/fotboll/osk/forum/7179.aspx/fotboll/osk/forum/7179.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE
2008-03-22 12:28
"Gnällbältet höjer rösten"
Örebro One¨touch
2008-03-22 12:22
Aspen// Många siar om framtiden.. Men vem av dem alla har rätt?
Örebro ÖSK KRILLE
2008-03-22 12:18
"Om det finns en tråkstämpel på Örebro SK vill nye tränaren Sixten Boström tvätta bort den."
Örebro Aspen
2008-03-22 12:17
Dessvärre ser även FD vårt förvaret som ett problem och skickar oss ur allsvenskan. Se dagens FD tips.
Örebro One¨touch
2008-03-22 12:15
Aspen// Jo, det är inte helt lätt att välja ut två som ska lira ifrån start. Berra är en aning oslipad, och drar då och då på sig kort och frisparkar/straffar. Det om något kan vara matchavgörande. Samtidigt finns ett härligt lugn då Berra har bollen, för att inte tala om hans spänst vid nickduellerna.

Wiken har varit skadad och kommit in i matchspelet relativt sent. Hans time:ing blir bättre.
Örebro Aspen
2008-03-22 12:07
One¨touch//Utan en en fungerande backlinje kommer vi bli straffade precis som förra året. Motståndaren gör mål i första 4-delen och går sedan in för att försvarar ledningen.
Man måste bygga upp ett bra försvar om man inte har Barcas anfall. Varjen Hagge, Wiken eller Holger var särskilt framstående förra året. En bättre placerad Hagge kan hjälpa upp. Men nytt blod måste in.
Örebro Aspen
2008-03-22 12:04
One¨touch//Tycker Wikens plats i startelvan är mer frågasatt än Berras. Passningsspelet är dåligt. Huvudspelet betydligt sämre än Berras. Närkampsspelet inte bra.
Och dom betygen efter ha spelat mot Enköping och ÅFF på HEMMAPLAN. För en försvarare är det prov med BEGRÄNSAT värde.
Örebro One¨touch
2008-03-22 11:50
Förgående säsong hade vi en bänk som var lika upphetsande som snö i April.

Startelvan var i stort sett given, även om vissa i densamma underpresterade från och till. Dock fanns inga tänkbara ersättare.

Nu ser det helt annorlunda ut. Med innermittfältalternativ som Kilen, zeb, Nobbe, Nordin, Robbo och Wowoah är vi inte lika förutsägbara. I Backfyran värmer inte vårsolen lika glatt, men med Hagges förflyttning till höger vrids nordanvinden något ifrån Behrn arena.

Anttonen/Bassombeng och Porokara är i mina ögon självklara förstaval på flankerna. Även här är alternativen fler än i fjol. Näfver och Frempong komletterar ungt med vårknoppars ivriga kraft.

Nu vill jag ha vår!
Örebro Grixx
2008-03-22 10:58
One¨touch// Kul uttryck som han tar till när han inte orkar ta sig in i djupare tidsödande förklaringar. Lite presstress kanske;-)

Kan i och för sig vara ett gammalt svenskt uttryck från 1700-talet som levt kvar i Österbotten/Åbo-trakten.:-)

För övrigt håller jag med det mesta i din text, möjligen är det så att man söker sig mer till ett spelande lag och plockar bort Nobbe så att Nordin ramlar in i laget. Det kommer nog att varieras friskt men som vanligt så faller väll tränarna in i någon slentrianmässig uppställning.

Doch är det intressant att konkurrensen om platserna är så hård. Tyvärr så är det ingen fart på toppen där styrka och energi saknas.
Möjligen kan Rode tillföra detta men bollkontrollen är inte den bästa. En spelare med en blandning av Nedim och Rode vore något...samma bollkontroll som Nordin också, men då spelade denne person inte i ÖSK så länge...tyvärr!!!!
Örebro One¨touch
2008-03-22 10:42
Grixx// En finsk tränare...
Örebro Grixx
2008-03-22 10:40
Hmm var har jag hört "-och det däran" förut;-))
Örebro One¨touch
2008-03-22 10:34
Så här är det!

Matchen igår mot Åtvid var kanske den bästa under denna försäsong (segern mot Gefle såg jag inte). Visserligen var motståndet inte av högsta rang, men sättet ÖSK spelade som lag har inte jag sett på lång tid.

Klassiska ingridienser som press och understöd fungerade utmärkt (förutom i samarbetet mellan Näfver och Wowoah) laget igenom.

Att målen uteblev må så vara, och kanske är det här vi har vår ömmaste punkt med den trupp vi har? Förmodligen är det så.
Men vi skapade 5-10 mycket bra lägen. Det kan ingen ta ifrån oss.

Att Anttonen ställt in sig på att lira högerback känns som en oklok "låsning". En spelare på denna nivå bör spela där tränaren vill att man ska spela. Förändringar kommer att ske under en lång säsong med positionsbyten som följd.
Dessutom står det klart att Anttonen spelar en starkare/bättre/framgångsrikare fotboll högre upp i banan.
Dessutom ser Hagge/green ut som bättre alternativ på högerbacken är ovan nämnde Anttonen. (lättare att konkurrera med dem än med kantspringarna?)

Hagge ska nötas in som högerback.
Berra är inte självklar i startelvan.
Holger är självklar i startelvan.
Wowoah ska få fortsatt förtroende som vänsterback.
Näfver håller inte allsvensk klass i sitt positionsspel.

Laget mot Trelleborg:
---------Weggen----------
Hagge-Holger-Wiken-Wowoah
-----Kilen----Nobbe------
----------Seb------------
-Anttonen-Halo-Porokara--

Subs: RR.Nordin.Berra.Näfver.Rodevåg
Örebro Mittåt
2008-03-22 10:23
Man får väl anta, att laget som skickades in mot ÅFF i första halvlek är det som för närvarande är tränarnas huvudalternativ inför matchen mot Trelleborg. Något annat vore väldigt märkligt.

TFF kommer säkert till Örebro med en poäng som målsättning, enligt oavgjort borta och vinst hemma strategin man nog vill använda mot andra lag som kan förväntas bli indragna i bottenstriden.

Detta bör ge ett rätt lågt spelande försvar och gott om utrymmen för en spelare som Nordin att agera spelfördelare. Jag tycker dessutom att han under första halvlek gjorde vad som förväntades. Att Nedim "hade litet otur" i sina avslut kan man inte klandra Nordin för.
Örebro Jonte R
2008-03-22 10:23
Om jag fick välja så väljer jag både Nordin och Seb och bänkar Nordback i premiären. Hemma mot Trelleborg ska vi gå framåt. Och då behövs både Sebs djupledslöpningar och Nordins kreativiet, Nordins eleganta framspelningar till Nedim är precis vad Nedim behöver för att börja göra mål.

Så;
Kihlberg Seb
Nordin
Örebro Västbanken
2008-03-22 10:11
Intressant att ÖSK köpt Kihlberg som kvasi-ersättare till Larsen (även om man inte vill säga det). Kihlberg kommer knappast att tillföra offensiven något.

Återstår bara Seb, Nordin och Walker (??) som offensiv mittfältare/spelfördelare.

Svårt att fördela spelet i ett lag som kommer i ett vettigt anfall en gång var 10:e minut, förresten.
Örebro Chipset
2008-03-22 10:11
Ämne: Målskyttet??

Jaha....Roni/Bassombeng/Anttonen/Näfver/Frempong. Där har du anledningen till att Stellan inte fick kontrakt. Vi är klart överbelastade på anfallsflyglarna. Och att Stellan skulle kunna göra sig själv rättvis som centerforward utesluter jag.

Däremot bör ÖSK inte avskriva honom helt. Han kommer säkerligen få en bra säsong i Forward och han vill inte lämna stan. Stellan är fortfarande en framtidsman i ÖSK.

BoP// Jag skulle vilja skriva under din elva. Dessvärre är det med mittfältskombinationerna Nordback-Kilen-Henriksson som det fungerat bäst. Att spela med Nordin ger ett härligt svårläst och kreativt inslag. Men samtidigt försvinner Henrikssons löpningar som är oerhört viktiga för anfallsspelet. Till premiären ser jag nog helst kombinationen Nordback-Kilen-Henriksson. Men på sikt Kilen-Nordback/Henriksson-Nordin.
Örebro Västbanken
2008-03-22 10:05
Henrik Brändh i dagens NA:

"Anttonen har haft problem med en nerv bak i ena skinkan som inte velat ge med sig och JAG har fått vänta ut skadan med hjälp av rehabiliteringsträning."

Med Brändh som Ass Manager kan inget gå fel???
Örebro Lekiller
2008-03-22 09:58
Målskyttet??

Jaha, 10 dagar kvar tills det smäller. Vem skall göra målen??

Lite svårt att se varför man inte lät Stellan Carlsson vara kvar i truppen. Ok, killen kanske har mycket att jobba med fysiskt, men han verkar ju besitta en fin målnäsa och det är ju inget som direkt växer på träd.

Men konstigt nog så känner jag ingen större oro. Har varit med om att ÖSK varit superbra på försäsongen och sedan floppat i serien. Känns som att ÖSK blir bättre med press på sig. Kanske blir det samma sak iår.
Örebro Pencing
2008-03-22 09:47
OKej.. tack.. För annars måste väl han ses som ganska given till höger eller? Jag har inte sett honom.
Örebro Mittåt
2008-03-22 09:43
Bassombeng fick en sträckning på översidan av det ena låret. Detta inträffade veckan innan laget åkte på träningsläger i Cypern. Då hoppades man nog att det var en skada som snabbt skulle ge med sig.

Detta är enligt uppgift en typ av skada där det är väldigt svårt att göra en bra diagnos. Det kan ta allt mellan 1 och 4 veckor för den att läka ut. I det här fallet har det nog tagit längre tid än vad man trodde från början.
Örebro Pintorp
2008-03-22 09:07
Pencing/

Bassombeng har lite problem med låret. Han beräknas vara borta i ett par veckor till om jag förstått det hela rätt.
Örebro Pencing
2008-03-22 08:49
Vad har hänt med bassombeng? Skadad eller för dålig? Har för mig att han va bra i de första matcherna?
Örebro skoBe
2008-03-22 04:54
Annars tycker jag att Nordback är dålig och att ska ersättas med någon ny:)
Örebro skoBe
2008-03-22 04:53
Allt skulle vara löst för tillfället om Sebbe ville spela forward...som jag har hört så vill han inte spela på den position:)

Westman
Hage,Wikström,Holge,Wowoah
Nordback,Khilberg
Nordin
Antonnen,Sebbe,Roni
Så tycker jag att dom ska prova, Henriksson har visat att han kan göra mål, och det finns inte bättre än Nordback på deff just nu, om man använder sig av Nordin och Khilberg.
Örebro E.Shams
2008-03-22 01:00

Förra året släppte ÖSK in 1,73 mål per match. Det ser jag som viktigaste punkten att fokusera på för detta år. Målet bör vara 1,0-1,2 mål per match.

Sedan jag spelade med Nordin som tonåring har jag alltid gillat honom. Han kan slå passar som ingen annan i ÖSK. Med det sagt så anser jag att de tre centrala mittfältsplatserna bör besättas av Kihlberg och Nordback som defensiva och Henriksson som tvåvägsspelaren framför de två andra. Detta är jag helt övertygad om.

Hela livet handlar om prioriteringar. Man kan inte få allt. Efter att ha följt ÖSK under våren så är de tre centrala mittfältpositionerna de tre positionerna jag vill mena är det enda positionerna som är till 100 % självklara.
Defensiven börjar från mittfältet. Det var ÖSK:s överlägset största problem förra året vilket även resulterade i flera förödmjukade mål från motståndarna.
Örebro Bastard on Parade
2008-03-22 00:25
Om Kihlberg är så här bra när han är matchotränad... hur bra kommer han inte vara med 10 Allsvenska matcher i benen?

Jag vet inte riktigt hur jag vill formatera mittfältet. Defensiven förra säsongen var, minst sagt, dålig. Med Kihlberg och Nordback centralt på mitten så kommer målen knappast trilla in lika ofta. Om Henriksson blir tredje mittfältare är jag lite rädd att kreativiteten på mittfältet blir lidande, då måste vi utnyttja kanterna. Utnyttjar vi kanterna blir inspelen till straffområdet riktigt viktiga och då måste vi ha en forward med killerinstinkt. Nedim? Tveksamt...

Fördelen med att ha Henriksson som offensiv mittfältare är att han rör sig över hela banan. Det är omöjligt att försvara sig då han ena stunden är i eget straffområde för att ett par ögonblick senare ta en djupledslöpning in i motståndarnas straffområde.

Med Nordin får vi kreativiteten. Han jobbar inte över lika stora ytor och blir därmed lite enklare att plocka bort, men när Nordin har en bra dag levererar han smörpass efter smörpass. Har vi någon som kan slå sådana passningar är Nedim perfekt med lite självförtroende.

Som det ser ut i dagsläget vill jag se:
Kihlberg - Nordback
Henriksson
Anttonen - Halilovic - Porokara

Eller:
Kihlberg - Nordback
Nordin
Anttonen - Henriksson - Porokara
Örebro E.Shams
2008-03-22 00:14

Chipset// Ok, jag förstår. Bra att du ändrar dig när du ser att din kritik har varit överdriven. Vi gör alla missbedömningar men det är få som erkänner de. Det visar på karaktär.
Örebro Iteron
2008-03-21 23:07
skobe//
Humor är att klaga på Nedims avslut. Men Nordins miss är ännu värre. Nästan oförlåtlig men såg att du skrev det också.
Örebro Erki
2008-03-21 22:59
skoBe// Tycker inte Nordback är en sopa, men han har blivit lite för snäll på senare år. Synd att han inte får några bra frisparkslägen att ta hand om.
Örebro skoBe
2008-03-21 22:55
Nedim måste träna på avslut:) det går inte att avsluta så som han gör:( han är duktig att springa i djupled men avslute är jävligt dåliga...Nordin har visat sina klass passningar idag...och då blir det mkt lättare för Nedim om han lär sig att avsluta. Vilken chans Nordin missade fyyy det får inte hända heller:)
Som någon har sagt tidigare " Nordback är sopa" det tycker jag med:)
Annons: