/fotboll/osk/forum/7651.aspx/fotboll/osk/forum/7651.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2007-10-09 13:49
Saywee// Nordin har betydligt bättre ork nu än vad han har haft tidigare. Det sker en kontinuerlig förbättring på den fronten. Dock har jag en känsla av att han inte är riktigt lika mobil som övriga spelare som aspirerar på en plats på det inre mittfältet är. Dock har han andra kvaliteter och det gäller att ge honom bästa möjliga förutsättningar för att kunna utnyttja dem. Därför ser jag honom inte som en spelare som flänger fram och tillbaka mellan de två målområdena, utan mer som en fältherre som dirigerar sina styrkor från en central position.

Det gäller dock för honom att inse att hans roll är framspelarens. De gånger han fått komma in i A-lagssammanhang har han blivit litet för "självisk" och försökt göra för mycket på egen hand istället för att försöka hitta sina medspelare med de öppnande passningar han är kapabel att slå.
AIK Saywee
2007-10-09 13:48
Aspen//
Men glöm inte att Walker, nästan, trots en bedrövlig underprestation av spelarna inledningsvis, nästan lyckades året efter att Lagrell och inte Walker hade degraderat de svartvita!

Andra året blev det, dock med lite spänning, en underbar återkomst!

Det är många "klassiska" lag som inte fixat detta!

FORZA WALKER ...

och Tack Robert för tröstmålet, sicken fint, läckert!
Örebro Kronblom
2007-10-09 13:40
Ämne: Kronblom//
Kan bara....
visst,Abbe och Rodevåg är undantagna...resten av laget såg ut som yra höns!
Örebro Aspen
2007-10-09 13:39
Ämne: Det enda positiva me....DaSa//En orsak till det klena spelet kan vara att Walker träningar inte har varit tillräckligt bra. Laget har också framfört kritik på hans träningar.
Det kan tänkas att laget under 2,5 år har haft för dåliga träningar/träningsupplägg och därför sjunkit i spelstyrka
AIK Saywee
2007-10-09 13:38
Mittåt//
"- Nordin behövde inte springa så mycket ;-)"

Jag förstår vad du menar, detta är faktiskt lite kul, men samtidigt lite bekymmersamt, orkar han inte springa så undrar jag ju vad han tillför laget, kanske skulle lära sig lite av ABGAR!

FORZA ABGAR!!!
Örebro Mittåt
2007-10-09 13:30
BoP// Ja, jag ser också helst Nordin i en quarterback-liknande position.

När reservlaget spelade mot Djurgårdens juniorlag delade Robert Walker och Gerzic på det mindre mittfältet. Vid några tillfällen verkade det som om då ÖSK försvarade sig så gick Walker ner djupare än Nordin och då ÖSK anföll gick (eller snarare sprang) han högre upp i banan. Om detta var avsiktligt eller ej eller om det var något jag bara inbillade mig vill jag låta vara osagt.

Denna fördelning av arbetsuppgifterna fick dock en del positiva effekter.

- Nordin behövde inte springa så mycket ;-).

- Då ÖSK försvarade sig fanns Nordin tillgänglig som en första station man kunde spela bollen till efter det att den vunnits tillbaka från Djurgården. Nordin kunde sedan fördela bollen ut mot kanterna eller mot anfallarna.

- Då ÖSK anföll låg han längre bak på en fri yta. Därigenom blev han den spelare man kunde spela tillbaka bollarna till för omgrupperingar och kantbyten etc.

Detta fungerade väldigt bra mot ett ungt och oerfaret Djurgården. Frågan är om det skulle göra det mot Elfsborg. Mot Kalmar hade det inte fungerat - han hade blivit uppäten av deras löpstarka och aggresiva inre mittfält.
AIK Saywee
Kronblom//
Kan bara helt enkelt instämma, förutom att ABGAR inte uppträdde pojklagsfasont!

Skulle vilja älta detta klassiska med tränarbyte, vilket jag sällan har trott på, det är nog oftast helt utan effekt, men jag vill verkligen sägga att jag har/hade fullt förtoende HAMMAR/WALKER, medan mitt förtroeende för styrelse, ledning och sportchef han minskat något!

... och vissa underpresterande spelare, man måste väl ändå göra rätt för sin lön, eller?

Men ...

FORZA SVARTVITT!!!
Örebro
Saywee och Mittåt//
Jo jag tycker det var konstigt att man flyttade ner PaAn. I matcherna mot AIK och GAIS anföll man nästan helt på vår högersida - och med framgång. Bergstrand hade också läst på sin läxa och under de första 20 minuterna åtminstone anföll man ensidigt där och kom lätt igenom gång på gång. Vad andra lag upptäckt borde väl också vi upptäcka.
Så vem som ska spela hb. Vi har ingen riktigt bra att sätta in, men FreSam är ändå bästa alternativet. Visst blev det bättre efter bytet. Jag tror också att FreSam bara slog bort en enda passning under den halvtimme han var inne. Fanns det f.ö. någon annan ÖSK-are som bara slog bort en passning i halvtimmen.
Örebro One¨touch
2007-10-09 13:24
Jag tycker Näfver bör hållas på bänken resten av säsongen. I detta läge har vi inte tid eller kraft nog att spela in spelare som varit skadade.

Mot Ellos. 1 pinne ska bärgas.. Minst.
---Weggen---
FreSa-Hagge-Wik-JR
---Nobbe-Seb---
PaAn--NG--Barsom
----Rodevåg-----

En intressant tanke är att byta plats på Seb och NG. Seb får då komma närmare Rodevåg, samt att NG kan få mer utrymme att fördela bollar bakifrån. Jag sätter dock ett stort frågetecken inför hans defensiva kraft i den positionen.
Örebro
2007-10-09 13:22
Test. Mina inlägg har bara försvunnit.
Örebro Kronblom
2007-10-09 13:21
Rena pojklagsfasonerna igår,dåligt att uppträda så när det kommer så mycket folk och tittar.Kändes dock innan match att det kunde ha gått vägen men det såg man ganska snabbt att det inte skulle göra det.Man måste börja undvika tidiga baklängesmål de två matcher som återstår och uppspelen är ju bedrövliga,sen går det ju inte att komma ifrån att kalmar spelar väldigt bra,de ligger perfekt i positionerna och får bra precision i sina öppningspassningar.ÖSK:s passningspel dock är helt bedrövligt och inga som visar att de vill ha boll och då blir det ju svårt att skapa ngt.Underligt ändå hur kalmars andra mål kommer till,VElm har två man på sig men kommer ändå upp till avslut.För dåliga huvudspelare i ÖSK(Hagge kontra Wikström)?Ska man ens teoretiskt ha en chans i Borås måste man höja sig ljusår jämfört med igår och matchen på Sthlm stadion,lagformen är ju urusel i nuläget!
AIK Saywee
2007-10-09 13:18
BoP//
Bra inlägg ,men vi har ABGAR!

PS, jag tror att styrelsen och kanske sportchefen kan vara de felande länkarna, men vad vet jag ...? Är inte 100% insatt i dessa funderingar.

Walker eller Hammar vid rodret denna säsong är nog ingen skillnad för resultatet, tror jag?

Men, lugn, vi har två poäng mer än våra bottenkollegor, det räcker!

SVARTVITT FIRAR I AS 2008!
Örebro Bastard on Parade
2007-10-09 13:18
Mittåt//

Jag håller med dig i nästan allt du skriver. Jag skulle bara vilja se Nordin i ytan mellan våran backlinje och mittfältet. Våra uppspel går alldeles för långsamt och det är ingen där bak som kan slå öppnande passningar.

Tror hans spelsinne skulle komma mer till sin rätt när han får plocka upp boll och fördela till kanterna. Samtidigt har han egenskaper som behövs längre fram i en 4-2-3-1 formation, ex hålla i bollen så att vi hinner fylla på med folk.
AIK Saywee
2007-10-09 13:11
Mittåt//
Jag är helt överens med dig angående Barsom, han behövs troligen allra mest mot Gefle!

Men ändå, min lagelva skulle se ut så här de två resterande matcherna ...

AbBA

AbBa-AbBa-AbBa-AbBa

AbBa-AbBa-AbBa

AbBa-AbBa-AbBa

Bänken: AbBa, AbBa, AbBa, AbBa och AbBa

FORZA ABGAR BARSOM!
Örebro Bastard on Parade
2007-10-09 13:04
Vilken hemsk match...

Jag vill inte slänga skit på enskilda spelare i nuläget så jag väljer att kritisera Hammar istället. Det är svårt att förklara en total genomklappning ÄNNU en gång, vad gick fel? Varför gick det fel?

Något är otroligt fel i ÖSK. Vi har spelare som har kapacitet att föra laget till en stabil mittenplacering, det tror jag än idag. Jag kan köpa att man har en dålig dag någon gång ibland, men en kollektiv kollaps får inte inträffa så här många gånger under en säsong!

Tendenser till detta syntes redan förra säsongen och året innan dess. Jag saknar en spelare som Rydström i ÖSK, förrut hade vi "Mordback" vem vi har nu det vet jag inte längre.

Det finns otroligt många spelare som kan höja sig många steg från gårdagens insats och det krävs en otrolig förbättring om vi ska klara oss kvar. Vi kan inte lita på att BP och Trelleborg tappar poäng, vi måste själva ta poäng!

Nackdelen med att ta in tränare från de egna leden har blivit väldigt tydlig i mina ögon.
Örebro Mittåt
2007-10-09 13:01
må// Jag tycker inte att det var så konstigt att Patrik hamnade som högerback även om jag håller med om att det var olyckligt. Jag skulle tro att Hammar resonerade ungefär så här:

För att komma åt Kalmar måste man angripa dem på kanterna. Deras tre centrala mittfältare gör att mitten i princip är oframkomlig (vilket den också visade sig vara).

Kristoffer Näfver är spleklar nu, så därför får Kristoffer och Joel bilda vänsterkant som de gjorde så framgångrikt i våras.

Vad skall jag då göra med Barsom. Jo, han kan ju spela till höger också. Därför får han ta hand om högerbräddarjobbet.

Vem skall sedan spela högerback. Jag satsar på en offensiv spelare som kan gå fram och slå bra inlägg - Patrik Anttonen.

Nu sprack denna taktik eftersom väldigt få bollar kom ut på kanterna, Näfver inte är i bra matchform än, Barsom inte verkar trivas lika bra till höger som till vänster, Patrik inte klarade av Stefan Larsson, det inre mittfältet i pricip körde fast hela tiden.

Om det inte var så att Barsom redan står på två varningar skulle jag förorda honom som innermittfältare i nästa match på Larsens bekostnad. Men som läget är idag skulle jag helst se att han vilas för att inte riskera hans medverkan mot Gefle, som förmodligen kommer att vara årets viktigaste match.

Mot Elfsborg skulle jag därför vilja se följande lag:

Westman
---
Samuelsson - Wikström - Haginge - Riddez
---
Nordback - Henriksson
---
Anttonen - Gerzic - Näfver
---
Rodevåg

Anledningen till att jag spelar Näfver är att jag vill ge honom så mycket matchträning som möjligt innan matchen som verkligen gäller något kommer.

Med denna uppställning skulle vi även ha en liten möjlighet att kanske knipa en poäng om Elfsborg är tillräckligt omotiverade. De har en UEFA-cup match kommande torsdag och Anders Svensson är avstängd, så det behöver inte bli en topprestation från deras sida.
AIK Saywee
2007-10-09 12:50
må//
Må så gott, PaAn, är nog offensivt lagd vilket kanske gör att det är lämpligare att starta med honom på högermitten.

Men vem är vår stabile högerback?

Eller snarare, vem önskas som högerback i en framtida svartvit startelva?

Med högerinlägg från Saywee!
Örebro
2007-10-09 12:43
Efter hemmamatcherna mot AIK och GAIS skrev jag att jag hoppades detta var sista gången vi såg PaAn som högerback. Nästa gång hemma var han riktigt bra som högerytter mot Helsingborg.
Obegripligt nog flyttades/tvingades? han nu åter ner på backen och gjorde en helt usel insats där. Efter bytet åter bra insatser på mittfältet.
Kan man nu våga hoppas att igår var det sista gången vi såg honom som back?
AIK Saywee
2007-10-09 12:42
Kronblom//

Klockrent inlägg från dig, jag sätter den i krysset. TACK!
Örebro Kronblom
2007-10-09 12:40
Ämne: Vi ses 2008 i Supere....
varken ÖSK eller Degerfors spelar i SE 2008...
AIK Saywee
2007-10-09 12:31
Ämne: Kom igen nu Örebro i....
Tackar CastorTroy, den sorten´s rödvita supportrar önskar jag gärna lycka till!
AIK Saywee
2007-10-09 12:28
DaSa//
Helt rätt, styrelsen bör skärpa sig, men ..

... av tre onda ting hoppas jag på Gnaget!
Örebro DaSa
2007-10-09 12:26
Det enda positiva med matchen igår var att nu måste styrelsen förstå att vår trupp inte är allsvensk. Skulle vi ha avslutat med tre vinster så kanske de skulle trott att det berodde på Walker att vi inte kom bättre. Sen kan man ju även försöka ta efter KFF i scouting, värvningar och kontinuitet som de är mycket bra på.

Håller nu min ena tumme för att KFF skall vinna och den andra på IFK så vi slipper se DIF som vinnare av AS 2007! :)
AIK Saywee
2007-10-09 12:22
Suku//
Ditt förkortade nick är klockrent, jag förstår att du förstår att någon annan inte förstår ...
Degerfors Suku
2007-10-09 12:17
Ämne: Varför buade kubaner....
HaggeFORCaptain// Ja vist är det konstigt?? Kan förstå att du inte förstår.
Hehe...ja varför buar de inte åt Henriksson oxå? De kanske inte vet att han också är en x-DIF:are?

AIK Saywee
2007-10-09 12:13
Chipset//
Helt rätt, den enda skillnaden är ABGAR BARSOM.
Styrelsen har varit för trög (=senfärdig)!

Men en "psykoligisk" tränare ... ehh, vem vill inte ha ett SM-guld som merit, psykologin bör väl finnas i varje gubbe som finns med i startelvan, eller? Det är ju ändå de som spelar och gör eventuella mål!

Det finns väl få tränare som inte önskar sig en vinst i varje match ;-)

FORZA SVARTVITTT DET HÄR KLARAR VI!
AIK Saywee
2007-10-09 12:06
Ämne: Vi ses 2008 i Supere....
Jag tror att din förhoppning grusas totalt.

Eftersom vi har poängfördel mot våra två bottenkollegor i AS, och med titt på kvarstående matcher, så blir det högsta divisionen för vår del födelsedagsåret 2008, även om vi missar fler poäng i år!

Med en liten titt på Degerfors återstående program, så är det nog lämpligt i nuläget att inte kaxa allt för mycket, ni har nog de poäng som ni avslutar SE med, eller?

FORZA SVARTVITT!!!
Örebro Chipset
2007-10-09 12:05
Ärligt talat ser jag ingen skillnad i spelet från walkers tid. Lika ojämnt presterande. Den enda skillnaden mellan ösk nu och då är Barsom men inte ens han kan hjälpa att laget stundtals är helt under isen. till nästa år vill jag ha en tränare med psykologiska egenskaper som främsta merit.
Kalmar CastorTroy
2007-10-09 12:04
Kom igen nu Örebro i sista matcherna. Se till att hänga kvar. Jag tycker personligen att ni är för bra för superettan samtidigt som jag tycker att ni hör hemma i Allsvenskan.
AIK Saywee
2007-10-09 11:58
Kapten Riddez! FÖRSTÅS!
Han får väl också några "getingar" från mig, han försökte så gott han kunde ...

En annan grej, kul att KElmar FF småmaskade med ett oförståeligt och onödigt, snudd på töntigt byte under "övertid", dessa sekunder efter 92 spelade minuter gav oss ett tröstmål, av en WALKER!

FORZA ROBBAN!
Annons: