, hösten 2015 / vintern 2016: 1. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet) 2. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, ny från University of South Florida Bulls) UT, hösten 2015 / vintern 2016: 1. Christoffer Wiktorsson (mittback/vänsterback, kontraktet går ut, till Degerfors) 2. Samuel Mensah (innermittfältare/försvarare, kontraktet går ut, till Östersund) 3. Marcus Pode (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) 4. Ayanda Nkili (innermittfältare/mittback, kontraktet går ut och förnyas inte) 5. Christer Lipovac (anfallare, kontraktet går ut, till Karlslunds IF) 6. Eidur Sigurbjörnsson (mittback, kontraktet går ut, till Holstein Kiel) 7. Lukman Murad (anfallare/mittfältare, kontraktet går ut och förnyas inte) 8. Mozart Surville (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) Spelare vars kontrakt går ut hösten 2015: 1. Pär Ericson (2015, LÅN, anfallare, ÖSK har inte längre OPTION på köp) Truppen, spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016: Målvakter 1. Jacob Rinne (2017, FÖRLÄNGT kontraktet) 2. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Daniel Björnquist (2016, högerback) 2. Erik Moberg (2016, mittback) 3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare) 4. Carl Ekstrand Hamrén (2016, mittback) 5. Logi Valgardsson (2017, vänsterback) 6. Patrik Haginge (2017, högerback) 7. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, NY från University of South Florida Bulls) Mittfältare 1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 2. Robert Åhman-Persson (2016, innermittfältare) 3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare) 4. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare) 5. Martin Broberg (2018, yttermittfältare) Anfallare 1. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare) 2. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) 3. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet) 4. Jonathan Lundberg (2017, anfallare) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Droos
2015-12-22 21:00
Uppdaterar snart info om Ekstrand-Hamrén och Mensah!

Orlok: Läste din förra påstötning om Ekstrand, men glömde visst bort att då uppdatera mitt worddokument.....
Örebro Svartvita i Stockholm
2015-12-22 20:48
Hej!

Vi vill säga ett par saker efter uppesittarkvällen och dagens diskussioner här på forumet.

Svartvita i Stockholm har en medmänsklig agenda. Det har vi alltid stått för. Vi tycker själva inte att vår agenda är särskilt kontroversiell.
Det vi har påpekat, både i gårdagens uppesittarkväll och i andra sammanhang, är att vi ser att det i supporterkulturen i stort (det gäller för världen, Sverige, ÖSK, Kubanerna, UNÖ, Svartvita i Stockholm, Black Army och Vulkanerna i Degerfors etc) finns vissa problem. På läktare och i fotbollssammanhang förekommer machokultur, homofobi, sexism och rasism. Vi varken tror eller tycker att det behöver vara så. Det framgick inte särskilt tydligt i gårdagens sändning. Det ber vi om ursäkt för.

Samtidigt anser vi att det måste finnas utrymme för en diskussion om supporterskap mellan supportergrupperingar till samma klubb. Vi enas trots allt av samma sak - kärleken till ÖSK.
Vi är naturligtvis oerhört imponerade av alla de som åker på varje bortamatch och som varje vecka dyker upp på Vallen i med och motgång. Det gör inte vi, men vi följer och lever med ÖSK varje dag.

Vi har inget intresse i att skapa diskussioner för diskussionens skull. Om vår ambition kring läktarkultur skapar konflikt är vi däremot beredda att ta den och stå upp för det vi tror på. Om vi skapar konflikt och besvikelse för att vi framstår som arroganta och översittare är vi naturligtvis ledsna och ber om ursäkt för det.

Med det sagt önskar vi alla en god svartvit jul och hjärtligt välkomna till Retro och våra resor under 2016.
Örebro Asbjörn#10
2015-12-22 20:15
Om vi räknar in Ekstrand-Hamrén samt en ny mittback och en ny yttermittfältare/anfallare så skulle vi sluta på en trupp innehållandes 18 utespelare. Det känns i mitt tycke aningen tunt, speciellt med fjolårets vår färsk på näthinnan när det gick tungt på planen men vi ändå inte hade några direkta alternativ att slänga in från bänken.

Ska man ha en sådan komprimerad trupp så kräver det enligt mig att samtliga spelare ska kunna gå in om det krävs. Det betyder att spelare som Ring och Lundberg behöver både få och ta chansen.

Jag vågar ännu inte hoppas på att Crespo får vara helt skadefri, om man bortser från honom samt våra tre oprövade kort (Ekstrand-Hamrén, Ring, Lundberg) så får vi då endast 14 etablerade utespelare kvar i truppen. Då räknar jag Hines-Ike som etablerad vilket väl känns på gränsen.

Laget ser väl potentiellt ut så här just nu:

Rinne

Björnquist
Moberg
NY
Valgardsson

Broberg
Gerzic
RÅP
DG

Astrit
Crespo

Jansson
Hines-Ike
Haginge
Nordmark
NY
Holmberg
Lundberg

+ Ekstrand-Hamrén & Ring

Säg exempelvis en skada och en avstängning och vår bänks utespelare skulle då rimligtvis till fyra sjättedelar bestå av Hines-Ike, Ekstrand-Hamrén, Ring och Lundberg.

Hoppas på att någon av dem är redo att ta klivet i år! :)
Örebro Nicka i ribban
2015-12-22 19:33
@Karlstruum:

Djurgården har ju ryktas vara väldigt heta på både Rinne och Fällman. Ingen julafton för dem idag med andra ord.
Örebro Bastard on Parade
2015-12-22 18:08
@...grönvita sidan upp!:

Han har haft en liknande roll i ÖSK. Jag gillade Saeid och tycker att han var underskattad. Bra med bollen och förvånansvärt bra defensivt och i närkamperna trots att han inte har storleken och fysiken. Han gjorde även några bra insatser som vänsterytter i ÖSK.
Hammarby ...grönvita sidan upp!
2015-12-22 17:48
@Eyravallen Örebro:

Tack! Läste på hur han klarat sig i Columbus och - det här kan komma som en överraskning - där blev han omskolad till sittande i ett 4-2-3-1 och klarade sig tydligen riktigt bra, slog de flesta passningarna både rätt och framåt.

Kul att ni blåste grindif på Rinne, som de redan räknat in för nästa år. De finner det obegripligt.
AIK Nissesson
En annan fundering innan vi lämnar debatten om fotboll och politik har något med varandra att göra ... Jag har läst att en kvinna råkade mycket illa ut efter att ha besökt en fotbollsmatch, men det kanske handlade mer om religion? Snacka om läktarkultur!!!
Örebro Karlstruum
Idag skrev David Fällman på ett nytt kontrakt med Gefle IF. Kanske han stod i valet och kvalet mellan dem och oss? För man kan ju faktiskt få mer än en julklapp om man varit snäll.
AIK Nissesson
2015-12-22 17:44
Härligt med förlängning av Rinne, men undrar om inte Oscar börjar "se sig om" ...
Örebro jpsvartvitt
2015-12-22 17:26
Grymt med Rinne :)
Örebro Nicka i ribban
2015-12-22 17:22
@Orlok:

Plus att Mensah skrev på ett kontrakt med Östersund för flera veckor sedan. Men ja, Droos måste väl läsa detta för eller senare. Carl tillhör A-truppen.
Örebro Orlok
2015-12-22 17:14
@Droos:

Jag säger der väl igen då :-)
Ekstrand-Hamren ingår väl numera helt i A-truppen. Iaf enligt officiella, eyravallenbloggen osv
Örebro Bastard on Parade
2015-12-22 17:10
Kul att Rinne förlänger! Sköldmark är lite lurig. Jag tänkte skriva igår att jag inte gillade att ÖSK är så sent ute med kontraktsförlängningarna, men uppenbarligen så har de ju redan påbörjat arbetet.
Örebro Droos
2015-12-22 17:09
Satsningen mot Allsvenskan 2016 ser ut så här: IN, hösten 2015 / vintern 2016: 1. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet) 2. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, ny från University of South Florida Bulls) UT, hösten 2015 / vintern 2016: 1. Christoffer Wiktorsson (mittback/vänsterback, kontraktet går ut, till Degerfors) 2. Samuel Mensah (innermittfältare/försvarare, kontraktet går ut och förnyas inte) 3. Marcus Pode (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) 4. Ayanda Nkili (innermittfältare/mittback, kontraktet går ut och förnyas inte) 5. Christer Lipovac (anfallare, kontraktet går ut, till Karlsunds IF) 6. Eidur Sigurbjörnsson (mittback, kontraktet går ut, till Holstein Kiel) 7. Lukman Murad (anfallare/mittfältare, kontraktet går ut och förnyas inte) 8. Mozart Surville (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte) Spelare vars kontrakt går ut hösten 2015: 1. Pär Ericson (2015, LÅN, anfallare, ÖSK har inte längre OPTION på köp) Truppen, spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016: Målvakter 1. Jacob Rinne (2017, FÖRLÄNGT kontraktet) 2. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Daniel Björnquist (2016, högerback) 2. Erik Moberg (2016, mittback) 3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare) 4. Logi Valgardsson (2017, vänsterback) 5. Patrik Haginge (2017, högerback) 6. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, ny från University of South Florida Bulls) Mittfältare 1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 2. Robert Åhman-Persson (2016, innermittfältare) 3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare) 4. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare) 5. Martin Broberg (2018, yttermittfältare) Anfallare 1. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare) 2. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) 3. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet) 4. Jonathan Lundberg (2017, anfallare) Tillhör inte A-truppen officiellt, men är ofta med i matchtruppen: 1. Carl Ekstrand Hamrén (2016, mittback) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Eyravallen Örebro
2015-12-22 17:09
Viktig förlängning på Rinne! De skickar signaler till övriga. Nu hoppas jag knyter upp Crespo med 2 år till (chansa på den skaderisken för det finns pengar och guld o hämta här. sen skriver kapten RÅP på för att visa vägen.
Örebro Droos
2015-12-22 17:08
Satsningen mot Allsvenskan 2016 ser ut så här:

IN, hösten 2015 / vintern 2016:
1. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet)
2. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, ny från University of South Florida Bulls)

UT, hösten 2015 / vintern 2016:
1. Christoffer Wiktorsson (mittback/vänsterback, kontraktet går ut, till Degerfors)
2. Samuel Mensah (innermittfältare/försvarare, kontraktet går ut och förnyas inte)
3. Marcus Pode (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte)
4. Ayanda Nkili (innermittfältare/mittback, kontraktet går ut och förnyas inte)
5. Christer Lipovac (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte)
6. Eidur Sigurbjörnsson (mittback, kontraktet går ut, till Holstein Kiel)
7. Lukman Murad (anfallare/mittfältare, kontraktet går ut och förnyas inte)
8. Mozart Surville (anfallare, kontraktet går ut och förnyas inte)

Spelare vars kontrakt går ut hösten 2015:
1. Pär Ericson (2015, LÅN, anfallare, ÖSK har OPTION på köp)

Truppen, spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016:

Målvakter
1. Jacob Rinne (2017)
2. Oscar Jansson (2017)

Försvarare
1. Daniel Björnquist (2016, högerback)
2. Erik Moberg (2016, mittback)
3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare)
4. Logi Valgardsson (2017, vänsterback)
5. Patrik Haginge (2017, högerback)
6. Brendan Hines-Ike (2019, mittback, ny från University of South Florida Bulls)

Mittfältare
1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare)
2. Robert Åhman-Persson (2016, innermittfältare)
3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare)
4. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare)
5. Martin Broberg (2018, yttermittfältare)

Anfallare
1. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare)
2. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare)
3. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare, FÖRNYAT kontraktet)
4. Jonathan Lundberg (2017, anfallare)

Tillhör inte A-truppen officiellt, men är ofta med i matchtruppen:
1. Carl Ekstrand Hamrén (2016, mittback)

Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Annons: