/fotboll/osk/forum/669.aspx/fotboll/osk/forum/669.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-04-15 12:00
MdS

Jag tycker bara att idén inte verkar vara helt ointressant, för att provas.

Men det kanske är bättre att supportrar vid högriskmatcher får en möjlighet att röja på sta'n.

Det skulle tyvärr säkert också tilltala några av våra egna likasinnade.

Men öl kan man väl pimpla efter matchen?
Örebro Svartvita i Stockholm
2016-04-15 11:49
Hörni. Nu är det fredag och bara några dagar kvar till match. Det firar vi med ett nytt avsnitt av vår podcast Gamla trä! Vår långschkånk Kalle Holmberg, hjälten Paul Oyuga och ÖSK-stjärnan Ivan Stenberg är våra gäster som figurerar i dagens avsnitt. Så lyssna gärna, sprid vidare, tipsa vänner om podden. Trevlig helg! Va!
Örebro Ferrovia
2016-04-15 11:14
Bara för att Kubanerna och Örebro Tifo finns betyder det inte att folk kan vara kreativa och ansvarstagande själva. Ta med din egna flagga, måla din egna banderoll oavsett om det är sittplats eller ståplats. Jag har lite den känslan att ju bättre Kubanerna (klacken) och Örebro Tifo "presterar" ju mindre blir viljan från övriga publiken att sjunga med och ta ansvar.

Angående att "hela vallen är ni klara" sjungs håller jag med att det är högstadienivå men om inte folk kan sjunga med i den, vilken ramsa kommer sittplats sjunga med i då? Man måste börja någonstans och sen gå vidare.
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2016-04-15 11:00
Helt klart vore det bra att på försöksbasis fösa in bortasupportrarna i ishallen. Vi slipper kanske kastade möbler och slagsmål på uteserveringar och torg i centrum. Funkar det inte så får man väl överväga alternativ. Krögarna får nog intäkter ändå och slipper kostnader för väktare och sönderslagen inredning så det blir nog status quo.
Örebro Marquis de Sade
2016-04-15 09:43
@Nissesson:

Hockeyn säljer öl och tjänar pengar på det.
Supportrar blir fulla och kräver bevakning(ordingsvakter) som ÖSK betalar. Och det stör inte dig det minsta?

Med den inställningen förstår jag varför vi inte har ekonomi att vinna titlar.
AIK Nissesson
2016-04-15 09:14
BoP

Intressanta frågeställningar kring statistik.
AIK Nissesson
2016-04-15 09:12
MdS

Jag förstår ditt inlägg, men det är ändå lite svårt att veta hur alla kostnader kommer att fördelas, och lite annat också för den delen.

- Slagsmålen på sta'n kanske minimeras?
- Städningen efter besökarnas fornlämningar kanske blir billigare?
- Polisbevakningen kanske kan minimeras och fokuseras?
- Barn- och barnbarnfamiljer kanske upplever det lite lugnare?

Det vara bara några exempel på eventuella fördelar, det finns säkert fler ...

Att stadens hockey får några extraslantar, stör mig inte det minsta, men krögarna kanske deppar, men jag tror att de har en god ekonomi ändå.
Örebro Nicka i ribban
2016-04-15 09:02
Hade man inte någon uppladdning i bandyhallen för några år sedan?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Marquis de Sade
2016-04-15 08:54
@rirobban:

Nej, en otroligt märklig idé.
Hockeyn ska alltså håva in pengar för supportrar som indirekt kommit till staden för att se ÖSK?
Hyr hockeyn hallen på årsbasis eller ska de vara i omklädnngsrummen? Annars är det väl bättre att vi hyr hallen de timmarna och säljer uppfriskande drycker. Blir ju vi som får alla kostnader ändå(för bevakning).

Örebro flesklepp
2016-04-15 07:41
Se där. Rinne står i mål i Grimlunds dröm-OS-elva
Örebro Bastard on Parade
2016-04-14 23:32
@Matta:

Intressant statistik. Gerzic är dock inte den säkraste passningsspelaren, utan den som har slagit flest passningar. Det finns en del som har högre andel passningar till rätt adress. Intressant också att Astrit har 0 lyckade krossbollar av 10. Vad räknas som krossboll i den här statistiken? Inlägg? Sida till sida? Långbollar?
Örebro Nicka i ribban
2016-04-14 22:56
Vi vinner flest nickdueller. Samtidigt är vi inblandade i färre nickdueller än samtliga andra lag. Tror vi "boostade" den statistiken en hel del mot J-södra där vi skickade en del långt mot RÅP och Astrit som vann det mesta.
Örebro Bäst när det gäller
2016-04-14 22:27
Nordin " Iniesta" Gerzic! Edit: Mattas länk bättre.
Örebro Matta
2016-04-14 20:24
Intressant statistik bl.a. att vi vinner flest höjddueller, Björnqvist är en hävert på crossbollar och Gerzic är ligans säkraste passningsspelare.
Örebro flesklepp
2016-04-14 19:13
@Nicka i ribban:
Det kan jag omöjligen avgöra då det i princip bara är ÖSK:s matcher i år som jag sett i helhet, från de andra ibland på sin höjd bara målen. Dock är jag övertygad om att "om vi hade varit" något av Stockholmslagen eller MFF nu i måndags så hade Astrit med säkerhet kommit med i veckans lag baserat på de snygga grejer han gjorde i matchen. Tror ni Lars Grimlund ser alla matcher i alla omgångar? Hela matcherna alltså, eller "snabbspolar" han ibland?
Örebro Nicka i ribban
2016-04-14 16:57
@flesklepp Vilken ÖSK:are ska vara med i "veckans elva" då och på vems bekostnad? Nog för att vi inte får så mycket uppmärksamhet, men det var ju ingen som var helt dominant i det offensiva spelet samt att vi inte lyckades hålla nollan. Möjligen att Nordin kunde tagit en plats, men jag vet inte vilka han konkurrerar med den här veckan.
Örebro rirobban
2016-04-14 15:52
Bra idé med att Stockholmslagens supportrar får ladda upp i ishallen!
Örebro flesklepp
2016-04-14 14:05
Med Lars Grimlund som Allsvensk krönikör tillika ansvarig för uttagning av DN:s "DN-elvan", veckans lag är ordningen så att säga återställd. Med Pelle Blohm som tillfälligt ansvarig för detta under förra året (och även året innan?) så var det lite undantag från regeln som nu (återigen) tycks gälla: Inga ÖSK:are i veckans lag, däremot gärna många från Stockholmslagen och om de vinner, Malmö FF. Om Malmö FF däremot förlorar måste det lag som slår dem få med tre spelare. Om ÖSK däremot slår det lag som omgången innan slog Malmö FF ska de inte ha med någon spelare i veckans lag. Glasklart? JSödra slog MFF i omgång 2 och fick med tre spelare; Cajtoft, Calisir och Cibicki. ÖSK slog JSödra i omgång 3 och fick med 0 spelare i veckans lag. GIF S slog MFF i omgång 3 och fick med tre spelare; Naurin, Sonko Sundberg och Marcus Danielsson. Om, eller när vi slår GIF S i omgång 4 kan vi alltså inte räkna med att få med någon spelare i DN-elvan. Gissa hur många spelare vi sammanlagt fått med i DN-elvan för årets tre första omgångar!
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2016-04-14 14:03
Jag har också tänkt på att klacken får en tydlig avgränsning i form av mittenpartiet på västra. Tror att det kan hjälpa att flytta klacken till den södra delen av västra, som är större än mitten. Då kan det också bli lite sammankopplat med Havannadelen om den fortfarande är aktiv. Genom detta skulle Havanna successivt kunna växa österut på sittplats och klacken växa norrut på ståplats utan lika tydliga gränser. I den bästa av världar växer alltså den aktiva suppporterpubliken åt två håll.
Örebro Bastard on Parade
2016-04-14 13:10
@Minatankar:

Kubanerna är säkerligen intresserade av idéer utifrån. När det gäller läktarkoreografier i form av tifon så är det bättre att rikta sig till Örebro Tifo, eftersom Kubanerna inte har någon tifogrupp och inte arrangerar några tifon. De har en Facebook-sida där man kan ta kontakt med dem. Forumet har tappat massor av läsare de senaste åren på grund av allt tjafs som inte är ÖSK-relaterat så det är inte säkert att de har sett dina idéer.
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-14 12:00
Jag tror att det finns en oerhörd potential för att bygga en stark supporterkultur runt ÖSK i nuläget! Kampanjen på Västra är ett steg i rätt riktning, nu krävs insatser för att få fler att delta i ramsor etc.

Västra läktaren i sig är ett problem då ingångarna delar av läktaren i "sektioner". Det har, som det känns blivit lite av en allmän uppfattning att klacken är på mittensektionen och utanför den så sjunger man inte. De inledande hemmamatcherna har mittsektionen varit proppfull och då finns en risk att personer som skulle vilka sjunga inte deltar pga att man hamnar lite "vid sidan om klacken".

Jämför med hockeyn som har en homogen ståplatsläktare. Där började det med ett 10-tal som stod i mitten, men match för match spred det sig och numera deltar ofta hela läktaren.

Jag tror att stämningen på arenan är lika viktigt som den sportsliga framgången för att på sikt uppnå visioner om att spela för fulla läktare, kunna knyta till sig större sponsorer etc.

Finns garanterat många som har idéer och tankar kring hur man kan jobba och vad som kan göras från både klubbens och de olika supportergruppernas sida för att utveckla atmosfären under match.

Nissesons förslag om en arrangerad "workshop" under ledning av förslagsvis Erik Wärlegård med representanter från Kubanerna, Örebro Tifo, Ultras Nikolai, Havanna, sittplats m.m skulle säkert kunna utmynna i massvis med idéer om hur man kan jobba för att lyfta stämningen en nivå och få fler att delta på olika sätt.

Men något liknande kanske redan finns, vad vet jag?

Heja ÖSK!
Örebro Minatankar
2016-04-14 11:25
@flesklepp:

Håller med om att det är kul. Samtidigt talar vi om ca 90 procent av publiken som har sittplatser. Många som är 40 år och äldre föredrar att sitta. Jag efterlyser fortfarande en seriös reaktion på mitt förslag som jag skrivit om här flera gånger.

Måste jag vara provokativ och undra om Kubanerna inte är intresserad av idéer "utifrån" utan att det måste vara deras egna?
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-14 11:04
Nisseson: Kolla PM!
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-14 10:59
@flesklepp:

Haha, HUMOR!
Örebro flesklepp
2016-04-14 10:44
@Minatankar:

Vad sägs om att köra "August och Lotta" då för alla pansischar som tydligen inte förstår tillrop som "Andra sidan är ni klara". Den bör de väl känna igen från PRO:
Temperaturen är hög uti kroppen
Närmare fyrtio än trettiosju
(komma fem)
Så ska det vara när ångan är uppe
Och så är fallet uti detta nu
AUGUST! och LOTTA!
AUGUST! och LOTTA!
AUGUST! och LOTTA!
AUGUST! och LOTTA!
AIK Nissesson
2016-04-14 09:55
Alltså, detta med ramsor ... Ni vet förmodligen att jag inte gillar petimetrar och onödiga ordningsvakter, men provar på som en sådan lite ändå. När västrastå skanderar "andrasidanärniklara" blir det lite fel, för den riktas ju till östra sitt eller stå. Är östra tomt blir det tyst, är den fylld av stockholmslagen's supportrar blir det fel. "Hela Vallen" förstår många äldre som inte orkar stå, men kan vi inte hitta på något, som tänder alla? Dessutom bör kanske detta skanderade, ha lite timing under matchen och hur läget ligger?
Örebro Minatankar
2016-04-14 09:33
@Lord Bertin Zé:

Jag tror för min del att man behöver fundera mer på hur människor fungerar. De av oss som i årtionden suttit ner på läktaren för att njuta av fotbollen, är inte de första man får att sjunga och delta i ramsor. Däremot är jag övertygad om att man kan få nästan alla att i ett första steg göra en handling, t ex resa sig upp, använda halsdukar och flaggor. Så småningom skapar det stämning att också sjunga och delta i ramsor.

Jag ger mig därför inte att Kubanerna behöver börja med att samtliga använder mindre ÖSK-flaggor av samma storlek och utformning. Det ger ett enormt intryck, det är bara att se på supportrar i andra klubbar, t ex IFK Norrköping. Sedan sprider det sig till övriga supportrar.

Detta kan inte vara en ekonomisk fråga. En sponsor borde kunna finansiera. Vari består motståndet?
Örebro Lord Bertin Zé
2016-04-14 09:24
Supporterkulturen tycker jag är dålig i Örebro men inte för att man sjunger "stå upp som en närkebo". Finns klart mycket värre ramsor än så.

Däremot så tycker jag det är jävligt synd att det bara är mittenpartiet av västra stå som är med och kör ramsor. Jag skulle vilja se att hela arenan är med på hymnen bl.a. Man kan skippa ramsor som "andra sidan är ni klara?" Dom ramsorna hör hemma på ungdomsläger.

AIK Nissesson
2016-04-14 08:51
Premiärtifot var fan-tastiskt, det berörde mig och många i min närhet:)

Det är ett bra bidrag för att skapa en god supporterkultur, jag fortsätter att stödja tifogänget.

ÖSK !!!
Örebro Örebro slott
2016-04-14 08:25
Efter premiärtifot så har Örebro Tifo fått in över 10 000 kronor från er medsupportrar, stort tack alla ni som har varit med och bidragit!
Pengarna går oavkortat till inköp av det material som behövs för att tillverka nya tifon, så som färg, tyg, plast och tejp.

Har du inte skänkt pengar än, eller känner du för att skänka någon slant till?
Swish: 123 459 41 56
Bg: 674-2456

Återigen, stort tack för era bidrag!
Annons: