/fotboll/osk/forum/761.aspx/fotboll/osk/forum/761.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 19:16
@Minatankar:

Har dålig koll men kan någon berätta om en allsvensk spelare som har blivit såld för över 10 miljoner med bara 6 månader kvar på kontraktet?
Tvivlar på att ni kan få det ni hoppas på i sommar.
Jag förstår att ÖSK har större nytta av att behålla honom i 1 år än att få 1-2 miljoner som en sådan försäljning skulle inbringa till er.
Samtidigt blåser ni i så fall riskkapitalbolaget på en vinst på 2-6 miljoner. Det är det valet ni har.
Det blir aldrig riktigt roligt när man blandar in riskkapital.
Örebro Vinnartradition
2016-01-24 19:05
Om Almebäck och Sema blir klara i veckan samtidigt som Crespo blir kvar kommer vi spela skjortan av MFF under kommande säsong.

Om Crespo ska byta klubb ska han flytta utomlands och inte till ett lag som slutade på 5:e plats i fjol.
Örebro Bäst när det gäller
2016-01-24 18:47
@Aspen.:

Ja och nej. De ska så klart leva vidare i stan vilket ställer krav på agerandet. Samtidigt ska de signalera till sina medfinansiärer att gör du affärer tillsammans med mig så ökar varje krona du sätter in i värde. Däremot är jag helt enig med dig att SI aldrig nådde några höjder...
Örebro ÖSK-Karl
2016-01-24 18:36
@PeppeP:

För klubben ÖSK är det så klart mer intressant med en hög procentsats vid en vidareförsäljning mot ett par miljoner extra som hamnar i Jan Folkes ficka, jag antar att inte SI kan lägga beslag på klausulpengar. Annars är det bättre att ÖSK behåller Crespo och chansar på en saftig försäljning i sommar alternativt behåller honom hela året. Då lär han aldrig hamna i Malmö. Är trött på att MFF använder Örebro som plantskola.
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 18:36
@PeppeP:

Vi är medvetna om att ÖSK har fått hjälp av Örebro Spelarinvest AB vid rekryteringen av Kamara. Jag får intrycket av att MFF-fans har svårt att förstå att det är ÖSK Elitfotboll AB som fattar beslutet om Kamara ska behållas eller inte. Vi har ingen skyldighet att sälja honom för att göra några investerare nöjda. De har inte haft möjlighet att försäkra sig om att ÖSK ska sälja Kamara vid ett skäligt bud, då den typen av klausuler till fördel för tredjepart inte har varit tillåten tidigare heller.

ÖSK har inte fått Crespo gratis. Slår man ut alla kostnader över hela kontraktsperioden så tror jag nog att ÖSK minst har fått betala 50%. ÖSAB har utnyttjat ÖSK till att få ett otroligt bra avtal (som tidigare har varit mer eller mindre riskfritt för ÖSAB när de dessutom ägde aktier i ÖSK Elitfotboll AB). Nu slår det tillbaka mot ÖSAB när ÖSK inte har något incitament att sälja Crespo då Spelarinvest inte längre kan återinvestera pengarna i nya nyförvärv. Man skulle därmed kunna argumentera för att avtalet med ÖSAB bör jämkas enligt förutsättningsläran då förutsättningarna för ett samarbete mellan ÖSK Elitfotboll AB och Örebro Spelarinvest AB har ändrat genom FIFA:s nya regler om tredjepartsägande. Vinstfördelningsavtalet har alltså kommit till stånd under förutsättningen att ÖSAB ska stötta ÖSK ekonomiskt för att kunna förstärka laget.
Örebro Minatankar
2016-01-24 18:35
@PeppeP:
En frisk Crespo som levererar som 2014 är effektivare än t o m Messi (inga jämförelser i övrigt naturligtvis). Rosenberg är inte i närheten av honom. Och du tror vi säljer honom för 5-10 mkr där investerarna får nästan allt. Glöm det.
Örebro mustard
Nu är Cibicki aktuell för J-Södra..
Örebro mustard
Nu är Cibicki aktuell för J-Södra..
Örebro Aspen.
2016-01-24 18:32
@Bäst när det gäller:
SI agerande de senaste åren har gjort att dom inte kan motivera sin egen existens och trovärdighet. Det är ett spektakel med olika viljor i SIs styrelse. Det dom kan göra nu är en hedersam sorti. SI är redan dödförklarad men jag tror inte dom delägare med ÖSK-hjärta kommer att följa liket i graven. Jan Folke har ett hjärta för Degerfors. Kom ihåg att det är kända individer som sitter i SI-styrelse. Dom ska leva vidare i stan med högburet huvud.
2016-01-24 18:21
Aspen: Visst är det så. Men samtidigt har jag svårt att se att SI öht kan motivera sin egen existens och trovärdighet (fra historiskt) om de inte argumenterar för ett försäljning om det kan generera nettovinst.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 18:19
Har svårt att se att vi skulle acceptera en hög vidareförsäljningsklausul. Med vår historia av att sälja vidare spelare för väldigt höga summor (jämfört med andra allsvenska klubbar) så är det inte försvarbart att riskera en stor inkomst sen för att spara 2-3 miljoner nu. Speciellt inte nu när vi är så rika.

De senaste åren har MFF stor erfarenhet av att sälja spelare med 6 månader kvar på kontraktet. Nästan alla dom försäljningarna har landat på 4,5-5 miljoner.
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:19
Själv undrar jag dock hur bra Cibicki är, vad är hans styrkor? Svagheter?

Har han verkligen potentialen att göra han, Holmberg och Broberg till allsvenskans mest spännande anfallstrio?
Själv tycker jag att Maic Sema, Crespo och Broberg är en mer spännande trio.

Men jag skulle inte säga nej till Kroon istället för Cibicki.
Sen vill ju även Cibicki komma till en klubb där han får speltid men igår gjorde faktiskt Daniel Gustavsson två mål och det är ju ett plus i hans protokoll problemet med DG(Daniel Gustavsson) är ju att han är ojämn under långa perioder.
Då undrar man ju hur jämn Cibicki är.

Det skulle väl isåfall bli så att Cibicki och Daniel Gustavsson får en jämn konkurrenssituation på vänsterkanten då jag inte tror att den ena är en klass bättre än den andre. Men det är baserat på det jag vet om spelarna än så länge, därav frågan ett par rader ovanför.

Men han gjorde ju faktiskt mål på oss förra säsongen och det är alltid nåt.
Örebro Aspen.
2016-01-24 18:13
@Bäst när det gäller:
Crespo kommer att lämna oss för eller senare. Nuvarande diskussion gäller om det ska ske i detta transferfönster. Notera att hälften i ÖSKs båda styrelser är delägare i Spelarinvest. Här finns det dubbla lojaliteter. Jag tror dom måste få till en mycket bra affär om det ska accepteras av medlemmarna annars blir det bråk på årsmötet och i pressen. Dessutom har SI misskött sitt stöd till ÖSK de senaste åren, så det finns inget motiv att tillmötesgå SI vinstintresse. Jag tror att SI vinstintresse är begränsat till Jan Folke vinstintresse. Många andra tunga ägare har stora ÖSK-hjärtan. MFF är nog rädda för arr vi ska vinna cupen och sabotera deras möjlighet till Europaspel i år
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:11
Om jag kommer ihåg rätt så skulle AIK ha 25% tror jag.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 18:11
Vindheim kostade 3 tror jag. Jag skrev övergångssummor. Med signon blir det mer. Vi ersatte 8 startspelare förra året med nästan uteslutande Bosmanspelare.
Örebro ÖSK-Karl
2016-01-24 18:09
@Hello Mr. Beckham! fd. Mästar-Hasse:

Lägg till en vidareförsäljningsklausul till ÖSK på 50% så har du troligen en deal. Jag själv och säkert många andra ÖSK-are skulle må illa om ni annars säljer honom för 25-50 miljoner vilket han är värd OM han håller sig hel.

Ps. Frågan är hur mycket pengar AIK skall ha om ÖSK säljer honom, någon som vet?
Örebro Pedretti
2016-01-24 18:05
@PeppeP:

Kostade inte Vindheim ett par miljoner? Sen fick väl Safari en fin sign-on bonus på 5 miljoner om jag inte läste fel.
Malmö FF PeppeP
2016-01-24 17:57
Ska försöka att komma ihåg att jag är en gäst när jag skriver här och inte dra med mig för mycket MFF-hybris in genom dörren. Får intrycket av ni gärna glömmer bort av Kamara är värvad med 80% riskkapital. Det blir väldigt svårt för er att försöka kräma ur en vinst ur någonting som ni fått nästintill gratis från början. Med en sån deal blir det omöjligt att göra en stor ekonomisk vinst men ni har redan fått en stor vinst direkt, en sportslig vinst. En klasspelare nästan gratis. Riskkapitalbolaget har gjort ett stort misstag om dom inte har fått nån slags försäkran om att Kamara ska säljas vid ett skäligt bud. Nu tror jag inte han går till MFF för vår sportchef kommer inte lägga ett skäligt bud. DA är snål som fan. MFF har dragit in nästan en halv miljard på CL och försäljningar de senaste 2 åren. Tror inte ens vi har spenderat 15 av de miljonerna på övergångssummor.
2016-01-24 17:51
Tycker det finns många medvetna/omedvetna missuppfattningar kring Crespo-affären både av ÖSK:are och MFF:are. Låt oss börja med gästerna. MFF är chanslösa på Crespo som Bosman. Deras chans är nu. I sommar - förutsatt att Crespo fått varit skadefri och levererat - är det en rejäl sign-on och bra lön som gäller och då är det Danmark, Holland eller möjligen en mindre etablerad klubb i England som slår till. Så MFF får helt sonika bestämma sig och slanta upp 7-10 mkr och 20-25 % i vidareförsäljningsklausul om det ska bli nåt överhuvudtaget med Crespo. Vi ÖSK:are tenderar lika fullt att tro att SI trots hela sin affärsidé helt plötsligt ska se enbart till publik- och sportsliga värden och därmed rata i princip alla förslag om att avyttra Crespo. Lika fel alltså då hela deras bidrag vid tidpunkten när Crespo löstes från AIK byggde på en realistisk chans att avyttra Crespo med vinst under hans kontraktstid. Förhoppningen var säkert minst 15 mkr då men med tanke på skadeutfallet så är säkert en sådan prognos nedjusterad. Här kan det lika gärna handla om att frigöra en vinst - om än en mindre - för att bocka av en framgång och blicka framåt. Så hur jag än vänder och vrider på mig är svaret att Crespo kommer lämna ÖSK - den stora frågan är bara på vilka villkor och till vem!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-24 17:46
@Pedretti:
Sema ses nog som en ytter. Ska han spela i mitten krävs det nog en offensivare roll än den som Nordin har (balansspelare). Han är säkert dyrare än Kouadio, så det kan ju bli så att vi får "nöja oss" med ivorianen om vi nu Iron-Mike skriver på. Kouadio är ju en riktig chansning, men han kan iaf utmana 1-mot-1. En sådan spelare kan användas som inhoppare för att ändra en matchbild. EDIT: Å andra sidan vill man säkerligen inte ha en dyrare spelare som Sema på bänken om det visar sig att han inte platsar. Så Kouadio behöver nödvändigtvis inte vara en större chansning till slut.
Örebro Pedretti
2016-01-24 17:32
@Nicknamn i ribban:
Frågan är ju dock om Sema ska agera vänster ytter eller om han ska vara ett alternativ till Astrit eller Nordin på mittfältet. Jag skulle ju dock inte säga nej till det heller men då vill jag gärna att vi bjuder med Germain till träningslägret och ifall han gör bra ifrån sig där så kan vi knyta till oss honom också (förutsatt att vi har råd)
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-24 17:22
OM vi värvar Almebäck och Sema, samtidigt som vi behåller Crespo, skulle jag vilja påstå att det är den bästa sillyn vi gjort på väldigt många år. Åtminstone på pappret... :/
Malmö FF Ensånkille fd dinblaue
2016-01-24 17:19
@Bastard on Parade:

Säga vad man vill om Cibicki men tveksam attityd är det sista han har! Han är ett föredöme både på och utanför plan.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-24 17:09
@Lekiller:

Den enda som är lik honom både i spelstil och personlighet är Alhaji Kamara i Peking. De behöver knappast pengar efter att ha sålt Fransson för 18 miljoner och ersatt honom med Eric Smith (~1.5 miljoner). Dessutom ryktas Kujovic vara på väg bort, vilket skulle inbringa ännu mer pengar. Alhaji spelar med största sannolikhet i Norrköping nästa år.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-24 17:03

Broberg är yttermittfältare. Astrit var skadad medan Crespo, DG och Lundberg (en junior) skulle vilas lite. Därför behövdes en anfallare till matchen.

Kalle Holmberg har varit lovande i ett par säsonger nu men ändå inte slagit igenom. Han saknar killerinstinkten framför mål. Kan säkert bli en bra allsvensk anfallare, men jag har svårt att se han spela utanför Skandinavien i framtiden.

Cibicki är som Holmberg i kroppen och spelstilen. Han har absolut talang, men han kommer inte kunna ersätta en frisk Crespo.

Vi vill ha en klassanfallare (läs: Crespo) som kan ge Astrit utrymme att göra sitt och ta vara på de passningar han serverar. Visst, Holmberg/Cibicki jobbar hårt och det är uppskattat, men det krävs andra egenskaper som de 2 saknar.
Örebro Lekiller
2016-01-24 16:57
Haha många som tycker och många som inte har en aning. Som sagt, alla spelare är till salu för rätt pris. ÖSK kommer inte sälja Crespo om de inte anser att de kan ersätta honom på ett bra sätt. För de summor som nämns och med tanke på vad ÖSK tydligen får kvar i pengar kommer inte hjälpa ÖSK att göra detta. En frisk och hel Crespo är mer värd för ÖSK på plan än ett par miljoner extra i kassan. Med Crespo kommer publiksnittet förmodligen öka och ÖSK har chans på en bra placering i tabell. Kanske en Europa plats till och med. En bättre placering 2016 hjälper till i sponsorjakt och spelar jakt inför 2017. Att räkna med några jättesummor vid en Crespo succé i försäljning i sommar är nog inget som man skall räkna med. Med respekt för Malmö så finns det ingen spelar i deras trupp som skulle kunna vara aktuella för en deal i en försäljning som kan ersätta Crespo. Frågan är om någon spelar i allsvenskan kan ersätta en Crespo i form för ÖSK då han är en omtyckt profil och person på och utanför plan. Faktorer man inte ska underskatta. Sen kan allt hända. ÖSK kanske återigen kommer göra en piss affär.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Mellösas Frippe Jansson
2016-01-24 16:47
Jag tror som några skrivit redan så är Malmös chans att norpa Crespo nu. Om han gör en kanonvår så blir nog intressenter från utlandet inkl Danmark med sin expertskatt svåra att matcha (pengar har de men om det kan tyckas vara försvarbart att buda mot fck å ev något sämre Bundesligalag kan nog diskuteras). Om Crespo däremot inte lever upp (kanske gör tre mål eller dyl) så känns det som att intresset från Malmö i sommar kommer vara ganska svalt (man har ju med säkerhet tagit in ngn annan i vinter om man ej fått Crespo). Crespos löneanspråk kommer ju troligtvis minst vara de samma i sommar som nu. Jag hoppas Crespo blir kvar oavsett om han går som Bosman efter säsongen. Är så sugen å se vad han kan göra när han får vara skadefri! tror även det är högst otroligt att han går som Bosman till Malmö eller annan allsvensk klubb, finns mer pengar på annat håll, särskilt som Bosman.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2016-01-24 16:42
@Lasse Larssons hockeyfrilla:

Fast du har ju uppenbarligen inte förstått någonting. ÖSK får bara behålla en liten del av en eventuell övergångssumma. Det är bättre att ha en av Allsvenskans bästa forwards under en hel säsong än att ersätta honom med en medelmåtta med tveksam attityd (Cibicki) under 3 säsonger. Vi vill inte ha hit MFF-hybrisen.
Örebro Aspen.
2016-01-24 16:37
Erbjuder ni Rosenberg får vi väl börja fundera.
Örebro Aspen.
2016-01-24 16:34
Vi spelar 4-4-2. Cibicki som är en bra spelare men som inte passar in i vårt spelsystem. Några 1,5 Mkr på banken blir det inte av 5 Mkr. Med Crespo och ÖSK i form drar han 1000-2000 extra åskådare per hemmamatch, varje extra åskådare är värd 200kr/match (=15*2000*200=6Mkr), dessutom snuvar vi er på årets cupvinst av bara farten.
Annons: