/fotboll/osk/forum/775.aspx/fotboll/osk/forum/775.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pedretti
2016-01-24 20:15
@Minatankar:
Närke? Edit: De går aldriiiiiiiiii
Örebro Bäst när det gäller
2016-01-24 20:14
@Minatankar:

För att vi inte har råd att släppa honom som Bosman senare. Men i övrigt är jag optimist kring lagbygget. Tycker mig ana att Kalle står redo att ta nästa kliv i utvecklingen och backlinjen tror jag också kommer steppa upp. Viktigt då att den offensiva delen av mittfältet levererar som i höstas.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 20:12
@Minatankar:

Min pessimism grundar sig i att ÖSK, så länge jag har följt klubben, helt enkelt har varit urusla på den fronten. Dessutom saknas de ekonomiska resurserna för att kunna konkurrera med ett flertal andra svenska klubbar. Jag måste dock säga att jag blev mycket positivt överraskad över förlängningen med främst Rinne. Det är även skönt att det löste sig med Ajdarevic, men dyra (vet ej om det blir en dyr lösning med Astrit) korttidskontrakt är inte bra i längden. Det har ju HeIF visat med deras storsatsning på Bedoya, Djurdjic m.fl.

När det gäller Crespo så har jag inte gett upp hoppet dock. Jag tror att det bästa för såväl Crespo, ÖSK och Spelarinvest vore om Crespo förlänger kontraktet. Då brukar inte win-win lösningar vara omöjliga.
Örebro Minatankar
2016-01-24 20:03
@Hagge till landslaget:

På vad bygger du den känslan?
Örebro Minatankar
2016-01-24 20:01
Tänker på alla som skrivit att det inte går att rekrytera och/eller förlänga kontrakt med Nordin, Astrit, Rinne, Almebäck mfl. Nu har många givit upp hoppet om Crespo. Visst har vi haft bakslag som alla andra och visst kan vi få det igen.
Men varför så mycket pessimism?
Örebro ÖSK-Karl
2016-01-24 19:54
@PeppeP:

Du missar en viktig sak. Denna säsong har placeringspengarna höjts enormt och även en större skillnad vad gäller vilken plats laget kommer på. Om t.ex ÖSK kommer tvåa får man 15,4 miljoner. Kommer man tia är summan 10,0 miljoner. Till det kommer naturligtvis en hel del pengar in vad gäller publik om man hamnar tvåa istället för tia. En frisk Crespo kan mycket väl göra en skillnad på 7-8 miljoner. Varför skall då klubben skänka bort honom till MFF för 5 miljoner?

Dessutom har ni skåningar inte fattat detta med Spelarinvest. De absolut flesta som satsat pengar där är beredda att förlora dem. Det finns ett undantag och han heter Jan Folke, utkickad från ÖSK och har förklarat sin kärlek till Degerfors, jämför det med de hos er som skulle förklara sin kärlek till Helsingborg. Så lägg ner detta argument ni kör med investerarna.

Så inse fakta, lägg upp ett avtal som inte gör att ÖSK går i förlust, skulle ni betala 10 miljoner hamnar alltså 8 hos investerarna och enligt uppgift 2,5 miljoner (25%) hos AIK, skulle inte vara så smart att gå back 500.000 eller hur? I bästa fall en nollaffär. Tror ni kan glömma Crespo om det inte blir en klausul på ca.50% vid vidareförsäljning och att kontraktet inte blir längre än två år. Förlängs det skall ÖSK så klart kompenserar med väldigt många miljoner.

Detta är ingen bra försäljning oavsett för ÖSK, oerhört komplicerad med SI (Jan Folke) inblandad och AIK. Sett utifrån det verkar det bästa vara att Crespo stannar och ser till att klubben får en så bra placering som möjligt. Skulle det komma ett jättebud på Crespo måste avtalet med SI och AIK omförhandlas innan klubben kritar under. Annars får väl Crespo gå som bosman och då lär han inte bli kvar i Sverige.
Örebro Hagge till landslaget
2016-01-24 19:50
Känns tyvärr inte som att ÖSK har råd att värva IronMike, IronMaic och ha kvar Crespo?
Örebro Asbjörn#10
2016-01-24 19:49
@hatafrylén:

Har du sett senaste stormen på Instagram? Neymar fotades igår i en MFF-tröja varav hela Barcelona nu rasar över hur han kunnat iklädda sig en konkurrents matchtröja.
Örebro Minatankar
2016-01-24 19:49
@hatafrylén:
Skratta du. Vi kommer återigen spela skjortan av er och Crespo kan ni glömma :-)
Malmö FF hatafrylén
2016-01-24 19:42
@Vinnartradition:

Haha!!!
Örebro Minatankar
2016-01-24 19:22
@PeppeP:

Tänk om det är så att ÖSK lyckas förlänga kontraktet med Crespo.

Tänk om det är så att klubben och Örebro Spelarinvest AB har god relation och kommunikation.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-24 19:19
@Vinnartradition:

2015 års Malmö ja. Det blir dumt att sitta och spekulera i att vi ska spela skjortan av Malmö som har en ny tränare men inte några nyförvärv hittills. De kanske får hem Zlatan till sommaren, och då är jag rätt övertygad om att vilket lag som helst får det extremt tufft.

Låt ÖSK smyga som Peking fick så kan vi mycket väl knipa en Europaplats om vi har lite flyt.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 19:16
@Minatankar:

Har dålig koll men kan någon berätta om en allsvensk spelare som har blivit såld för över 10 miljoner med bara 6 månader kvar på kontraktet?
Tvivlar på att ni kan få det ni hoppas på i sommar.
Jag förstår att ÖSK har större nytta av att behålla honom i 1 år än att få 1-2 miljoner som en sådan försäljning skulle inbringa till er.
Samtidigt blåser ni i så fall riskkapitalbolaget på en vinst på 2-6 miljoner. Det är det valet ni har.
Det blir aldrig riktigt roligt när man blandar in riskkapital.
Örebro Vinnartradition
2016-01-24 19:05
Om Almebäck och Sema blir klara i veckan samtidigt som Crespo blir kvar kommer vi spela skjortan av MFF under kommande säsong.

Om Crespo ska byta klubb ska han flytta utomlands och inte till ett lag som slutade på 5:e plats i fjol.
2016-01-24 18:47
@Aspen.:

Ja och nej. De ska så klart leva vidare i stan vilket ställer krav på agerandet. Samtidigt ska de signalera till sina medfinansiärer att gör du affärer tillsammans med mig så ökar varje krona du sätter in i värde. Däremot är jag helt enig med dig att SI aldrig nådde några höjder...
Örebro ÖSK-Karl
2016-01-24 18:36
@PeppeP:

För klubben ÖSK är det så klart mer intressant med en hög procentsats vid en vidareförsäljning mot ett par miljoner extra som hamnar i Jan Folkes ficka, jag antar att inte SI kan lägga beslag på klausulpengar. Annars är det bättre att ÖSK behåller Crespo och chansar på en saftig försäljning i sommar alternativt behåller honom hela året. Då lär han aldrig hamna i Malmö. Är trött på att MFF använder Örebro som plantskola.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 18:36
@PeppeP:

Vi är medvetna om att ÖSK har fått hjälp av Örebro Spelarinvest AB vid rekryteringen av Kamara. Jag får intrycket av att MFF-fans har svårt att förstå att det är ÖSK Elitfotboll AB som fattar beslutet om Kamara ska behållas eller inte. Vi har ingen skyldighet att sälja honom för att göra några investerare nöjda. De har inte haft möjlighet att försäkra sig om att ÖSK ska sälja Kamara vid ett skäligt bud, då den typen av klausuler till fördel för tredjepart inte har varit tillåten tidigare heller.

ÖSK har inte fått Crespo gratis. Slår man ut alla kostnader över hela kontraktsperioden så tror jag nog att ÖSK minst har fått betala 50%. ÖSAB har utnyttjat ÖSK till att få ett otroligt bra avtal (som tidigare har varit mer eller mindre riskfritt för ÖSAB när de dessutom ägde aktier i ÖSK Elitfotboll AB). Nu slår det tillbaka mot ÖSAB när ÖSK inte har något incitament att sälja Crespo då Spelarinvest inte längre kan återinvestera pengarna i nya nyförvärv. Man skulle därmed kunna argumentera för att avtalet med ÖSAB bör jämkas enligt förutsättningsläran då förutsättningarna för ett samarbete mellan ÖSK Elitfotboll AB och Örebro Spelarinvest AB har ändrat genom FIFA:s nya regler om tredjepartsägande. Vinstfördelningsavtalet har alltså kommit till stånd under förutsättningen att ÖSAB ska stötta ÖSK ekonomiskt för att kunna förstärka laget.
Örebro Minatankar
2016-01-24 18:35
@PeppeP:
En frisk Crespo som levererar som 2014 är effektivare än t o m Messi (inga jämförelser i övrigt naturligtvis). Rosenberg är inte i närheten av honom. Och du tror vi säljer honom för 5-10 mkr där investerarna får nästan allt. Glöm det.
Örebro mustard
Nu är Cibicki aktuell för J-Södra..
Örebro mustard
Nu är Cibicki aktuell för J-Södra..
Örebro Aspen.
2016-01-24 18:32
@Bäst när det gäller:
SI agerande de senaste åren har gjort att dom inte kan motivera sin egen existens och trovärdighet. Det är ett spektakel med olika viljor i SIs styrelse. Det dom kan göra nu är en hedersam sorti. SI är redan dödförklarad men jag tror inte dom delägare med ÖSK-hjärta kommer att följa liket i graven. Jan Folke har ett hjärta för Degerfors. Kom ihåg att det är kända individer som sitter i SI-styrelse. Dom ska leva vidare i stan med högburet huvud.
2016-01-24 18:21
Aspen: Visst är det så. Men samtidigt har jag svårt att se att SI öht kan motivera sin egen existens och trovärdighet (fra historiskt) om de inte argumenterar för ett försäljning om det kan generera nettovinst.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 18:19
Har svårt att se att vi skulle acceptera en hög vidareförsäljningsklausul. Med vår historia av att sälja vidare spelare för väldigt höga summor (jämfört med andra allsvenska klubbar) så är det inte försvarbart att riskera en stor inkomst sen för att spara 2-3 miljoner nu. Speciellt inte nu när vi är så rika.

De senaste åren har MFF stor erfarenhet av att sälja spelare med 6 månader kvar på kontraktet. Nästan alla dom försäljningarna har landat på 4,5-5 miljoner.
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:19
Själv undrar jag dock hur bra Cibicki är, vad är hans styrkor? Svagheter?

Har han verkligen potentialen att göra han, Holmberg och Broberg till allsvenskans mest spännande anfallstrio?
Själv tycker jag att Maic Sema, Crespo och Broberg är en mer spännande trio.

Men jag skulle inte säga nej till Kroon istället för Cibicki.
Sen vill ju även Cibicki komma till en klubb där han får speltid men igår gjorde faktiskt Daniel Gustavsson två mål och det är ju ett plus i hans protokoll problemet med DG(Daniel Gustavsson) är ju att han är ojämn under långa perioder.
Då undrar man ju hur jämn Cibicki är.

Det skulle väl isåfall bli så att Cibicki och Daniel Gustavsson får en jämn konkurrenssituation på vänsterkanten då jag inte tror att den ena är en klass bättre än den andre. Men det är baserat på det jag vet om spelarna än så länge, därav frågan ett par rader ovanför.

Men han gjorde ju faktiskt mål på oss förra säsongen och det är alltid nåt.
Örebro Aspen.
2016-01-24 18:13
@Bäst när det gäller:
Crespo kommer att lämna oss för eller senare. Nuvarande diskussion gäller om det ska ske i detta transferfönster. Notera att hälften i ÖSKs båda styrelser är delägare i Spelarinvest. Här finns det dubbla lojaliteter. Jag tror dom måste få till en mycket bra affär om det ska accepteras av medlemmarna annars blir det bråk på årsmötet och i pressen. Dessutom har SI misskött sitt stöd till ÖSK de senaste åren, så det finns inget motiv att tillmötesgå SI vinstintresse. Jag tror att SI vinstintresse är begränsat till Jan Folke vinstintresse. Många andra tunga ägare har stora ÖSK-hjärtan. MFF är nog rädda för arr vi ska vinna cupen och sabotera deras möjlighet till Europaspel i år
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:11
Om jag kommer ihåg rätt så skulle AIK ha 25% tror jag.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 18:11
Vindheim kostade 3 tror jag. Jag skrev övergångssummor. Med signon blir det mer. Vi ersatte 8 startspelare förra året med nästan uteslutande Bosmanspelare.
Örebro ÖSK-Karl
2016-01-24 18:09
@Hello Mr. Beckham! fd. Mästar-Hasse:

Lägg till en vidareförsäljningsklausul till ÖSK på 50% så har du troligen en deal. Jag själv och säkert många andra ÖSK-are skulle må illa om ni annars säljer honom för 25-50 miljoner vilket han är värd OM han håller sig hel.

Ps. Frågan är hur mycket pengar AIK skall ha om ÖSK säljer honom, någon som vet?
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:05
@PeppeP:

Kostade inte Vindheim ett par miljoner? Sen fick väl Safari en fin sign-on bonus på 5 miljoner om jag inte läste fel.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 17:57
Ska försöka att komma ihåg att jag är en gäst när jag skriver här och inte dra med mig för mycket MFF-hybris in genom dörren. Får intrycket av ni gärna glömmer bort av Kamara är värvad med 80% riskkapital. Det blir väldigt svårt för er att försöka kräma ur en vinst ur någonting som ni fått nästintill gratis från början. Med en sån deal blir det omöjligt att göra en stor ekonomisk vinst men ni har redan fått en stor vinst direkt, en sportslig vinst. En klasspelare nästan gratis. Riskkapitalbolaget har gjort ett stort misstag om dom inte har fått nån slags försäkran om att Kamara ska säljas vid ett skäligt bud. Nu tror jag inte han går till MFF för vår sportchef kommer inte lägga ett skäligt bud. DA är snål som fan. MFF har dragit in nästan en halv miljard på CL och försäljningar de senaste 2 åren. Tror inte ens vi har spenderat 15 av de miljonerna på övergångssummor.
Annons: