/fotboll/osk/forum/7929.aspx/fotboll/osk/forum/7929.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro E.Shams
2007-07-24 19:17

Zakk// Jag håller med dig till 110 %!

Få inlägg på det här forumet håller den nivå som du har på dina.

I mångas ögon så finns det tydligen ett sätt att vara på, annars duger man inte till mycket.

Inga jämförelse i övrigt men rent hypotetiskt, frågan är hur Inzaghi skulle bedömas som ung talang i ÖSK? Jag tror att han skulle få utstå extremt mycket skit. Alla hans brister skulle påtalas och framhävas. Med den mentaliteten som finns hos många (både i klubben men också hos supportrar) så kanske han inte skulle få chansen och bli den spelare han är idag. En spelare som avgör VM-matcher och Champions League finaler.

"Bristerna bedöms olika, liksom kvaliteterna." Klockrent!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-07-24 19:10
Det värkar som Markus Gustafson från Forward är i Halmstad och provspelar! Enligt uppgift så har han gjort det bra! Hoppas inte Ösk går miste om en ny talang nu!
Örebro Sogen
2007-07-24 18:28
Dala hade inte mycket att säga till om eftersom Sahlin hade klausul på 1 mille i kontraktet....
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 18:21
Sogen//

Håller med om att ÖSK genom åren skött spelarövergångar klantigt. Bl.a när Dala sålde Dan Sahlin för 1 miljon.

Men det var före spelarinvest tid. Nu är det riktiga affärsmän med hårda nypor som sköter detta. Jag hade aldrig satsat ett sexsiffrigt belopp annars.
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 18:15
Det är så fjantigt med hemlighetsmakeriet bakaom Emras övergång. Men denna gång var det HBK som absolut ville ha det så. Att spelarinvest kommer att få en väldigt stor summa pengar syns ju ändå vid bokslutet som är officiell handling.

Tänkte inte kommentera detta något mer, men skyll inte hemlighetsmakeriet på spelarinvest, snarare en tam ÖSK-ledning som utan anledning gick med på HBK:s önskemål.
Örebro 1981
2007-07-24 18:15
ÖSK värvar ung lovande trummis till kubanerna?
www.myspace.com/jamalmohamed
Örebro Los Flores
2007-07-24 18:04
SUPER-JON =D
Örebro jocke.
2007-07-24 18:03
Det här såg iaf bättre ut ;)
"With Israel-based Jamal Mohammed having been left free to roam the midfield, the Stars had the upper hand as they laid siege in their opponents' half."
Örebro jocke.
2007-07-24 17:58
Handlar detta om honom? Ser ju sådär ut..
Örebro One¨touch
2007-07-24 17:15
Har varit nere på Ekängen och kikat på fotboll. ÖSK-Ungdom har där sin Elite Hotel Cup. En cup för pojkar 15, där man spelar 1 match/dag samt tränar och äter tillsammans.

ÖSKs mixade P92 och P93 förlorade mot ett mer homogent Västerås (0-2).

Jag ser att jag under dagen har missat en del på forumet.. Kul att läsa igenom dagens inlägg och kunna konstatera att nivån på inläggen är så hög, samt att det även händer saker på värvningsfronten.

Intressanta inlägg ifrån Zakk, by the way.
Örebro Sogen
2007-07-24 17:14
Vi är inte den enda klubben som klagar på hur vi säljer spelare och hur allt sånt sköts. Kolla bara på "storklubben" Blåvitt hur dom har skänkt bort riktigt stora löften dom senaste åren.

Hammarby klagar alltid på att dom inte klarar av att ta betalt för sina spelare eller inte lyckas förlänga kontrakten i tid etc. I ärighetens namn är det nästan bara Malmö som är riktigt bra på att ta ut bra betalt för sina spelare, dom har haft större talanger oxo helt klart men dom har verkligen lyckats med förhandlingarna.

Våran organisation är ju egentligen rätt liten mot många andra allsvenska klubbars.
Örebro Sogen
2007-07-24 17:10
Jag älskade Emra när han fanns i ösk, blev besviken på honom när han valde att åka ut på europa turné. Faktum är att Emra inte presterade någonting och han satt ju bara på bänken där förra året. Han hade kunnat spelat i ÖSK och förmodligen fått mycket chanser från start eftersom vi inte hade några forwards, Mirza spelade ju för fan forward hela året förra året. Det var ju upp till Emra om han ville stanna och få chansen men istället gjorde han sig omöjlig genom att vägra nytt kontrakt och att hota med att gå som Bosman om han inte blev såld.

I ärlighetens namn så är ju 15miljoner ett överpris efter vad han har presterat hittills i sin karriär, men självklart kan det vara välinvesterade pengar i slutendan. Han är ju ung och långt ifrån en färdig spelare så köp ungt och hoppas att dom lyckas det är ju min filosofi på FM oxå å där brukar jag lyckas så :)

Anyway, Klart ÖSK vill ha målmedvetna ungdomar som är beredda att träna, man blir ingenting oavsett talang om man inte lägger ner all kraft på träningarna. Zlatan må vara lite bongstyrig och frispråkig etc utanför planen, men han har ALLTID vart målmedveten tilol 10000% alltid tränat stenhårt etc etc, Kan knappast jämföra honom med Nordin. Jag anser självklart att Nordin ska få sina riktiga chanser i ösk men att Nordin inte var välkommen i klubben för några år sedan är endast hans egna fel hans beteende mot klubben var dåligt. Jävligt kul nu att se att grabben har mognat släppt kniven och tagit tag i fotbollen och nu är han målmedveten till 100% så nu ska han få chansen, men han är ingen stjärna än, långt därifrån.

Ingen som minns hur länge Jonson och rubarth fick husera som inhoppare och fick börja värma upp på kanten till publikens stora jubel. Nordins tid kommer.

oops vart lite kluddigt där men men tankarna sprutar!
Örebro Farsen blir till Guld
2007-07-24 16:55
Zakk kommer med bra synpunkter. Lägg därtill att ÖSK helst inte tar in spelare utifrån övriga lag i länet utan helst låter spelare från Ungdom komma in först. därför tror jag inte att forwardskillarna kommer att spela i ÖSK. Möjligtvis kommer de erbjudas att lira i Ungsdom för att gå den vägen. Och det tror jag inte de vill.
Örebro Hanx
2007-07-24 16:39
Man kan hitta en del om Jamal Mohammed genom att googla. Länken är till en artikel om en match mot Nigeria.

"Jamal Mohammed and Victor Mugabe, who was making his first ever start for Kenya senior team were especially delightful to watch."

Låter onekligen lite intressant... Jamal har spelat med bla Mambo Mumba i landslaget.
SvenskaFans Zakk
2007-07-24 16:38
Marcus -- Ja, jag tror inte att det är ett problem som begränsas till den ansvarige seniortränaren. När jag var i klubben var inte Walker a-tränare. Det är en mentalitet i hela föreningen. Hur många var inte i hemlighet lyckliga när Bengtsson kom hem från Italien? "Vad var det jag sa, det gick inte!". Hur många hoppas inte i hemlighet att det ska gå illa för Emra i Frankrike? Jag har varit verksam som ungdomstränare på elitnivå i en större allsvensk förening än ÖSK (vill inte säga vilken) och där är horisonten i arbetet med de unga spelarna ett annat. När man i ÖSK utbildar man spelare för att de eventuellt någon gång i sin karriär ska springa in på Behrn arena i ÖSK:s a-lag. I min andra förening utbildar man unga spelare för att de någon gång under sin karriär ska kunna bli spelare på europeisk toppnivå. Och för att bli det krävs att man tar tillvara även de "jobbiga" individualisterna och inte letar efter deras fel och brister. Ingen dömer ut Haginge som fotbollsspelare när han drar upp bollen på läktaren, men när Nordin släpper bollen en tiondel för sent hänvisas han till bänken med motiveringen att han måste lära sig mer. Bristerna bedöms olika, liksom kvaliteterna. Det kan ju mycket väl vara så att man i ÖSK hellre har Haginge i laget än Nordin och det är inget fel med det. Men bara man vet vad man gör och vad det får för konsekvenser.
Örebro BabyKladde
2007-07-24 16:36
angående Tahirovic så sa ÖSK till NA att den summa ÖSK kommer få är hemligstämplad..
(står i alla fall i papperstidningen)

Härligt att Jon är klar!
(hoppas han lyckas mer än väl)

Jamal Mohammed..
Låter intressant faktiskt..
Örebro Bastard on Parade
2007-07-24 16:34
Lite googlande har gett följande om Jamal Mohammed:

"Israel-based Jamal Mohammed was instrumental in supplying crosses to the players from the right wing and Oliech would have done better in the 18th minute as he beat two Swaziland defenders but failed to control the ball and score."

"Jamal Mohammed is a ball wizard who can add enterprise..." Fortsättningen kan man bara läsa som medlem på sidan allAfrica.com
SvenskaFans Zakk
2007-07-24 16:20
Är inte 60 - 70% av 18 miljoner bättre än 30 - 40%? Om det nu är på det viset. Hemlighetsmakeriet tyder på en lägre summa. Och kanske hade ÖSK inte varit sist i serien med Emra i laget? Marcus, din inställning bekräftar bara det jag skrev. Hellre en Emra i HBK än i ÖSK...

Edit: 100% ska det naturligtvis vara. Minus eventuell ersättning till Sturehov. Om Emra sålts från ÖSK, menar jag.
SvenskaFans Zakk
2007-07-24 16:09
Läsarna på forumet tolkar mitt senaste inlägg som att jag är rasist. Läser man mina tidigare inlägg kan man emellertid konstatera att jag absolut inte är rasist. Jag har verkat i ÖSK i 7 år som ungdomsledare på elitlagen (det är emellertid några år sedan), så jag vet vad jag pratar om. I ÖSK letar man främst efter stabila, hårt jobbande, lojala "jag-tränar-tills-jag-stupar"-karaktärer bland de egna ungdomsleden. Individualister som står ut ur mängden ser man ner på och letar efter fel på. Varför tror ni Walker matchar sina söner? Naturligtvis för att de är hårt jobbande, lojala lagspelare. När Walker kritiserar Nordin i pressen för att han "inte släpper bollen" är det ett eko av den behandling Emra fick utstå. Jag kan räkna upp hundra exempel på ledare i föreningen och ÖSK-supportrar som dömde ut t ex Emra för att han var egoistisk, en diva, otränad, jobbade för dåligt under matcherna etc. Nu är han den dyraste transfern som passerat genom ÖSK, men bara en spottstyver av pengarna tillfaller klubben då man inte klarade av att hantera honom. Att Emra ändå tog sig genom föreningen tyder på att han har extrema kvaliteter som man helt missat i sin strävan att leta fel. Nu ropas det på att ÖSK ska värva t ex Jiloan Hamad. Varför skulle Jiloan gå till ÖSK? En klubb vars ledare och supportrar dömer ut en spelare (Emra) med samma egenskaper som Jiloan är naturligtvis inte intressant. Ni som ropar efter Abgar, tror ni verkligen att han vill gå till ÖSK? Och om han gjorde det, tror ni att han skulle tåla Walkersk "jobbar-inte-tillräckligt-hårt"-kritik i NA? Som jag sa, Tjerna vore en utmärkt spelare för ÖSK. Men spelare som Tjerna (t ex Haginge) ger inga miljoner på banken. Det gör lirarna, vilka ÖSK inte verkar vilja ha.
Örebro joth
2007-07-24 16:08
Ämne: Ämne: Kronblo....Kronblom//Visst har han bränt ett antal lägen men det jag menade var att hans styrka ligger i att vara rättvänd på planen, därmed inte sagt att han sätter alla chanser. :-)

Kerberos//Jag menar att ÖSK inte informerar medlemmar eller någon annan... personligen tycker jag att det är bra med så mycket info som möjligt för att alla ska känna sig delaktiga och för att vi supportrar ska slippa spekulera. Se bara på en sådan diskussion som den om att styrelsen möjligtvis är dåliga på att förhandla, med korten på borden hade vi vetat vad som gällde. Å andra sidan hade det varit dött här på forumet om alla kort lades på bordet. ;-)

Snart avresa till Kumla! :-)
Örebro Bastard on Parade
2007-07-24 15:55
Sista stycket i NA:s artikel låter ganska bekant ;-)
Örebro Brus-Nilsson
2007-07-24 15:51
Jag hann visst inte först den här gången heller...
Örebro Bastard on Parade
2007-07-24 15:50
Kul att det händer saker kring ÖSK igen, men varför all sekretess? Jag misstänker ju att de har gjort bort sig rejält när de inte vill säga något...
Örebro go_osk
2007-07-24 15:46
Spelare som inte får ut sin lön verkar gångbara som nyförverv till ÖSK. Hoppas bara att kenyanen i fråga kan anpassa sig till svensk fotboll så snabbt som möjligt.
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 15:32
Mittåt//

Så är det.
Örebro Mittåt
2007-07-24 15:31
Jag tycker inte att det spelar så stor roll varifrån pengarna kommer så länge de kommer. Nu har man sålt Emra och snart kommer man att sälja Dusan. Det kommer att täcka underskotten för rätt många år framöver.
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 15:22
Mittåt//

Halmstads Ekonomi bygger på spelarförsäljningar. De 7 miljoner du nämner knappras det på betänkligt. Tänk också på de stora pengar de fått för Ljungberg och Selacovic. De har inte gått till stora spelarköp utan nästan uteslutande för löpande utgifter.
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 15:21
Mittåt//

Halmstads Ekonomi bygger på spelarförsäljningar. De 7 miljoner du nämner knappras det på betänkligt. Tänk också på de stora pengar de fått för Ljungberg och Selacovic. De har inte gått till stora spelarköp utan nästan uteslutande för löpande utgifter.
Örebro Mittåt
2007-07-24 15:13
Halmstads ekonomi är inte speciellt dålig. I det senaste bokslutet redovisade de ett eget kapital på drygt 7 mkr.
Örebro ÖSK-Karl
2007-07-24 15:00
Som sagt, det verkar för känsligt att diskutera alla pengar vi får för Emra officiellt.

Jag övergår istället till Näfver. Om inte han hade blivit skadad så hade han sålts för 1,2 miljoner Euro nu i sommar. Där var vidareförsälningsklasulen 20% av den summan som sedan överstiger 1,2 miljoner Euro.

Rätt eller fel om han sålts?

Förövrigt så har HBK väldigt dålig ekonomi, men det borde inte vara ÖSK:s eller spelarinvests sak att rädda deras klubbledning genom att hålla tyst om pengar hit och dit.
Annons: