/fotboll/osk/forum/6659.aspx/fotboll/osk/forum/6659.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Plingu
2008-09-18 19:48
E. Shams

Vem i ÖSK:s trupp kan ersätta Nordin som kreatör vid eventuell skada eller avstängning? Enligt mig finns det ingen sån i varken A-truppen som ÖSK ungdom.
Örebro Sersant
2008-09-18 17:53
Per borde skolas in som vänsterback till nästa säsong om han blir kvar är min syn på det hela.
Örebro ösknisse
2008-09-18 17:47
Per måste få en position som Aspen sa. Det håller inte att han bollas runt på varenda posiion i laget. Han måste få en position som han kan få vänja sig lite vid. Tror att kan bli betydligt mycket bättre då än det han visat hittils. Hoppas att Rodevåg får speltid mot HBK med. Gärna mycket.
Örebro ÖSKare i exil
2008-09-18 16:42
Per har ju fått ett enormt förtroende av tränarna. Spel från start på olika platser och inte för att det saknas konkurrens. Jag har svårt att se att Per skulle vara missnöjd även om han har fått flytta runt lite grann.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-09-18 16:31
Om ÖSK "står och faller" med nån så är det Kim. Bara titta hur det gick i våras utan honom. Vi hade ingenting framåt. Visserligen var även Bassombeng skadad men med det spelsystem ÖSK spelar krävs en stor tung target som är bra på huvudet och även är bra på att göra mål.
Örebro Aspen
2008-09-18 16:23
Tabellen visar hur bra laget är. Om vi ska uppåt måste laget vässas. Och det innebär att spelare på vissa positioner måste bytas ut eller utvecklas.
Om Per J ska vara kvar måste han ha någon plats att spela på. Sixten ser honom som mittfältare och Per kommer inte att vänta tills någon på mittfältet går i pension. Han måste få chansen. Precis som Berra fick.
Örebro ÖSKare i exil
2008-09-18 16:14
Kul diskussion. Står och faller ÖSKs spel med en spelare? I så fall vem? Nordin? Kim? Kilen? Våra yttrar? Under våra success matcher så var många spelare delaktiga i spelet. Nordin spelade bra, Bassombeng spelade bra, Porokara spelade bra, Kim...ja ni förstår. John och backarna hade många uppspelsalternativ. Djurgården markerade bort yttrarna och låg tätt på Nordin vilket ledde till att vi inte kom nånstans. Nordin har en touch och ett passningsspel som är flera klasser bättre än vad Nordbacks är. Nordbacks pressspel är dock bättre än Nordins och det har varit väldigt betydelsefullt det med. Vem är bäst? Nordin givetvis men jag ser ingen som kan peta Nordback i dagsläget.

Jag vill se mer av Bassombeng. Han gjorde några fantastiska matcher och hade gott om ytor men sen har han svalnat. Framspelningen till Rodevåg senast visade dock att han har mer i sig än speed och en dribblingsfint.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-09-18 15:38
Ang fler kreativa spelare mm.

ÖSK:s mittfält är väldigt komplett enligt mig. En slitvarg, en tvåvägsspelare och en som kan dribbla av vem som helst. Dock är det lite tunt på bänken och vi har haft tur att varken Nordin eller Kihlen dragits med större skadeproblem.
Örebro rirobban
2008-09-18 13:20
Ämne: Se den allsvenska ta....
Synd att vi inte går efter den tabellen:) Men seger mot Halmstad och Norrköping så är vi snart på 6:e plats:)
Örebro Aspen
2008-09-18 12:44
Se den allsvenska tabellen före och efter EM-uppehållet.
AIK Saywee
2008-09-18 12:43
Tackar E.Shams, det var riktigt kloka ord i BL-debatten, har precis kokat ett lunchägg, å då passar det perfekt med en nypa salt :-)
Örebro E.Shams
2008-09-18 11:55

Jag tar BL:s kommentarer gällande "Tar man bort Nordin så finns ingenting" med en nypa salt. Det bör alla göra. Det finns många anledningar till detta. Under första halvlek så tappade ÖSK med Nordin i spetsen för mycket boll på mittfältet. Det var nära på att kosta oss matchen. Detta uppmärksammades självfallet av Sixten som i halvtid bad om längre bollar (på Kim) för att få längre anfall samt att fler spelare skulle vara på rätt sida boll när man tappade bollen.

Vidare kan man se att instruktionerna är sådana att Kihlberg skall hämta bollarna, Nordback skall vara tvåvägsspelaren och Nordin kreatören. Detta är medvetet från tränarna för att skapa en så kallad ”balans”. Därför kan det ge sken av att "Tar man bort Nordin så finns ingenting" - kreativitet.

Med 7 matcher i rad utan förlust kan man argumentera för att tränarparet har gjort rätt i sitt val av ”balans”. Det finns en relation mellan det offensiva och det defensiva, vill man ersätta defensiva kvalitéer mot offensiva så kostar det i antal insläppta mål. Vidare finns inga alternativ för att göra en sådan förändring i ÖSK:s trupp. Jag är helt övertygad om att Per inte skulle kunna utföra det arbete som Nordback gör.

Jag kan fortsätta i lång tid med min argumentation. Man kan fråga sig hur jävig BL är med sin tid i Rynninge, hur många matcher han har sett och om det är rätt att bedöma ÖSK efter en match mot ett svagare motstånd. I flera matcher mot starkare lag har ”balansen” varit tillfredställande. Vi har ju som sagt 7 matcher utan förlust. Är en match mot ett sämre motstånd tillräckligt för att komma med stora förändringar? Jag kan fortsätta ett bra tag till men måste nog stoppa där. Därför menar jag att vi bör ta BL:s ”utspel” med en nypa salt. Sen ligger det något i BL:s NA inslag. Nordin är den mest kreativa spelaren i ÖSK och de andra kan höja sig några procent på den punkten men det betyder inte att de andra spelarna är odugliga. BL var oaktsam i sitt sätt att lägga fram det, kanske t.o.m. klumpig.
Örebro Wuzac
2008-09-18 11:45
Ämne: Ämne: Jag såg....
Han säger inte att Kilen ska bort bara att det behövs mer teknik på mittfältet. Han kan lika gärna avse Nordback.
Örebro Kronblom
2008-09-18 11:40
Ämne: Jag sågar inte BL fö....
Om man anser att Kilen ska bort så kan man ju undra om karln är vimsig värre.Vad tillför kilen då?En hel det såklart,finns två bollvinnare i ÖSK:Nordin och Kilen.Det som kännetecknar Kilen är hans klockrena tacklingar och järnvilja,tar man bort Kilen blir ÖSK.s mittfält skadeskjutet!
Örebro DaSa
2008-09-18 11:32
Tycker Benny har rätt, finns ett rätt så starkt samband mellan våra toppmatcher och Nordins toppmatcher. Har varit inne på samma spår som honom, det fungerar inte att ha en spelare som Nobbe på ett tremanna mittfält som inte tillför ngt kreativitet. Har inte koll på statistiken men gissar att Nobbe inte ligger högt i interna poängligan om man räknar bort straffmål.

Men har inte sett så mycket kreativa sidor hos Per J heller. Hoppas verkligen att vi värvar Bedoya och han har de egenskaper som vår "tredje" mittfältare skall ha. Kihlen och Nordin ser jag som givna.

Håller även med Benny ang. Berra, han borde höja sig i sitt offensiva nickspel. Låt Olsen lära honom hur man nickar in bollen, inte bara bort den...
Wivallius
2008-09-18 11:18
För den som är intreseard:

TV4 Sport sänder Feyenoord-Kalmar idag med start kl 19.

För svensk klubbfotbolls skull, och därmed i förlängningen för ÖSK, hoppas jag Kalmar gör bra ifrån sig.
Örebro Aspen
2008-09-18 11:07
Mittåt//Vad bra - att både besegra motståndaren OCH samtidigt göra motståndaren "jävligt glad".
Finns det något enögdare än en tränare (gäller nog inte Norling i AIK)
AIK Saywee
2008-09-18 11:07
OK Aspen då får du ta på dig min gårdagsirritation, jag läste några gånger bara vad du skrev för jag trodde inte mina ögon "Nobbe eller Kilen måste utgå" !!!

Kvarstår bara BL´s töntiga och ogenomtänkta avslutning angående kreativitet "Tar man bort Nordin så finns det ingenting"

Tänkte lite på din avslutning, visst är det kul att fler börjar intressera sig för ÖSK, men var har de varit tidigare, kanske av någon anledning är det så att nu passar det lite bättre?

BennyL ser ut som något slags piller ;-)
Örebro Aspen
2008-09-18 10:57
Saywee//Så här skrev jag i går.
" Benny Lennartsson kommentarer efter gårdagens match tycker jag är intressanta.
Några slutsatser:
- det måste till en kreativ spelare till (Nordin den enda kreativa) på mittfältet vilket innebär att Nobbe eller Kilen måste utgå. Jag tycker att Per J borde få chansen i stället för Nobbe"

Det var mitt förslag, baserat på BL:s analys, att man skulle prova Per J i stället för Nobbe på mittfältet. Att ta bort Kilen är det väl ingen som funderar på. BL har inte antytt något sådant, han vill bara ha en kreativ kraft till på MITTFÄLTET. Det kan fås på två sätt - en man till eller byta ut en man. Det haglar många förslag på nya laguppställningar.
Edit: Sedan tycker jag det är kul att ytterligare en fotbollsprofil (BL) börjar intressera sig för ÖSK. Realtionen har ju varit lite ansträngd tidigare. Tror BL kunskaper och erfarenheter ligger väl i nivå med oss andra här på forumet. Tänk om det dyker upp en signatur BennyL här på forumet - det vore kul. Tycker i alla fall jag.
AIK Saywee
2008-09-18 10:56
Mittåt, jag är ganska lugn, blev bara lite irriterad igår eftersom jag tycker att även Alven och Kihlen med flera är kreativa ;-)

Det är som skrivet ingen stor grej, men det är kul att debattera lite ibland, det är ju några dagar kvar tills de svartvita eleganterna lirar igen.
Örebro Mittåt
2008-09-18 10:47
Veckans fotbollscitat:

– Jag är jävligt glad att jag fick vara tränare idag. Jag har aldrig sett ett U21-lag så bra som vi var idag. Vi hade spelet och de heta chanserna men tyvärr fick de två stycken skitmål på omställningar.

Jag undrar vilken match han var på? Han är i detta sammanhang Sirius U21-tränare från i går. ÖSK kommer till spel med ett antal 16-17 åringar och några inlånade spelare från ÖSK Söder och Sirius tränare verkar tro att de är på gränsen till världsbäst. De måste vara rätt svältfödda på fotboll i Uppsala.

Visst, Sirius var nog det bättre laget bollrullningsmässigt sett, men det var vi som hade Rodevåg på vår sida. Dessutom var ÖSKs tre mål absolut inga sk*tmål. De var resultaten av en mycket utstuderad taktik (eller något åt det hållet). Sirius två mål, däremot var ena riktiga sk*tmål.
Örebro Mittåt
2008-09-18 10:41
Saywee// Lugna ned dig nu (beträffand BL). Att man talar om Benny som Alecs mentor har att göra med deras tidigare gemensamma tränarskap. Det var väl i Rynninge som de kamperade ihop. Dessutom tog ju Benny med sig Alec på sin brandkårsutryckning till Norge förra året.

Vilket för Alecs del innebar att han lyftes från att ha varit tränare för en obskyr div 2-klubb i Örebro till att bli en tränare med kapacitet att bli assisterande på allsvensk (allnorsk) nivå. Vilket bland annat resulterade i ett erbjudande från både den norska klubben och från GAIS (som han dock tackade nej till).
AIK Saywee
2008-09-18 10:35
Egentligen, Aspen, detta är ingen stor grej för mej, jag blev bara irriterad över att BL som mentor (vilket oftast är en äldre person eller en gammal människa) försökte lära Alec dagens fotboll och kanske avlönas (oftast dyrt) av ÖSK.

Den andra irritationen kanske jag misstolkade men när du skrev att Kihlen kanske borde utgå blev jag riktigt förvånad.
AIK Saywee
2008-09-18 10:19
Nu har jag lyssnat på Lennartsson, orkade inte med detta i går efter att Aspen förklarat att Kihlen kanske måste utgå enligt BL´s idéer ...

... men, dessutom, hans avslutning att det bara finns en kreativ spelare, håller jag verkligen inte med om (och det är hela laget det handlar om i inslaget och inte bara mittfältet - uppfattar jag i alla fall) "Tar man bort Nordin så finns ingenting"?

Men, vi har ju några förlustfria matcher på raken, är det bara en spelare som fixat detta, jag tycker Nordin är en härlig kille och han har blivit mycket bra, tror t.o.m att han kommer att bli ännu bättre.

Men resten av laget är det ingenting ...?

Jag tycker till exempel att vi har en kreativ målvakt!
Örebro Aspen
2008-09-18 10:10
Man ska vara medveten om att BL fungerat som hjälp åt ÖSK med att förklara för Berra hur man spelar i Sverige och ÖSK. Båda pratar ju franska.
Det där med att såga ska man se med glimten i ögat. BL verkar se en stor potential i Berra.
Örebro pemo
2008-09-18 09:58
Det är väl skönt att det finns två olika uppfattningar om BL. Att han varit spion åt Lagerbäck, tja, då måste han ju först se lagen som han skall spioner på. Det var det första jag klagade på. Han uttalade sig om ÖSK med : " jag har inte sett några matcher...." Sen är det så att vi tappar lite "publikfrieri" utan Nordin, men om Nordback/Kihlen saknas då har vi förlorat matchen. Jag har sett varje hemmamatch de senaste fem åren och känner till ÖSK:s svagheter och styrkor. Det jag hade hoppats på i år var att Haginge skulle bli den styrande mittbacken. Men han höll tydligen inte mentalt eller vad det var. Åter till BL. Att såga ZE med orden " det finns för mycket potential" Va fan. Grabben kommer från en annan världsdel, är bara 19 år och dessutom bara pratar franska. Nä, jag är tacksam för allt jobb som Sixten gjort med laget och ser fram mot ett mycket roligt 2009.
AIK Saywee
2008-09-18 09:41
Jag sågar inte BL för hans ålder eller utseende, det var det dummaste jag läst i dag, hittills.

Det som irriterade mig allra mest var att han överhuvud taget kunde tänka sig att Kihlen skulle utgå! Hur många matcher har han sett i år?

Att Berra med sin längd och spänst är farlig vid exempelvis hörnor ser väl vem som helst, det kräver inte så mycket kompetens.
Örebro Chipset
2008-09-18 09:35
Wuzac// Agree. Där Gefle är nu, både spelmässigt och tabellmässigt, låg vi förra året. Det är bara att titta på sin egen historia och knipa igen. Något som en del AIK:are också borde lära sig av förövrigt.
Örebro Chipset
2008-09-18 09:33
chillie// Jag var slarvig. Läste Nordin på Nobbes plats i din elva. I annat fall håller jag med Wivallius. Skräp.
Örebro Wuzac
2008-09-18 09:02
Jag tycker BL är mycket kontruktiv i sin kritik och håller med i det mesta. Särskilt att Rodevåg egentligen inte är någon större fotbollspelare ute på banan men väldigt farlig i boxen och i sina djupledslöpningar. Jag tyckte samma sak ifjol.

Tycker nog han passar bäst i ett spelsystem med två (riktiga) forwards och inte längst ut vä/hö i ett 4-1-4-1 som ÖSK (i praktiken) spelar. Att han ändå gjorde mål sist beror ju på att han skurit in i boxen och där är han, som sagt duktig. Men vi får inget vidare kantspel på den sidan han befinner sig på. Då blir det mer fart med Porokara. Detta gör att det är inte utan övervägningar av fördelar/nackdelar man får sätta han som ytterforward. Egentligen gäller samma resonemang för Staaf, alltså att han passar bättre i ett system med två toppar.

Någon mer än jag som tyckte att Bassonbeng kom fel i det mesta mot Gefle? Jag blev väldigt förvånad att det inte var han som Rodevåg ersatte (Kanske tur det med tanke på Bassonbengs framspelning till Rodevåg strax efter).

Slutligen: Sluta gå in och briljera i Gefles forum om att tråklag som dem ska ut ur allsvenskan och annat skitsnack. Brölar och domderar som om vi ledde allsvenskan. Hur bra var vi själva i fjol? Hur har vår fotboll sett ut i snitt de senaste 10 säsongerna i Allsvenskan? Det har knappast varit folkvandringar till de arenor vi besökt tidigare.Tror ni Gefles fans gillar vad de ser i sitt eget lag? Visa lite ödmjukhet i de andra forumen.
Annons: