/fotboll/osk/forum/755.aspx/fotboll/osk/forum/755.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2016-01-31 17:43
@Nicknamn i ribban:

" Hoppas verkligen inte Broberg permanentas däruppe" var min point

Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-31 17:41
@Örebro Center:

Lundberg är ju hemma i Örebro och Crespo är nog alla överens om att vi ska ta det lugnt med. Lägg därtill att Astrit har varit skadad.

Vad har vi för alternativ egentligen? Nordin eller RÅP?
Örebro viktornn
2016-01-31 17:18
Startelvan enligt spelarnas snapchat

Rinne
Björnqvist-Almebäck-Moberg-Ring
Nordmark-Gerzic-Råp-DG
Holmberg-Broberg
Eyravallen Örebro
2016-01-31 17:18
Krossa kycklingen
Örebro Center
2016-01-31 17:15
Broberg & Holmberg på topp ikväll. Hoppas verkligen inte Broberg permanentas däruppe. Hans ska spela rättvänd tycker jag
Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 16:49
@Örebro Center:

I en perfekt värld hade vi ju givetvis bara spelat med egna juniorer. Nu är det ju dock snarare som du själv skriver, att en klubb i vår position inte har råd att låta en startelva bestå av flertalet oprövade juniorer i hopp om att lite matchspel ska göra dem till stjärnor.

Vi kunde inte låta lovande spelare som Simon Leonidsson, Erik Nilsson eller Josef Ibrahim få spela match på match i syfte att utveckla dem. Jag tror ingen tränare är beredd att sätta utvecklingen av en individuell spelare före utvecklingen av det egna laget.

Jag vet att detta inte är en populär åsikt hos många i supporterled då en av de mer förekommande åsikterna, speciellt i Sverige, ständigt är "Vi måste satsa yngre". Nu gjorde exempelvis Carl EH relativt stabila 90 minuter i en träningsmatch och vissa vill ha in honom i laget direkt framöver.

Som sagt, jag är absolut inte motståndare till unga spelare. :) Jag tycker bara det är värt att se på båda sidorna av myntet ibland också. Generellt anser jag ofta att diskussionen kring just unga spelare blir lite väl svart eller vit (fina färger dock!) ibland.
Örebro Center
2016-01-31 16:20
@Asbjörn#10:

Jo men Som Alec resonerar (och en del andra tränare) måste en U21/junior spelare vara bättre än någon av de 11 som i regel alltid spelar. Det är ytterst få i U21 genom åren som kan visa upp det utan att få spela match i A-laget .

Matchträning är jätteviktigt del av utvecklingen, kanske till och med viktigare än träningen, och bedömningen som jag tycker borde gälla mer riktad mot potentialen än prestationen här och nu.

Sen är det alltid enklare att ge speltid till yngre om man är ett stabilt topplag och det finns en trygg stomme i laget. Lag som slåss i botten har andra förutsättningar och har kanske inte råd med att labba med junisar

Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 16:02
@Minatankar:

Nu skruvade du dock en aning på vad jag verkligen skrev, eller åtminstone vad jag menade. Givetvis måste man spela för att kunna bevisa att man ska ha ha en plats i laget. Det jag menade var att vi knappast har råd att försöka låta ofärdiga spelare "spela sig bra" i A-laget.

Är en ungdomsspelare tillräckligt bra ska han givetvis spela och således då också bevisa att han förtjänar att spela. Är han inte tillräckligt bra kan vi knappast låta honom spela ändå i hopp om att han ska bli radikalt bättre utav lite matchspel.
Örebro Minatankar
2016-01-31 15:43
Asbjörn10
//

Du skriver att det är en klyscha att påstå att yngre spelare måste få chansen att spela för att bevisa att de ska ha plats i laget. För mig är det ingen tom fras utan ett faktum.
Eyravallen Örebro
2016-01-31 15:37
@Matta:

Ganska fläskig lön så han får nog steppa upp det om ÖSK ska ha kvar han eller inte sänka lönen alltför mycket.
Örebro Matta
2016-01-31 14:26
Glöm inte att Moberg fick stora delar av fjolårssänongen förstörd av skador. Är säker på att han blir bättre i år om han får vara skadefri.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Nikkiz
2016-01-31 13:49
Ah såg dem gick p cmore!! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Nikkiz
2016-01-31 13:21
Vet någon om det finns stream sen? :)
Örebro flesklepp
2016-01-31 12:54
Det här med mittbackeriet är något (i dubbel bemärkelse) centralt för alla lag. Givetvis är alla positioner viktiga, men det är liksom från mittbackarna (och målvakten) som man bygger spelet framåt och utåt sidorna så att säga. Därför är kontinuiteten där väldigt viktig. Kortsiktiga förändringar i spelet kan man göra framförallt framåt. Att man byter ut/in två anfallare för att ändra en matchbild är inte alls ovanligt, men har någon, någon gång sett en tränare göra motsvarande byte av mittbackar "för att ändra matchbilden"? Det verkar som att Axén nu tänker bygga laget med Almebäck som bas. Lät så på presskonferensen då han presenterades. Mycket intressant också att densamme, Axén alltså signalerade att vi troligtvis kommer att vara mer flexibla när det gäller lågt/högt försvarsspel. Lite beroende på motstånd tolkade jag det som. Och att det är just Almebäcks kvaliteter som gör det möjligt att vara just flexibla. I fjol var det ju det låga försvarsspelet som till slut räddade oss kvar. Men, nervpåfrestande var det minsann. I träningsmatchen mot Djurgården blandade och gav man tycker jag i det avseendet. Bra lågt försvarsspel i andra, sämre i första. Men, nåja, det var årets första match ju.
Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 12:29
@Aspen.:

Visst gjorde Wiktorsson det bra i höstas för ett lag som säkrade kontraktet och slutade på nedre halvan.

I mitt scenario såg jag oss dock som ett lag som vill etablera sig på övre halvan och kanske t om nosa på europaplatserna.

Jag har svårt att se det hända om två av tre mittbackar är på nivå med Wiktorsson och Eidur.
AIK Nissesson
2016-01-31 11:45
I väntan på cuperna ...

Dan Sahlin i Månkarbo !
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:28
@Asbjörn#10:
Tycker Du har fel om förra årets mittbakar. Det var när Wiktorsson kom in som mittback det vände. Alla kopplade det till Astrit och Broberg vilket bara är halva sanningen. Vi hade alltså 3 mittbackar men förstod inte det. Vi får hoppas att Axen lärt sig av detta.
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:25
@Marta (hane):

Vi får hoppas Micke har blivit bättre på att värdera situationerna sedan dess.
AIK Nissesson
2016-01-31 11:23
Tack Marta
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 11:16
Micke spränger berg!
AIK Nissesson
2016-01-31 11:06
Förresten, var det inte Iron-Mike som sparkade sönder ett berg i sydvästra Europa, en gång i tiden, under en träningsmatch?

Har bara glömt var och när ...
Örebro Asbjörn#10
2016-01-31 11:02
Moberg gjorde inte sin bästa säsong förra året men precis som flesklepp skriver så MÅSTE vi alltid ha tre mittbackar som är redo att gå in och spela allsvenskt.

Förra året hade vi inte det men räddades då av en blixtrande offensiv under hösten. 2012 när vi åkte ur hade vi inte det, minns hur Boris fick gå in som mittback när Berisha var skadad i premiären mot Åtvid som slutade 3-4.

Att ha en "ung och lovande" som står på gränsen som en av tre, som i nuläget med Brendan, är helt ok men det känns ju väldigt riskabelt att ha två av tre under den benämningen. Så ska vi kunna satsa på firma Almebäck-Brendan-Carl EH nästa år kräver det att de två sistnämnda tar rejäla kliv i år.

Jag kanske är bakåtsträvande i mångas ögon som inte vill släppa våra ungdomar löst hur som helst men jag håller med Axén där att det inte spelar någon roll om spelaren är 15 eller 45 bara han är bra. Vi har tyvärr inte råd att låta någon ung försöka spela sig bra.

Däremot ska han givetvis få spela om han är tillräckligt bra, som fallet har varit i Peking. Sådana som Wahlqvist och Fransson har ju varit redo sedan de fick chansen, de fick spela för att de tillförde något i startelvan inte för att de i första hand var unga.

Nu väntar jag bara på den klassiska klyschan "Hur ska man kunna bli redo om man inte får spela?".... =)
Örebro Aspen.
2016-01-31 11:02
Läsvärt av Hagge.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-01-31 11:00
Kalmars startelva ikväll:

Ole Söderberg
Nouri- Starke Hedlund- Thorbjörnsson- Agardius
Ingelsson-Ismael-T Eriksson- Romario
Diouf- Antonsson

Ingen av Elm-bröderna, men väl Marcus Antonsson och Ismael.
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 10:59
Det kompletterat med rutin kan bli hur bra som helst!
Örebro Marta (hane)
2016-01-31 10:58
Tänk om Iron-mike har samma revanschlusta som när han kom från BP...
Örebro Aspen.
2016-01-31 10:57
NA skriver:
"NA direktrapporterar från matchen. Klicka här för att komma till matchrapporten! På plats i Portugal finns sportchef Anders Uddling och NA-tv:s Gabriel Rådström."

Med en sådan bemanning på plats hoppas jag på många bra reportage med start idag.
AIK Nissesson
2016-01-31 10:53
Grymt trevlig läsning från Patrik:)

Längtar redan efter nästa rapport ...
Örebro Kex Gunnar
2016-01-31 10:45
Hagges blogg uppe nu..
Benny Böckling
2016-01-31 10:44
Moberg behöver steppa upp lite från ifjol om han ska ha nytt kontrakt och det tror jag också att han kommer göra. Kan inte ha varit lätt för honom att spela bredvid virrpellen Eidur hela förra säsongen. Kommer bli mycket bättre med Iron-Mike.
Annons: