/fotboll/osk/forum/6993.aspx/fotboll/osk/forum/6993.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro dan333
2008-05-13 15:57
ÖSK - AIK

---------JoAl-----------
-PaHa-BeZé-OsJo-CrJä-
-----------MaKi----------
--------PaAn-NoGe----------
---ErBa-MiÄä-RoPo---

Bänk-RiRi-GlHo-SaWo-JaFre-MaEk/OlGu

Köp/Lån - Alvbåge-Ääritalio-Ekenberg/guterstam-Järdler

Sälj-FrNo-MaWi-StRo-NeHa-KrNä

vad tycks ? synpunkter...
Örebro Minefield
2008-05-13 15:30
Är det bara jag som tycker att Holgersson och Nordback bör petas ur ÖSK:s 11:a ?

Kapitalt värdelösa.

Att man sedan gav Antonen kontrakt var ännu värre och sedan behöll man Hallilovic som ville bort.

Westman är och förblir en "pajas" i mål och jag kräver att man köper hem John Alvbåge. Målvakten är tryggheten i laget. Tills dess: In med Richard.
Örebro Minefield
2008-05-13 15:24
Gallente:

Jag förespråkar milspåret i Karlslund hela sommaren ...........

Jag sammanfattar ÖSK med ett ord:

Kata "fucking" strof !
Örebro Gallente
2008-05-13 14:31
Är det någon som vet hur ÖSK:s sommarschema ser ut?
Örebro Gallente
2008-05-13 14:13
Stephan/
Du har rätt. Om man ser på förra säsongen så tror jag att de spelarna Trelleborg lånade in (Sahlman från HBK och J.Berg från Blåvitt) blev direkt avgörande i att TFF klarade nytt kontrakt. Det får inte ligga någon prestige här från ÖSK. Truppen måste förstärkas och det rejält. Nu är det verkligen upp till bevis för sportchef och fotbollsutskott.
Örebro Kronblom
2008-05-13 13:27
Ämne: Jag tror ärligt tala....
självklart behövs det ny forward,man har ju inga målskyttar,knappast en slump att man gjort minst mål i Allsvenskan.Behövs komma in ny mittfältare med men gäller att i första hand få i gång målskyttet!
Örebro Bastard on Parade
2008-05-13 13:21
Jag tror ärligt talat inte att en ny forward hjälper ett skvatt i dagsläget. Problemet finns just nu i försvarsspelet som är otroligt passivt, vilket resulterar i att Nordback och Kihlberg ligger åtminstone 5-10 meter längre ned på banan jämfört med matcherna i inledningen.

Självförtroendet är bortblåst. Nordin får inte passningarna på fötterna längre, då ska han inte heller spela target!

Mitt förslag i dagsläget? Samma mittfältsformation som i träningsmatchen mot Gefle men med Kihlberg som defensiv mittfältare. Alltså:
Kihlberg
Wowoah - Henriksson

Wowoah har tid på sig att träna in sig på den nya platsen. Holgersson som inledde strålande har varit otroligt svajig på sistone och får för min del gärna flytta ut till kanten. Hagge orkar/vill/vågar inte fylla med lika ofta på kanten längre och bör därför få ta steget in centralt och gärna lära sig franska under uppehållet.

Gren var bra som högerback under försäsongen, ge han chansen i Allsvenskan!
Örebro kuban4life
2008-05-13 13:17
Fy fan vad besviken jag är på ÖSK.
Dom spelar förbannat tråkig fotboll ärligt talat
Örebro Stephan
2008-05-13 13:17
Är detta möjligt kanske?

1. Anfallare - Guterstam, perfekt target, kan nog vara det vi saknar där uppe, någon som suger in bollarna och spelar vidare.
2. Mittfältare - Nordback tror jag har gjort sitt, vi behöver någon som inte slår bort bollen direkt eller tjongar på måfå, vill se Gerzic (eller ny spelare) här.
3. Vänsterback - För tusan, är det bara jag som tycker Wowoah är dålig? Dom matcherna jag har sett har han inte slagit en passning rätt. Antingen så kör vi Holgersson här eller försöker låna Christian Järdler från Malmö. Han är duktig och vill ha speltid.

Spelare som behöver speltid, som jag kan tänka mig skulle passa ÖSK perfekt:
Niklas Skoog
Stefan Selakovic
Emra Tahirovic (iofs är säsongen slut, kanske är sugen på att vila?)
Jonathan Berg
osv...

Ordbajs eller kanske lite sanning?
Örebro hunter
2008-05-13 13:03
Ämne: Conjuration//
Har v....Dom har ett 3 årskontrakt med bägge Afrikanerna.

Jag vet inte vem som är sämst på mittbackspositionen men helt klart ska Berra vara självklar efter Em-uppehållet sen tycker jag Haginge kan flytta in igen,då släppte vi inte in en massa skitmål som vem som ska ta bollen ala Holgerson. Köp en vänsterback och låt Green växa till sig lite. En till sak är att bäst före datumet redan gick ut för några år sen för Nordbacks del, bort med trampa vatten pöjken nu och värva en teknisk ny mittfältare, varför inte två för nog ser Henriksson att börja ta slut nu också. Bort med 30+ frånsett Kihlberg. Ne värva unga spelare som är sugna på spela fotboll och vill vinna. Värva åtminstånde 2 nya på mittfältet.
Anfallet löser sig självt om man har ett bra offensivt mittfält. Jag tror inte anfallsförvärven är viktigare än mittfältet det kommer sen om man har råd att värva en targetplayer.Sen skadar det inte om dom får hem Alvbåge.
Min startelva efter Em:
---------Alvbåge-----------
-PaAn/JoGr-BeZé-PaHa-SaWo-
-----------MaKi----------
--------NySp-NySp----------
---ErBa-Guterstam-RoPo---

Bort med: Nedim,Rodevåg,Nordback,Westman,Wikström och Holgerson.

Hoppas det blir som jag sagt och att man spelar en offensiv fotboll 4-3-3 och inte 4-5-1 ala Gerzic längst fram.

Öreskå
2008-05-13 12:58
Jag säger bara Ivan Kaviedes!
Öreskå
2008-05-13 12:49
Ämne: Elvan mot Elfsborg: ....
En riktigt bra startelva, men jag tror på att byta plats på Rode och Roni.
Örebro Kronblom
2008-05-13 11:34
Efter matchen i Gävle så var glada miner,både från oss fans och bland spelarna.Efter den matchen har inte ÖSK nätat och spelet varit därefter,som jag nämnt tidigare så måste det förstärkas på framförallt anfallssidan,man är för tunna på forwardssidan.Även en bättre målis måste in.Alven?Uppehållet kommer väldigt lägligt för just nu är inte ÖSK med på banan,inget självförtroende hos spelarna och en spelidé som det gått grus i.Ingen idé att gnälla på vissa spelare,det är hela lagets insats som är usel.Gais två första är ju usla försvarsingripande från backarna.

Reflektioner från Ullevi:1.för stor arena,tar ju en evighet att ta sig från p-huset till bortastå där man stod/satt.2.publikssiffran?snackade med en x-örebroare som numera bor i Götet och som menade att varsomhelst man snackar fotboll på stan så säger de att de är gaisare,likt förbaskat så har de en sådan usel publikssiffra.Pinsamt!
Örebro Adamski
2008-05-13 11:29
Sixten Boström känns väldigt uppgiten. Se länk.
"Jag har försökt allt", Varför kommer ni för långt ifrån motståndarna? "Jag vet inte".

Vi får i alla fall ett tydligt svar på vad laget behöver mest. "En målgörare. En naturlig center som kan avlasta övriga laget. Som det är nu har jag bara haft en massa mittfältare att sprida ut på olika positioner."

Att Sixten och Alexander har haft en massa mittfältare att lira på olika positioner är sant. I de allra flesta matcherna har ÖSK haft 7,5 mittfältare i startelvan. Alltså 75% av ÖSK:s utespelare är i grunden mittfältare. Ändå förlorar vi mittfältsspelet i match efter match. Någonting måste göras åt denna kalabalik.
Örebro Chipset - Spela Frempong NU!
2008-05-13 11:06
Hur många tar en helg i Gefle?
Örebro Chipset
2008-05-13 10:59
Elvan mot Elfsborg:

-----------RiRi-----------
-PaAn---BeZé--PaHa---SaWo-
--------MaKi--SeHe--------
-----------NoGe-----------
-RoPo---StRo/NeHa---JaFr-

Jag räknar Bassombeng som frånvarande.
Örebro pemo
2008-05-13 10:55
Om vi inte gör mål så skall vi i alla fall inte släppa in sådan skitmål som igår. Varför står backarna bara och tittar? Det är faktiskt så att man saknar Tompa och Frippe. Garanterar att Frippe hade sparkat undan både boll och brasse vid 1 och 2-0 målen. tänkte lägga ner nu och skita i allt tills AIK-matchen, men optimist som jag är räknar jag med nytändning mot Ellos i cupen. Då får vi en ny målvakt (RR) och ny backlinje ( PA PH ZE GH ) bättre mf ( Kihlen Wovven Nordin ) samt hungriga toppar ( JF RP SR )
Så här i efterhand kanske den där "strikern" från Rynninge (?) ändå fått ett 6-månaders provkontrakt.
Örebro Sersant
2008-05-13 10:29
Känns som det måste ske en del förändringar för att vi ska hålla oss kvar i AS.

Måsten:
- Hitta en ny anfallare som kan hålla i bollen och göra mål.
- Få in en mittfältare som vill ha boll och kan leverera den vidare så vi kan ge anfallarna bättre understöd (Gerzic)?

Saker som också bör göras
- Ny vänsterback
- Ny målis, tycker inte de känns så säkert med Westman.
- Ge fler spelare chansen (Green, Frempong, Berra, Basse)
- Byta lagkapten

Mitt lag vid omstarten:
-------NySp--------
Paha-BeZe-GlHo-NySp
--FrNo-NoGe-MaKi---
--RoPo-NySp-KrNä---
Örebro Gallente
2008-05-13 10:28
Vi måste offra Nordback nu. Han är en usel passningsspelare och visar inga som helst kaptentendenser på planen. Det håller inte att att ha två så defensivt inriktade mittfältare på planen samtidigt som Nobbe och Kihlen. I dagsläget är Kihlberg klasser bättre än Nordback.

I stället för
Kihlberg-Nordback
----Henriksson---

Skulle jag vilja se:
-----Kihlberg----
Gerzic-Henriksson

Någon reagerar på att det blir för offensivt? Till dem säger jag att Henriksson är löpstark nog för att bidraga och båda straffområdena. Samt att Kihlen får en uttalat defensiv, upptäckande, roll.

Ett mittfältsförvärv, en ny anfallare och Alvbåge behövs. Vänta inte tills hela augusti är passerat nu som man gjorde med Barsom. Se till att nyförvärven är på plats, inspelade och spelklara redan till den första juli.

Kan också säga min elva till matchen mot AIK:

---------Alvbåge---------
Gren-Haginge-Berra-Wowoah
---------Kihlberg--------
----Gerzic-Henriksson----
Bassom-Guterstam-Porokara
Örebro Sekt. E
2008-05-13 10:05
För övrigt anser jag att Sixten presenterat en väldigt tydlig spelidé. Till skillnad från många tidigare tränare vi haft i stan.
Örebro Sekt. E
2008-05-13 10:04
Om man praktiserar offermentalitet, då sätter man ju sin egen prestation i händerna på någon annan och menar att man själv inte kan påverka, utan är just ett offer för omständigheter och andras illvilja. Vad gör man då på en fotbollsplan, där det gäller att i högsta grad påverka omständigheter? Det är för många som är rädda just nu. Riktiga proffs tjurar till och kämpar hårdare.
Kex Torsten
2008-05-13 10:03
PINSAMT !
Örebro Pencing
2008-05-13 09:57
Har nu sett två matcher med Örebro live i år. Båda på Ullevi och det har inte varit någon rolig syn. Sammanlagt 7-1 i baken på de två matcherna. Igår va det totalt bedrövligt. Vi hade nog inte en enda målchans på hela matchen. Det hade vi mot Blåvitt.

Vi har liksom inget tryck framåt överhuvudtaget. Porokara och Näfver kändes otroligt sega igår. Långsamma och när de väl kom runt på kanterna orkade de inte slå inlägg. Och Nordin är alldeles för tunn där framme och på fel plats. Han är aldrig inne i boxen. Och hans varning va ju så otroligt onödig. Jag fattar inte hur han tänker där.

Bertin Ze fick en otacksam start. Kändes lite typiskt att han tio sekunder efter att han kommit in ouppvärmd och nervös fick en löpduell mot en het Morais. Då missar han naturligtvis. Men i andra tycker jag han är klockren. Visst har han lilte okonventionella metoder. Men han rensade allt. Och blev snabbt en publikfavorit även bland GAISarna.

Och Örebros hörnor. Det är ju helt sjukt. Totalt ofarliga igen. Nu hade man ju ändå Bertin Ze att sikta på. Men trots att vi fick ett antal hörnor i andra halvlek fick han ingen chans att nicka in den. Hörnorna va för låga, för långa och så körde vi det gamla usla tricket kort hörna som utmynnar i ingenting. När vi har allsvenskan bästa huvudspelare kan vi väl ändå försöka få in bollen till honom!!

Richardsson va bra där bak. Han kändes hur stabil som helst och gjorde några grymma räddningar. Dessutom kan han skicka en utspark över halva plan. Det kan ju inte Westman.

Prioritet ett i sommar måste vara att få in en riktig forward.

Jag tror att vi klarar oss kvar i allsvenskan, men då krävs otroligt mycket mer än igår.
Örebro Marquis de Sade
2008-05-13 08:53
Den här jävla offer-mentaliteten måste försvinna.

Känner man hela tiden att "det är typiskt oss" så blir det till slut självuppfyllande (felaktigt inkast - så symboliskt)

Sen att laget kan variera så från högsta till lägsta nivå är sjukt.

Att man som professionell fotbollspelare i nationens högsta liga inte har rätt inställning för att kämpa för sin klubb - den klubb som firar 100 år i år - är skamligt.

Bästa ÖSK´are igår var Richardsson.
Örebro Grohl
2008-05-13 08:38
Uppehållet kommer mycket lägligt då det är alldeles självklart att spelkvaliteten minskar med slitna spelare. Våra tränare väljer tyvärr att ständigt ställa upp med samma gamla elva, då blir den elvan sliten med detta täta matchschema.

Personligen gillar jag verkligen Sixten och Alex spelidéer och jag lider verkligen med Sixten då han inte fått den målskytten han önskade sig när han tog jobbet. Men att gång på gang mala smma startelva utan att inse att det finns piggare ben på bänken gör mig bara trött.
Örebro Västbanken
2008-05-13 08:07
Det är väldigt lustigt att notera hur många vänder kappan efter vinden. Vårt mittfält har framhållits som bra av många tidigare, nu ska det mangrant sågas. Näfver och Porokara var kanon, nu är de pajasar.

Jag tycker att man bör vara lite mer nyanserad. Så här skrev jag efter första matchen, då euforin på forumet var total - det lät som om vi var på väg mot CL-titeln 2010.

Namn: Västbanken » Svara inlägg
Sänt: 2008-04-01 16:27
Blir man bannlyst här om man tycker att spelet igår var torftigt? Bra kantspel, men oftast helt uddlöst när inläggen kom. Försvaret en hönsgård sista 10 minuterna, bollen runt som en flipperkula mellan 4 rädda ÖSK-are och en TFF:are i ÖSK:s straffområde vid flera tillfällen.

Jag är lika glad som ni för 3 poäng, men man måste vara lite ärlig också. Det här håller inte i längden. MFF-IFK var som en helt annan sport.
Örebro Bastard on Parade
2008-05-13 01:16
Falköga//

Varför ska man inte jämföra situationerna? Nordins knuff är tydligare för domaren = varning. Nordins knuff är otroligt onödig men samtidigt ofarlig.

Morais knuff är mer diskret men får katastrofala följder. Varför ska inte han varnas? Vad han har för avsikt spelar väl ingen roll?

Jag menar: Rajalaksos avsikt häromdagen var nog knappast att bryta benet av Elm, dessutom träffade han bollen men han blev likväl utvisad.

Skit samma egentligen. Ni vann rättvist, ÖSK var ännu en gång usla och som vanligt får vi inga domslut med oss.
Örebro Jonte R
2008-05-13 00:09
Ämne: Tre stycken som måst....
Du måste vara en född komiker. Sixten Boström ingen spelidé, den var rolig.
Örebro GT
2008-05-13 00:02
NA´s sportchef klipper till:

ÖSK ett lag i spillror som måste botas !

ÖSK och Göteborg är inte en vinnande kombination. Smällen i bortapremiären mot Blåvitt följdes av knocken mot Gais.
Sällan har ett uppehåll kommit så lägligt. ÖSK är just nu ett lag i spillror, ett lag i fritt fall. Ett tillstånd som måste botas till omstarten om knappt två månader.

Den nedåtgående trenden har varit synlig en tid. Men den fullkomligt exploderade under en sekvens under två-tre minuter på Ullevi på övertid i första halvlek. Magnus Wikström och Peter Westmans krockade och båda föll ihop utslagna. Det var en otäck syn. Med blodet forsande rullades ÖSK:s mittback ut på bår och ersattes av Bertin Zé samtidigt som Peter Westman på darriga ben fortsatte i målet.
En halv minut senare hade mittbacken från Kamerun drattat på ändan och gett Morais Reis öppen gata att pricka in 2-0.
Westman kom aldrig ut efter paus. Och övriga laget var kvar i omklädningsrummet när Reis tilläts peta in en retur på Richard Richardssons kanonräddning i andra halvleks första minut.
Mer talande kunde det inte bli. ÖSK är ett lag som fallit ihop totalt efter säsongens charmiga inledning. Peter Westman och Magnus Wikströms smällar kommer att läka med lite vila.
Det är betydligt svårare att ställa diagnos på patienten ÖSK.

För något sjukt och smittsamt har spridit sig i truppen. En stor portion tappat självförtroende som kanske kan återfås mot beskrivning som liknar hemmamatchen mot Djurgården. Lika mycket som alla spelare då ville ha boll, lika mycket stod de nu och gömde sig i passnings-skugga. Jag är övertygad om att mental trötthet har orsakat den fysiska kollapsen. Spelarna verkar villrådiga. Här har tränarparet Boström/Axén ett stort ansvar att bringa ordning i tankarna.
Självklart saknas en tung toppforward. Men det gäller också att utnyttja det spelarmaterial som finns till hands för stunden. Från läktaren får jag ibland känslan av att det nyskapande 4-3-3 blivit för svårt för laget att ta till sig i alla situationer. En trygg alternativ spelmodell borde därför in i journalen.

På presskonferensen frågade jag Sixten Boström om han tyckte sig se att hans spelare verkligen tror på möjligheten att göra mål framåt. Jag medger att det inte var den mest briljanta frågan. ÖSK-tränaren tände till, och för första gången under hans tid i Örebro fick jag en sur kommentar tillbaka som inte var ett svar.
Det ser jag som ett friskhetstecken. Det visar att Boström själv är på tårna, stridlysten och beredd att jobba ännu hårdare för att komma till rätta med lagets uppenbara brister nu när snålvinden börjat blåsa.
För ett passivt försvarsspel och obefintligt anfallsspel är inget vinnande koncept.

ÖSK har inte gjort mål på 469 minuter sedan Patrik Haginges drömträff borta mot Gävle. Därmed är detta klubbens sämsta start i allsvenskan någonsin sett till målproduktion. Men det finns värre exempel att trösta sig med:
1983 inledde Häcken med att bara göra två mål de första tio matcherna. 1969 inledde Jönköpings Södra med bara tre mål de första tio matcherna. Och 1994 orkade Degerfors och Hammarby bara med fyra mål vardera de elva första matcherna liksom Halmstad 2006.
Om man fortsätter att ta statistiken till hjälp finner man kanske en förklaring till att ÖSK bara mäktat med fyra mål framåt. På elva matcher har truppens sju anfallare avlossat 20 skott på mål –sammanlagt.
Det är färre än två per match.
Mot den bakgrunden inser man att det kämpande tremannamittfältet måste lägga ytterligare en dimension till sitt spel. Nämligen fylla på bakifrån.
Alternativet vore att utnyttja en fast situation.
Men det ser verkligen ingen spelare ut att tro på i dagsläget.

ANDERS UDDLING
Örebro nibor
2008-05-12 23:38
Jag hoppas verkligen jag slipper se Nordback,Henriksson och Wikström på plan i ÖSK igen. Mittfältarna är fruktansvärt dåliga! Utan Kilhberg vet jag inte hur det skulle se ut. Jag vill ha in en "Dulee Johnson" typ som älskar att hålla i bollen, en sån man vill ge bollen till. Sen en tung centertank.
Annons: