/fotboll/osk/forum/7411.aspx/fotboll/osk/forum/7411.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-29 00:17
ÄNTLIGEN!!!!!!
SvenskaFans Christanio
2007-12-29 00:01
Maradona vs. City
Jag såg träningsmatchen mellan ÖSK och Nigeria All Stars (eller vad de nu kallade sig) för en herrans många år sedan. Nigerias trupp inehöll många klassiska lirare som exempelvis Daniel Amokachi. Det blev dock en riktig skitmatch, och det var rätt folktomt om jag inte missminner mig. Jag rankar underhållningsvärdet på det laget högre än Citys. Överhuvudtaget det här med att ta hit ett storlag för träningsmatch. Tar vi hit Fiorentina så blir ÖSK våldtagna än hårdare än vad Elfsborg blev (om de skulle ställa upp med a-lag och med rätt inställning, och det är väl det man vill va?). Förvisso underhållningsvärde med tanke på att Fiorentina kan spela vackert. Men hur många Örebroare kan då namnet på fler än en Fiorentina-spelare? Och Parma? Brolin har spelat där...va? Där nånstans ligger nog intresset.

Maradona skulle locka fler människor, få större uppmärksamhet, men har inte så mycket att erbjuda. Men vad ger egentligen en träningmatch då? Om det inte är ett riktigt storlag à Milan, Barcelona... så ser jag inte riktigt det stora i det.
Örebro Aspen
2007-12-28 23:59
ÖSK ökade sitt publiksnitt med nästa 2.000 jämfört med föregånde säsong i AS. Kan vi öka med drygt 2.000 även nästa år så når vi kanske 11.000. Publikintäkterna kan vi spendera på A-truppen och en ordentlig ungdomssatsning.
Örebro Aspen
2007-12-28 23:51
Ny i ÖSK värvningsteam - blåslampan Barsom.
Tror Barsom kan bryta trenden bland lovande ungdomarna att flytta från Örebro. Med honom i laget får ÖSK:s satsning ökad trovärdighet.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-28 23:47
Gutestam är bra. Men någon större spelare skulle ösk kunna locka till sig! Med lite ansträgning och generösa sponsorer!
Örebro One¨touch
2007-12-28 23:18
För övrigt är det stört omöjligt att (för mig) redan här och nu surra om vilken plats vi borde vara på när Allsvenskan 2008 är färdigspelad.
Örebro One¨touch
2007-12-28 23:16
Oavsett vilket beslutet blir ska Abgar Barsom ha all cred. Han tillhörde vårat ÖSK i höstas och tillförde så mycket kämpaglöd och fotbollskonst att man inte kan vara annat än tacksam.

Hoppas, hoppas att Du Abgar "stannar" kvar i ÖSK och visar att Du tror på den väg klubben börjat vandra.

Maradona till Berhn arena?? Varför?
Hellre då en match med våra hjältar ifrån 1994 emot dagens talangtrupp som förrätt, toppat med A-laget emot Manchester City som huvudrätt.
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-28 23:09
Lag som ösk ska ha bakom sig är: Ljungskile,sundsvall,gävle,gais,trelleborg och norrköping. Men norrköping satsar stort så det kan bli svårt! Norrköping och ösk kommer bli jämna drabbningar! Med mina beräkningar så ska ösk komma 10 som sämst! Något annat vore skandal! men övre halvan ska vara vårt mål!
Örebro Grixx
2007-12-28 22:50
ÖSK-Karl// Givetvis är han inte bästa ÖSK:are genom tiderna...men ICKE lär du hitta minst 3-4 spelare i varje AS-lag...inte ens om du stryker L-kile...icke icke!!!
Örebro zxcv
2007-12-28 22:30
Hoppas att vi får hit Manchester City.

Men att inte bjuda hit Maradona pga hans "värderingar", jag har inte hört något så pretto på länge
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 22:16
Grixx//

Gå igenom varje spelartrupp får du se. Räkna bort Ljungskile. Jag tycker det verkar som om Barsoms jättefina höst hos oss har stigit många åt huvet.

Någon skrev t.ex bästa ÖSK:are genom tiderna, det är ett hån åt spelare som var bofasta i landslaget. T.ex Orvar Bergmark, Thomas Nordahl, Hasse Borg och S-G Larsson.

Thomas Nordahl löste med egna pengar ut sig från sitt kontrakt med Juventus för att komma hem till ÖSK. Sådant blir man Kung i stan av.
Örebro Grixx
2007-12-28 22:02
ÖSK-Karl// Inte har varje AS-lag minst 3-4 spelare i Abbes klass, Skämtare eller är du på lyset!!!!!!!!!
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-28 21:39
Vem vet vem Herr Nordahl kan få hit från Italien? Kaká vore ju en dröm som gästspelare. :)
Örebro BabyKladde
2007-12-28 21:36
ÖSK-Karl;

gillade din idé om en veteranmatch också..
..en heldag med tre matcher kanske.. först en veteranmatch.. sen kan ju talangtruppen kanske ha en match inplanerad på dagen.. sen avslutas det med en match mellan ÖSK - Man City (lr nåt annat).. vore ju nåt intressant.. sen Behrn arena öppen hela dagen så att säga..
Örebro ÖSK KRILLE
2007-12-28 21:33
Jag vill se en storstjärna göra ett gästspel i ÖSK tröjan i jubileumsmatchen! Men vem? vet jag inte riktigt? Någon som är ledig under em uppehållet.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 21:15
Bastard on Parade//

Håller helt med dig och andra vad gäller nöjet av att se Marodona jonglera, säkerligen till en mycket hög kostnad till honom också.

Då ser jag hellre t.ex en veteranmatch mellan ÖSK-Degerfors om det inte går att få hit ett storlag, alternativt båda delarna.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 21:09
Mattias69//

Det är väl också så att man i Norge har en betydligt högre inkomstskatt än i Sverige?

Vad jag har hört så förekommer ingen artistskatt eller expertskatt i Norge, däremot de 10 % du skrev om, men tydligen kan vi inte få ett svar på fotbollspelarnas löner, inte ens av mittåt :)
Örebro Mattias69
2007-12-28 20:59
Ämne: Jag ska väl erkänna ....
Jag har själv jobbat i Norge men eftersom jag är ingenjör och inte fotbollsspelare så har man ju inte riktigt samma koll. Men jag vet att under 2005 fick vi som var utlänningar göra ett avdrag på 15% i deklarationen, det ändrades under 2006 till 10% och så infördes ett tak på den summan. Så jag vet att det har blivit mindre gynsamt att jobba i Norge.

Men det jag inte har riktigt klart för mig (och som jag gärna vill ha svar på) är om Norge har någon form av artistskatt som vissa andra länder har som gör det gynnsamt att vara utländsk idrottsman i Norge.

Sen ska ju tilläggas som alla vet att allting är mycket dyrare i Norge så i långa loppet skiljer det inte så våldsamt mellan Norge och Sverige.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 20:55
Bastard on Parade//

I Danmark så finns det en speciell skatt för utländska experter. Den omfattar även fotbollsspelare, gäller i tre år, innebär att personen ifråga endast skattar 15 % av inkomsten. Därav att utlänningarna lämnar efter just tre år.

För mig är det obegripligt att den starka svenska idrottsrörelsen inte lobbar för ett liknande system i Sverige. Idag flyr våra idrottstjärnor landet under sin relativt korta karriär. Varför inte införa en speciell idrottskatt under t.ex fem år på max 25 % och utan arbetsgivaravgift.

Idag får ju inte staten in ett öre på alla våra utflyttade stjärnor. Naturligtvis borde SvFF gå hårt fram i denna fråga.
Örebro Bastard on Parade
2007-12-28 20:42
Jag ska väl erkänna att jag inte har någon koll på lönerna i specifika klubbar, men rent generellt så har de norska klubbarna högre omsättning än de svenska motsvarigheterna. Spelarövergångar inom landet är, vad jag har förstått, betydligt vanligare än inom Sverige vilket resulterar i att pengarna stannar inom Norsk klubbfotboll på ett annat sätt än i Sverige.

Man har fler privata finansiärer som pumpar in enorma summor pengar till deras favoritföreningar, oljepengar?

Man har tidigare haft ett väldigt gynnsamt skattesystem för spelarimporter, jag tror den ändrades något under 2007 och har inte riktigt koll på det. Det samma tror jag hände i Danmark.

Fotbollsspelare har ju vanligen en relativt kort karriär, man måste börja satsa i tidig ålder för att komma någonstans vilket resulterar i att utbildningen blir lidande för de flesta. Karriären kan ta slut vilken dag som helst om man har otur med skador, som så många har haft, och då står man där med sina ihopsparade småpengar (Sverige) och utan framtid i princip.

De flesta fotbollsspelarna slutar väl innan de är 35 år fyllda, majoriteten utan utbildning om de inte fått en via klubben. Jag tycker att man kan ha ett specifikt skattesystem för professionella fotbollsspelare av den anledningen. I Sverige är inte lönerna gigantiska, av signon-bonusar går mycket åt till skatter och liknande. I slutändan kommer Sverige ändå tjäna mycket genom att erbjuda någon form av artistskatt till fotbollsspelare!
Örebro Mattias69
2007-12-28 20:27
Tycker ÖSK-Karl har en poäng i det han säger. Visst lönerna är högre i Norge generellt sätt men tjänar fotbollsspelare så oerhört mycket mer pengar än en vad dom gör i Sverige? Den frågan är intressant och hittills är det ingen som har kunna prestera ett fullgott svar på den frågan.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 19:53
Aspen//

Jag tror också som dig att de hellre går till de länder du räknar upp. Men, tror du verkligen att summorna som nämts i Norge är sanna? Själv är jag mycket, mycket tveksam.
Örebro Aspen
2007-12-28 19:50
ÖSK-Karl//Varför går inte fler till Norge? Tja, det är långt att gå ända dit. Sverige, Italien , Danmark, Frankrike, Holland m.fl tror jag det flesta föredrar. Sedan tror jag inte norrmännen vill ha för mycket svenskar i sina lag. Dom har ju en vettigare inställning till egna talanger än vi (SvFF).
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 19:47
Aspen//

Pengar till en blåslampa går kanske att få fram, värre är nog till allt för vidlyftiga truppförstärkningar ;)
Örebro Bastard on Parade
2007-12-28 19:44
Hodgson tar över Fulham!?!

Jag som trodde han skulle till Italien för att jobba inom Inter. Det här kanske är bra för ÖSK? Nu kan ju Fulham också vara ett alternativ för träningsmatch till jubileumsåret och Fulham skulle ju kunna vara en realistisk samarbetsklubb.
Örebro Aspen
2007-12-28 19:44
Barsom blir en supervärvning då han kräver ytterligare vässning av truppen. Arvi + Sjögren från en kraftfull blåslampa på sig att fixa bra nyförvärv. Sixten verkar vara i Barsom smak. Med det strulet som vara i sommras (med afrikanska ambassader) och Sjögrens brist på förhandlingstalang är det klokt av Barsom att avvakta till truppförstärkningarna är klara.
Barsom vet ju själv hur det gick till i sommras. Själv tror jag det var Hammar som slog näven i bordet så att spelarinvest vaknade och håvade in Barsom.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 19:30
Fotbollsgud//

En sak till, minst tre-fyra spelare i varje AS-klubb håller samma klass som Barsom. Varför går inte de till Norge och tjänar jättepengar. Det är ju framförallt det jag ifrågasätter, om det verkligen går att tjäna så stora pengar i Norge?

Sedan till din fråga om Barsom är välkommen tillbaks till ÖSK om han går till Norge nu. Troligen inte, då är han 34-35 år och med hans spelstil tror jag inte han i de åren kommer att kunna tillföra särskilt mycket för ÖSK. Möjligen skulle han kunna få ett prestationsbaserat kontrakt. Det är därför jag förordar att man nu borde inrikta sig på att skriva ett kontrakt med honom på max 2 år.

Däremot håller jag med dig om till fullo att han räddade oss kvar i AS, (tillsammans med Hammar). Men det räcker inte för att bli Kung i stan som någon annan så riktigt skrev om tidigare, om han nu lämnar.
Örebro ÖSK-Karl
2007-12-28 19:20
Fotbollsgud//

Vadå rykten om fotbollstränare, Claes Eriksson var ju i allra högsta grad aktuell. Sedan dök Sixten upp och vi får hoppas det blir bra.

Vad gäller Barsom så vill jag ha honom kvar, det har jag skrivit flera gånger, dock inte till vilket pris som helst. Trist att du inte läser vad man skriver, utan låter din avgudning till en enskild spelare helt blockera din hjärna.

Barsoms förra förhandling med hela tiden nya krav (via hans bror eller far) vet du uppenbarligen ingenting om. Förhandlingen med Emra var i motsvarighet en barnlek även om inte den heller var normal.
IFK Göteborg T4Trouble
2007-12-28 19:17
Besök gärna Warberg!
Tackar på förhand ;-)
Örebro Malabar Man
2007-12-28 19:13
Klart att man borde bjuda in den riktige legenden till jubileumet: Miroslaw "Kuba" Kubiztal!
Annons: