/fotboll/osk/forum/6780.aspx/fotboll/osk/forum/6780.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro JoKa
2008-08-11 12:19
ÖSK har sedan igår en fansida på Facebook. Gå med du också!
Örebro Gummianka
2008-08-11 12:09
Vad stod det på kubanernas banderoll mot ifk g? Såg den aldrig på tv.
Örebro ÖSK öster
2008-08-11 12:01
Ämne: Skulle bara vilja st....I ÖSK:s A-trupp ingår två spelare som nyligen tagit steget från talangverksamheten: Oskar Johansson (mittback som i stor stil debuterade i lördags) och Joakim Gren (högerback).

På a-lagsträningarna är Gustaf Lundholm (mittfält) och Peter Rosendahl med från talangtruppen.

Dessutom har vi James Frempong som för tillfället är utlånad till Brommapojkarna.

Stellan Carlsson och Michael Jidsjö är två spelare som vi värvat från lokalklubbar som ingår i vår a-trupp.

Fråga: har Erik Nilsson fått stå till sidan iom att Stellan anslöt till a-truppen?

ÖSK:s U21 används som inslussning för våra talanger. Här får de chansen att spela med våra a-lagsspelare.

Edit: Fick jag med alla?
Hammarby Slaik
2008-08-11 11:38
Skulle bara vilja ställa en fråga. Likt vi har tre spelare från vårat talanglag, HTFF, som får spela både i A-laget och HTFF i divison 2, har ni några spelare som både är tillgängliga för erat A-lag samt ÖSK Ungdom?
AIK Saywee
2008-08-11 11:32
Wivallius//
Planerna var i stort sett öde, alltså inget spontanlir, men det var mitt i veckan och fortfarande semestertid, troligtvis även för danskarna.

Däremot verkar det var mera lir på sandstränderna - kanske där tekniken formas a la Copacabana?

Träningsförslag - låt ÖSK träna sandstrandsfotboll på sommaren och nu när sensommarn/hösten närmar sig kan det vara läge att träna på en genomblöt leråker.
Wivallius
2008-08-11 11:17
//Saywee

Appropå Danmark och fotboll: Trots att vi oftare slår Danmark, så har danska fotbollsspelare i genomsnitt överlägsen teknik mot svenska. Såg du om det var ungar ute och spontanlirade hela tiden?

I forntiden, när jag växte upp på 60- och 70-talen, slogs vi om att få lira på kolstybbplanen i Negerbyn i Adolfsberg och vann vi inte slagsmålet om planen lade vi fyra jackor som målstolpar på någon gräsmatta och lirade ändå.

Nu när jag är och hälsar på morsan och farsan där är planen ALLTID öde och det verkar planerna i bostadsområdena och vid skolorna alltid vara nuförtiden. Kan det ha något med saken att göra tror du?
Wivallius
2008-08-11 11:08
//Saywee

Ja, huga! Tur att domarn inte lade sig i alltför mycket i lördags. Straffen var hårt dömd men inte feldömd, om man säger så. Det var också en 50/50-situation
AIK Saywee
2008-08-11 11:02
Wivallius//
När det gäller Kalmar och domslut så påminner jag mig om en massa dumslut av en viss her Frisk som dömde så sjukt för några år sedan på Eyravallen (?).

Fem matchavgörande tokdömningar plus att han sprang omkring som en fjant med hånflin hela matchen. Skönt att han är borta från de svenska arenorna!
Örebro jappel
2008-08-11 11:01
Ämne: Apropå Danmark var j....
och ändå får dom stryk av Sverige i varje landskamp :-)
Örebro jappel
2008-08-11 11:00
Ämne: //Pintorp

Tack! D....
fast å andra sidan måste ÖSK in i straffområdet och bli ojuste behandlade där för att kunna få en straff. (fram till för tre omgångar sedan har vi knappt kommit innanför straffområdeslinjen.)
Det blir nog ändring nu när vi hittat nyckeln till vårt anfallsspel.
AIK Saywee
2008-08-11 10:58
Apropå Danmark var jag på Jylland och Fyn förrförra veckan och förundrades över att där verkar finnas så oerhört många fotbollsplaner.

Kan nästan tänka mig att 10% av Danmarks yta består av fotbollsplaner ...
Wivallius
2008-08-11 10:58
Enligt SvFF:s statisktik har 22-23 straffar orsakats i år (statistiken går i sär lite). Av dem har 16 blivit mål och 4-5 missats. Säg att 4 missats, så blir det mål på 80% av straffarna.

4 av dessa straffar har Cesar Santin satt, vilket också innebär att Kalmar fått 4 straffar mot ÖSK:s 0. Kan det löna sig att leda allsvenskan tro? Enligt sportradion igår fick Kalmar med sig domsluten i samtliga 50/50 situationer mot Ljungskile igår.

Må ÖSK vara varnade till på söndag när det gäller domares enögdhet och lättheten att åka på straff mot Kalmar.
Örebro jappel
2008-08-11 10:56
Ämne: Ämne: Blir de....
Strålande...då får jag nog ta och pallra mig till bortaläktaren då...(om jag inte är för lat och väljer sittplats (kan vara bra för min 3åring att få sitta kanske :-)
AIK Saywee
2008-08-11 10:54
Tackar för lite historik Wivallius.

Dessutom är det ju lite rolig staafning av Staaf, danska aa brukar uttalas å, men då blir det ännu konstigare ...

Wivallius
2008-08-11 10:46
Hur vanligt kan namnet Staaf vara egentligen?

Märkligt att ÖSK värvat två spelare med det namnet i år:

1. Robin Staaf i fotboll
2. Andreas Staaf i bandy

Är de släkt tro? Skulle inte tro att man lirar på fruset vatten i Ramlösa va?
Wivallius
2008-08-11 10:43
//Pintorp

Tack! Det är alltså 20 allsvenska matcher och ett par cup-matcher sedan ÖSK fick en straff sist. Det är ju inte så att domarna öser godsaker över oss precis!
Örebro Pintorp
2008-08-11 10:32
Ämne: Appropå IFK:s straff....
Senaste straffen i Allsvenskan var i alla fall borta mot Elfsborg i näst sista omgången i fjol. Larsen förvaltade den perfekt.
Wivallius
2008-08-11 10:28
//Saywee

Jag tror Blåvitt gick upp igen 1978. Det skulle i så fall innebära att de var 6-7 år i dåvarande Div 2 södra (motsvarigheten till Superettan idag).
Wivallius
2008-08-11 10:24
Appropå IFK:s straff:

När fick ÖSK en straff senast? Någon som minns? Inte var det den här säsongen i alla fall!

Saywee//

Ett annat lag som var borta länge från allsvenskan var Helsingborg. Har för mig de var borta mellan 1968 och 1992. De gick upp 1992 tillsammans med Degerfors om jag minns rätt. Min allra första fotbollsmatch på Eyra och i livet överhuvudtaget var för övrigt Helsingborgs sista match i Örebro innan de åkte ut. Det var premiären ÖSK-Helsingborg 1967 och jag var 6 år. Sen dess, 41 år, har min fotbollsvärld varit helt svart och vit!

För övrigt gick Degerfors upp 1992 efter att ha kvalat mot ett annat DIF-lag, nämligen Djurgården. Personligen ser jag hellre rö'vitt i Allsvenskan än Apa! Då får man se fler bra matcher på Stora Valla på sommaren. Den planen ligger nämligen bara 6 km från min sommarstuga!
AIK Saywee
2008-08-11 10:17
ÖSK-Karl, jag minns inte riktigt hur många år vi slapp SF Göteborg i Allsvenskan, men när de kom tillbaka hade de skapligt med publik. De flesta av dessa verkar dock ha tröttnat och de brukar väl nå upp till drygt 6000 hemma ....? Klent!

Kalmar släppte in två mot Ljungskile, kan nog bli fler insläppta på Fredrikschans ;-)

FORZA SVARTVITT!
Wivallius
2008-08-11 10:11
Klippt från Abgar Barsoms blogg:

"Vilka vann allsvenskan förra året? Efter att ha sett Örebro SK- IFK Göteborg så skulle man kunna tro att det var ÖSK och inte IFK som vann förra året. Imponerande spel från de svart/vita. Kihlbergs rutin på mitten är värdefull i ett ganska nykompenerat lag. Ser ljust ut för framtiden."

Tack Abbe! We will always love you!
Wivallius
2008-08-11 09:47
... föresten. Har någon fått reda på var Axén befann sig under matchen. Familjen?
Wivallius
2008-08-11 09:47
Mål-Göran är en jävla skön kille! Kul intervju. Vi tar Kalmar på söndag!
Wivallius
2008-08-11 09:18
Har någon hittat matchen upplagd på nån sajt än! Snälla, rapporterar till oss alla om så sker. Jag kan inte bärga mig för att se matchen igen.
Örebro Chipset - Ta ansvar!
2008-08-11 06:55
Ämne: Måste passa på att n....Om laget förblir intakt skulle vi kunna hjälpa er i guldstriden. Vi visade redan i våras, i hemmamatchen mot Kalmar, att vi kan spela jämt med dom. Vår svaghet då var de fasta situationerna. Där har vi blivit bättre i och med att fyrtornen Olsen och Berra (Bertin Zé Ndille) tillkommit. Nyckeln i Kalmar är hur Roninho-Bassombeng fungerar, dvs. vårt kanspel. Den sistnämnde har så här långt inte fått ut max på vanligt tråkgräs och den förstnämnde är osäkert startade pga. skada.
Örebro go_osk
2008-08-11 01:23
Ämne: Blir det någon resa ....
Kubanerna styr resa så du slipper bli ensam :-)
Örebro Miroslav kuba
2008-08-11 01:11
Ämne: Lite sent kanske,ski....
TACK!!! Det är aldrig försent att gratulera till en seger mot dom.Förstår att du ar tacksam över att ni redan mött oss även om vi spelade bra mot er så blev det bara 1 poäng.Hoppas nu på fler sköna segrar så vi kan klättra i tabellen det ser ut på spelet som om det kan gå.Lycka till i guldstriden.
Örebro jappel
2008-08-11 00:29
Blir det någon resa till Kalmar? jag räknar med att sneåka, möjligen får jag med mig familjen också.
Örebro jappel
2008-08-11 00:14
Ämne: Hoppas Axén/Sixten h....
förhoppningsvis stavas botemedlet Ze :-)
Hammarby Natobb
2008-08-10 23:59
Lite sent kanske,skitsamma, men grattis till segern mot sill.
Glad att vi redan lirat mot er. Väl mött!
Annons: