/fotboll/osk/forum/668.aspx/fotboll/osk/forum/668.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-04-04 23:15
Instämmer
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 23:11
@Nissesson:
Självklart är det så att pengar styr. Frågan är dock om ÖSK verkligen tjänar på det i längden. Jag tror exempelvis inte att marginalpubliken i Örebro lockas till matcherna när de läser NA:s rubriksättning. ÖSK svartmålas trots att det är bortasupportrarna som beter sig illa.
AIK Nissesson
2016-04-04 22:56
Tror att det kan finnas något slags pengatänk i att tilldela bortasupportrar många platser, men där kanske klubben och polisen med flera biter sig i rumpan?
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 22:52
Problemet är ju att det återkommande är samma lags supportrar som år efter år tillåts bete sig som svin. Jag tror att ett steg i rätt riktning vore att enbart tilldela dessa klubbars supportrar ett minimalt antal biljetter. I och med att de inte kan sköta sig får de skylla sig själva. Jag är, liksom BoP, trött på att ÖSK gång efter gång är tillmötesgående och öppnar fler sektioner än nödvändigt till Stockholmslagens supportrar.
Örebro Minatankar
2016-04-04 22:21
En professionell fotbollsspelare behöver kunna skilja på olämpligt uppträdande hos supportrar och på när de blir personligt kränkta. Detsamma gäller i alla branscher. De anställda har att uppträda respektfullt och lugnt, även om kunder är oförskämda.

Men det finns en gräns för allt. Ingen människa, oavsett vad man arbetar med, ska behöva bli riktigt kränkt av en kund/supporter bara för att vara lojal med arbetsgivaren/klubben, enligt min mening. Frågan är bara var gränsen för detta går inom fotboll och om SvFF och klubben över huvud taget accepterar att den anställda/spelaren reagerar.

Kända exempel inom fotboll är ju när Eric Cantona gav sig upp i publiken och nitade en supporter som uttryckte sig kränkande om honom. Då dömdes Cantona till två veckors fängelse och 120 timmars samhällstjänst i tillägg till en lång avstängning från FA.

Ett annat exempel är när Zinedine Zidane avslutade sin karriär med att skalla Marco Materazzi. Materazzi kränkte Zidane genom nedsättande uttalanden om hans mor och blev avstängd. Nu har den historiska skallningen blivit en staty. I Paris finns nu en fem meter hög bronsstaty.

Vad kan man säga om detta? Ja, för det första är det en fråga om de lagar som omfattar alla människor i ett land, inklusive fotbollsspelare. För det andra är det en fråga om de fotbollsregler som gäller och den policy klubbarna har. Och för det tredje är det en fråga om vad man kan tycka är moraliskt riktigt och vad som är mänskligt.

Jag kan tycka att detta behöver lyftas och diskuteras i fotbollssammanhang med tanke på att kränkningarna är så många både i form av okvädesord och i Nordins fall spottloskor.

Jag skulle vilja veta hur alla domare och poliser skulle handla och reagera om någon spottade dem i ansiktet eller vad fotbollens ledare skulle säga om de blev spottade i ansiktet.

Nu har ingen spottat Nordin i ansiktet men minns en tysk spelare som gjorde det på en motståndare i direktsändning (eller var det tvärtom, minns nog inte i alla fall...)

Ingen lätt fråga men, som sagt, med jämna mellanrum tyvärr aktuell.
Örebro Minatankar
2016-04-04 22:20
Örebro Jonas r
2016-04-04 22:18
lite perspektiv efter en dålig match: Kollat första halvlek bajen Östersund. Bajen blev totalt utspelade på hemmaplan mot ett.Östersund som gjorde.som dem ville, vågade spela sitt.passningsorienterade spel . imponerande!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-04-04 22:14
Örebro Alltid Örebro
2016-04-04 22:11
@Chris P. Bacon:
Det går inte att skylla det på majoritetspubliken! Är precis likadant på DIFs hemmamatcher... Klacken håller lpda resten håller tyst... Problemet är att deras klack bestpr av 3-5000 personer medan vår består av 5-700. Problemet ligger i att vår klack inte kan matchs deras.
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 21:46
Mot bakgrund av det som står i artikeln (se länktips) förutsätter jag att DIF i framtiden inte får en biljett utöver de 10% de har rätt till. I övrigt håller jag med om att stora delar av Örebropubliken måste bättre sig. Alla kan vara med och bidra till stämningen. Det är ingen ursäkt att man sitter på sittplats.
Örebro Chris P. Bacon
2016-04-04 21:33
@Alltid Örebro[/QUOTE:

Vi är 8000 mot deras 3000, vems fel är det att dom får publikövertag? Vår zombiepublik utanför mittsektionen på västra (och delvis även på mittsektionen) kanske kunde se till att ge lite verbalt stöd åt laget emellanåt.
Örebro Marquis de Sade
2016-04-04 20:32
Lovade mig själv säkert 10 ggr under dagen att INTE läsa diskussionen "fotbollsfest eller upplopp" i dagens na.
Gick tillslut in ändå. Läste ca 10 kommentarer.
Människor som skriver där är totalt verklighetsfrånvända och det oroar mig att de flesta säkert har rösträtt.
Finns i många fall ingen koppling till verkligheten alls.

Att säga fest är kanske att ta i - med det resultatet - men det var en härlig gameday.
Örebro Alltid Örebro
2016-04-04 20:03
@Bastard on Parade:
Håller helt med! Många Stockholms supportrar sköter sig men allt för många kommer hit och beter sig som skit och grisar som fan. Utöver detta får de ett publikövertag som påverkar både spelare och domare. Låt dom få sina 1000 biljetter och fylla buren på östra. Inte värt pengarna att tappa förtroende hos Örebroarna och poäng på planen (övertygad om att DIF presterar bättre och ÖSK sämre när deras oprotioneligt stora bortaklack hörs över halva stan).
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 19:53
@Matta:

Det är vanligt förekommande att andra lags supportrar kallar motståndarlag för annat än deras riktiga namn/förkortning. Det är något även vi får utstå.

Jag kan helt ärligt skriva att jag inte bryr mig om detta.
Örebro Matta
2016-04-04 19:47
Vinnartradition/ Då har jag tre frågor ?? 1. Tror du inte att alla här har koll på att vi mötet Helsingborg och inte Hammarby i nästa match? 2. Varför kallar du då inte Hammarby för HaIF? 3. Vad skulle du tycka om andra supportrar kallade oss för exempelvis ÖrSK eller ÖSpK? Själv skulle jag bli helt galen.
Örebro jpsvartvitt
2016-04-04 19:40
Asså Östersund, wow vad dom är bollskickliga! Snurrade nyss upp Bajen försvaret till 1-1
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 19:32
@Matta:

Det finns två lag i årets upplaga med den förkortningen. Det gäller att särskilja dem :)
Örebro Matta
2016-04-04 19:15
Tycker att vi kan visa respekt för våra motståndare och kalla dem för vad de faktiskt heter. Det finns inget lag i Allsvenskan som förkortas HeIF. På torsdag möter vi HIF.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Vinnartradition
2016-04-04 19:08
@Nicknamn i ribban:
Kan bara instämma. De bästa spelarna ska alltid vara på planen. Nordmark är för tillfället inte tillräckligt bra för att ingå i en startelva i vårt lag. På torsdag är jag övertygad om att vi får se ett helt annat ÖSK. Jag tycker synd om HeIF som får sota för vårt bottennapp senast.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-04-04 13:56
Att ersätta Broberg med Astrit och använda Kalle i anfallet vore en intressant tanke. Broberg ska ju ändå dra sig inåt i planen för att låta Dajje fylla på utanför.

Återstår att se hur tränarna lägger upp matchplanen dock.
Örebro Minatankar
2016-04-04 13:33
En annan viktig sak är ju att spelarna tar "rätt" motståndare. Som det nu blev var det Nordin, 175, som fick försöka ta en fri Colley som är 192... De längsta spelarna hos motståndarna måste naturligtvis våra bästa nickare markera vid fasta situationer. Tar för givet att man bestämt det i förväg. I så fall ska man inte kunna missa den markeringen!
Örebro Bäst när det gäller
2016-04-04 13:22
Kalle på topp känns givet om han ska spela men då står vi där med DG på ena kanten och Astrit på den andra och med mitt resonemang om deltagande i försvarsspelet så kan det bli minst sagt jobbigt. Med risken att både Nordin och RÅP tvingas ta större ansvar längre ned i banan. Svåra val för en tränare, men på sätt och vis angenäma i år då det ytterst handlar om konkurrens på varje position.
Örebro Minatankar
2016-04-04 12:40
Bäst när det gäller // Håller med dig om Kalles placering. Lätt att vara efterklok för oss alla och att sitta på läktaren. Men Pelle Olsson har i många år visat att han är en duktig taktiker och defensivtränare, inte minst i Gefles matcher mot ÖSK. Mot ett sådant motstånd menar jag att Kalle behöver vara med på topp i mitten, vid sidan om Crespo. Han är den som har det stora spelsinnet, är snabb i uppfattningen, kan få iväg skott på trånga ytor, kan vricka bollen vidare eller hoppa över den i trånga situationer. Precis vad man behöver i en match mot Djurgården, förutom skott utifrån som Nordin prövade på ett par gånger med dåligt resultat. Höga inlägg från sidan när man inte har någon lång anfallare mot Djurgårdens fyrtorn, har man liten chans att man lyckas med, precis som med bollar bakom deras backande försvarslinje. Vad jag är mest förundrad över är att jag tyckte mig se på Kalles kroppsspråk från början att han inte alls var på hugget. Tror att det har med hans placering på kanten att göra. Å andra sidan behöver man naturligtvis vara taggad oavsett var man får spela. Jag tror ändå att om en spelare är typisk i sitt spel för innerplanen, som t ex Nordin och Kalle, att det också är där de ska spela och inte på kanterna. Däremot tror jag Astrit kan spela på en kant även om hans defensiv inte räcker för en hel match och egentligen inte heller hans snabbhet. Men från kanten kan hans känsliga fot ändå ha effekt.
Örebro Bäst när det gäller
2016-04-04 12:01
Läser Alics kommentar i slutet av artikeln om Rings insats. Jag har sagt det förr och säger det igen, i modern fotboll duger det inte att ha en enda spelare på plan som inte klarar grundläggande försvarsspel. Logi har sett ut som världens sämsta vänsterback alltid, nu är det Rings tur att se lite bortkommen ut. Vad är den gemensamma nämnaren - som Alic självklart aldrig skulle säga rent ut i media? Jo självklart att DG överhuvudtaget inte besitter förmågan att delta i försvarsspel när motståndaren har bollen. För mig finns det helt enkelt inte plats för DG av precis detta enkla skäl. Visst Zlatan är inte överdjävlig på försvarsspel (skära av passningsvägar i uppspelsfas och liknande) men har å andra sidan dels blivit bättre med åren, dels gör ca 40 mål fler per säsong framåt än DG. Då kan man leva med det så att säga. Trodde Alic och Kjäll hade gnuggat försvarstänk med DG hela vintern men det ser inte så ut tyvärr. Eller så har DG vissa inlärningssvårigheter. Så för mig är DG eller rättare sagt den kant han spelar på ÖSK:s svagaste länk i år. Sen skulle jag faktiskt hellre se Astrit dras ner i en fri roll på endera kant så länge han deltar även i försvarsspelet (alla som var med -94 kan tänka på hur Tommy Svensson använde Brolin för att få in Kennet Andersson bredvid Dahlin). Då får vi in Kalle bredvid Crespo vilket jag vill se.
Örebro Bastard on Parade
2016-04-04 11:17
Jag är trött på att ÖSK fjäskar till Stockholmslagens bortasupportrar för kortsiktiga pengar. Det är dags att ta lite ansvar för att slippa ha en krigszon på stan och så att trogna årskortsinnehavare kan känna sig trygga på sina platser på Södra läktaren.

Förra höstens jakt på snabba pengar ser ju ut att straffa sig redan i och med att endast årskortsinnehavare och medlemmar kunde köpa biljetter till premiären. Med det i åtanke så var publiksiffran riktigt bra. Det skulle knappast ha varit omöjligt för ÖSK att sälja hela Södra till Örebro-supportrar med tanke på hur stort intresset har varit. 10% av publikkapaciteten eller Östra läktaren på sin höjd borde räcka gott och väl till Stockholmslagen så länge de inte kan bete sig som människor.

Som det är nu så är det många som undviker högriskmatcherna. Det snackas skit om ÖSK bland Örebroare som inte vågar gå vare sig på stan eller på matcherna när Stockholmslagen kommer på besök. Om ÖSK menar allvar med snacket om värdegrund så ta lite ansvar samtidigt som man slipper ge bort hemmafördelen till Stockholmssupportrarna för snabba pengar.

2015:
ÖSK - Hammarby 2-2
ÖSK - Djurgården 0-1
ÖSK - AIK 1-1

2014:
ÖSK - AIK 4-2
ÖSK - Djurgården 0-1

2012:
ÖSK - Djurgården 2-3
ÖSK - AIK 2-2
Örebro DaSa
2016-04-04 11:13
Bäst igår var hyllningen till Anders Karlsson, känns fortfarande overkligt att han är borta.

Jag kände mig tom efter matchen igår, jag byggt upp en förhoppning om att vi skulle bli så jävla vassa i år för att vi hade så många olika anfallsvapen. Nu är ju Pelle grym på att sätta defensiven men att det låste sig som det gjorde igår oroar mig. Skulle gissa att samma sak hände spelarna och de därför "gav upp" eller inte följde den förutbestämda taktiken (det får gärna Axén svara på) när vi inte kom fram till några lägen. Analysen att det var p.g.a Brobergs skada köper jag inte alls.

Hur går vi vidare? Självklart skall vi inte göra några större förändringar men tyvärr så måste Ring ut från startelvan. Han har potential och kommer säkert bli bra i framtiden men i slutet av matchen så hade han noll självförtroende. Sjävförtroendet blir inte bättre av en bänkning men vi har inte råd att spela honom mot HeIF.

Jag vill ha in Brendan som vänsterback och sedan får han som uppdrag att inte följa med upp så mycket. Dajje skall stanna på högerbacken för att få så förändringar som möjligt i startelvan.

Skulle vilja lyfta Mobergs insats igår, han har växt i de senaste matcherna. Igår var han absolut bättre än Iron-Mike. Antingen så är det att hans kontrakt går ut efter denna säsong eller så är det att han för första gången sen han kom till ÖSK har fått lite konkurrens. Tredje anledningen skulle kunna vara att han kanske kan fokusera mer på sitt när han har en bättre mittbackskollega.
Örebro pemo
2016-04-04 10:56
Näää, nu håller jag med Minatankar. Nordin gjorde trots allt en hyfsad match. Han täcker bollen bra och försöker fördela, men om ingen rör sig så blir det svårt. Men vi har naturligtvis höga förväntningar på honom, så när han är "alldaglig" klankar vi ner honom.

Jag vidhåller att det är försvaret som är den stora stötestenen. Är man inte helt säker på sin backlinje, påverkas även det offensiva spelet.
Just nu känns det som om "alla" hoppas på Almebäcks snabbhet, men om man inte har spelat regelbundet på några år tappar man trots allt en hel del.
Det är ju bara att kolla på Crespo. Borta ett år och nu händer ingenting.

Naturligtvis måste A och C få spela för att koma tillbaka i god form, men jag hoppas att Carl E-H får chansen att bevisa sin kompetens i år. Det jag såg av honom i träningsmatcherna lovad gott.

Nya tag mot HeIF. Av erfarenhet lär väl inte Axén göra så stora om-möbleringar, men jag hoppas att Kalle får spela framåt.
Låt Nordmark ta Brobergs plats och gör plats för Dajje att komma på ytterkanten.

Men några ljuspunkter fanns det väl. DG verkar ha behållit sitt självförtroende och ångade på. RÅP köttar och Astrit försöker.

Någon kritiserade Rinne för att inte sätta igång bollen snabbt. Ja, vad skall han göra, när ingen rör sig? Jag noterade att han tittade upp flertal gånger, men fick skaka på huvudet och istället rulla på Moberg.

Det blir i matcher som mot DIF vi saknar en spelare som Pärlan. Förstår om ÖSK inte hade råd att behålla honom, men i går hade det varit perfekt att kasta in honom sista 20. Den typen av inhoppare hade vi inte i går.

Å andra sidan så brukar ju inte ÖSK överraska med några matchförändrade byten. I går kunde de t.ex ha bytt ut Crespo och slängt in Hagge sista 15.
Hade inte blivit sämre i alla fall.

Örebro Chris P. Bacon
2016-04-04 10:14
De tävlingsmatcher vi spelat i år imponerar ju inte så mycket, i alla fall inte tillräckligt mycket för att prata om de allra högsta placeringarna. Forward "borta" 2-2, GAIS hemma 3-1, Helsingborg borta 1-1 och Djurgården hemma 0-2.

Enligt mig har vi haft en spelare som stuckit ut under försäsongen och verkligen visat att han ska ha en plats i startelvan, men han bänkas. Byts visserligen in tidigt men då på fel position. Kalle borde ha startat på topp på bekostnad av Crespo som hittills inte varit sitt gamla jag (trots att han petat in några bollar)
Örebro Aspen.
2016-04-04 09:55
Var i ÖSK tältet före matchen och tryckte då att Axén gav ett osäkert och nervöst intryck. Och att det smittade av sig på laget under matchen. Det gäller att jobba med det mentala inför nästa match. Man har ju i träningsmatcherna visat att man kan bättre. Nu blir väl Kalle partner med Crespo och Astrit på mittfältet på torsdag
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2016-04-04 09:39
Jag har mycket svårt att förstå varför Astrit som en av två toppar ska gå ner i knät på backlinjen och hämta boll. Då får han ju samma roll som Nordin och två strateger på samma yta är en för mycket. Crespo blir ju helt själv däruppe när det händer. Den enda som får ok från mig är DG, ingen annan. Jag hade verkligen förväntat mig mycket mer av laget. Men nya tag, detta var förhoppningsvis säsongens sämsta prestation.
Annons: