/fotboll/osk/forum/6681.aspx/fotboll/osk/forum/6681.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2008-09-12 12:32
WG - nummer 3 är definitivt rätt noterat!

Lag Rell är en maktfaktor ...
Örebro Walter Gigena
2008-09-12 12:21
Fy fan!! Vi får 25 000 för 2 rökpuffar. Aik får 35 000 för rök, 10-tal bengaler och inkastade föremål. Hammarby får inget straff(!) för inkastade föremål och inskjutna raketer mot spelare och polis. Dom belönas snarare genom att supportrarna kommer köpa dyrare biljetter på långsidan när deras kortsida är stängd i derbyt.

Noterat:
1, Särbehandling av sthlm klubbar
2, Rök = mkt böter, bengaler = lite böter (vart finns logiken)
3, Lagrell måste vara inblandad

Svenska fotbollförbundets disciplinnämnd är stort skämt.

Det enda positiva är att tisdagen snart är här. Forza svart-vitt
AIK Saywee
2008-09-12 12:07
ÖSK KRILLE//
Håller med, vilket enkelt straff de fick, men de är väl fortfarande lite av Sveriges gulligullgäng, härliga bajen, tack och gonatt!

ÖSKare i exil//
Jag orkade läsa till sista raden, den var bäst!

Nej, men det ligger mycket i det du skriver - fast det blir inte roligt om mina farhågor kommer att stämma in, dvs att vi om några år har typ sex penningstinna lag som placerar sig "top 6", år efter år efter år efter år, det finns en risk att intresset och publiken sviktar, eller? Förutom top sex förstås, men resten, vart tar de vägen, nedre halvan harvar på och SE-lagen göre sig icke besvär!

Kanske det börjar närma sig en Europa-liga, vad vet jag, men det händer mycket nu och ganska snabbt, snabbare än vi tror.

Money talks, som det heter och tar hand om framtiden på alla fronter och överallt, undrar om det inte var lite lugnare och mindre stressigt förr ...?

Heja SVARTVITT!
Örebro ÖSK KRILLE
2008-09-12 11:42
Vilket jävla straff Hammarby fick! Vilket jävla skämt!
ÖSK Lions
2008-09-12 11:40
Oj, hoppas att Westman är kry till på tisdag. Rosendal i all ära, men kanske behövs någon med lite rutin på bänken.
Örebro ÖSKare i exil
2008-09-12 11:25
Mycket intressant diskussion med Kaj som har många bra poänger. Befolknings underlaget är en betydande faktor kring förutsättningarna för en klubb och där har storstäder ett försprång. Likadant stämmer det ju att vikten av hur klubben är uppbyggd och sköts är stor.

Jämför Örebro mot t.ex Linköping så är befolknings siffrorna tämligen lika. Men i Linköpings fall har man Norrköping väldigt nära in på sig som konkurrerar om talangerna tillskillnad från Örebro. Men det är ju också en sanning med modifikation Malmö och Djurgården har värvat friskt från Örebro trakten och det stämmer säkert med andra delar av landet också. Ex. är ett av de nya artiklarna här där norrlänska spelare provtränar med Trelleborg. ÖSK har valt att bygga på ett scouting nätverk för att kunna suga upp talangerna bättre. Samarbeten med Karlslund och andra lokala klubbar är också en viktig pusselbit man jobbar med för att förbättra detta.

Är det då kört för Kalmar? Kanske, kanske inte. Om Kalmar lyckas etablera sig som Sveriges bästa lag men fortsatta bra brasilianska värvningar där man får fram profiler och lyckas sälja. Att man 2010 får en bra arena och där till lyckas nå Europa cup framgångar, ja då kanske man kan börja locka icke lokala sponsorer. Men framför allt så är Kalmar idag hela Smålandslag. Därtill kan Bleking och Öland lätt slängas in. Allt beror på hur man förvaltar sitt, lag och kapital. Men visst är marginalerna mindre för klubbarna utanför storstäderna.

Vad det gäller IFK Göteborg så har de haft en tungperiod bakom sig men har ett kanske Sveriges bästa förutsättningar. Mellan deras nya arena, framgångsrika ungdomsakademi, tunga sponsorer oc stora medgångsupporterskara är det en tidsfråga innan de når framgångar igen. De kommer att ha ekonomi att klara halvår för att ändå komma igen med egna talanger etc.

MFF nämns i diskussionen som en klubb med strålande förutsättningar. Där finns dock frågetecken kring ledningen där man vill styra tränarna. Men de har ett gäng unga spelare på framgång och en scouting verksamhet som funkar sedan gammalt.

Givetvis är det vanligast att man håller på sitt lokala lag. Men sen gammalt har ju MFF, IFK, Åtvidaberg, Degerfors, AIK, Djurgården, Bajen ja alla lag med profil/er hittat supportrar på andra ställen. Även Kalmar och Elfsborg kan bli hela Sveriges lag så som framförallt IFK Göteborg var på 80-90 talet. Med det kommer tunga sponsorer t.ex ICA.

Summan av kardemumman är ändå att vi sitter på en hand att spela. Vi har olika förutsättningar, styrkor och svagheter. Hur vi förvaltar och investerar är det som avgör vilka som blir storlag mer än befolkningsmängden

Vad är då summan av kardemumman? Olika förutsättningar, styrkor och svagheter. Alla konkurrerar trots allt med alla och om fans, sponsorer och talanger. Storstadslagen är dock de som har störst chanse att lyckas, om inte annat för den mediala täckningen. Jag ser fram emot när TV4 har ÖSKare på varje plats i sin startelva som hyllning till laget. Fånigt tyckte en del när det hände Kalmar - helt rätt att ge regions lagen som lyckas massmedial glans då vi också kommer att behöva den.

Någon som fortfarande läser?

Heja ÖSK
Örebro Liberate
2008-09-12 11:17
Tycker Olsen platsar på den listan tillsammans med Berra.
Örebro Kramelet
2008-09-12 11:16
Aik fick 35000 kr i böter för en rökbomb o flera bengaler senast i derbyt, vi fick 25000 för två rökbomber. spännande...

Vad hjälper det förresten att stänga hammarby klacken nästa derbymatch, är de inte bara för de glada hammarbyarna att sätta sig på någon av långsidorna? råsunda blir väll endå inte fullt?
AIK Saywee
2008-09-12 11:07
Jag tycker att "in med Boniek" borde tillhöra en av de bästa nickarna (nicken?) ...

... nej skämt åsido, jag håller med dig, Berra är grym och hans gummisnodds-spänst gör att han är närmre ozonskiktet än någon annan när han möter bollen!

FORZA BERRA!
Örebro in med Boniek
2008-09-12 10:56
såg att svenskafans listade de 10 bästa nickarna..döm till min förvåning när Berra inte var med. var nästan helt 100 på att han skulle komma med topp 3.
AIK Saywee
2008-09-12 10:23
Jaa du Aspen, tänk om "länets ungdomar" slapp sitta på bänkar eller bli skadade - utan i stället få vara friska och utvecklas i det svartvita laget.

I så fall tror jag att t.o.m. jag själv skulle kunna få uppleva ett SM-guld för ÖSK om några få år?

Krya på er ungdomar och till er som är friska - hoppas att träsmaken går över.

FORZA SVARTVITT!
Örebro Midsomer
2008-09-12 10:22
Aspen//

Jo, det var mest menat som ett skämt. Vet att ett par av ungdomarna som flytt ångrat sig faktiskt.
Örebro Aspen
2008-09-12 10:10
Midsomer//
ÖSK:s ungdommar blir skadade i matcher.
F.d Forward ungdommar får sittsår av bänken i MFF, DIF, HBK m.fl.

Fråga Per Johansson vad som ungdommarna tycker är bäst.
AIK Saywee
2008-09-12 09:33
Tror jag har hört någonstans att Ralf Edström skall bli trädgårdsmästare vid Zlatan Ibrahimovic´s residens ;-)

Undrar varför Ralf vill byta jobb?
Örebro in med Boniek
2008-09-11 23:15
För övrigt anser jag att Rodevåg o Kim olsen ska få varsin halvlek
Örebro Midsomer
2008-09-11 22:23
Jidsjö - hopparknä.
Lundholm - korsband av.
Oskar - fotskadad.

.... börjar förstå varaför talangerna väljer bort ÖSK. :)

Robin Persson//

Tack för dina vänliga ord. Skulle gärna lyckönska dig också men matchen på tisdagen är för viktig för att vi skall kunna utbyta artighetsfraser. :)
Robin Persson
2008-09-11 22:02
Var på Stålringen och såg Sverige - Finland idag. Mycket olyckligt att Oscar åkte på en skada. Det såg ut att göra riktigt ont, hoppas han kommer tillbaka så snabbt som möjligt.

Får passa på att önska en god fortsättning på Allsvenskan, men inte mot Gefle förstås :)
Örebro För det hjärta som brinner...
2008-09-11 21:51
Synd som satan att Oscar är skadad. Gillade killen när han visade upp sig i Allsvenskan. Tror absolut han blir en viktig kugge i ÖSK inom bara 2 år.
Örebro Chipset
2008-09-11 20:11
Jag blir så trött, ledsen och gnällig på alla dessa skador. Krya på dig Oscar!
Örebro kenya
2008-09-11 18:28
Inte bra med ytterligare än skada på en mittback. Ser äckligt tunt bakom Ze och Wikström.
AIK Saywee
2008-09-11 16:49
Men ännu en fundering,
"storstadslag" eller "lag med fotbollskultur" - Norrköping har ju harvat några (5?) år i Superettan utan framgång, och i våras var de åter för att stanna (?), men det verkar som att det kan bli problem trots både storlek på stad och publikt och att det är en gammal klubb som hör hemma i AS, konstigt, eller?

Jag vill inte såga Peking ännu, men de har en tuff höst framför sig ...?
AIK Saywee
2008-09-11 16:43
Grixx//
Jag förstår hur du tänker och självklart ligger det en hel del i det du skriver.

... men se upp för svaga isar på Hjälmaren, för snart kommer frost, is, mörker och kyla ...!

FORZA APRIL!
Örebro Grixx
2008-09-11 16:36
Saywee// Det går upp och ner även för de sk storlagen men de harvar hela tiden kvar i AS och ibland svenska mästare och ibland mittenlag.

Hur många spaltmeter skrivs det om "storstadslagen" gentemot Örebro. Vi brukar ju beklaga oss när det är 15 sidor AIK och inte en rad ÖSK....ähh du vet vad jag menar.

....och givetvis ingen regel utan undantag.
AIK Saywee
2008-09-11 16:35
BBB, Mosebacke eller är det de vita bergen?

Nej, åter till ÖSK och fotbollen, Rodevåg finns med i min startelva!
Örebro Blå Bergen Blues
2008-09-11 16:29
Ämne: BBB, jag vet efter n....
... glömde Sumpan... ;-)
Jo, jag tittar ju ner österut från de blå bergen.. :-)
AIK Saywee
2008-09-11 16:22
BBB, jag vet efter några år i Västerort och Solna på 70-talet ...

... men, som tur är avgränsar de blå bergen oss från Degerfors ;-)

Statistik över folkmängd lurar oss alltid men som jappel skrev så är sådant faktiskt ganska oviktigt - det är det sportsliga som är viktigt!

F O R Z A Ö S K!
AIK Saywee
2008-09-11 16:17
In med Boniek, kan bara instämma - in med Rodevåg!
Örebro Blå Bergen Blues
2008-09-11 16:17
Ämne: Jag upplever genom m....
Saywee//
österut finns bara Östersjön... Nämen, alltså i såväl norr som söder gränsar Sthlms innerstad i princip med andra kommuner... I norr med Solna, österut med Lidingö resp Nacka..
Örebro in med Boniek
2008-09-11 16:15
ROOOOOOOOOOODEVÅG
AIK Saywee
2008-09-11 16:12
Men, Grixx, förklara fenomenet med blåvitts bedrövliga publiksiffror, staden är inte speciellt stor, men ändå, storpublik drar sponsorer?, men bland skattefuskarnas ekonomi finns ändå sponsorerna, vad beror sådant på?

Det är inte så enkelt ;-)
Annons: