/fotboll/osk/forum/6870.aspx/fotboll/osk/forum/6870.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ösk-Power
2008-07-15 16:15
ÖSK´s akilleshäl idagsläget är garanterat Magnus Wikström. Killen saknar tyvärr känsla, och är ett stort orosmoment så fort han rör bollen. Näe, Magnus har inte spelstilen, känslan eller tekniken för att spela i dagens ÖSK som skall vara passningsskickliga och tekniska. Hoppas Holgersson är tillbaka snart, så han och "Berra bildar mittlås. Förövrigt kandiderade Berra till matchens lirare igår. Jävlar vad han var duktig!

Arrividetchi!
Örebro För det hjärta som brinner...
2008-07-15 15:47
"Att ni aldrig kan glömma..."

Vill bara tala om att jag tycker ditt svar Thomas är väldigt bra. Välformulerat och helt korrekt i sak enligt min mening.
Skönt att se när någon skriver så bra formulerade svar till någon som inte har en likvärdig åsikt.
Örebro ErikP
2008-07-15 15:38
http://www.kubanerna.se/kuba/nyheter.php?id=221

Ska också länka till vad förslaget handlar om för er som missade det.
Örebro ErikP
2008-07-15 15:37
Har läst igenom några sidor här på svenskafans och blir jävligt förvånad när jag ser folk som tycker att protesten var pinsam och onödig, och inte ens visste vad den handlade om. Min fråga till er är hur ni tänker egentligen.

Syftet med protesten var ju att väcka uppmärksamhet kring frågan, vilket det tydligt gjorde och det är mycket bra. Ni som inte förstod bakgrunden till det, missade ni också att ca 6000 flygblad delades ut i entréerna före matchstart med all nödvändig information?

Angående tystnaden första 20 så är det en bra protest i och med att det är mot den verkligheten vi går om lagförslag som DS2008:029 går igenom. Eller som Viktor sa; "När polis får tillstånd att dela ut straff på plats utan någon som helst rättsprocess har vi helt lämnat demokratiska rättsregler bakom oss. Att som tilltalad (misstänkt gärningsman) inte ha möjlighet att föra din egen talan eller att inte kunna lägga fram egna motbevis är inte bara helt förkastligt utan går med all säkerhet mot såväl svensk grundlag som internationella konventioner. "

Tänk om ni som tvivlade på protesten, den var högst nödvändig och mycket kraftfull och bra!
Örebro hunter
2008-07-15 15:35
Jag må säga att det var otur att Olsen inte fick göra mål.Men jag är optimistisk och tror att det släpper vilken match som hellst.
Olsen hade ju en utsida stolpträff och i första var han sånär på att skarva bollen i mål på första stolpen. Sen ska också tilläggas att Han skjuter utanför eftersom den är påå gränsen till för hårt pressad och det blir svårt då han dels måste parera och möta bollen som i sin tur gör så att hans kropp blir sneställd till målet,det är iallfall vad jag kan tänka mig kunna lista ut varför han inte gjorde mål i det läget.

Edit: Olsen hade ju en stolpträff i Ljungkile också.
Örebro in med Boniek
2008-07-15 15:30
2mål av våran ''skyttekung'' Gerzic är för dåligt..vi behöver en skyttekung
Olsen är inte de!
Örebro pemo
2008-07-15 15:22
Angående Giffarnas straffsituation: Är det inte så att domarna har blivit försiktigare att blåsa pga alla fimningar? Snacket med min bänkgranne gick att : - Oj, nära ögat. Var det straff? Om inte, skulle inte killen blivit varnad då för filmning?
Sedan angående det "bortdömnda målet" Jag såg att flaggan var uppe väldigt tidigt, men huvuddomaren blåste inte förrän bollen gick i mål och sundsvallspelarna gjorde honom uppmärksam på flaggan. MEN, om vi köper en striker från danmark får han inte missa öppet mål!!! Där hade t.o.m Roni gjort mål.
Örebro A. Tåsa
2008-07-15 15:21
Aspen: Det kanske var lite otydligt med fyra banderoller med klara budskap innan matchen, samt tusentals utdelade flygblad vid entréerna som förklarade precis vad som hände på västra stå och varför?

John Alvbåge sa efter matchen att de på planen kom igång när vi på västra kom igång. Ifall SvFF, riksdagen m.fl. får som de vill så kommer det vara knäpptysy i 90 minuter i varenda match, istället för i 20 minuter i en enskild match.
Örebro hunter
2008-07-15 15:16
7 gula 1 rött visar ju bara hur dålig man är som domare. Det var ju tydligt att han ville vara i centrum. Domaren skulle varit konsekvent och pratat med spelaren att om du gör en förseelse till åker du på gult,men ne gult kort på en gång ska det va. Domaren blåste ju sönder matchen totalt.Vilken fjant. Och har noll koll på linjedomarna vilket bara bevisar hur mer sopig man är.

Kollade också på Viasat på 0-1 målet. Det är tydligt att Mumba är offiside då bollen går från stolpen och ut. Jag kan tänka mig att det var svårt att sen för linjedomaren eftersom Wikström går upp men sen precis efter att den tar i stolpen följer Wikström med Mumba vilket kan ha bidragit till linjedomarens beslut att fria.

*Det skulle varit straff till Gif efter några minuters spel.

*Det skulle varit solklar straff för Ösk i andra halvlek då en försvare tar med hands uppe i luften.

*Flipperspelet som till slut går till Porokara men som blir vinkad för Offside,vilket var mycket tveksamt.
Örebro Blå Bergen Blues
2008-07-15 15:10
Ämne: Bara jag som reagera....
Erki// Det räknas inte som "en ny situation" då när bollen kommer tillbaka från stolpen?
Örebro E.Shams
2008-07-15 15:05

Jag vill tipsa om Thomas Nordahls analys på NA. Den är klockren.

Örebro Tom Hell
2008-07-15 15:05
Jag fick ett mejl...

Är vi för fanatiska ibland och låter känslorna styra? Glömmer vi att det faktiskt är människor bortom tävlingen, kampen, glåporden och hejaramsorna?
Hammarby ♪ Bajen äger SÖS ♫ ©
2008-07-15 14:59
Ämne: Funderingar om suppo....
Aspen: Väljer att svara dig här då det säkert finns fler av er som kanske inte vet "allt" runt bojkotten.
På länken finns den senaste förklaringen och på den sidan finns länkat till ytterligare krönikor och artiklar som kan vara läsvärda för att förstå vad den handlar om.

Kan i sammanhanget säga att vi har såväl klubb som lag i ryggen trots att de inte får de stöd på bortamatcherna som de förtjänar och är vana vid.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-07-15 14:58
Erki/ Håller med. Såg offside ut men domarna var inte speciellt bra igår.

Det som oroar nu är att Bajen visar grym form och har gjort lika många mål(nästan) på 2 matcher som vi gjort totalt. Riktigt jobbig match. 1 pinne borta är riktig bonus. Men vad jag förstår är Charlie Davies bara med på söderstadion för att sedan ansluta till OS truppen??
Örebro 100år
2008-07-15 14:52
Tom Hell/
ok! Då förstår jag.
Örebro Mac-T
2008-07-15 14:46
Underbart med två segrar i rad. Det är vi ju inte bortskämda med. Låt oss se framåt ett tag. Två matcher mot Bajen och en mot DIF. Sen TFF som vi borde vinna mot. ICA och Kalmar. Tufft schema. Hur ser ni på fortsättningen?
Örebro Erki
2008-07-15 14:29
Bara jag som reagerar på att Mambo Mumba var offside på deras 1-0 mål? Har kollat på bilder från viasatsport.se och fryst bilden i skottögonblicket, och Robert var helt klart offside.

Sen är det två missade straffar och ett felaktigt bortdömt mål, andra målet som ÖSK fick bortdömt har jag inte sett någon bra repris på men det kändes även det tveksamt.

Men men, vi vann ju och laget spelade underhållande och kämpade sig till en rättvis seger. Porokaras fint innan 1-1 var sagolik, Bassombeng och Nordin var skitbra. Berra är härlig att se, lite slarvig ibland men han blir bättre och bättre.

Sen tycker jag att protesten visar hur pass viktiga vi kubaner är för ÖSK och upplevelsen att gå på fotboll i Örebro. Varför ska inte vi få sitta tysta i 20 minuter när resten av arenan sitter tysta i 90 minuter varje match?
Örebro Aspen
2008-07-15 13:59
Funderingar om supporter bojkotten.
Börjar tycka att aktionen är missriktad. Det är regeringen som lagt och är ansvarig för lagförslaget. Då borde väl protesterna riktas tydligare mot dom. Det är dom som inför rättosäkerheten precis som med FRA-lagen. Det är nog få som kopplar en tyst hejaklack till ett dåligt lagförslag. Varför inte en mail protest där alla som besöker matcherna och som tycker illa om rättosäkerhet och kommandoregeringar skickar ett mail till justitieministerna och stadsministern. Minst 50 000 mail per omgång kanske ger bättre effekt än tysta läktare.
Dessutom kan fansen genom att uppföra sig visa att man är ute i ogjort väder.
Örebro Tom Hell
2008-07-15 13:51
100år// Det var inget klagomål. De var lite bizarra men väldigt roliga. Och sedan håller jag på Degerfors så mycket jag vill, såvida de inte möter ÖSK.
Och en sak till, jag g ö r faktiskt något själv här oxå. Du får själv fundera ut vad.
Örebro Aspen
2008-07-15 13:50
FAN-TV är verkligen lysande, tackar!!
I andra halvan var vi tillbaks till vårens spel, hoppas vi kan spela så hela matcherna framöver.
Med Glenn och Seb spelbara blir vi ännu bättre. Det känns tunt när det är dax för byten. Glenn behövs också vid frisparkar och hörnor.
Örebro Blå Bergen Blues
2008-07-15 13:46
Ämne: Skön seger igår.

....
Mr. Milton//
Tyvärr var väl Sundsvalls straffsituation "tio gånger tydligare".. Däremot reagerade jag på det bortdömda målet, det första av dem alltså, i det andra fallet var avblåsningen korrekt. Jag kunde inte se nån offside.. Det borde ha varit 3-1 där. Någon som vet vad han blåste för??
Örebro Kronblom
2008-07-15 13:46
Ämne: Ämne: Ämne....
Två konstiga möten mellan ÖSK och Hammarby förra året,ÖSK var bättre på söderstadion och Hammarby hade de hetaste lägena på BA men segrarna hamnade ändå hos det andra laget så logik och fotboll hör knappast ihop!
Örebro Mr. Milton
2008-07-15 13:33
Skön seger igår.

Någon mer än mig som reagerade på att domaren varnade fel kille igår? Skulason fick varning för snack men det var ju vänsterbacken som skrek på linjedomarn. Det syntes tydligt att linjedomaren försökte påkalla huvuddomarens uppmärksamhet efter felet men han vände ryggen till. Senare i matchen får Skulason sin andra varning och blir felaktigt utvisad. Inget som påverkade matchutgången då det endast var ett fåtal minuter kvar men ändå.

Sen var det självklart 1-1 i straffsituationer. Hur en EM-linjedomare som står 5 meter ifrån kan undgå att se en solklar hands är skrämmande. Hoppas för allt i världen att även linjedomarna blir proffs även om jag är tveksam till att det hjälper. Om domarstandarden är dåligt i Sverige är linjedomarna ursula.
Örebro Blå Bergen Blues
2008-07-15 13:29
Tänkte igår på vilken enorm betydelse det har om/utifall en enskild spelare känner tränarens förtroende eller ej. Walker trodde inte på Nordin. Innerst inne ville han kanske inte ens ha med honom i truppen. Resultatet blev att Nordin, när han väl fick göra sina små inhopp krånglade till allting. Han dribblade mest runt i cirklar förra året kändes det som. Vilken skillnad mot i år! Om man känner att man tillåts att misslyckas då och då så kommer också de briljanta tillfällena..
Örebro Blå Bergen Blues
2008-07-15 13:25
Ämne: Ämne: Ämne....
Kronblom//
Mitt minne är att Hammarby VAR bättre på BA än på SöS förra året.. Dock gick resultaten i motsatt riktning. Det är ju inte alltid resultatet speglar matchbilden o vice versa..
Örebro Kronblom
2008-07-15 12:51
Ämne: Ämne: Bajen v....
ja Hammarby brukar va bättre på BA än på söderstadion(med undantag från förra året då)så det är väl på söderstadion ÖSK kan plocka poäng!
Örebro Liberate
2008-07-15 12:46
Ämne: Bajen verkar vara li....
Får inte glömma att vi brukar väl spela ganska bra på Söderstadion,Bajen räknar nog kallt med seger inofficiellt och det kan straffa sig.
Örebro Grixx
2008-07-15 12:23
Bajen verkar vara livsfarligt för ett långsamt mittbackspar. Anttonen och SammeW är dock udda som yttrar och kan påverka en hel del så det inte blir som för MFF. Snabbt gick det när Bajen kom nära mål och jag vet inte om berras ben hänger med i alla snabba förflyttningar.

Jimmy fick jäkligt bra betyg efter sin insats igår.....men samtidigt talar man om sämsta MFF-laget NÅGONSIN.

....det kan man ju tolka som man vill.

Vi blev fullständigt utspelade av MFF och MFF blev fullständigt utspelade av Hammarby.

Med all logik i världen så kommer vi att nu plocka 6 raka poäng:-) för vi kommer verkligen att vara underdogs och kan spela ut.

Örebro 100år
2008-07-15 12:23
Ämne: Just ja, de plötslig....
Fasen va du klagar? Gör någonting själv istället. Du kan ju börja med att inte hålla på Degerfors
Örebro Tom Hell
2008-07-15 12:05
Just ja, de plötsliga utzoomande stillbilderna på under Boström-intervjun var ju humor på hög nivå.
Annons: