/fotboll/osk/forum/7306.aspx/fotboll/osk/forum/7306.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2008-01-26 23:42
Sixten satt i sin ensamhet och käkade på Pitchers för drygt en timme sedan. Det är ensamt att vara ÖSK-tränare.
Örebro Chipset
2008-01-26 23:25
Ämne: Saywee//

Mina vib....
ÖSK-Karl// Är dina vibbar ett levande ting eller är de bara komprimerad luft som pulserar mot dig i omgångar?
Örebro Chipset
2008-01-26 23:24
Om vi bortser från Barsom så är den här truppen betydligt bättre än förra årets trupp. Jag tycker inte heller att den blivit sämre försvarsmässigt. I så fall enbart rent kvantitativt.

Det finns många lag i årets allsvenska som fortfarande är stora frågetecken på papperet. Ljungskile, Sundsvall, Halmstad, Trelleborg, Gais och Hammarby. Var står de lagen? Jag tycker inte ÖSK (på papperet)ser sämre ut än dessa i dagsläget. Just nu skulle jag tippa ÖSK på en 10:e plats.
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-26 22:24
Saywee//

Mina vibbar säger att Roni blir klar nästa vecka.
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-26 22:21
BabyKladde//

Var på Stortorget, vilket hörn?
Örebro oms
2008-01-26 22:20
Ämne: Liberate tu-teme ex ....
håler hårt på nordin jag vill och hoppas på att nordin blir ösk:s stjärna 2008 Goo Nordin
Örebro ÖSK-Karl
2008-01-26 22:13
Liberate tu-teme ex inferis//

Jag kommer på mig själv att säga vallen jämt, sitter nog i ryggraden. Håller med om att BA är ett bra namn.

Saywee/
Berra o Basse låter bra ;)

Örebro BabyKladde
2008-01-26 21:16
Saywee:
japp, det ligger kvar i sitt hörn där som vanligt :P
AIK Saywee
2008-01-26 21:02
Liberate//
Finns MAH kvar "långt nere" på Stortorget?
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-01-26 20:59
Alla till BA låter bättre än alla till EV.
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-01-26 20:51
Trodde jag skulle få svårare att sluta med att säga Eyravallen men Behrn arena klingar fint det med om inte bättre...alla till Eyra..sorry alla till Behrn på Torsdag,smakstart på MAH innan.
AIK Saywee
2008-01-26 20:43
Sablar, det blir två hatt-trick!?
AIK Saywee
2008-01-26 20:43
Egentligen är det rätt knepigt att det kan skilja så mycket mellan 4-4-2 och 4-3-3, det är bara en position (=spelare) som skiljer mellan dessa system, men ändå blir de så olika.

Går detta att förklara på ett enkelt sätt eller är det lite av att anfall är bästa försvar?

ALLA TILL BA!
AIK Saywee
2008-01-26 19:55
Förresten, lite ljuspunkter, det verkar bli precis som jag skrev tidigare i veckan, att långtidsprognoser inte stämmer.

Dagens Expressen (= ungefär samma som GT) visar ingen nederbörd förrän tidigast på fredag ...

... å då (på fredag) vill jag bara sitta i soffan och läsa om derbysegern (igen) för de svartvita eleganterna!

ALLA TILL BA!
AIK Saywee
2008-01-26 19:48
Chipset//
Jaa du, Saywee´s paket kanske inte blir något av, eller har det redan blivit öppnat, f*n vet vem det var i så fall?

Kanske det skulle kunna bli Roni?!
Men risken i den senfärdiga organisationen gör att jag inte längre vågar hoppas, men han vore nog perfekt! Undrar i vilket lag han hamnar?

Sigge och ÖSK-Karl//
Tja, det får la bli Berra och Basse ....?
Örebro nibor
2008-01-26 19:20
Om det är någon som har missat vilka Örebro Hockey har värvat så kolla in länken! Helt otroligt vilka värvningar.
Örebro Mittåt
2008-01-26 18:50
Försvarssituationen kommer att bli helt annorlunda jämfört med förra året om laget går över till 4-3-3. Det kommer att finnas tre inre mittfältare som säkert kommer att kunna täta till rätt bra.

På kanterna däremot ökar osäkerheten. Vi har två rätt oprövade ytterbackar och inga dedikerade yttermittfältare. Istället kommer vi att spela med två "riktiga" yttrar, vilka kanske inte är lika beredda eller kunniga nog för att ta ett defensivt ansvar.

Nu är det iofs. bättre att få anfallen mot sig på kanterna än att få dem centralt, men ändå. Kantspelet kommer nog att bli avgörande för hur bra ÖSKs försvarsspel kommer att fungera under jubileumsåret.
Örebro loopy
2008-01-26 18:13
Ämne:
Alla pusselbitar ä....
håller med där, det är bara att titta på förra årets tabell och konstatera att ska det bli annat än bottenstrid/nedre halvan så måste försvarspelet förbättras. 28-45 i målskillnad förra året och ska man på övre halvan så kanske man ska göra lite mer mål men framför allt så bör ju antalet insläppta helst inte ligga mycket mer än ett mål per match.

Om kihlberg stärker det defensiva mittfältet och Bertin tar en given plats i backlinjen kan det nog bli bra men jag vill se betydligt mer aggresivt defensivt spel och färre misstag i år för på bägge punkterna var det katastofalt dåligt föra året.
Örebro Mittåt
2008-01-26 18:12
Det här med att Kihlberg skulle vara skadebenägen - finns det något belägg för det eller handlar det bara om sedvanlig närkespessimism? Iofs. är han inte spelklar än, men i hans fall handlar det om något som liknar en hälsporre. Det är såvitt jag vet inte ens en sportskada utan något som vem som helst kan drabbas av.

Kommer ni ihåg hur det var då Sebastian kom hit. Han föregicks också av ett rykte om att vara skadebenägen och han hade hälseneproblem. Men under de två år han representerat ÖSK har han varit en av lagets allra robustaste spelare. 70 matcher (inkl träningsmatcher) har det blivit för hans del på två säsonger. Inte illa av en skadebenägen spelare.
Örebro E.Shams
2008-01-26 17:59

Alla pusselbitar är inte på plats än. Jag är inte riktigt nöjd. Vissa hoppas på topp 5 men det är väl mer en dröm. ÖSK saknar en targetplayer, en regista, backup för Glenn och dessutom råder det rätt stor osäkerhet gällande Anttonen som högerback då han förra säsongen gjorde flera fatala misstag. Målvaktssidan ser inte heller speciellt bra ut då ÖSK släppte in flest mål förra året och en hel del konstiga sådana. Det skulle vara befängt att påstå att det var på grund av Westman men han hade en del i det. Således ser jag fortfarande en del frågetecken så topp 5 ser jag som en dröm, topp 10 är inte omöjligt men 10-13 som mest reallistiskt i dagsläget men då finns det säkert flera positiva överraskningar kvar i form av nya spelare men också överraskningar i form av extraordinära prestationer från spelare i dagens trupp.

Förövrigt ser jag Mittåts förslag med Erik och Bertil som det bästa hittills.
Örebro DaSa
2008-01-26 17:44
Sen tycker jag inte alls att det hänger på kamerunspelarna, Wikström håller AS klass än han kanske är lite långsam medan på högerytterpositionen har vi massor med alternativ.

De som det hänger på är Nordin och Kihlberg. Om Nordin är kass så kommer vi inte ha ngn offensiv och Kihlberg måste hålla sig skadefri för att hålla ihop defensiven.
Örebro DaSa
2008-01-26 17:41
Tycker också att vi har tappat tre av våra bästa spelare, men vi har ju bara förstärkt på två av positionerna som de spelade på. Vi har ingen ny offensiv innermitt (än jag tror på Nordin) och ingen ny vänsterback. Istället värvar vi på ytterpositionerna där vi hade det det gott ställt.

Riorobban// Du noterade väl att det var startelvan 2009 och inte i år. Men jag tror att det inte är omöjligt att vi kommer att få se Ndille, Frempong och Jidsjö samtidigt på plan ngngång redan denna säsong.

Sen så kanske vi har spelarematerialet för att komma topp-5 om vi värvar en targetplayer och alla spelar på toppen av sin kapacitet, men vi saknar kontinuiteten för att kunna hamna där. Se på HIF som har grymma spelare (antagligen bättre på varje position om man jämför spelare för spelare) men de hamnar aldrig i topp då de har alldeles för hög spelareomsättning. Jämför med förra säsongens "vanligaste" startelva med årets förmodade.

År 2007:
----------------Weggen------------
--FrSa---Wiken---Hagge---Riddez--
--PaAn--Larsen--Nobbe---Näfver---
--------Rode---Nedim-----------

År 2008:
-------------Weggen------------
--PaAn----Hagge---Ndille--Glenn-
-------Nobbe---Kihlen---------
--Rodevåg----Nordin----Näfver--
----------Guterstam-----------

Allstå minst fem nya spelare plus en som bytt position (Anttonen), värvar vi Porokara så lär ju också han gå in i startelvan på Näfver eller Rodes bekostnad.

Förhoppningvis kan vi komma runt plats 8-12 i år för att sedan kunna behålla alla nyckelspelare och komma högre säsongen 2009.
Örebro Mattias69
2008-01-26 17:03
Ämne: Är det bara jag bär ....
Det känns som om det står och väger med Kamerun-killarna. Kan dom överraska och verkligen vara så bra som jag hoppas dom är så kan det gå vägen, men då måste ÖSK spela ännu bättre på hemmaplan och komma tillbaks till det säkra hemmalag man var för några år sedan och så börja inkassera några 6-poängare (typ Ljungskile, Trelleborg, Sundsvall osv.)
Örebro Aspen
2008-01-26 17:03
rirobban// Vi har tappat tre från fjolårets startelva. Barsom, Riddez och Larsen. Men man kan INTE säga att de var de tre bästa sett över hela säsongen. Larsen visade endast glimtar av sin storhet, Barsom spelade bara ett fåtal matcher. Riddez var bäst i laget. Hittills har de som lämnat med RÅGE uppvägts av Wowoah, Kihlberg, Bassombeng, Ze Ndille och INTE MINST en ny tränarduo. Ev. börjar även sportchefen prestera bättre.
Får vi in även två anfallare i form av en 08 och en finne så blir vi klart bättre än förra året.
Örebro Henrik(ÖSK)
2008-01-26 16:48
Är det bara jag bär på en rätt så otyglad optimism angående ÖSK anno 2008? Jag ser 10:e platser hit och dit som förhoppningar men jag känner skrällvibbar långa vägar. Helt ny tränare, helt nytt spelsystem med fokus på bollen efter marken och angenäma problem vid förfester att ta ut ÖSK:s startelva. Jag tror på topp 5!
Örebro rirobban
2008-01-26 16:24
Ämne: Skall bli intressant....Med den startelvan så har man redan hamnat i Superettan innan säsongen börjar. Årets startelva kan göras på fler olika sätt, men vår svagaste punkt är innermittfältet och ytterbackarna. Trots det så tror jag att vi kan ta en 10:e plats, men då gäller det att nyckelspelarna spelar bra. Nyckelspelare idag är inte lika enkelt att se som tidigare år. Kanske kameruanerna kan ta sådana roller. Rodevåg måste också börja göra mål i varje/varannan match. Sen tror jag inte att 4-3-3 kommer att lyckas redan första säsongen. Jag har varken något emot 4-3-3 eller något för det, men det ska bli intressant att se hur det kommer att gå.

Det är självklart en risk man tar när man spelar på det sättet. Men kanske är det något ÖSK behöver, alltså risker.

Mina övriga tankar i länken ovan. Jag tänker inte tippa ÖSK högt i år, med anledningen att vi har tappat de tre bästa spelarna från förra säsongen och har inte förstärkt på just de positionerna. Utom Barsoms plats möjligen. Holgersson som vänsterback? Hoppas att han kan utvecklas nu, när han vet att han nästan är given. Mer orolig är jag för Anttonen som högerback. Visst fungerade det bra i ett par matcher i början av förra säsongen, men sedan var han rena konen. Hoppas att han utvecklar försvarsspelet, annars vet alla motståndare vilken kant de ska anfalla på.

I sin helhet så känns laget mycket tunnt och svagt. Såg till och med starkare ut förra säsongen, och då gick det inget vidare tycker i alla fall jag. Men mycket hänger på hur bra Kameruanerna är, det blir avgörande för om vi hänger kvar eller inte.
Örebro DaSa
2008-01-26 16:17
Sen vill jag igen lyfta fram Walker som en kandidat till en av de defensiva mittfältspositionerna. Han är stark i kroppen och har spelförståelse så han kan vara lite konstruktiv i uppspelen till skillnad från Nobbe.
Örebro DaSa
2008-01-26 16:12
Skall bli intressant och se hur mycket speltid våra talanger kommer att få denna säsong. De i truppen som jag räknar som talanger är Ze Ndile, Frempong, Reed och Jidsjö. Tyvärr tror jag inte att de kommer att få så mycket speltid av flera anledningar.

1. Vi måste få en bra start så vi inte börjar spelar "måste" matcher redan till sommaren, där vi inte har råd att chansa med unga spelare.

2. Värvningarna vi gjort. Om vi värvar Porokara också så kommer vi ha Näfver, Wowoah och ovannämnda att konkurrera om samma plats. Detta gör att Frempong måste prestera varje match för att inte petas, kan vara bra att ha den pressen men tror inte många spelare klarar det. Detta gör att Frempong kommer få spela speciellt mycket vilket är jävligt synd då jag tror grymt mycket på honom.

3. ÖSKs tidigare motvilja att matcha unga spelare hårt (lex Mattias Jonsson, Emra). Hoppas det kan bli ändring på det nu när vi har nya tränare.

4. Har inte sett Reed så mycket men känns inte som han är har kapaciteten ännu att ta en plats i startelvan.

Det som talar för att talangerna kommer få chansen är att om vi inte värvar en target så kommer förhoppningsvis Jidsjö få spela en del. Sen så om all lovord om Ze Ndile stämmer så tror jag han kommmer att vara given i startelvan i vår.

Slutar hellre på 10 plats i AS och gett talangerna chansen än sluta på 7:de plats och spelat Sebbe och Wowoah i anfallet nästan varje omgång.

Om vi skulle börja spela in våra talanger denna säsong så skulle vi kunna ha en mycket intressant startelva våren 2009.

---------------Rosendal--------------
--PaAn------Hagge----Ndille--Reed----
----------Walker----Kilhlen----------
--Rodevåg------Nordin-------Frempong-
-------------Jidsjö-------------------

Långt inlägg och kanske inte så genomtänkt, men förhoppningvis så provocerar det ngn så vi får igång en diskussion:)
Örebro 100år
2008-01-26 15:39
Tyvärr så hjälper det inte alltid med snyggt namn. Men ibland :D
Örebro MAD FOR IT!
2008-01-26 15:33
varför ändra på allsvenskans coolaste namn, bassombeng?
Annons: