/fotboll/osk/forum/7942.aspx/fotboll/osk/forum/7942.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Romano
2007-07-23 12:53
Kanske ett framtids namn?

En kille som i mina ögon är intresant men som inte har Allsvenska kvalitèter (än), men som säkert skulle kunna utvecklas till något bra är Stellan Carlsson i Rynninge. Dock behöver han väl kanske lugna ner sig lite på plan...
Örebro Mittåt
2007-07-23 12:47
Mackan// IFK Kumla i morgon och Forward på onsdag. Jag är inte helt klar på när Kumlamatchen startar. Den spelas på idrottparken klockan 18.00 eller 19.00.

Matchen mot Forward spelas på Trängen med avspark klockan 19.00
Örebro Marcus Avenbrand
2007-07-23 12:42
Mittåt//Tack för alltid lika välskriva inlägg. Återfrågar om du hört något om ev. träningsmatcher i veckan?
Örebro Mittåt
2007-07-23 12:40
#brorzan// Jag skulle tro, utan att veta, att vidareförsäljningspengarna fördelas på samma sätt som den ursprungliga försäljningsintäkten. Detta skulle väl innebära att merparten går till Spelarinvest.

Vad Gustav Melin menade vet väl ingen mer än möjligen han själv. Jag skulle dock tro att han, om han inte hade detaljerna helt klara för sig, valde att inte lova för mycket.
Örebro # brorzan
2007-07-23 12:25
Mittåt //

Kan det vara så att eventuella pengar från en vidareförsäljningsklausul hamnar i Spelarinvest medans utbildningsbidraget hamnar i föreningen? Gustav Melin hör väl till största delen till föreningen och det var i den rollen han uttalade sig om pengar till föreningen, och det är väl inga gigantiska summor.
Örebro Mittåt
2007-07-23 12:17
ÖSK ville nog behålla Emra. Problemet var att Emra inte ville stanna kvar. Kommer ni inte ihåg hans vinterresor till diverse proffslag på kontinenten under vinteruppehållet?

Jag tror att ÖSK gjorde det bästa möjliga av situationen. Betydligt värre hade det varit att tvinga honom att vara kvar (genom att inte acceptera de villkor som Halmstad erbjöd) bara för att se honom gå helt gratis när hans kontrakt gått ut.
Örebro MangeSvartAndVit
2007-07-23 12:09
Om det stämmer att ösk återigen skrivit en sån värdelös klausul som rycktet här säger angående Emra
så vette fan om jag orkar med klubben längre!
Släppa en sån talang för en liten övergångspeng till Halmstad...å sen inte ens jobba hem en procent i vidareförsäljning i 3o% klassen...utan kanske bara runt 5%...Hmmm...Det har hänt förr..och det händer nu igen!!! Skandal är ett milt ord från mitt tangentbord just nu
Örebro Mittåt
2007-07-23 12:07
Det stämmer nog att Emra gick till ÖSK Ungdom som 13-åring. Enligt en artikel på Svenska Fans ligger det till så här:

18-åringen började sin fotbollsbana som sjuåring i IK Sturehov. Sex år senare började Emra spela för ÖSK Ungdom och under förra året hade han A-kontrakt med ÖSK. Där deltog han i 21 matcher och gjorde 4 mål.

Så de mesta pengarna kommer nog att hamna i ÖSK-organisationen. Oklart dock var - det beror nog till en del på avtal av olika slag. Det finns ju flera intressenter, typ:

- ÖSK Ungdom (verkliga)
- ÖSK Ungdom (talangtruppen som spelar under ÖSK Ungdoms flagg)
- ÖSK Fotboll
- ÖSK Elitfotboll
- Örebro Spelarinvest.

Sedan är det ju olika sorters pengar som skall fördelas. Dels solidaritetsersättningen på 5 %, dels de pengar som faller ut på grund av vidareeförsäljningsavtalet.

Min minnesbild, som mycket väl kan vara felaktig, är definitivt att en av motiveringarna till den relativt låga övergångsersättningen var att ÖSK fått en "bra" vidareersättningsklausul inskriven.

Ytterligare en fråga i sammanhanget är hur man beräknar vidareersättningsersättningen. Som en procentsiffra på försäljningspriset (mindre troligt) eller efter avdrag för olika typer av kostnader (främst inköpskostnaderna).
Örebro Joerny
2007-07-23 11:54
Enligt dom svenska nationella reglerna gällande utbildningsbidraget så får klubbarna som spelaren representerat sedan denne var 13 år dela på bidraget. Har för mig att Emra kom till ÖSK-ungdom som 13-åring. Om det stämmer så lär inte Sturehov få ta del av kakan.
Örebro mustard
2007-07-23 11:38
är inte så gammal i gemet som ösk'are. men seriöst. Hur bra var egentligen Jon då han senast spelade för de svart-vita. kan någon med erfarenhet göra en jämförelse med "super"-jon och de anfallare vi har tillgång till idag. Är han verkligen så pass mycket bättre att det vore värt att investera i just honom. Har en känsla att så inte är fallet!
Svensk Fotboll B-A
2007-07-23 11:23
Lytta//

Visst Kristian Bergström är en riktig klasspelare. Dock så vet jag att han under förra säsongen hade problem med motivationen och ska nu istället trappa ned i ÅFF. Hans gamla klubb Norrköping var tydligen rätt intresserade av honom.
Örebro # brorzan
2007-07-23 11:22
Det verkar som att klubben återigen skänkt bort en spelare.

Gustav Melin, ledamot i ÖSK Elitfotbolls styrelse, var med i förhandlingarna när Tahirovic gick till HBK:
– Det skrevs in en klausul om en viss procent vid en vidareförsäljning. Men det handlar inte om några stora pengar, säger han till Orebro.expressen.se.

Man kan undra när klubben ska sluta med att lägga dyra pengar på spelare i slutet av sin karriär för att samtidigt skänka bort spelare som är bra för klubben eller kan inbringa pengar.

Listan kan göras lång nu med dessa som lysande exempel:
* Dan Sahlin
* Mattias Jonsson
* Magnus Powell
* Emra

Se på hur andra klibbar jobbar idag, de förlänger kontrakten med viktiga spelare i god tid, ofta när det fortfarande är flera år kvar på det befintliga kontraktet.

I just Emras fall så tycker jag att det var helt rätt att släppa honom MEN slipa för fasen till er i förhandlingarna. Emra kan inte ha varit så negativ för klubben att det var värt att förlora stora pengar på att få bort honom.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-07-23 11:20
Vi får nog inte så mycket för Emra tyvärr?
Se länk!

– I det här fallet tror jag att det handlar om solidaritetspeng. Det innebär att att de klubbar som spelaren representerat tidigare får dela på 5 procent. Men jag är inte helt säker, det skulle krävas ett heltidsjobb för att vara helt insatt i de reglerna, säger Melin.

Ett litet utdrag!
Örebro Lytta
2007-07-23 11:09
Vore inte Kristian Bergström, ÅFF, ett vettigt offer för ÖSK's klubbledning att signa på ett par år? Han har på 12 matcher mäktat med 13 poäng fördelat 5 mål och 8 ass. Vore ett bra alternativ till Larsen som troligen snart växer fast i konstgräset. Visst, Bergström är inte purfärsk, men har ändå några år kvar på hög nivå samt har en del rutin från Allsvenskan med norrköpnig sedan tidigare.
Örebro Evigt ÖSK
2007-07-23 11:09
Som vanligt när det talas om talanger så bortses ÖSK:s talanger, när Sportbladet rankar topp-fem så finns inte Näfver med, så tråkigt, så typiskt. Näfver är absolut topp-fem i allsvenskan talangmässigt...
Örebro joth
2007-07-23 11:07
Mackan//

23 måndag TRÄNING 14.30
24 tisdag TRÄNING 9.30, TRÄNING 14.30
25 onsdag TRÄNING 9.30
26 torsdag TRÄNING 9.30
27 fredag TRÄNING 9.30
28 lördag TRÄNING 9.30
Örebro Marcus Avenbrand
2007-07-23 10:50
Mittåt// Vet du hur det ser ut på träningsmatchsfronten denna vecka? När? Var? Hur? :)
Örebro deportivista
2007-07-23 09:16
Oavsett klausul så får ÖSK en välkommen hög pengar för Emra... tack vare det s k "utbildningsbidraget" som baseras på vilka klubbar en spelare representerat under ungdomsåren - det var av den anledningen ÖSK också fick (en mindre) summa när matias jonson gick från Bröndby till Norwich för några år sedan..

Örebro Grixx
2007-07-23 09:13
Vilka vill slippa Nordin ;-)
Örebro Grixx
2007-07-23 09:12
Vilka var det nu som absolut ville slippa Emra som var för slö och hade dålig kondition och orkade inte en helmatch,diva,skulle aldrig bli något och vore bra om vi slapp honom så fort som möjligt.

Ur HP " – Samtidigt som det är trist att Emra lämnar oss är det fantastiskt roligt att kunna fortsätta på vår filosofi att utveckla unga talanger till kvalitetsspelare och så snabbt få klart den största affären i Halmstads BK sedan Fredrik Ljungberg"
Örebro Marcus Avenbrand
2007-07-23 09:06
Enligt en vän som har aktier i Spelarinvest såldes Emra billigt. Men klausulen skall vara betydligt (och då snackar vi verkligen betydligt) större än vad som spekuleras kring nedan. Återstår att se om det stämmer och om det gör det är väl bara att gratta ÖSK till en bra affär.
Örebro Bastard on Parade
2007-07-23 09:04
joth//

OM det stämmer att ÖSK sålde Emra för en miljon+ 10 % så är det ju sjukt illa. Man säljer inte en otroligt lovande spelare som dessutom lockat till sig intresse från flera större Europeiska klubbar för det priset!

Visst hade Emra sina brister men man kan ju inte skänka bort honom för det.
Örebro joth
2007-07-23 08:36
Kul för Emra mindre kul för ÖSK som inte lyckades behålla honom. Å andra sidan var det många här som ratade honom som diva m.m. ;-)
Vi får väl hoppas på åtminstone en 10% klausul. Å andra sidan hade jag hellre sett att vi själva sålde honom för 15 miljoner.
Spelare som Emra växer inte på träd, mycket synd att vi var tvugna att rea bort honom(1 mille + 10% tror jag att HBK gav ÖSK). Men jag antar att vi för vänja oss med att agera farmarklubb till HBK m.fl.

Nåväl... vi får väl forsätta fynda spelare över 30 år. Nu är det dags att plocka hem Fredrik Söderström, samtidigt som vi låter våra unga spelare som James Frempong få lite mer matchtid.
Örebro Joerny
2007-07-23 07:18
ÖSK:s målsättning den här säsongen är primärt att hänga kvar. Just nu ligger vi över nedflyttningplats. Visst har poängskörden varit skral hitils, men inte katasttrofalt dålig.

Det har tidigare påpekats av flera här på forumet att det behövs mer konkurens i laget. När spelarna känner att det räcker med en typ 80 procentig insats för att behålla sin plats i startelvan. Då är det inte säkert att alla verkligen ger det där lilla extra i alla lägen. Det behövs ett par - tre etablerade offensiva spelare till i truppen om vi ska avancera under hösten. Tjerna och Jon känns som en bra kombination. Synd bara på Jons skadefrekvens (men det är en chansning som är värd att ta). Och, Tjerna, han vet man att att han aldrig gör en dålig match:)
Örebro Bastard on Parade
2007-07-23 06:52
Om det nu stämmer att Emra går till Lille för 15 miljoner bör det ju bli en välkommen inkomst för oss. Hoppas det kan spenderas lite extra på en bättre, mer meriterad spelare.

ÖSK ungdom borde väl också få en del av kakan eller räknas Ungdom som en del av Örebro Sportklubb?

Jag vet inte hur stor del av summan som bör vara utbildningsbidrag men jag tar för givet att ÖSK även förhandlade in en vidareförsäljningsklausul mellan 10-20%.

Någon som vet hur det står till med träningar idag 14.30? Örnsro eller Vallen?
Örebro Ösk-Power
2007-07-23 00:37
Fint med pengar =)

Dags att värva smart nu? Tjerna och Lundblad känns bra, vill dock ha en till, gärna Mr X
Örebro go_osk
2007-07-23 00:35
"Enligt vad HP-sporten erfar handlar det om en övergångssumma kring 15 miljoner kronor."

Det låter som att det kan bli lite välbehövligt klirr i kassan.
Halmstads BK Fotbollspelaren
2007-07-23 00:15
Grattis till lite pengar..

Emra är klar för lille i frankrike och det är tydligen Halmstads största affär sedan se sålde Ljungberg så ni kan räkna med runt 1-2 mille i utbildningsbidrag..
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-22 22:45
Angående Jon Jundblad står jag fast vid att det var fel att lämna efter all rehab klubben kostat på honom. Men räddar han oss kvar i AS så är han förlåten.

Tjerna, gärna det, men då vill jag även ha med Nicklas Carlsson, helst idag.
Örebro Farsen blir till Guld
2007-07-22 22:35
Håller helt med Chipset. Dock har mina källor nämnt att Sharbel är på G till Bajen.
Annons: