/fotboll/osk/forum/7982.aspx/fotboll/osk/forum/7982.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:20
Aik har köpt festprissar!
Se länk!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:16
Jag tror att Jiloan Hamad går till malmö om de vill ha honom. jag hoppas att ösk testar honom på några träningar.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-06-30 14:08
Man undrar ju vem eller vilka de kolla in?
Se länk!
Örebro zxcv
2007-06-30 13:38
Barsom klarar jag mig utan.
Lägg pengarna på JON!

För Övrigt tycker jag Göteborg ska flyttas ned.
Och Förbundet ska avgå.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 13:23
E.Shams//

Nedanstående är saxat från Göteborgs forum:

Namn: johannes11 » Svara inlägg
Sänt: 2007-06-30 02:04
Genetaliskt heter de *barsom*

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: feldgrau » Svara inlägg
Sänt: 2007-06-30 01:44
Barsom kan nog vara perfekt att ha på plan vid farliga motståndarfrisparkar (som vi är så jävla dåliga på) nu när man tänker efter. Jag antar att domarens stegade avstånd är var man måste stå med fötterna någonstans, vilket innebär att Barsom då kan sätta näsan på bollen och på så sätt förhindra skott mot mål. Genialiskt i sin enkelhet. Värva!

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: johannes11 » Svara inlägg
Sänt: 2007-06-30 01:25
Stellham: Är det vad jag tror att det är som sticker ut från barsom i din uppställning?
Örebro E.Shams
2007-06-30 13:18
ÖSK-Karl//

Det är inte helt klart att IFK Göteborg har dopat sig ekonomiskt. Detta är din personliga uppfattning, inte en allmän. Tingsrätten menar att IFK Göteborg INTE har gjort något fel. Tingsrättens syn på detta är tyngre än din av flera olika anledningar men främst för att den är mer objektiv.

Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 13:03
E.Shams//

Jag räknar också med ungefär ett halvår till hovrättsförhandlingarna. Dock är det ju helt klart att IFK Göteborg dopat sig ekonomiskt vilket gör att licensnämden enkelt kan flytta ner dem.

För det behövs inte att domen vunnit laga kraft.
Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 12:56
Jag har aldig demonstrerat eller gått i protesttåg i hela mitt liv. Men om IFK Göteborg undkommer degradering alt.stort poängavdrag inför nästa säsong, anser jag att supportrar från hela Sverige just skall göra detta. Då kommer jag att vara med, jag lovar.
Örebro E.Shams
2007-06-30 12:55

Jag ska försöka att hjälpa till med att reda ut en del begrepp på ett enkelt sätt. Detta är inte helt lätt i ett forum som detta men jag ska göra ett försök.

Trolöshet mot huvudman - Mats Persson och Jan Nilsson har på egen hand agerat. Därav fängelsestraffet på ett år vardera. Således har IFK Göteborg inte gjort något fel.

För att en klubb ska kunna straffas (t.ex. tvångsnedflyttas) så måste klubben agerat (fel). Detta kan alltså inte ske (IFK kan inte straffas) då tingsrätten har använt sig av ”Trolöshet mot huvudman”. Vidare så gäller följande: För att licensnämnden överhuvudtaget ska kunna fortsätt med detta ärende så krävs det laga kraft. Nu har alltså Persson och Nilsson tre veckor på sig (då detta gäller tingsrätten) att överklaga. Gör de inte det inom tre veckor efter domsdatum så vinner laga kraft.

Jag är dock rätt säker på att advokaterna kommer att överklaga vilket betyder att en ny rättegång kommer att hållas. Rättegången är i hovrätten. Detta brukar ta en del tid. Lägg på ungefär ett halvår innan detta kan ske.

Sammanfattning: Mats Persson och Jan Nilsson har agerat på egen hand. IFK Göteborg (styrelsen) har inte gjort något fel (det har i alla fall inte bevisats). För att licensnämnden ska kunna se över detta måste domen vinna laga kraft vilket förmodligen inte sker på ett tag.

För övrigt anser jag att nedanstående inlägg av ÖSK-Karl är olämpligt.
”Verkar som Göteborg värvat en jordfräs till sin bedrövliga plan. Barsom, så fort han lutar sig framåt så tar ju näsan i. Bara att kuta efter och slänga ut gräsfrö.”

Örebro ÖSK-Karl
2007-06-30 12:51
Blå Bergen Blues//

Jag satt längst fram på löparbanan i den matchen och minns fortfarande hur förvånad jag som grabb blev av att EN hund kunde rensa hela planen från Göteborgare.
Örebro # brorzan
2007-06-30 12:50
DaSa //

Glömmer du Glenna?

Men du har helt rätt, en till som backup vore inte fel. Kanske en högerfotad Glenn som kan spela både höger-mittback och högerback?
Örebro DaSa
2007-06-30 12:43
Hoppas att ingen tar illa upp om jag skriver ett inlägg om fotboll istället för ekonomi/juridik.

Jag tycker att ÖSK redan nu skall börja scouta efter en ny mittback om vi inte har ngn ung lovande som kan ta plats bredvid Hagge. För om vi tappar Frippe, MaSa nästa säsong så har vi ju bara Wikström kvar. Finns det ingen snabb (vikitgaste attributet på en back, se Jocke Björklund:)) i SE som vi kan värva?
Örebro ÖSKÖSK
2007-06-30 12:25
RÖSTA PÅ RIDDEZ!
IFK Göteborg Cadfael
2007-06-30 11:51
Ämne: Engen //

Såvitt j....
Nej, tingsrätten har inte friat IFK Göteborg eftersom föreningen aldrig stått åtalad. Man kan inte frias om man inte anklagats.
IFK Göteborg Cadfael
2007-06-30 11:49
När den här bomben briserade ( IFK-härvan ) var jag en av de som ansåg att om föreningen fälldes, så skulle en degradering vara självklar, smärtsam men helt korrekt. Och för protokollets skull: jag anser, och har alltid, ansett, att degraderingen av ÖSK var horribel och skedde p.g.a. att SvFF ville se det politiskt korrekta invandrarlaget Assyriska i allsvenskan. Helsingborg borde även de i så fall degraderats, men istället blev de kommunens största socialbidragstagare och skonades av Lagrell.

Nu har en juridisk instans fällt Mats Persson och Jan Nilsson för bl.a. trolöshet mot huvudman, d.v.s. IFK Göteborg. Men blanda inte ihop äpplen och päron, den rättsliga prövningen har gällt omförflyttningen av pengar från och tillbaka till Jan Nilsson. Det är inte brottsligt att bli resttaxerad och IFK har betalat in de aktuella beloppen och har således ingen skatteskuld ( om det är skäl för degradering borde "i rättvisans namn" även Elfsborg och Malmö FF degraderas då även de fått backning av skatteverket i snarlika fall ).

Överåklagare Gunnar Stetler, som är stockholmare, och Lars Linthner, som är skåning, gjorde båda bedömningen att de båda åklagade och senare lagförda herrarna handlade utan styrelsens vetskap och godkännande. De åtalades för bl.a. trolöshet mot huvudman, fälldes och tilldömdes fängelsestraff. Deras kriminella handlande har kostat föreningen mellan 17 - 20 miljoner kr.

Jag har full förståelse för att ÖSK:are känner sig bittra och förorättade av hur SvFF behandlat dem, men hur skulle två fel bli rätt?
Örebro # brorzan
2007-06-30 11:41
Engen //

Såvitt jag vet så har väl inte tingsrätten friat IFK Göteborg. IFK Göteborg stod väl aldrig åtalade, utan åklagarna valde att åtala ett antal personer från IFK Göteborg istället...
Örebro ernot
2007-06-30 11:41
Rösta på Riddez som Fansens Lirare denna månad!
Örebro rirobban
2007-06-30 11:07
Engen//
Än vet du inte vad förbundet tänker göra. Ropa inte hej ännu! Hela fotbollssverige ropar efter ett straff mot IFK. Blir mycket svårt för licensnämnden att INTE göra något. Om inte annat ska det bli kul att höra deras förklaring...
IFK Göteborg Engen
2007-06-30 11:00
Men nu står det ju också i svenska lag att man skall hellre fria än att fälla.

Dessutom har ju tingsrätten och inte svenksafotbollsförbundet friat IFK Göteborg som förening så visst jag förstår att ni ÖSK:are är bittra för att det känns säkerligen för er som att ni som hejar på lilla ÖSK får åka ner medans stora fina Blåvitt som har spelat ute i Europa blivit orörbara. Men som sagt skillnaden är ju den att medans SvFF kickade ut er så hamnade vi i den stora rättegången där inte något förbund har makten över en utan den juridiska staten.

Men som sagt föstår om ni är bittra fortfarande för att ni känner att ni blir åsido satta i den stora världen. Den lillas kamp mot dom stora. Låter fan så mycket blajigt 60-70-tal så man börjar spy på det. Det är fan 2000-talets tid där föreningar är Passé och pengar är allt i sportens värld.
Örebro Blå Bergen Blues
2007-06-30 10:59
Ja, du ÖSK-Karl, vi är väl de enda härinne som ens var födda vi den tidpunkten. Men, visst var det så. IFK-supportrarna hade på bussarna upp till Örbero bestämt att de, vid IFK-underläge nån kvart innan slutet, skulle storma planen, rycka upp målställningarna (som på den tiden var djuppt nedgrävda i marken) och på det sättet få till ett omspel av matchen. De lyckades till viss del innan en svart liten polishund nafsande huliganerna i baken kunde utrymma hela planen. Med stark polisbevakning kunde matchen färdigspelas. Visst måste det vara den absolut största skandal som någon supportergrupp någonsin stått för i Sverige.
Örebro BabyKladde
2007-06-30 10:58
Ämne: Simon Banks skriver ....
GT:
han har ju helt rätt!
som sagt, ska bli intressant hur SvFF hanterar lagbrott jämfört med ekonomi-problem.. .
Örebro GT
2007-06-30 10:49
Simon Banks skriver om härvan...
Örebro Matta
2007-06-30 10:32
Holmgren/
ÖSK: s nedflyttning var helt regelrätt. skriver du. Det reglerna säger (i ÖSK: s fall) är att om man har en kontrollbalansräkning i underskott så skall man flyttas ner. ÖSK: s kontrollbalansräkning visade inget underskott utan ett överskott, vilket två(!)oberoende auktoriserade revisionsbyråer skrev under på. SvFF tyckte dock något annat...
Örebro Farsen blir till Guld
2007-06-30 10:14
Holmgren// Hoppas du nyktrar till snart! Ska vi också skylla på en enskild person då att våran ekonomi sprang iväg?? Det var ju Ove Lindqvist fel så vi borde sluppit åka ner i Ettan alltså?? Och hur fungerar en förening av sig själv utan att nån person är ansvarig?

IFK kommer aldrig åka ur för det är ju en anrik förening.
IFK Göteborg Pei
2007-06-30 09:59
Fiedler:

Du som verkar ha så mycket koll om fotboll borde ju känna till att Göran Persson håller på Norrköping. För övrigt är jag tveksam till att han skulle ha så mycket att säga till om på SvFF.
Djurgården Zlobban _Blårand
2007-06-30 09:18
Så här säger reglerna!!

§ 3.1 Nedflyttning i seriesystemet (en serie) ska ske, såvida inte särskilda skäl föreligger, när förening
• grovt åsidosatt vad som ålegat föreningen genom att i avsevärd omfattning underlåta att betala skatter och allmänna avgifter

Jag är ju själv född i Örebro, men bor sen 20 år i Stockholm!! Dock så finns det ett litet ÖSK-hjärta kvar, och jag önskar Er all lycka!! Det ska bli jäkligt skoj att se vad SvFF beslutar i detta fall...För den enkla sanningen är ju att IFK Gbg, med hjälp av skattefusk, skaffade sig otillåtna fördelar genom att värva spelare man inte hade råd med!!
IFK Göteborg Holmgren
2007-06-30 05:34
Fiedler: Scrollade just ner och läste ditt inlägg. Jag hoppas att det var avsett som något slags kvasiironikst skämt. Annars har du en skruv lös.
IFK Göteborg Holmgren
2007-06-30 05:32
Förresten så fattar jag inte den där länken om Johnny Cash. Vem är Sue, och på vilket sätt är det roligt?
IFK Göteborg Holmgren
2007-06-30 05:31
Ärligt talat. Jag har inte läst alla inlägg (klockan är typ fem och jag är halvpackad) men jämför ni er nedflyttning (som var helt regelrätt) och Mats Perssons och Jan Nilssons fängelsedom så vet jag inte om ni har alla hemma. Sedan när är en klubb eller förening ansvarig för en medlem, om än en ledande medlems, handlingar? Kan man bura in hela Hells Angels för att en enskild person rånar, våldtar eller förnedrar på en annan människa? Vi har inte och kommer - hoppas jag - aldrig ha kollektiv bestraffning i Sverige.
Den här "debatten" har ältats i två år nu, gå vidare!
Örebro Bastard on Parade
2007-06-30 05:21
Vi får verkligen inte missa Jiloan! Finns det något vi kan göra?
Annons: