/fotboll/osk/forum/7142.aspx/fotboll/osk/forum/7142.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro skoBe
2008-04-02 12:06
Jag är lite tveksam vad det gäller Rodevåg...
det är bättre att starta med Nordin för att han håller i bollen och ser till att vi får med oss en massa fasta:) det är enda chansen mot ifk:) man ska se till att vi har bollen på deras plan halva och Nordin är en otrolig bollhållare:) det blir en massa frisparkar för oss om han spelar som target. Sedan vill jag att Norback eller Khilberg hjälper till i offensiven, dom ska inte bara stå där nere och titta på:)
Örebro stylusc42
2008-04-02 12:00
Funderar lite över Tobias Johansson i u-truppen.
Hur skulle han funka i a-truppen tro?
Han gör ju mål i varenda match för u-truppen verkar det som.
Örebro Bastard on Parade
2008-04-02 11:59
psoari//

Hur klackkulturen försämras av att poliser står i klacken... Tja, kan det vara så att man står, hoppar, sjunger och knuffas lite grann på skoj i klacken. Det gillade inte farbror blå igår. Folk i deras närhet slutade med sånt.

Proportionaliteten kring övervakningen av supportrarna är löjlig. Jag vill inte bli övervakad och förföljd bara för att jag sjunger med på matcherna.

Jag tycker det har gått för långt när ordningsvakter följer efter Kubanernas bussar till bortamatcherna och övervakar vartenda steg jag tar på rasterna, det är helt åt h-vete orimligt att närmare 30 poliser/ordningsvakter/publikvärdar plus okänt antal civilpoliser övervakar några hundra individer.

Varför inte en likadan bevakning på den södra läktaren? Eller norra? Eller östra? Jag vill inte bli stämplad som kriminell för att jag sjunger på vallen. Där har ÖSK otroligt mycket att lära.

Skulle vara intressant att se 30 poliser ställa sig mitt i klacken på norra stå när AIK har match... Skulle sluta i katastrof!
Örebro Kronblom
2008-04-02 11:55
ska bli intressant att se castro i aktion ikväll,i kvällens match får man se om man använder honom i samma roll som han lär göra i A-laget!
Örebro Mittåt
2008-04-02 11:22
Allt om kvällens match ;-). Nej, det var inte sant, men väl en laguppställning (!) från Norrköping och en preliminär trupp från hemmalaget. Det finns en hel del kvalificerade spelare i båda lagen i kväll.
Örebro Romano
2008-04-02 11:15
Ämne: Ämne: psoari/....
psoari & joth:
Jag reagerade också på att "Harry" stog på läktaren mitt bland oss.
Har ALDRIG uppfattat ÖSK-supportrar som bråkiga. Kanske lite kaxiga när vi möter Västerås och Peking. Men inte bråkiga eller värst stökiga.

Så om nu Svff har bestämmelser om att polis skall finns I klackarna så nådde det inte fram till Norrköpingspolisen. Jag var nämligen på Peking-DIF i söndags och det fanns inte en ända polis vid Djurgårdsläktaren. Det stog ca 20 st matchvärdar mellan läktaren och stacketet mot planen, men det var det som var.
Det förekom heller ingen som helst visitation av dom som gick in på borta läktaren.

Jag vet inte om ÖSK har någon grupp tuffingar som är värda att bevaka extra?
Men DFG hade ett 10-15 tal killar som rörde sig både på arenan och på stan utan någon bevakning, trots att dom hade tröjor med stora tryck att dom tillhörde just DFG.
Örebro pemo
2008-04-02 11:12
Så härligt att det äntligen är igång. Allsvenskan alltså. Kul att läsa tidningar och titta på TV. Snacka om fördomar mot ÖSK-TFF.
Det var min första match för säsongen live. Jag var nyfiken på Roni. Han blir säkert en tillgång, men inte var han så överlägsen precis.
Kul däremot att förvaret var så bra. Vovven var väl ute på hal is ibland och Hagge slog några pastejer, men i det stora hela kändes det tryggt. Väntade bara på målet. Men hur kan man välja Näfver till bästa spelare? Visst, han dribblade och stod i, men samtidigt sänkte han och Vovven tempot i anfallen.
Mitt betyg för matchen: Lugnt i backlinjen. Mitten samlar upp bollar, men jag saknar en kreatör. Framåt är kanterna bra ( saknar PA ) men Nedim är ingen target. Kul att Nordin fick sätta en balja, men hade han passat Roni i slutkontringen hade det blivit 2 - 0. Det är kanske sådana lägen som håller honom utanför start-elvan.
Örebro Marquis de Sade
2008-04-02 11:12
psoari// det där är ju bara larvig kvasiintellektuell frågeställning.
Hade du med dig din morsa på gymnasiedisco? Varför inte?

Go joth!
Örebro -=joth=-
2008-04-02 11:03
psoari//Man kan väl i princip jämställa det med en fotbollsdomare. En bra domare syns/märks inte...

EDIT: Med andra ord... mer civilklädda poliser i klacken som vågar sjunga med! ;-)
Örebro Grixx
2008-04-02 11:00
Stod i klacken och tänkte inte en sekund på vakter.....men hes som vanligt efter matchen:-)
Örebro psoari
2008-04-02 10:54
Ämne: psoari//För mig har ....
*smile* Intressant, nu blev jag nyfiken. Jag försöker inte provocera eller något... :-) Men... Hur bromsas supporterkulturen av att det står poliser väldigt väldigt nära? Finns det någon som helst koppling mellan supporterkultur och lagens långa arm? Är supporterkultur någonting olagligt?

Jag vet inte varför det står poliser uppe vid klacken. Jag ser inte heller syftet med det. Jag trodde att poliserna fanns på arenen för att i första hand hantera s k "supportupplopp" (du vet vad jag menar... när "firmor" möts och slåss, jag vet inte något bra ord för det) - står de uppe på läktaren har de ju ingen chans att göra något vettigt eftersom det tar tid att komma ner och fram till platsen där ett eventuellt "tumult" pågår. För inte lär det ske på Västra stå iaf.

Jo, ÖSK är ansvariga för vad som händer på Arenan, men regelboken för vad som är tillåtet på Arenan är skriven av SvFF. Efter varje match skapas en Matchrapport som skickas in till SvFF, där står det bl a hur många publikvärdar som finns, hur bra de har visiterat ALLA besökare. Tro mig, den av SvFF utsedde matchdelegaten smyger runt arenan och kontrollerar det. Sen kan det säkert vara olika nivåer på olika matcher beroende på vilket lag som är på besök.
Örebro Bastard on Parade
2008-04-02 10:48
skoBe //

Jag tror jag håller med dig helt angående startelvan mot Göteborg. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig starta med Rodevåg på topp så får han jobba likadant som mot Elfsborg i sista bortamatchen förra säsongen.

ÖSK skulle bli otroligt svårlästa om Seb och Nordin växlar positioner under matchen! Det finns ju flera fördelar till det också, Nordin är duktig på att hålla i bollen. Om Göteborg trycker på spelar Seb på mittfältet och sliter som ett djur, då är det perfekt att slå en boll till Nordin som får hålla i den tills övriga spelare hinner fylla på i offensiven. Om ÖSK trycker på växlar Seb och Nordin position då Seb är mer en "killer" i boxen och Nordin kan slå de avgörande passningarna!
Örebro -=joth=-
2008-04-02 10:33
psoari//För mig har ÖSK fullt ansvar för hur de västklädda agerar på och runt Västra. Problemet i grund och botten är ju att direkt man sätter sin fot på Västra så är attityden att man är skyldig till motsattsen är bevisad.

Personligen tycker jag att det skulle räcka med ett fåtal längst ner och resten vid någon korvkiosk därifrån de kan bli inkallade vid behov.

Tycker denna fråga är en väl så viktig då den bromsar utvecklingen av supporterkulturen i Örebro.

Och som någon sa... jag skulle hellre föredra 5 meter höga staket runt klacken än poliser mitt i den.
Örebro Mittåt
2008-04-02 10:29
Tre saker inför kvällens match.

1. Avspark klockan 19:00 (tidigare har det angivits 18:00)

2. Fri entré

3. Vitor är med i truppen.
Matchpuls Fotboll Sami Hyypiä
2008-04-02 10:16

ÖSK kommer inte åka ur, det är tvärsäkert.
Vi borde spela mer avslappnat med, lite stelt ibland mot Trelleborg. Det är ju ingen propagandafotboll precis.
Örebro skoBe
2008-04-02 10:10
psaori//

Du vill se Brassen oavsätt hur han spelar eller??
haha gå och lägg dig:)
Örebro Liberate tu-teme ex inferis
2008-04-02 10:02
Ang bevakningen av Västrå stå,det blir till att kalla in några hundra extra när det vankas stormatch på Behrn,om vi har ett 30-tal bevakare när Tff är här så lär vi ha 100st när Bajen,Dif o Aik är här på besök.
Örebro psoari
2008-04-02 09:55
/ -=joth=-
"Nu står det poliser mitt i klacken... tycker att detta börjar gå till överdrift... om inte ÖSK vill ha någon klack är det bara att säga till och montera sittplatser på västra."

Åhh, tro inte att det är ÖSK. Det är SvFF som bestämmer hur klackar ska hanteras. ÖSK-klacken har mig veterligen aldrig gjort något dumt, förutom nån enstaka bengal e d. Kubanerna och övriga i klacken får lida för att vissa andra lags klackar inte kan sköta sig.
ÖSK kan bli utslängda ur allsvenskan med hänvisning till licensnämnden om det inte syns tillrcäkligt många gula västar/poliser/vakter i, runt, och på arenen.
Men det är roligare att snacka fotboll. Jag vill se brassen i ett inhopp och Seb före Nordin, som också kan få hoppa in om matchbilden stämmer.
Örebro -=joth=-
2008-04-02 09:17
Min elva mot IFK:
PeWe
PaHa-MaWi-GlHo-SaWo
MaKi-FrNo
RoPo-SeHe-KrNä
StRo

Jag chansar med Rodevåg på topp. Av någon anledning så känns det som att IFK kommer att förra matchen. Med vårat stabila försvar kommer de dock inte ha mycket att hämta. Rodevåg som var snabbast i Allsvenskan enligt Sportbladet Zoom kommer att kontra in ett mål. Så matchen slutar 0-1. :-)

Gött att säsongen är igång.
Gött att vi har tre poäng.

Någon mer än jag som tyckte det var konstigt att ÖSK knappt uppmärksammade sig själva under 100års premiär matchen?

När det gäller biljettsystemet så fungerade det ju klockrent om man var där i tid. En polare gick in före mig och när jag skulle scanna mitt kort så tändes lampan igen och jag passerade in utan att behöva scanna min biljett. :-P

EDIT: Glömde en matchkommentar... bevakningen av Västra Stå har tydligen skärpts ännu mer. Nu står det poliser mitt i klacken... tycker att detta börjar gå till överdrift... om inte ÖSK vill ha någon klack är det bara att säga till och montera sittplatser på västra.
Örebro skoBe
2008-04-02 05:07
Jag tycker att det borde se ut så här från och med nu:)

Westman
Haginge Wikström Holge Wowoah
Khilberg Nordback
Henriksson
Roni, Nordin, Näfver

Sedan får Roni och Näfver byta kanter lite oftare, och samma gäller för Nordin och Sebb...dom får oxå byta då och då. Sedan ska man ha Antonnen förbered på bänken...
Örebro Iteron
2008-04-02 02:34
Westman felfri i premiären. Skönt att se. HOppas han fortsätter så.
Örebro gendish
2008-04-02 01:07
Fan, jag skrev ett långt inlägg och det försvann. Aja, jag får fatta mig kort nu.

Matchen senast var intressant, men jag måste i vanlig ordning börja med att kritisera några spelare. :)

Westman, totalt borta vid Trelleborgs frispark precis utanför straffområdet. Han har stora problem med positionsspelet vid frisparkar. Som Westman beter sig vid frisparkar är under all kritik.
Hans absolut svagaste sida är dock luftspelet! Han är otroligt dålig i luften, han är oehört osäker när han ska upp och fånga boll, speciellt vid inlägg och hörnor!

Halilovic är inte Pato direkt, och det visste vi alla redan.
Han springer, men varför kan man undra. Han springer alldeles i onödan och när han väl får boll gör han inget av den. Han kan inte hålla boll, inte brösta ner och kan absolut inte nicka! Bort med Halilovic och in med någon annan. Det må vara vem som helst.

Wowoah får sig en känga också, han var ju någon meter från att göra självmål! :)

Nya tag till IFK-matchen, där skall samma fina defensiv visas upp och då tar vi tre poäng till.

Alla fotbollsexperter tror ÖSK ramlar ur. Nästan alla iaf, naturligtvis inte Bank. ÖSK åker inte ur i år, de slutar bland de fem bästa. Med defensiven de visade upp mot (otroligt offensiva) Trelleborg ger mig gott hopp för framtiden.

Edit: ÖSK som helhet får dock godkänt med beröm för insatsen mot Trelleborg!
Örebro Toro
2008-04-02 00:04
mustard // Tackar =)
Örebro Gummianka
2008-04-01 23:33
Välkomna till gbg allihop.
Örebro mustard
2008-04-01 23:21
var där en sväng. Det var enkom de spelare som inte var med i matchen eller inte var med från start som tränade, då jag tittade på iaf. Det var en soft träning med betoning på avslut, framför allt på inläggssituationer..Bassombeng var med idag, han slog dock bara inlägg, men ett steg framåt trots allt! Vill inte uttala mig allt för mkt om Castro, men han imponerade inte stort. Men det är svårt att bedöma när det inte är matchsituation.. Blev framför allt påmind om att vi har en väldigt bra "bänk" i år. Det är ruggigt fint med sådan konkurrens som finns på i princip alla positioner. Dagens avslut var Nordins "bissa" i ribban samtidigt visade också Green fin form i skottövningarna, likaså Anttonen..
Örebro Toro
2008-04-01 23:11
Ingen som har uppdateringar från dagens träning?
Örebro mustard
2008-04-01 22:39
tack för tipset!
Örebro Skägget
2008-04-01 22:27
Reportag om Ismail snart på Eftersnack på SVT2.
Örebro Keblix
2008-04-01 22:11
Det var då mycket tid matchpuls gav ÖSK - Trelleborg hela 10sekunder. var matchen så ointressant?
Örebro Iteron
2008-04-01 21:56
Westman osäker? Närdå? Han behövde göra ett ingripande på en farlig nick och det var en perfekt benparad.

Kanske inte så klokt att komma med sådana analyser efter att ha lyssnat på en fotbollsmatch.
Annons: