/fotboll/osk/forum/6686.aspx/fotboll/osk/forum/6686.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro hunter
2008-09-11 12:28
Startelvan:2009 Slutplacering:6
-Porokara-Olsen-Bassombeng-
-----Bedoya----Gerzic-----
---------Kihlberg----------
-Wowoah-Oskar.J-Zé-Antonnen-
---------Alvbåge-----------
Bänk:
Weggen
Per.J
Holgersson/Wikström
Jidsjö/Staaf
Frempong
Örebro Walter Gigena
2008-09-11 12:07
Ämne: Ursäkta, en gammal b....
Stämmer säkert, iaf. obesegrade i 9 raka. Jäklar vad Sahlin var bra tillsammans med Gudjohnsen. Pumpade in mål tillsammans.
Dock hade jag en backgigant som idol på den tiden- Siggi Jonsson. En av de bästa backarna jag skådat på Behrn/Eyravallen. Han var iskall i alla lägen och spelade enligt rykten alltid med suspensoar så att han kunde smälla på lite extra i varje glidtackling.
Tyvärr är han en förlorad själ i Dif numera :(
ÖSK Lions
2008-09-11 11:09
Ursäkta, en gammal bonntjyv... ;-)

...men hade vi inte en svit på Dan Sahlins tid med typ nio raka segrar under sommaren/hösten eller är det mitt minne som sviktar?
Örebro Midsomer
2008-09-11 11:05
Ämne: ÖSK har 6 raka match....
Antar att man får gå tillbaka till 1994 för att hitta en liknande svit?

Extra kul är det ju med tanke på att sviten innefattar bortamöten med Djurgården och Kalmar och hemmamöten med Elfsborg och Göteborg.

Rodevåg sänker Gefle.
Precis som i Avesta.
Örebro -=joth=-
2008-09-11 09:52
ÖSK har 6 raka matcher utan förlust... när inträffade det senast i Allsvenskan?
Örebro jappel
2008-09-11 09:44
Ämne: Jag såg på Sveriges ....
ja han är helt klart det sämsta någonsin.
Kan inte annat än hålla med.
Satt och förbannade det extremt svaga landslag vi har idag under hela matchen...(ja även när vi råkat snubbla in två bollar!!)
Tacka vet jag ÖSK :-)
Örebro Henry Fiat
2008-09-11 09:04
Jag såg på Sveriges seger mot ungern igår och kunde konstatera att Daniel "sidleds-danne" andersson var det sämsta som någonsin har spelat i landslaget. sen tycker jag också att Zlatans svar på fylle ralfs sågning var bra "han kan jobba i min trädgård det är hans nivå"
Örebro Kajanus
2008-09-11 02:15
Rodevåg gjorde fyra mål i U21-matchen. Kanske inga siffror eller ansträngningar som skulle tokimponera i en allsvensk match, MEN likväl så visar dem att han är på rätt väg igen. Tänk bara på hans år i Falkenberg. Om han kan införliva en del av det i allsvenskan så torde han vara given i ÖSKs elva. Så förbasktat lätt att göra mål i Superettan är det faktiskt inte och 17 baljor är helt okej.
In med honom på tisdag nu!
Djurgården Kaj
2008-09-10 23:57
Då får vi väl hoppas att Örebro SK blir en maktfaktor i framtiden! Självklart har ni, speciellt en kunnig skribent som ÖSK-Karl, bättre insyn i just ÖSK.

Intressant att höra vad som händer i er klubb och kul för oss bortasupportrar att bortaläktaren snart är klar. Men mina tvivel om ÖSK som en av de absoluta toppklubbarna består ändå tills vidare. Lycka till dock! Tack för bra diskussion!
Örebro Mr. Milton
2008-09-10 23:50
Skön seger för U21:orna. Hoppas Rode kommer igång ordentligt.

Hur fan kan Lagrell kalla fotboll för nationalsporten och sedan sälja TV-rättigheterna till matchen så att mindre än hälften av Svenska folket inte kan se matchen? Skiter fullständigt i landslaget numera. Mitt förtroende och intresse för landslaget har sjunkit och är just nu noll. Jag var nere på EM i sommras men tycker just nu att landslaget och Svensk fotboll misshandlas å de grövsta av Lagrell och hans hantlangare.

En fråga. Vilka böter har AIK och Bajen fått för upploppen i huvudstaden? Satt i perspektiv till våra 25 000 för en rökgranat är det väl mångmiljonböter som gäller för dessa klubbar? Eller?
Örebro Walter Gigena
2008-09-10 23:48
Kaj// Fan vad du tuggar! Du skriver samma sak i vartannat inlägg. Titta på Kalmar gällande publik,arena och intäkter.. Allt är möjligt i allsvenskan och kommer fortsätta vara så. Finns ingen motsvarighet till chelsea,arsenal,united i Sverige och det kommer med största sannolikhet inte finnas det i framtiden heller.

..och på tal om Sverige. Jag ångrar att jag inte valde Behrn arena framför landskampen. Ösk spelar 10x roligare fotboll än landslaget (bortsett Dif matchen senast då). Mellberg och Hansson skulle inte ha en suck mot Porokara och Basse, vilka trädben dom har. Våra ytterbackar hade gjort det bra mycket bättre. Teknik och speed framför trädben och gamla meriter!!
Örebro ÖSK-Karl
2008-09-10 23:41
Kaj//

Jag tycker ändå att när du nämner Stockholm, Göteborg och Malmö, då glömmer du bort den enorma konkurrans som är där bland alla olika föreningar och utslaget på folkmängd är det inte särskilt imponerande.

Här finns enbart ÖSK-Fotboll och det varumärket har det nya styret enbart arbetat med i 2-3 år.
Djurgården Kaj
2008-09-10 23:35
ÖSK-Karl,

Förhoppningsvis får du rätt. Jag håller också med om att ÖSK verkar vara en välmående förening idag med bra förutsättningar för att vara ett stabilt mittenlag som ibland utmanar i toppen.

Men för att i framtiden bli ett stabilt topplag bland framförallt de tre stockholmslagen, Göteborg och MFF, så krävs nog ganska radikala inkomstökningar. Till exempel i form av ett utvecklande och fullständigt övertagande av driften av er arena.
Örebro ÖSK-Karl
2008-09-10 23:22
Kaj//

Du missar en hel del viktiga saker när du bedömmer Örebro.

1. Stan växer så det knakar, inom 20 år räknar man med att ha växt med 40.000-60.000 invånare.
2. ÖSK-fotboll har ingen konkurrans i hela Närke förutom Kumla-Indianerna i speedway.
3. ÖSK har under en 10-årsperiod före 2006 gått ifrån att vara en av de mest illa skötta elitklubbarna i Sverige, till en av de mest välskötta.
4. Kommunen har äntligen insett värdet i ÖSK-fotboll.
5. Sponsorintäkterna ökar så man nästan häpnar, trots att vi ännu ligger i de nedre regionerna.

Utan att vara partisk så har ÖSK-Fotboll ett av de mest gynnsamma lägen av samtliga föreningar i Sverige och nu är det proffisionella personer som tagit över styret. Till det har Spelarinvest tillkommit.
Djurgården Kaj
2008-09-10 23:22
Vegurra,

Bra jobb med siffrorna där. Värt att beakta är att de tre största städernas klubbar dessutom har ytterområden av betydande storlek att hämta publik ifrån. Stor-Stockholm, exempelvis, har cirka 2 miljoner invånare som tre klubbar slåss om.
Örebro Midsomer
2008-09-10 23:20
ÖSK Öster//

Men samtidigt är det svårt att springa rätt när lagkamraterna är för bollkära se på Stellan och Astvald i dag till exempel som bara borrar ned huvudet och kör...
Örebro Vegurra
2008-09-10 23:14
Fakta är alltid bra att ha som underlag för en diskussion. Följande gäller för de städer som har allsvenska fotbollslag vad gäller placering i folkmängdsligan per den 30 juni 2008.
Håll till godo.
1. Stockholm 802611, 2. Göteborg 495563, 3. Malmö 282904, 7. Örebro 131077, 8. Norrköping 127288, 9. Helsingborg 125984, 13. Borås 101208, 14. Sundsvall 94751, 16 Gävle 93008, 18 Halmstad 89872, 34. Kalmar 61275, 43. Ljungskile (Uddevalla) 51126, 51. Trelleborg 41363.
Källa: SCB
Djurgården Kaj
2008-09-10 23:07
Grixx,

Möjligen lägger jag lite för stor vikt vid Norrköpings historia och inrotade "varumärke" som gammal storklubb när jag gör den bedömningen, men nog verkar väl Idrottsparken, som blir klar till nästa säsong, aningen mer gedigen än Behrn arena? Men visst är det en klubb med många hinder att ta i tu med innan de blir att räkna med på riktigt igen.
Örebro Grixx
2008-09-10 23:02
Kaj// Kan inte se varför N-ping skulle ligga över oss ekonomiskt. Någonstans vid 6,7,8:de plats bör vi kunna ligga.
Djurgården Kaj
2008-09-10 22:55
Chipset,

100 miljoner låter som en rimlig siffra, tycker jag också. Fast Djurgården, AIK, Hammarby, Malmö och Göteborg kommer om fem-tio år alla att ligga på en nivå mellan kanske 200 och 400 miljoner. Och Helsingborg, Elfsborg och möjligen Norrköping kan alla nå en nivå på uppåt 150-200 miljoner om de sköter sina kort rätt. Där tror jag ni får en utmaning i att lyckas hänga med ekonomiskt och därmed även sportsligt.
Örebro ÖSK öster
2008-09-10 22:52
Ja Erik Nilsson slog en fenomenal passning till Stellans 6-1 (tror jag det va) mål, väldigt vacker!

Samarbetet mellan Stellan och Rode funkade inte klockrent.. Om man nu kan klaga på en kille som göra fyra mål så borde han, enligt min mening, springa mer i tomma ytorna och inte enbart i mitten. Men vad vet jag =)
Örebro Chipset
2008-09-10 22:47
Kaj// Stämmer inte helt. Vi har verkligen stor potential på sponsringmarknaden som enda elitlag i medelstor stad (Jag bortser då från bandyn och KIF Örebro som knappast snor ngn större andel från fotbollen). Vår omsättningsnivå höjs ju kraftigt för varje år. Målet att ha en omsättning på 100 miljoner om 3-4 år verkar av allt att döma rimlig.
AIK Saywee
2008-09-10 22:44
Kaj igen, du kan tänkas få rätt när det gäller omsättningssiffrornas jämförelse, men de sportsliga framgångarna kan med tur och skicklighet överträffa dessa.
Örebro Chipset
2008-09-10 22:43
Roden måste verkligen lyft sig i andra halvlek för i första var han som sagt inte speciellt lyckad (enligt mig). Däremot tyckte jag det var fint av Mackan att framhålla Erik Nilsson. Han har tyvärr hamnat lite i skuggan av Gustav Lundholm. Nilsson är en framtidsman helt klart.
AIK Saywee
2008-09-10 22:41
Kaj, detta med nyhetens behag har du säkert rätt i, kommer nog lite extra folk inledningsvis, men om det börjar ta emot sportsligt ja då rensar dom hellre sill ;-)

Mig veterligen finns det bara fyra fotbollslag i Göteborg:
ÖIS, GAIS, Häcken och Frölunda.

PS javisst ja, kom på ett till ...

... Qviding!
Djurgården Kaj
2008-09-10 22:40
Saywee,

Absolut, jag är imponerad över ÖSK:s publiksiffror. Med den nya läktaren klar till nästa säsong kan ni säkert nå över 10.000 i snitt.

Problemet är bara att ÖSK kommer få det svårt att nå upp i de totala omsättningssiffror som krävs för att vara ett stabilt topplag på längre sikt. Detta på grund av bland annat en begränsad potential på sponsringsmarknaden jämfört med andra lite större städer.
AIK Saywee
2008-09-10 22:35
Kaj, om vi plockar bort derbysiffrorna för IFK Göteborg och tar bort derbysiffror för t.ex. Örebro (får väl bli matcherna mot Norrköping) då är det nog inte mycket som skiljer, eller?

Pinsamt klent av IFK Göteborg att uppvisa ett så lågt publikintresse för fotboll, för att inte tala (skriva) om GAIS ...
Djurgården Kaj
2008-09-10 22:29
Saywee,

Håller med om att deras publiksiffror har varit dåliga länge. Men faktum är att IFK Göteborg är det lag som i alla typer av undersökningar tycks vara det fotbollslag med flest fans i landet. Det blir förstås en utmaning för dem att få folk att komma till matcherna, men nyhetens behag kring den nya arenan blir nog en bra början. Plus att Götet är en stor marknad, med svenska mått mätt, för sponsring.

Vill ändå understryka att jag tror mer på Malmö FF:s framtid. De får en ny arena av toppklass redan till nästa säsongsstart, som de dessutom har betydande ägarandel i. De har till råga på allt redan nu Allsvenskans bästa ekonomi.
AIK Saywee
2008-09-10 22:29
Jag gör Rodevågen! Dessutom tre inlägg det magiska klockslaget 22.22.

ÖSK-Karl, ikväll börjar det 22.55 enligt kobladet (HN).

Snyggt mål av Kim ikväll, men det finns bara en Kim ...
... Olsén heter han!
Djurgården Kaj
2008-09-10 22:22
ÖSK-Karl,

Vilken stämning det blir på nya Söderstadion, det får bajarna svara för; däremot tror jag inte att det är orealistiskt att alla tre stockholmsklubbar kan nå relativt stabila snitt på omkring 20-25.000 åskadare med ändamålsenliga arenor.

Du har dock rätt i att det krävs skattelättnader för att de svenska storklubbarna ska ha en fair chans i europacupspelet.
Annons: