/fotboll/osk/forum/7015.aspx/fotboll/osk/forum/7015.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2008-05-10 00:01
Vår hemmaplan är vår borg.

På Behrn Arena i en behaglig temperatur besegrade i kväll ÖSKs andra talanglag ÖSK Söder nyuppflyttade Fellingsbro i Närkesfyran. Segersiffrorna blev passande nog 4-0. Gästerna hängde med rätt bra fram till mitten av andra halvlek, då plastdöden slog till och benen blev väldigt, väldigt tunga. Nu var det inte därför ÖSKarna vann. Då ledde de redan med 3-0. Det första målet gjordes efter typ 10 sekunder. Det blir nog årets snabbaste på Behrns.

Ett klart genidrag av södergrabbarna att spela hemmamatcherna på Behrns i år. Där kommer det nog att bli en och annan poäng. Talangtruppen hade fyra nerfarmade 17-åringar på planen. Alla fyra (Boris Lumbana, Viktor Lindqvist, Jonathan Ring och Gustav Källberg) skötte sig klart godkänt. Boris spelade för övrigt fulla 90 minuter. (I de lokala serierna tillämpas flygande och obegränsade byten, så sköter man sig inte är det stor risk att man hamnar på bänken).

I en annan del av Örebro höll Adolfsberg på att lugga serieledarna Köping FF på samtliga poäng. Det blev i stället KFF som luggade Adolfsberg på två, när man gjorde 1-1 målet i den 88:e.

Seriens sämsta plan, skriver Magazine24 om matchunderlaget. Något som dock tjänar AIKs syften. Det är svårt att få med sig en fullpoängare från Lugnet - speciellt före midsommar.

Talangerna åker i morgon till Kristinehamn för att möta IFK Ölme, som inför denna säsong skaffat sig en riktig skarprättare till frisparksskytt. Snart 39-årige Henrik Berger har redan slagit in två på tre matcher. ÖSKs målvakt (vem det nu blir) får se upp.

På målvaktssidan noteras att det verkar som om Richard är återställd. Peter Rosendahl åker nämligen med till Värmland i morgon och det hade han nog inte fått göra om han var påtänkt som reserv på måndag.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-05-09 23:46
In med Bertin Zè mot GAIS!!!!
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-09 22:50
Wiken har ju tillbringat de senaste 4-5 åren mestadels på konstgräs, därför tycker jag absolut att Berra borde få chansen borta mot Gais. Det måste dessutom till en förändring på våra fasta situationer och Wiken har inte varit något hot alls när han går upp på dessa.
Örebro Bastard on Parade
2008-05-09 22:37
Henrik(ÖSK)//

Jag tycker absolut att Berra tokdominerade luftrummet. Jag trodde han skulle vara given i en startelva, men så är ju inte fallet. Hans problem är väl att han rätt ofta söker sig till en position som libro, och han är ju inte världens snabbaste man om vi säger så.

Berra är ett anfallsvapen som mittback. Han kan ta insparkarna från Westman då han har en otrolig precision i passningarna. Ett bra exempel på detta är ju i träningsmatchen mot Gefle då han nådde Rodevåg som skarvade till Bassombeng som avslutade med en tvåfotare.
Örebro Henrik(ÖSK)
2008-05-09 22:24
Angående Berra (rätta mig nu gärna om jag har fel då jag inte bevittnade någon av träningsmatcherna) men kontrollerande inte Berra luftrummet fullständigt under dessa och därmed kan sägas låg positionellt rätt mesta delen av tiden? För en exil-ösk:are lovade Berras insatser väldigt gott av att döma av matchrapporterna från dessa matcher varav jag hela tiden ställt mig lite frågande till Wikströms prenumeration i backlinjen.
Örebro Matta
2008-05-09 18:38
Berras värst brist är inte kapningarna utan positionsspelet och kommunikationen med övriga. Sen har haft förstås flera starka sidor också.
Örebro DaSa
2008-05-09 17:57
Ångrade mig angående Guterstam, tycker vi skall lägga all energi på Emra. Han skulle ju vara grym som target, låna honom ett halvår så kan vi ju ta Guterstam som bosman efter det. Tror även att man kan använda Emra som off mitt då han spelade en del i en sådan position i HBK innan han stack. Sen kan ju Nordin och Emra byta lite positioner under match. Så om man skall ha en önske startelva till hösten så blir det denna:

-------------------Alven-------------------
---Hagge-----Berra------Glenn---Wovven-----
------------Kihlen---Sebbe----------------
----------------Nordin--------------------
----Bassombeng--Emra------Porokara--------

Bänk:
Weggen
Wiken
Nobbe
Anttonen
Näfver
Frempan

Sälj/låna ut:
Nedim
Rodevåg (låna ut till en SE klubb så han får upp självförtroendet igen)
Walker
Nobbe (om man får ett hyfsat bud, sen kan vi köpa in en ny mera talangfull spelare)
RiRi - Sälj

Sjävklart skall vi inte göra oss av med alla ovan, men minst ett par (Nedim, RiRi) stycken i alla fall.
Örebro DaSa
2008-05-09 17:41
Hoppas att det stämmer att Berra kommer spelas in istället för Wiken i sommar, inte en dag för sent. Men jag skulle nog ha velat sett att Hagge hade flyttats in igen istället för att nött på med Wiken som jag tycker är för långsam för att spela i AS. Kommer ihåg IFK G matchen då en normal snabb back kunde ha sprungit och tagit bollen istället för Wiken som lät motståndaren ta bollen för att sedan täcka inlägg.

Tycker att ÖSK skall skicka en video med första halvlekens spel mot DIF till Guterstam så kanske vi har vår efterlängtade målskytt till hösten.
Örebro Rocky Dennis
2008-05-09 17:37
dessutom har näfver varit bänkad de tre senaste matcherna.
Örebro DaSa
2008-05-09 17:35
ÖSK!

Kanske inte var så svårt att välja bästa målvakt, back och mittfältare. Enda anmärkningen där är väl att Hagge inte var lika grym på slutet som i början. Men anfallet så tycker jag nog Porokara om man ser över alla matcher, Näfver blandar och ger och Nordin var inte så bra i början av säsongen.
Örebro Rocky Dennis
2008-05-09 17:34
Alla som vill se Berra mot gais räcker upp en hand!

jag räcker ivrigt upp min i alla fall.
Örebro ÖSK!
2008-05-09 17:28
ÖSK:S bästa spelare hittills:
Målvakt: Peter Westman, jätte match I Borås, och ingen annan har stått.
Försvarare: Patrick Haginge: har varit bra hela säsongen. (1 MÅL)
Mittfält: Mangus Kihlberg: han kämpar som fan! (1 MÅL)
Anfallare: Kristoffer Näfver: han har varit väldigt bra(1 MÅL) , han är inte mycket bättre än Gerzic men lite.

någon som inte håller med om de här spelarna?
Örebro Bastard on Parade
2008-05-09 17:15
Aspen//

Jag håller med dig. Visst är han lite opolerad, men hellre en spelare som går in i närkamperna än en som står ett par meter ifrån! Berra har en otrolig potential, dags att han får visa det!
Örebro Aspen
2008-05-09 17:06
Berras kapningar är klart överdrivna. Så de flesta matcher i Sverige under försäsongen. Mot Gävle var han jättebra. Inga kapningar att anmärka på. Det var några tillfällen på Cypern som enligt min åsikt har fått för stora konsekvenser.
Berra tar för sig. Studerar man matchbilder från AS finns mer att önska på det området från de mittbackar som spelat. Bättre att agera än att titta på.
Ge Berra chansen i några matcher så kanske vi får en mittback som motståndaren fruktar, som kan slå precisa passningar och vara ett offensivt vapen på hörnor.
GE BERRA CHANSEN!!!
Örebro Bastard on Parade
2008-05-09 16:04
Chipset//

Berra är bra mycket bättre än Wikström i luftrummet! Han kan bli ett hot i motståndarnas straffområde då han vågar ta för sig, till skillnad från vissa andra...
Örebro Liberate
2008-05-09 15:34
Upp med Berra i anfallet,där behöver han inte kapa så mycket och chansen för straff är mindre.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-05-09 15:25
Jag skriver också under på Toros elva. Men Chipset/ Missade du försäsongen? Fan Berra var ju 2 meter över marken när han nickade. Dock mosade han ju några anfallare på köpet. Ge Berra chansen.
Örebro Bempa no:10
2008-05-09 14:43
min start elva
-------------Westman-----------------
antonen-Zé Ndille-Holgersson-Vovven
---------Khilberg--Nordback----------
---------------Gerzic----------------
rodevåg----Halilo---Näfver------
Örebro Walter Gigena
2008-05-09 13:41
@ Toro

Kunde inte gjort elvan bättre själv. Helt klart värt att starta med Zé. Vad har vi att förlora? Zé är minst lika bra på skallen och har 3dubbel passningsförmåga mot wickström.
Nedim var kass mot hif men hade iaf några lägen. Han satte 1 mot gais borta förra året. Borde (måste) kunna släppa för honom snart.

Enda invändningen är väl Westman i mål. Men men..
Örebro Chipset
2008-05-09 13:03
Berra crossboll till Roninho - Inlägg direkt från Roninho - Nick från Halilovic. 0-1.
Örebro Chipset
2008-05-09 13:01
Ämne: Vill gärna se denna ....
Toro// Jag skriver under på den! Tidigare har jag inte tyckt att Berra varit mogen uppgiften. Han har känts alltför bortkommen i sin position och alltför kantig. Men efter att ha sett Wikström senaste tiden så inser även jag att vi inte längre har så mycket förlora. Möjligtvis tappar vi lite i nickstyrka men istället vinner vi stora fördelar i uppspelsfasen och i snabbhet (även om Berra jämförelsevis med andra än Wikström är långsam). Och ärligt talat, fan vad bollar Wikström slår bort vid uppspelen.
Örebro Toro
2008-05-09 12:54
Vill gärna se denna start11 mot GAIS.

-------------Westman-----------------
Haginge-Zé Ndille-Holgersson-Vovven
---------Khilberg--Nordback----------
---------------Gerzic----------------
----Porokara---Halilo---Näfver------
Örebro -=joth=-
2008-05-09 12:46
Nedims problem är väl att han inte har tillräckligt vassa armbågar... han måste ta för sig mer på planen. Det inte ofta man ser honom vinna en närkamp.
Örebro Mittåt
2008-05-09 12:38
Ja, egentligen räcker det väl med en ytter som inte förmår att skapa något spelbart. Jag tycker att man mycket väl skulle kunna spela med Nordin som offensiv central mittfältare med en anfallstrio bestående av Näfver/Porokara - Rodevåg - Halilovic.

De defensiva mittfältsrollerna skulle då tas av Henriksson/Nordback kompletterandes Kihlberg.
Örebro Kronblom
2008-05-09 12:19
Ämne: Chipset, ÖSK-Karl// ....
ja jag tycker Nedim jobbar mer för laget i år jämfört med förra året.Rodevåg är starkare på att hålla i boll medan Nedim är som du säger bra fördelare.Hoppas att det lossnar för båda!
Örebro Erki
2008-05-09 12:07
Chipset, ÖSK-Karl//
Håller med om att många dömmer Nedim på förhand som loj och att han springer lite, med många av fjolårets matcher i minnet. I år tycker jag dock att han har höjt sig arbetsmässigt och springer minst lika mycket som Rodevåg. Stefan är tyngre och kan med kraft vinna bollen medan Nedim är duktig bollmottagare och fördelare. Ser som sagt gärna båda två på plan samtidigt, det är dom enda "målskyttarna" vi har i truppen.

Jag ser annars Nedim och Roden som jämlika rent arbets, och effektivitetsmässigt. Snart borde det lossna för en av dom (eller båda!)

Utan Nedim på planen tycker jag att ÖSK tappar en viktig del i sin press mot backlinjen, vilket gör att de ofta får spela upp bollen relativt ostört.

Tror även att en anledning att Nedim uppfattas som "loj" är att han ofta hänger med huvudet, men det är nog mer hans personlighet än att han är loj.
Örebro -=joth=-
2008-05-09 11:05
Ämne: ÖSKs stora problem ä....
Mitt i prick!
Örebro Chipset
2008-05-09 11:02
Ämne: Sparat för eftervärl....
haha
Örebro Chipset
2008-05-09 10:05
Ämne: Erki//

Skillnaden....
Jag tror det där är en minnesbild av Nedim som etsat sig fast från förra året. Då var hans beetende högst oprofessionellt. I år har han sprungit på samma sätt som superettan och jagat en hel del. Faktiskt mer än Rodevåg om man tror på Aftonbladet Zoom. Jag upplever att vi får en tidigare press med Nedim men blir precis som du irriterad på hans effektivitet som är på tok för dålig för allsvenskan.

När och var tränar ÖSK idag?
Örebro ÖSK-Karl
2008-05-09 09:58
Erki//

Skillnaden mellan Nedim och Rodevåg tycker jag är deras uppträdande på planen. Rodevåg sliter, kämpar och vinner boll. Nedim ser allmänt loj ut och verkar inte vilja springa alls.

Nedim har för alltid en plats i mitt hjärta för att han sparkade upp oss i AS. Men nu är det för båda parter bäst att gå skillda vägar.
Annons: