/fotboll/osk/forum/7336.aspx/fotboll/osk/forum/7336.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ernot
2008-01-18 00:42
Det stämmer att det är temat från The rock... grymt skön låt i kombination med laget i mitt hjärta :)
Örebro mustard
2008-01-18 00:10
Ämne: Testar igen...någon ....
skulle inte förvåna mig om det är filmmusik
hämtad från klassikern "the rock"..men e inte säker du!
Örebro Sigges högra sax
2008-01-18 00:01
Testar igen...någon som vet vem som gjort musiken i det senaste FANTV-klippet?
Örebro mustard
2008-01-17 23:34
då är det nog något som inte stämmer..
Örebro go_osk
2008-01-17 23:28
Ni som reste någon gång med Kubanerna i fjol och som då uppgav er mejl bör ha fått meddelandet. Annars är det något som inte stämmer.
Örebro Matta
2008-01-17 23:22
Guldtass//
Precis. Vem skall hålla i taktpinnen offensivt på mittfältet? De man först tänker på i den positionen är Gerzic och Walker, men ingen av dem har ju ens varit nära en ordinarie plats i allsvenskan tidigare. Det finns gott om snabba, tekniska och relativt små spelare i truppen. Det är i och för sig trevligt. Men, som sagt vem skall spela centralt på mitten?
Örebro mustard
2008-01-17 23:22
vad gäller saken??
Kerenskij
2008-01-17 23:21
Ämne: Ämne: go_osk/....
oki får hoppas att det stämmer. har tyvärr inte fått nåt mail om det
Örebro go_osk
2008-01-17 23:18
Ämne: go_osk//

är det d....
Stämmer bra. Vore skönt att veta om det ligger något i det. Vet ärligt talat inte vad jag ska tro.
Kerenskij
2008-01-17 23:12
go_osk//

är det du som har skrivit om det på Kubanernas forum?
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-17 23:08
Chipset//

Inte bara Frempong som många glömmer bort. Seb verkar ju ingen ha med, med tanke på vad han levererat för oss i SE och AS är han för mig given, antingen i anfallet eller mittfältet i dagens startelva.
Örebro Guldtass
2008-01-17 23:06
Ny här på forumet, men ösk-fan sedan 20tal år.
Har själv spelat i många år innan jag lade skorna på hyllan för ett antal år sedan.
Nog om mig själv.

Följer spelarrekryteringen en hel del och har som alla andra åsikter.
Wovven har jag sett sedan han var i Linde som knatte. Vet att han är en humörspelare o duktig på små ytor & en bra vänsterfot. Men blir ingen ledargestal direkt. Attityt ,,, tja tveksamt. Men blir säkert nyttig på sin kant. Passar inte i mitten!
Kihlen är mer en defensiv mittfältare.

Känner en osäkerhet på offensiva innermittfältet, Gerzic är ett osäkert kort, har ännu inte visat något, har kvalitet men räcker den i allsvenskan?
Seb gör nytta som en spelare som aldrig ger sig, men saknar de offensiva kvaliteter som behövs för laget.
Enligt mig så är det i mitten som vi behöver rekrytera en offensiv spelare som håller klass i allsvenskan ,,, svårt i detta sena läge av säsongen.

Poronkara & Manswell ,, tror inte ösk hugger båda utan de 2 får nog konkurrera om ett kontrakt.

Tror att alla vet att Ndille & Bassonbeng kommer att behöva en viss tid på sig att acklimatisera sig både i örebro & allsvenskan. Räkna ej med några frälsare första året.

Men jag tycker vi har fått en hyfsad bra bredd på truppen med en hel del konkurrens om platserna vilket bådar gott.

Frempong blir årets komet i ösk om jag får gissa!

Men tippar ösk på den nedre halvan med minst 3 lag bakom oss.

Sov gott alla tappra :)
Örebro go_osk
2008-01-17 23:04
jappel//
Skickar över via PM eftersom jag inte vet vad jag ska tro.
Örebro jappel
2008-01-17 22:58
mittåt//
Skrivkramp för andra gången idag???
Du får ta med laptopen nästa gång :-)

mycket trevlig läsning, det uppskattas!
Örebro jappel
2008-01-17 22:56
Ämne: Bara jag som fått me....
??
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:50
Frågor och svar:

Har han tidigare haft någon koll på svensk fotboll?
- Ja, ända sedan han spelade i Sverige i mitten av 80-talet (det var väl i Häcken?) har han följt utvecklingen.

- Den största skillnaden mellan svensk och finsk fotboll tycker han ligger i förutsättningarna. Fotboll är en mycket större sport i Sverige, vilket ger bättre ekonomiska förutsättningar. Detta gör det möjligt för svenska klubbar att generellt sett hålla sig med bättre spelartrupper. Men det finns också bra finska spelare.

Vilken storlek tycker han att man skall ha på spelartruppen?
- I princip bör det finnas två man på varje position.

Vilket spelsystem vill tränarna tillämpa?
- Det blir 4-3-3 i grunden som man sedan anpassar efter omständigheterna. Det enda som är heligt är att man vill spela med en fyrbackslinje.

Hur skall man klara av bortamatcherna på ett bättre sätt?
- Man har inte tagit itu med denna frågeställning än, men är medveten om att detta är något man måste titta på. Ta reda på hur man gjorde förra året och se vad som kan förbättras.

Är han en demokratisk tränare?
- En fråga på vilken han nog gärna ville svara att i hans lag så är det han som bestämmer. Men de sa han inte utan han framhöll att han gärna lyssnar och diskuterar med spelarna, men att det i slutändan ändå är han som tar besluten. Om finska ledare talar man ofta om Managent by perkelä medan man i Sverige går mjukare fram. Själv trodde han att han i Finland uppfattas som svensk i sin attityd till tränarrollen och att han i Sverige kommer att uppfattas som finsk. (Så han kanske tränar som de gör på Åland).

Finns det potential i truppen att spela 4-3-3?
Absolut. Inga problem!

Puh!

Örebro go_osk
2008-01-17 22:49
Bara jag som fått mejlet från Kubanerna gällande de två klasspelarna?
Örebro Chipset
2008-01-17 22:45
Många har en tendens att glömma bort Frempong, vår största talang, i sina laguppställningar. Han kommer dominera i år...om han är skadefri vill säga.
Örebro Ösk-Power
2008-01-17 22:42
Längtar enormt till allsvenskan nu.. Hoppas att Manswell och finnen håller bra klass, då jag hoppas att vi skall rekrytera båda dessa spelare plus en back till. Då kan säsongen bli trevlig.
Skulle vara trevligt ifall vi slapp tampas i botten varje år. Man är alltid "orolig" som ÖSK supporter , det vill jag slippa. Jag vill gå på fotboll och njuta , och slippa känna tanken att : Fan, chansen är stor att vi åker ur osv..

------------------Westman--------------------
Anttonen----Ndille---Haginge-----Holger/Mr X
-------------Nobbe-----Kihlberg-----------
------------Poronkara/Gerzic--------------
Bassombeng--------------------Wowoah/Nävfer
--------------Manswell/Guterstam------------

Succe :) ?
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:38
Sedan var det Sixtens tur, men vid det här laget hade jag nästan drabbats av skrivkramp, tror jag. För mina anteckningar är inte längre lika fullmatade. Tomten kan kanske komplettera, för han var också där.

Sixten och Alex har nu jobbat med truppen i en och en halv vecka (vilket ju inte är speciellt länge). För närvarande kör man 9 pass i veckan, vilket är mycket. Sixten tycker att det är bra med den hör typen av hård uppstart eftersom man då kan få en uppfattning om spelarnas attityder. Vilka är det som viker ner sig, klagar och börjar att maska? Det verkar dock som om alla har bitit ihop och kämpat på så här långt för han tyckte att det såg bra ut. Eller så ville han inte avrätta maskarna offentligt.

Att det tog litet extra lång tid att välja tränare var givetvis beklagligt. Men man skall ha i åtanke att tränarvalet är ett väldigt viktigt beslut för en förening. Så man bör kosta på sig de extra veckorna så att man blir säker på att det blir rätt val. Vilket han tyckte att ÖSK gjort.

Det var väl lite grand av hans instruktörsbakgrund som skymtade fram där. Och visst har han rätt. Tränarvalet är en väldigt viktig rekrytering. Kanske den viktigaste en förening har att göra.

Sixten tryckte vidare på den breda erfarenhet som tränarteamet hunnit samla på sig. Alec har erfarenheter från Sverige och Norge. Sixten från Finland, Sverige (som spelare) samt med en viss del av sin utbildning i England.

Sixten framhöll vidare att det gäller att han vill att de lag som kommer till Örebro skall känna att: "Fan vad det är svårt att spela här". Att verkligen göra det svårt för de gästande lagen att komma hit är något man redan börjat jobba på. Det gäller att kunna dra nytta av alla de lokala förhållandena, som väl för Örebros del i första hand har med planen att göra.

Sixten är mycket för individuell träning. Detta gynnar även laget för om individen blir bättre blir även laget bättre.

För egen del framhöll han:
sitt språk: (muminsvenska)
ålder: 44
civilstånd: sambo samt med en kombinerad barnaskara som nästan räcker till att bestycka ett fotbollslag.
Örebro jappel
2008-01-17 22:35
Mittåt//
tack för rapporten.
Låter mycket trevligt med dessa träffar. (väl värt lite extra sponsring till ÖSK (det är i alla fall så jag ser på guld och silver medlemskapen. jag behöver inte få något tillbaka, mer än kanske just möjlighet att komma på denna typ av träffar, men jag har lite för långt att resa till dessa informationsmöten det är ju nästan för långt för att få mig att åka allt för ofta ens när det är match! :-)
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:24
Alex presenterade sig själv och klarade av det hela på en halv minut - eller om det kanske gick på en. Han berättade att han varit tränare i 11 år, varav de senaste 7 i Rynninge. Han ser fram emot det kommande året med tillförsikt och entusiasm.
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:22
Lennart hade även en del att säga om spelarrekryteringen. Jag nöjer mig med att återge mina noteringsstolpar på denna punkt:

Kontinuitet viktigt.
- få eget spel
- bli så skickliga att vi kan föra spelet

Spelarrekryteringen
- attityden viktig
- skall smitta av sig på våra ungdomar.

Kihlberg och Wowoah är utmärkta i detta avseende.
- hemvändare
- erfarenhet
- bra attityd

Kamerunierna är enormt utvecklingsbara men man skall inte förvänta sig att de anländer till Örebro som färdigkläckta frälsare. Det kan ta tid för dem att anpassa sig. Det är mycket nytt som skall smältas.

Man söker ytterligare en till två spelare till truppen. Prioritet ett är ytterligare en anfallare. Eventuellt kan det även bli tal om ytterligare en defensiv kraft, men på den punkten måste tränarna få mer tid på sig för att smälta sina intryck av vad vi redan har idag. Fram emot månadsskiftet bör man dock ha tagit ett beslut i den frågan.

Målsättningen för året är att sträva uppåt i tabellen.
Örebro Sigges högra sax
2008-01-17 22:18
För övrigt, grym FANTV med Kihlberg och bilderna från träningen. För att inte tala om musiken. Vem har gjort musiken?
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:14
Sigges högra sax// Ja, det verkar som om man tänkte göra det. Jag har ingen aning om hur andra klubbar gör i det avseendet.
Örebro Mittåt
2008-01-17 22:11
Lennart Sjögren inledde med att berätta om de två satsningar man gör organisationsmässigt inför det nya verksamhetsområdet. Inga nyheter där egentligen. Det handlar alltså om de personalmässiga förstärkningar man gjort på scoutingsidan där Arvi Taaler anställts samt på talangutvecklingssidan där Håkan Juhlin får en mera fristående roll som talangutvecklare. Det dagliga gnetet med träning och matchning av div 3-laget faller på den nyanställde Lars Zetterlund. (Bernhard Nilsson som hade den uppgiften förra året har ju gått och blivit assisterande i KIF Örebro - God bless him som man säger i Amerikat).

Personalmässigt noterades även att Thomas Andersson knyts närmare tränargruppen i och med att han blir en 50-procentig fystränare. Det är ju ett ansvar han haft även tidigare, så jag antar att det här i första hand handlar om en övergång från ett arvoderat till ett lönebetalt uppdrag. Plus att det kanske blir fler timmar.

Under Håkan Juhlins ansvarsområde kommer det att finnas en speciellt utvecklingsgrupp. Detta motsvarar väl närmast vad man tidigare kallade lärlingar. Spelarna i utvecklingsgruppen kommer att samträna med A-truppen X gånger i veckan, vilket väl innebär att de tränar med Talangtruppen Y gånger i veckan. En litet mjukare övergång alltså än den man tillämpat tidigare och med en mentor i form av Håkan som håller ett vakande öga på ungdomarna samt kontakt med skola och föräldrar.

Tidigare har det väl varit så att en del av de ungdomar som flyttats upp till A-truppen lämnats lite vind för våg eftersom A-tränarna har haft andra bekymmer att ta sig än. Jag tror att det blir en bra lösning med Håkan i den här rollen. Han kommer att matcha sina telningar på bästa möjliga sätt.

Lennart nämnde aldrig vilka de fyra talangerna är, men för de som följer talangtruppen så rör det sig inte om några direkt överraskande namn.
Örebro Sigges högra sax
2008-01-17 22:03
Mittåt//
Så man kommer ta betalt för U21-allsvenskan?

(Det kanske i och för sig de andra klubbarna också gör)
Nytt klipp på FANTV.SE
2008-01-17 22:02
Magnus Kihlberg är äntligen hemma.
Nytt klipp på FANTV.SE
2008-01-17 21:59
Bilder från Örebros träning.
Örebro Mittåt
2008-01-17 21:58
Det meddelades att Jan Karlsson fått (eller om det är får) ett nytt uppdrag. Han kommer att ta på sig ansvaret att vara Klubbchef i fotbollsföreningen. Riktigt vad detta innebär är dock oklart - det bedrivs ju inte så mycket verksamhet där numera.

Traditionellt är det i den här typen av föreningar ordföranden som driver verksamheten. Nu har ju Rose-Marie en del andra tunga utredningsuppdrag, så det kanske handlar om en avlastning av henne. Eller så tycker man att det är praktiskt att det är samma person som rent operationellt basar över både de juridiska personerna.
Annons: