/fotboll/osk/forum/8052.aspx/fotboll/osk/forum/8052.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2007-05-29 13:20
zigzag// Jag förstår att du bara skriver utan att tänka eller hur...

Hur hade det varit om ni drabbats av samma scenario?

Perfekt ödmjuka...Goddag Yxskaft.
Örebro E.Shams
2007-05-29 13:19

Det finns säkert tusen olika straffsituationer. Där vi kan gradera från absolut ingen straff till kanske straff till 100 % säkert straff.

Tar backen spelaren men också mycket boll så är det oftast kanske straff. Således finns massor av möjliga straffsituationer.

Igår var det en 100 % straff då ALLA säger att det var straff, t.o.m. personen som begick företeelsen.

Det finns inget viktigare för en domare att gör än att i sådana situationer bedöma straff. Gör domaren inte det har han begått ett stort fel! Precis som alla andra personer med makt så skall han ta konsekvenserna för sitt agerande och därmed bli bestraffad.

Domarbasen kan gå ut i sådana självklara fall och säga att domaren gjorde fel. Domaren kan få betala någon typ av böter. Domaren kan låtas "sitta på bänken" i ett visst antal matcher som en markering, detta är något som sker i andra länder. Här finns många tillvägagångssätt.

Han ska definitivt inte komma undan utan några konsekvenser. Det vore fel då felet han har begått har varit så pass stort.

Örebro Mr. Milton
2007-05-29 13:10
zigzag/

Ska samtidigt passa på och gratulera Er till segern.

Orsaken till allt gnäll är att vi hittils i år blivit bortdömda vid ett flertal tillfällen. Det börjar bli lite för många gånger för vårt tålamod.
Helsingborg zigzag
2007-05-29 13:08
Ämne: Ena da`n hjärtproble....
Väldigt gnällande på domaren och straffen (som var odiskutabel). Vidare, sen när är det ett säkert mål på en straff??
Jag tycker ni skall värdera matchen efter dess bild. 57-43 i spel, 8-2 i avslut på mål samt 14-7 i totala avslut vittnar om att HIF var det bättre laget.
Kom igen, vi får det säkert jobbigt på er hemmaplan.
Örebro Mr. Milton
2007-05-29 13:07
Hur sedan Henke kan tillåtas flyta bollen innan 3-1 målet är mer än konstigt.

Som fd målvakt vet jag hur viktigt det är att bollen får ligga still då muren delvis formas utifrån detta. Visst våra spelare stog för nära men då ska domaren varna spelaren och inte låta HIF flytta bollen. Regler måste vara lika för alla.

2-0 (om straffen suttit) och HIF med tio man det hade innebutir 3 poäng till oss. Inget annat än en skandal.
Örebro Mr. Milton
2007-05-29 13:05
Varför har domarna kommunikationsutrustning om den ändå inte används?
Örebro Kubisztal
2007-05-29 12:43
Lek med tanken att de var Riddez som sparkade ner Henrik Larsson, hade mr Eriksson sett de?
Örebro Einar B
2007-05-29 12:13
Ena da`n hjärtproblem, andra da`n gråstarr!
Förbundet kanske ska se över rekryteringen av domarna till nästa sesse. Tydligen funkar inte rekryteingen av domarna från Sahlgrenska i allafall.
Jag blir så less. 2-0 där, plus utvisning på Björk hade garanterat gett oss tre pinnar.
På`t igen. Det vänder snart.....
Örebro nibor
2007-05-29 11:48
Eftersom han är med i resegruppen så kanske jag slipper ta mig dit. Ganska dåligt system om vi inte vet hur många anmälda det är.

http://www.youtube.com/watch?v=2KR6BOpytoU
Örebro BabyKladde
2007-05-29 11:43
nibor:

Du får gå till biljettbutiken och fråga hur många biljetter som finns kvar i så fall..(och hur många som fanns från början också så kan du tänka ungefär hur många som åker med..)
Örebro nibor
2007-05-29 11:43
Mattias69 - Eftersom hemsidan inte fungerar har du någon aning om hur många anmälda det är för tillfället?
Örebro BabyKladde
2007-05-29 11:42
Efter matchen mot AIK möter vi dom kommande matcherna: BP, Djurgården, Kalmar, Halmstad, Halmstad igen.. där finns nog en hel del poäng att hämta..

..medans Trelleborg möter Gefle, Elfsborg, Helsingborg, AIK, GAIS, GAIS igen..

och BP möter: Malmö, oss, Elfsborg, GAIS, Gefle, Trelleborg (som även har en mer match spelad nu)

..sett till vilka vi möter så kan vi nog dra ifrån lite sett till vilka BP & Trelleborg möter..
Örebro Kronblom
2007-05-29 11:35
Lena Hif//
hoppas kan man ju alltid men knappast troligt...
Örebro Grixx
2007-05-29 11:27
STÖLD !!!!!!

....och Riddez.
Örebro Mattias69
2007-05-29 11:17
Nu tar vi nya tag mot AIK! Matchen är ju på en söndag vilket innebär att merparten av supportrarna borde ha möjlighet att åka med till Stockholm!

Så ni som inte har köpt biljett ännu till Kubanernas supporterresa ta er till Biljettbutiken och gör det nu
Örebro Tilly_79
2007-05-29 11:10

pinsamt att missa en sån solklar straff..!

min teori om att lagrell mutat domarna i ösk-matcherna ter sig allt mer verklig..
Helsingborg noxe far
2007-05-29 10:48
ja vad ska man säga given straff som domaren missar o sen sitter man tittar på göteborgsstraff som e helt otroligt billig

det säger allt om standarden på domarna i allsvenskan lika usel som ligan är
Andersson(Fd yngve)
2007-05-29 10:05
Haha det är faktiskt helt jävla sanslöst att domaren kan påstå att det inte var straff när Björk fotade undan benen på Näfver.

Blir ALDRIG en klarare straff än så , pinsam domarnivå.
Sverige lena_hif
2007-05-29 10:00
Tackar för en trevlig tillställning på olympia! Hoppas ni får bättre lycka med domarna nästa match!
Örebro Gäddhäng
"- Straffen var solklar, skrattade han när han kom ut från omklädningsrummet."

Bra att nån såg det ironiska i den missen... =/
AIK Saywee
Nej, nu är det framtiden som gäller, AIK på Råsunda. Lite av en ångestmatch för mig, men ändå, tror att jag släpper guldtankarna nu ...

... det viktiga är ju att vi hamnar på minst 13:e plats, sedan är det ju nästan lika tråkigt att bli tvåa (torska guldet) som att med minsta mariginal klara sig kvar.

OK, chansen till Europaspel finns ju förstås uptill i tabellen, men det viktigaste i år blir nog att vinna "rätt matcher".

FORZA SVARTVITT!!!
AIK Saywee
2007-05-29 09:55
Nu tar jag även denna som en sista retning innan jag går å spyr galla ...

"Fredrik Björck kanske inte hade någon av sina bästa dagar mot Örebro och han erkände direkt sina synder..

- Straffen var solklar, skrattade han när han kom ut från omklädningsrummet."

Sedan tjötet om att det inte spelade någon roll eftersom HIF gjorde fyra är ju ett underligt resonemang. Matchen var ju i ett "avgörande skede".
Örebro Charlezzz
2007-05-29 09:40
Kan verkligen en domare skylla på att "jag såg inte situationen"? Det är ju för fan hans ända uppgift! Dessutom är han ju knappast ensam som domare men det är ju klart, Björck sparkade ju bara nästan av benet på Nävfer... usch..
Örebro OT1
2007-05-29 09:12
ÖSK Kommer igen, det har dom alltid gjort!
Örebro loopy
2007-05-29 09:06
Ämne: Dommaren dömde med h....
Om jag minns rätt så så var det inget hinder för jonas eriksson att han inte såg situationen när han gav en extremt billig straff till MFF mot trelleborg.

Verkar för övrigt vara extremt lite utdömda straffar i årets allsvenska (8st på 8 omgångar enligt tomtarnas statistik) och kanske beror det på fega domare som vet att dom får mycket mer kritik efter att ha tagit ett aktivt felbeslut än att ta ett passivt då man ju alltid kan köra med "jag såg inte".

Finns ju även liknande fall med fula regelbrott (tex. sundin i trelle, fällningen på dixon i premiären) där jag har svårt att tro att alla domare missade situationerna men där givna röda inte utdelas.
Nytt klipp på FANTV.SE
2007-05-29 08:48
Örebros tränare Patrick Walker efter matchen mot Helsingborg.
AIK Saywee
2007-05-29 08:27
Johannes, dina noteringar i matchrapporten är klockrena!

Lagrell, det är dags att slopa reglerna om straff och frilägesutvisning, fast å andra sidan det skulle ju gynna ÖSK!

Dessutom strax efter den uteblivna straffen nickar en helsingborgare väldigt tydligt ut till hörna, vart tog den vägen?

Klent agerande av domarna i ett matchavgörande läge!
Örebro Aspen
2007-05-29 08:12
Ämne: Ett bra lag vinner t....
joth//Om högerkanten - varför inte använda Jeffs. Kevin har haft en lång skadeperiod (stressfraktur). Tycker det var olämpligt att låta honom starta/debutera i allsvenskan.

Rörande värvningar - ÖSK verkar ha svårt för dom planerade värvningarna (Rodevåg, Pettersson, Jeffs). Dom mer slumpstyrda (Seb, Nedim) har varit mer lyckade. Att Seb inte lyckas i år skyller jag på Walkers matchning av honom.
Vi behöver värva helt klart men vi behöver också använda truppen vi har på ett bra sätt. Här tycker jag Walker d.ä måste bli bättre.
Örebro Fang
2007-05-29 08:09
Helt klart så måste något göras åt högerkanten men trots att den är svag så kan man faktiskt vinna med hjälp av lite fin taktisk fotboll. Lyckas man då med sin taktik och sånär tar ledningen med 2-0 så har man all rätt i världen att gnälla på domaren som förhindrar det och på så sätt stör spelarna.

Sen är det dåligt av dem att helt tappa fokus i andra halvlek men jag kan förstå dem. Får man ett par lustiga domslut emot sig och sen ett mål i baken strax innan paus är det ju knappast så att man går in och är glad över den poäng man har i paus. De är bara människor och större lag än ÖSK har knäckts av domarnivån i en match..
Örebro Aspen
2007-05-29 08:00
Dommaren dömde med hjärtat inte med hjärnan och det var inte bara den solklara straffen. Förklaringen till Näfver efter matchen understryker det - "jag såg inte situationen"
Annons: