/fotboll/osk/forum/706.aspx/fotboll/osk/forum/706.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-02-29 22:24
minatankar, 21:54

Ibland tänker vi lika.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2016-02-29 22:14
Alvbåge tippar Allsvenskan i Sportbladet: John Alvbåge, 33, målvakt IFK Göteborg: Vinner inte vi SM-guld så tror jag Örebro SK tar guldet. Lika förvånande svar som om någon skulle tippat Norrköping inför förra året, så varför inte? ÖSK är ett väldigt bra lag.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-02-29 21:54
@Chris P. Bacon:

Du resonerar som om att det är ÖSKs ansvar om bengaler tänds om man inte klarat av visitation av åskådare vid entré.

Om det är så har du missuppfattat vad ansvarstagande inför lagen innebär. Man kan aldrig lägga ansvaret på någon annan om man bryter mot en lag.

ÖSK har sin fulla rätt att stämma den åskådare som kan identifieras bryta mot "bengallagen". Denna får då dels betala de böter klubben lagt ut och dessutom kan han/hon bli straffad för tilltaget för allmänfarlig verksamhet eller vad det juridiskt heter.

Det ligger naturligtvis i klubbens intresse att visitera åskådare och man får också ta konsekvenserna för brister i visitation genom bötfällning för de bengaler som tänds och där man inte kan identifiera brottslingen. Men det innebär inte att ÖSK är ansvarig för handlingen.

Jag tänker på alla de som ideellt arbetar för att samla in pengar till ÖSK, på studenter och arbetslösa som satsar pengar på ÖSK och som ofta har begränsade ekonomiska resurserna men också på vi andra som skänker pengar för den sportsliga verksamheten. Ingen av oss lär vara intresserade av att betala böter för individer som inte följder de lagar och regler som gäller.

Sedan är det en annan sak att man kan diskutera om och i så fall hur en legaliserad bengaleldning kan gå till.
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 21:22
Man måste ju inte direkt vara kärnfysiker för att kunna räkna ut varför ÖSK får böta om ÖSK inte lever upp till SvFFs krav på visitation. Men det är klart, anklagar man Kubanerna för en händelse som inträffade två år före föreningen bildades så visar man ju vilken nivå ens egen tankeverksamhet ligger på.

Bacon gör underverk för intellektet, du borde testa!
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 21:01
Skön nivå :)
Örebro Droos
2016-02-29 20:24
@Chris P. Bacon:

Är det sådan tankeverksamhet man får om man äter bacon vareviga dag?
AIK Nissesson
2016-02-29 19:46
Varför är det rätt att vårt ÖSK skall betala böter?

Kan vi inte alla, som stöder klubben, se till att man slipper böter?

Undrar bara ...
Örebro Lekiller
2016-02-29 19:16
[QUOTE=Chris P. Bacon]Men nu är det ju inte pyrotekniken som orsakar böter utan brister i arrangemanget. Då är det väl rätt att ÖSK betalar eventuella böter? [/QUOTE] Intelligent inlägg och syn på det hela.
AIK Nissesson
2016-02-29 19:13
@Chris P. Bacon:

Knepigt resonemang, men varför smyga förbi brister i visitering, med en bengal och en tändare och därigenom riskera böter för klubben man vill stödja?

Vem/vad är problemet ???
Örebro jpsvartvitt
2016-02-29 19:08
Haha asså på riktigt ser ut som vissa går ut från arenan hahahhaah.. #trognafans
Rellen
2016-02-29 19:04
För er känsliga personer så uppmanar jag er inte läsa på bajens forum,
Mycket svordomar och elaka ord. Vill inte någon av våra egna fans ska bli ledsna!
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 19:04
Men nu är det ju inte pyrotekniken som orsakar böter utan brister i arrangemanget. Då är det väl rätt att ÖSK betalar eventuella böter?
Örebro Tokaij Azsu
2016-02-29 19:02
Hammarby-Ljungskile 0-2 efter 2.30!!!!
Örebro jpsvartvitt
2016-02-29 19:01
2-0 till Ljungskile BORTA mot Bajen efter 3 minuter.. Wow
AIK Nissesson
2016-02-29 18:53
Oavsett hur mycket eller hur litet det kostar att elda bengaler, så kan väl de som tänder på betala, eller hur kan man hitta en rimlig och rättvis kostnadsfördelning för sådant?

Vill även tillägga att om pyro sköts på rätt sätt, och ingen far illa. kan det väl vara ok.
Örebro Svartvitt forever
2016-02-29 18:40
Jag tror mig veta att vi är ganska många som tycker det är bedrövligt när pengar som vi själva bidrar till åt klubben i våra hjärtan ska behöva gå till böter för att en del inte kan sköta sig. Sen är det tydligt att en del är likgiltiga eller t.o.m. tycker att det är helt i sin ordning. Därför ville jag lyfta frågan och påminna om konsekvenserna och fråga om någon vill ta ansvar för pengatappet från klubben. Tydligen inte.

Rellen tycker tydligen inte om att man lyfter frågan på ÖSK:s fanforum. Jag tycker att det är precis här man ska göra det, där både Kubaner och andra läser. Jag tänker inte räkna upp de olika sätt jag stöder ÖSK på, och frågan om hur folk bidrar till en bättre läktarkultur bör ställas först och främst till dem som bidrar till en sämre läktarkultur genom att strunta i ordningsreglerna. Nog så.
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 18:30
Angående hur mycket böter ÖSK fått pga pyroteknik så ligger det väl max på 15-20 000 per säsong de senaste 10 åren eller så. Knappast några pengar som påverkar ÖSK sportsligt, men givetvis en onödig utgift. En utgift man nu slipper så länge man sköter säkerhetsarbetet kring matcherna.
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 18:29
@Nissesson:
Absolut. Det kommer att vallfärda ÖSK:are från hela landet (världen?) för att se matchen och vi har alla möjligheter att fylla arenan på egen hand. Det gäller bara att samtliga som ska se premiären på plats är införstådda med att de har två veckor på sig att köpa biljetter och att det därefter är kört. När samtliga ÖSK:are som vill se matchen köpt biljett får DIF nöja sig med Östra.
Örebro Chris P. Bacon
2016-02-29 18:26
Svartvitt forever// Inte enligt mig, enligt SvFF.
Har ingen lust att betala för något jag själv inte är inblandad i, har aldrig själv använt pyroteknik i samband med fotboll även om jag är positivt inställd till detta OM det sköts på ett snyggt och säkert sätt. Vill hellre se snygga pyrotekniska arrangemang på matcher av större dignitet än en cupmatch mot GAIS kanske, men det styr ju inte jag över.

Jag har full förståelse för att vissa kan uppfatta röken som irriterande även om den är ofarlig att andas in. Men jag kan inte förstå att det ska vara så stor skillnad på hur synen på bengaler skiljer sig mellan olika idrotter. Varför är bengaltifon kriminellt, livsfarligt och idrottens död på en arena med tusentals åskådare (fotboll) och helt tillåtet, okritiserat och folkfest på en annan (speedway). Kan någon förklara detta fenomen?

Jag är övertygad om att det skulle vara möjligt att få till lagliga och säkra pyroarrangemang inom fotbollen, men det finns starka krafter som lobbar emot. Fram till dess kommer jag inte kritisera de som väljer att använda pyroteknik så länge det sköts snyggt och säkert.

Pyrodebatten verkar röra upp mycket känslor på båda sidor, och jag hoppas man kan försöka ha respekt för den andra sidans åsikter utan att det ska behövas tas till personliga påhopp och hårda ord.
AIK Nissesson
2016-02-29 18:23
Vinnartradition

Låter (läser) som en bättre idé:)

Alla tillsammans kan vi uträtta storverk!
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 18:20
@Nissesson:

Och jag ska slå en signal till alla jag känner som håller för ÖSK för att försäkra mig om att de har biljett till premiären. I annat fall bjuder jag dem!
AIK Nissesson
2016-02-29 18:09
Buhu, jag har sparat några elaka innehållslösa pm och tänker slå en signal till Pernilla. Ja, så får det faktiskt bli.
Örebro Robben 82
2016-02-29 17:54
Ok tack!! Blev jag lite lugnare!
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 17:50
@Robben 82:

Det släpp som sker imorgon är till den Östra läktaren som DIF blivit tilldelade. De lär köpa upp samtliga 2700 biljetter på något dygn och de är på ÖSK om att de vill ha loss fler biljetter.

ÖSK ser av förklarliga skäl hellre att arenan fylls med ÖSK:are. Därmed har vi, som jag skrev om i inlägget nedan, förtur fram till den 14/3 då det officiella släppet sker och DIF köper upp allt de kommer över. Återigen - sprid ordet till de som ni vet vill gå på matchen men som inte har säsongskort att de måste införskaffa biljett INNAN den 14/3.
Örebro Erik Wärlegård
2016-02-29 17:49
Robben82 // Vi släpper bortasektionen imorgon. Övriga platser är förtur till medlemmar och årskortsinnehavare.
Örebro Vinnartradition
2016-02-29 17:46
Ni som håller på bör inse att det är dags att svälja er stolthet genom att inte fortsätta debatten när ni märker att det eskalerar. I annat fall går det ut över oss andra.

Jag vill återigen uppmana samtliga att redan nu tänka på de ni känner som kommer vilja vara på plats på premiären men som inte köpt säsongskort. De måste inhandla biljetter innan den 14/3 då det allmänna biljettsläppet sker. Därefter är biljetterna slut.

I de fall ni har ÖSK-vänner som inte är medlemmar eller säsongskortsinnehavare, hjälp dem genom att "köpa ut" biljetter!
Örebro Robben 82
2016-02-29 17:43
Kollade Biljettsläpp till ÖSK-DJURGÅRDEN på hemsidan nu och där står det att det är släpp imorgon 2016-03-01 kl 10.00 stämmer det? Blir lite nervös när jag inte förnyat medlemskapet än!tänkte fixa det i veckan och hämta ut biljetterna på fredag...
Rellen
2016-02-29 17:39
Har för övrigt mailat Pernilla igen att sidan inte sköts och att man inte svarar på mail och låter folk trolla igen. Med ordentliga admins så hade flertal vart avstängda (säkert även jag). Men detta funkar inte, det förstör så mycket.
AIK Nissesson
2016-02-29 17:07
Nu undrar gamla Saywee om ni inte håller på att stänga diskussionerna, alla verkar vara felfria och inga kan vara flexibla och försöka förstå att vi alla är lite olika, eller i bästa fall lite lika.

Max 6 inlägg per dag var ju ett önskemål, liksom att pm'a när det inte bidrager till något eller är det minsta konstruktivt.

Jag kan scrolla, men det börjar bli oläsligt.

Prestige kallas det !!!
Rellen
2016-02-29 17:03
@Svartvitt forever:
Har inte tändt en bengal så behöver inte pröjsa något annan gör. Fullständigt ointressant om jag tänker betala eventuella böter för ÖSK när sakfrågan inte ens är aktuell. Kom tillbaka den dagen det är aktuellt. Att ni låter ett troll som Droos så pass enkelt förstöra kubanernas rykte är för mig vedervärdigt och anmärkningsvärt att man inte säger ifrån. Jag åker på varje hemmamatch som bortamatch och stöttar mitt ÖSK, jag stöttar dem ekonomiskt så mycket jag kan osv. Men det är lätt att sitta på ett forum och gnälla men som BOP sade, har du framfört din åsikt eller hjälp till kubanerna? Jag vet svaret men du kan ju svara på den för alla här. Fråga till dig, vad gör du för bidra till bättre supporterkultur?
Annons: