/fotboll/osk/forum/774.aspx/fotboll/osk/forum/774.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gamla Trä
2016-01-19 01:41
@Lekiller:

Norrköping hade antagligen rätt bra odds. Man kan ju alltid hoppas på lite tur, det är ju inte så att de favorittippade alltid vinner. Man kan ju också hoppas att man satte en tusenlapp på Peking som vinnare, och glömde bort det helt, och snart nog hittar kupongen.

Men jag inbillar mig att det inte bara rör sig om tur / otur att ÖSK konsekvent är sena med nyförvärv. Är det så att man är förblindad av att följa ÖSK ganska noga, men inte andra svenska mittenklubbar? För min känsla är att ÖSK är de allra värsta återfallsförbrytarna när det gäller att inte ha någon framförhållning / svag värvningspolicy. Nyförvärven kommer tätt inpå säsongsstarten och kontrakt omförhandlas och förlängs inte i tid vilket leder till dåliga försäljningar. Yasin, Almebäck, Bedoya etc etc.
Kikade på den här:
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/sa-ar-laget-i-ditt-allsvenska-lag---alla-spelare-som-kommit-och-lamnat/
-en snabbkoll säger att visst finns det fler lag som ser ut som de behöver förstärka, men det finns också många lag som ligger 'före' i sitt truppbygge. Jag vill hävda att ÖSK låg långt bak även förra året. Och åren innan dess också, för den delen. Ni som refererar till ekonomin här: Tror ni att Giffarna, Östersund och Jönköping är gjorda av pengar, och att det är därför de har gjort klart med flertalet nyförvärv redan? I så fall tycker jag man blundar för problemet, det finns en tyvärr en rätt tråkig tendens här.
Men det kanske räcker med gnäll från min sida för idag, även om det brukade vara rätt så gnälligt på gamla trä.

Snubblade över den här-
http://fotbolltransfers.com/site/news/59301

Örebro Lekiller
2016-01-19 00:28
Å vem bryr sig om oddsen! Vad hade Norrköping för odds på Svenska Mästare i januari förra året? Den som tror att ÖSK inte hade velat ha en fullständigt klar trupp redan nu är ju inget vidare smart. I den ekonomiska verklighet som ÖSK lever i så gäller det att värdera varje krona och spelare noga. Bättre det får ta lite längre tid och bli rätt än fort och fel. Jag vet att ÖSK och ledningen är väl medvetna om truppens svaga punkter och man gör vad man kan för att stärka upp dem.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gamla Trä
2016-01-19 00:03
@Minatankar:

Det låter som att ditt resonemang är från en svunnen tid. ALLA lag i ALLA europeiska ligor som tagit hem seriesegern de senaste 20 åren har haft bra bredd i truppen. Annars hade de inte vunnit. Dessutom så finns det mer eller mindre SKADEBENÄGNA spelare. ÖSK har ett par i den tänkta startelvan som har en historik med mycket skador. Men det handlar inte bara om skador. Det handlar också om att ha någon på bänken, som man kan byta in om man behöver göra ett mål. Eller en som man kan byta in om man vill försvara en ledning. Under i princip hela vårsäsongen 2015 startade ÖSK en iskall Pode för att i underläge byta in en lika iskall Holmberg. Hur många underlägen lyckades vi hämta in med slutforceringar, en förändrad matchbild? Jag vet inte, men det känns inte som det var jättemånga.

Eller för den delen att ruska om truppen lite, inte starta med formsvaga spelare. Alla är ju inte i form jämt, saknas alternativ så är det svårt att bryta en negativ trend. Man ser sällan topplag gå kräftgång med tio raka utan seger, det gäller att svackorna inte är lika långa och inte lika djupa.
Örebro Gamla Trä
2016-01-18 23:42
@Sparkabolleninimål:

Det blev visst många som plockade upp det där om tiondeplatsen. Min argumentation var att truppen känns ofullständig och i skrivande stund inte känns bred nog att leda till en bra placering. Istället för att själv gissa och låta gnällig googlade jag efter odds på allsvenskan. Sidan jag hittade visade mycket riktigt oddsen för allsvensk vinst, där ÖSK var tionde lägst. Jag vet inte så mycket om hur oddssättare jobbar, men jag tycker att det är att betrakta som hårklyverier att leta skillnader på det höga oddset för seger och vilken position man rankas på.

Som sagt, jag vet inte hur oddssättare jobbar, men jag misstänker att de försöker beakta en helhet snarare än formtoppar. 2014 var ÖSK 16 poäng från förstaplatsen, 2015 var vi 29 poäng ifrån. 2016? Det kan vi inte svara på än, men i nuläget är truppen tunnare än både 2013 och -14. Ska vi få en väsentligt högre position än tia med nuvarande trupp bör ingen bli skadad, avstängd, eller känna sig sliten under säsongen (förutom Logi, som gärna får drabbas av alla tre hela tiden), vilket kanske inte låter så rimligt.

Nu både hoppas och tror jag att ytterligare kompletteringar tillkommer, ursprungspoängen var ju just att det hade varit fint om det hade kunnat ske i god tid. Både i ett sportsligt perspektiv, och antagligen även i ett ekonomiskt.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-18 23:25
@Minatankar:

Varför ska man utgå från best case scenario? Varför är det bättre att vara bättre på hösten än på våren? Det är en säsong med många matcher och då måste man ha bra spets och bredd för att prestera över 30 seriematcher + minst 2 matcher i Svenska Cupen. Jag utgår inte från ett worst case scenario, utan gör bara en vanlig riskbedömning för att förklara hur man kan göra en helt annan bedömning än vad du har gjort.

Det är givetvis ÖSK som bestämmer om en kontrakterad spelare ska lämna. Inför 2011 såg truppen rätt bra ut, men det blev ju kaos när Almebäck och Bedoya hade utgående kontrakt och ville iväg. Nordin hade väl också utgående kontrakt den säsongen innan han förlängde kontraktet i augusti?

Det är möjligt att spelbolagen har gjort en bedömning att det är troligt att ÖSK tappar någon av Broberg, Rinne, Ajdarevic eller Crespo. Sådant kan påverka oddssättningen, sedan är det marknaden som styr i princip. Om massor av ÖSK-supportrar skulle satsa stora belopp på ÖSK som vinnare så skulle spelbolagen justera oddsen. Det är ju en anledning till varför Hammarby har lägre odds än vad ÖSK har. Deras fans har ju alltid hybris och tror att laget är bättre än vad det är.
Örebro Minatankar
2016-01-18 23:10
Bastard on Parade
//

Om man resonerar som du kan man nedgraderar samtliga lag. Alla lag kan få skador, alla lag kan mista spelare under säsong osv. Varför utgå från worst case även om det kan inträffa?

Det är naturligtvis klokt att ha backupp för skador, avstängningar mm i alla lagdelar. Men det är ändå ÖSK som bestämmer om någon spelare under kontrakt ska kunna få lämna klubben.
Örebro Minatankar
2016-01-18 23:06
Örebro Center
//

Med all respekt för de spelare du nämner är det ingen som ska vara med i ett lag som satsar på att ligga i topp av AS. Jag tycker ÖSK på ett föredömligt sätt varit tidigt ute och avvecklat spelare och skapat utrymme för nyförvärv. Man har dessutom sett till att ha en ekonomi i balans.

Kan bara konstatera att spelbolagens modeller för att räkna ut odds är begränsade och inte tar hänsyn till alla viktiga faktorer.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-18 23:05
@Minatankar:

Någonstans mellan 6-8 spelare av de som var givna i ett av vårens sämsta lag under 2015 lär vara givna under början av 2016 också. Hur motiverar du en 5-6 plats under sådana omständigheter?

Det finns för många osäkra faktorer i ÖSK just nu. Får ÖSK in 3 bra spelare så ser det så klart helt annorlunda ut.

Kommer Crespo vara skadefri? Om han håller sig skadefri, spelar han hela säsongen för ÖSK? Stannar Broberg i ÖSK? Klarar Astrit av att prestera på samma nivå som under hösten i ÖSK, eller blir det samma nivå som under våren hos Helsingborg?

Så som truppen ser ut nu så anser inte jag att en 10:e placering vore ologisk. Men jag räknar med att truppen kommer att bli bättre innan Allsvenskan drar igång så det är väl för tidigt att spekulera kring placeringar nu, speciellt när vi inte ens vet hur konkurrenternas trupper kommer att se ut. ÖSK har i alla fall för tunn trupp och om det bara blir 2 spelare in, så som ÖSK har sagt, så tror jag det blir en tuff säsong. ÖSK går in i en ny säsong och hoppas att de klarar sig utan skador. Otroligt naivt om de tror att 2 spelare räcker.
Örebro pemo
2016-01-18 22:46
Minatankar// Jag håller fullständigt med dig i dina två senaste inlägg.
Vi är väl i samma situation som Norrköping förra året? Alltså, går in i serien med en samspelt och sammansvetsad spelartrupp.

Visst, jag saknar Eidur och Wiktorsson fortfarande. I alla fall till dess jag ser ersättarna. Men det hör väl till det nerikska kynnet att ta ut det negativa först.

Jag är själv dålig på att spekulera och önska spelare i sillasäsongen, men det jag helst vill se är en "Ajdarevich-typ" som mittback. Alltså en som tar plats och driver på laget. Gärna en som kan sätta bollen i spel med precision. Tyvärr har jag inga namn att scouta, men det kanske finns någon 27-29 åring som sitter på någon bänk utomlands och vill komma hem för ett sista bevis.

Sen kan man ju fundera på varför alla svenskar som går till Belgien misslyckas? Dags för nästa att dra till Danmark såg jag.
Örebro Center
2016-01-18 22:38
@Minatankar:
Då utgår väl ifrån den trupp ÖSK disponerar över idag och inga signaler säger ju heller direkt att det är kapplöpning av potenta spelare till ÖSK. Man har en stor osäkerhetsfaktor i alla lagdelar, tex har egentligen bara Kalle Holmberg kvar som forward om Crespo går sönder, vilket de räknar med att han kommer att göra. Man har tappat Pode och Pärlan och inte ersatt. Dessutom då Wiktorsson,Eidur, Mensah och Nkili. Utifrån det tycker jag de gör en ganska nykter bedömning. Ramlar det in ett par kvalificerade spelare kommer man naturligtvis omvärdera oddsen
Örebro Sparkabolleninimål
2016-01-18 22:34
Länk till att spelbolagen tippar ösk på 10e plats? Att ha 10e lägsta oddset på att vinna allsvenskan är inte detsamma som att man förväntas komma på plats 10. Nu vet inte jag, men oddset skulle kunna vara lägre på att ösk slutar på övre halvan än nedre halvan till exempel.
Örebro Minatankar
2016-01-18 22:17
Bastad on Parad
//

Om man de två senaste åren legat i topp i AS under höstsäsongerna och nu startar vårsäsongen med tre av de fyra spelare som lyfte klubben under de två höstarna, hur kan du då motivera att en 10:e plats är logisk?
Benny Böckling
2016-01-18 21:58
@Jekl:

Han kommer ju inte dit förrens till sommaren då hans kontrakt går ut så fram tills dess vill dem nog ha två vänsterbackar i truppen.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-18 21:58
@Minatankar:

Nu har inte jag kollat upp spelbolagens odds, men de baseras ju på hur det ser ut nu och hur spelarna satsar sina pengar. En 10:e plats för ÖSK enligt odds känns ganska rimligt om man tittar på hur det ser ut nu. Mycket hinner dock hända innan Allsvenskan drar igång.

Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Prestationerna 2014 är väl egentligen ointressanta när man ska bedöma chanserna för 2016, men man kan ju inte bara ta med sig det bästa från varje säsong. Både 2014 och 2015 var ÖSK ett av Allsvenskans sämsta lag fram till slutet av sommaren.

Får ÖSK behålla Rinne, Ajdarevic, Broberg och Crespo hela säsongen? Inte mycket talar för det. Hur presterar spelarna med utgående kontrakt? Det var ju flera som underpresterade under 2011 med en snarlik situation. Då kom vi till och med 3:a året innan.

Vi har 7 kontrakterade försvarare. En ny oprövad mittback, seriens sämsta vänsterback, en vänsterback som blev petad av seriens sämsta vänsterback och en blivande 20-åring som inte har spelat seniorfotboll. Utöver dessa har vi 3 försvarare som håller allsvensk klass, men Moberg har inte spelat fler än 25 matcher sedan 2010.

Vi har 5-6 mittfältare, men bara 2 renodlade yttermittfältare. Vi har ingen ersättare för vår viktigaste spelare RÅP, som nog lär missa i alla fall 2-3 matcher på grund av avstängningar om han får vara frisk och skadefri hela säsongen.
Örebro Jekl
2016-01-18 21:43
Safari är ju klar för Malmö nu - därmed står de med tre vänsterbackar. Läge att vara där och hugga på Pa konate? Vill säkerligen ha speltid inför OS
Eyravallen Örebro
2016-01-18 21:39
@Ansiktet:

Om ÖSK får in en spelare som Logi som inte leverar och man har åtminstone mer pengar i år än förra så är det väl inte så aktuellt.
Örebro Minatankar
2016-01-18 21:37
Om bettingbolag tippar ÖSK som 10:a, visar det bara vilket dåligt underlag de har för sina spådomar.

2014 var ÖSK tillsammans med MFF höstens bästa lag då Crespo spottade in mål.

2015 var ÖSK tillsammans med IFKN hösten bästa lag då Astrit och Broberg glänste.

Nu finns båda kvar, liksom i princip hela laget, och dessutom med chans till en målspottande Crespo.

Med ytterligare en mittback och ytterligare en yttermittfältare blir det svårt att komma 10:a. Den truppen bör han god chans på någon av de 5-6 främsta platserna.

ÖSK har inte bara skaffat ett nyförvärv i form av Brendan. Astrit var vad jag vet inhyrd men går nu under riktigt kontrakt, så i mina ögon är även han ett nyförvärv. Dessutom har man förlängt kontraktet med Rinne.

Att andra klubbar visar intresse för våra bästa spelare, t ex Astrit, Broberg och Rinne, är bara positivt och dessutom fullständigt naturligt.

Jag förstår att många känner frustration att inte hela truppen är klar. Och visst hade det varit bra. Men det finns säkert goda förklaringar och jag vill ändå tro att klubben dragit lärdom av tidigare misstag och tids nog kommer presentera ytterligare ett par fina nyförvärv.
Örebro T8
2016-01-18 21:32
Eyravallen Ok, tack.
Örebro Ansiktet
2016-01-18 21:31
Inget hindrar mig. Men om ösk vill ha in mer pengar så kan man ju gå ut med en insamling i år igen. Tror som sagt att det är många som vill skänka.
Eyravallen Örebro
2016-01-18 21:26
@Ansiktet:

Vad stoppar dig och oss övriga att bidra med en slant nu?
Gamla trä// Självklart ska ÖSK granskas och ställas på prov, har man tagit ett sådant jobb måste man räkna med att alltid bli ifrågasatt, dock tycker jag det svänger friskt på forumet om våran ledning. Att saywee lägger den onödiga kommentaren "de avlönade" smakar bara illa enligt mig men som den evige super duper optimisten jag är så kan han nog också förändras en gnutta någon dag. Ingen har spikat truppen ännu och ÖSK har inte den ekonomin heller att göra det om man vill ha rätt spelare.

T8/ Tror fortfaranfe spelaren isäg är aktuell, vet för lite just nu.
Eyravallen Örebro
2016-01-18 21:22
Ska bli intressant och se hybris Malmö vad de tycker att deras gamla spelare säger att Köpenhamn är störst klubb i Skandinavien.
Malmö är ju nästan lika bra som Barca...
Örebro Ansiktet
2016-01-18 21:09
Jag tycker att det är synd att inte ÖSK startade en liknande insamling som förra året. Eftersom vi enligt Axén inte har några pengar så lär ju varenda krona vara välkommen. Jag tror att det är många som skulle vara beredda att skänka en peng. Många bäckar små.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-18 21:00
Det är väl inte särskilt bra för intresset heller att de flesta ryktena som handlar om ÖSK är nyckelspelare som är på väg bort. Först ryktades det om Rinne och Astrit innan de förlängde kontrakten och nu ryktas det om både Crespo och Broberg bort.

ÖSK har alltså värvat en spelare. En okänd amerikansk mittback. ÖSK snackar hela tiden om att de måste bli bättre på att värva rätt spelare i rätt tid, om vikten av att kunna spela ihop laget osv. Sedan blir det likadant varje säsong ändå. Truppen är vare sig tillräckligt vass eller bred under vårsäsongen. Resultaten går åt helvete och ÖSK panikvärvar under sommaren. Det blev jackpott under 2015. Det gick åt skogen under 2012. Om ÖSK ska fortsätta leva på så små marginaler så kommer det gå åt skogen förr eller senare igen.

Vi har 9 spelare som ska slåss om 6 platser på mittfält och anfall. En av dessa spelade inte en minut förra året. En annan fick spela 31 minuter. Det är 4-5 veckor kvar till tävlingssäsongen börjar. Jag hoppas att ÖSK vet vad de sysslar med och att historien inte upprepar sig.
Örebro Gamla Trä
2016-01-18 20:24
@Eyravallen Örebro:

Ett bra sätt att "hypa upp intresset" är att presentera några nyförvärv. ÅR UT OCH ÅR IN så är vi sena med att fylla truppen. Anta att vi hade presenterat Almebäck och...ja, inte vet jag, Eliasson eller Sema eller nåt i Oktober eller November, då hade man förutom de uppenbara sportsliga fördelarna haft något att snacka om med supportrar och sponsorer. I nuläget har vi en trupp som enligt bettingbolaget pekar mot en tiondeplats. Jag tror det finns många som har högre förhoppningar än så men samtidigt är realister, och därmed känner en viss besvikelse eller...ja, iallafall inte en "hype". Om man inte har pengarna till det får man väl göra som storklubbarna, snacka lite om stora nyförvärv. Som Real Madrid som ska värva världens tio bästa spelare varje transferfönster - det blir ju inte alltid så, men det skapa nog ändå lite förväntningar och förhoppningar. Nu är det ju som du helt riktigt påpekade inte jag som sköter förhandlingar eller ekonomi, men det utesluter väl inte möjligheten att ÖSK gör ett dåligt jobb? Eller? Tycker du att det är ett oriktigt tillvägagångssätt att kritisera något man själv inte ansvarar för?
Örebro Vinnartradition
2016-01-18 19:30
Det är fortsatt bra drag på säsongskortsförsäljningen. Det har sålts 427(!) säsongskort till Västra Stå och försäljningen på sittplats går över förväntan.
Örebro T8
2016-01-18 19:24
Eyravallen Ser mörkt ut så du kan säga vem eller är det ljummet fortfarande?
Eyravallen Örebro
2016-01-18 19:14
@Benny Böckling:

Absolut men det är lätt o sitta tycka massor, speciellt när man själv inte sköter värvningar o framförallt pengar, inget lag har spikat sin trupp än så tycker inte man ska hetsa upp dig för det,
Enda jag tycker man kan bli bättre på är just att skapa och hypa upp intresset för Örebro genom just den årskort försäljningen, som någon skrev så har vi sålt lika mycket biljetter som Gefle och Sundsvall, vi ska ligga högre upp där.
Benny Böckling
2016-01-18 18:48
@Eyravallen Örebro:

Nära skjuter ingen hare
Eyravallen Örebro
2016-01-18 18:46
@Benny Böckling:

Ska sägas att Örebro hade något riktigt riktigt nära innan förhandlingarna tvär vände, vi snackar riktigt nära.
Örebro Aspen.
2016-01-18 18:26
Även Eyravallen.se funderar över truppen
Annons: