/fotboll/osk/forum/6618.aspx/fotboll/osk/forum/6618.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Erki
2008-10-04 22:35
Såg att Frempong gjorde 2-0 målet i BP:s 3-0 seger borta mot Bunkeflo. Kul!

edit: inbytt i 82:a, målskytt i 85:e
Örebro Chipset
2008-10-04 22:20
...Luca Modric är en liknande spelartyp. Han hade suttit fint. ;-)
Örebro Chipset
2008-10-04 22:19
Ämne: Miroslav kuba//

J....
ÖSK-Karl//Finns det konkreta bud på Nordin? Om bud på över 10 miljoner börjar trilla in på Nordin så måste nog spelarinvest sälja. Annars är jag rädd att förtroendet hos investerarna dippar och det är riskabelt på sikt. Nordin är viktig för ÖSK så jag hoppas Taaler och CO redan jobbar för fullt för att hitta motsvarig lirare.
Örebro Wuzac
2008-10-04 22:13
Karslund klara för Ettan. Nu har ÖSK en perfekt klubb att plantera sin bästa från årets ÖSK U upplaga i till nästa säsong. Vi har ju , om jag förstått saken rätt, ett bra samarbete med dem.
AIK Saywee
2008-10-04 22:04
I ett land så nära Nordpolen är det nog riktigt att satsa på gräs som håller, konstigt eller?

Konstgräs håller i stort sett samma standard hela året, medan naturgräs varierar från fina mattor någon gång till leråkrar ibland eller tjälskotts-skadad eller t.o.m. med delvis vattendränkta sektioner.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-04 21:50
Miroslav kuba//

Just nu bedömmer jag chansen att få behålla Kim Olsen till minst 75%.

Men återigen, uppgifterna från Henrik Brändh i dagens NA är helt befängda.

Däremot får vi börja ställa in oss på att hitta en ersättare till Nordin, det handlar om så stora pengar att det är svårt att säga nej. Både för ÖSK/Spelarinvest. Även för Nordins skull och sist men inte minst för fortsatt gott samarbete med Rynninge.
Örebro Miroslav kuba
2008-10-04 20:52
Ämne: UGM//

Respekt av ....
håller fullständigt med dig om det där sista du skrev om att konstgräs är nått motståndarna klagar på när dom förlorar på det.Alltså är det ju bra att det finns för då har dom nått att skylla på. Jag tror att dom fyra klubbar som har konstgräs förlorar mest på det själva med tanke på att dom måste byta underlag från match till match.Övriga klubbar vet ju att dom bara spelar fyra matcher per säsong på konstgräs och kan lättare förbereda sig för det underlaget när det är dags för en sån match.
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 20:48
Farsen fortsätter:

Kan glädja dig med att tjatet tar slut nu (från min sida). Jag har framfört de argument jag ville och det var intressant att läsa era svar.

För övrigt passar IFK bollen efter marken ibland och slår längre passningar i luften ibland, precis som ÖSK och alla övriga lag i allsvenskan plägar göra.

Edit. Midsomer:

Så dåliga som vi var i den matchen hade vi säkert förlorat oavsett underlag. Men jag var lika kritisk till konstgräset förra året när vi vann mot er med 4-0 på Behrn arena som jag är idag.
Örebro Midsomer
2008-10-04 20:45
UGM//

Respekt av vem då, dej? Journalister som motståndartränare har hyllat ÖSK väldans mycket denna säsong. Så ursäkta franskan, men tror det flesta av oss skiter fullständigt i om någon blåvit internetsupporter (eller är du en av de få som går på matcherna?) respekterar oss eller inte.

Märkligt förresten att bara motståndare som varit här och förlorat vill snacka om plasten. Var det någon som hörde AIK:arna gnälla på underlaget? :D
Örebro Miroslav kuba
2008-10-04 20:40
vad tror ni om chanserna med att få behålla Kim olsen?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-10-04 20:30
Hur länge ska konstgrästjatet fortsätta? Sålänge vi bor i ett klimat där det är över 20grader en vecka om året är det klockrent! Kommer ihåg Royal League för nåt år sedan då man spelade på lera.. Men kan förså att man inte vill ha det på Camp Nou. Har själv spelat på konstgräs och det är absolut det bästa underlaget om man vill rulla bollen efter marken. Det är iofs inte IFK så intresserade av så jag kan även förstå att de inte lägger det på Ullevi.
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 20:15
ÖSK-Karl:

Visst jag var bara sex år 1970 och ändå den som drog hårdast i målstolparna.

Antagligen har Norge konstgräs på nya arenan för att kunna nå kortsiktiga sportsliga framgångar; för övrigt samma tvivelaktiga skäl som fick Elfsborg att välja konstgräs. Jag kan ju förstå att Tromsö och Kiruna har konstgräs, men så ligger ju dessa städer norr om polcirkeln också.

Du kan inte hitta en allsvensk fotbollsspelare som föredrar att spela fotboll på konstgräs framför naturgräs. Konstgräs har mycket låg acceptans bland fotbollsintresserade i Sverige och ännu lägre längre ned i Europa. Det är fråga om en helt annan sport. ÖSK kommer aldrig att få respekt som ett skickligt fotbollslag så länge man har konstgräs på hemmaarenan.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-04 19:58
Mittåt//

Oj,oj,oj, det blir inte lätt för lilla Sköllersta i div.III, lär inte räcka med om de skulle få tillbaks Lithell från ÖSK. Starkt ändå av en så liten klubb att då och då gå upp till div.III !
Örebro Mittåt
2008-10-04 19:51
Lokalfotboll.
ÖSK Söder avslutade årets kampanj med att spela 0-0 mot FK Bosna 92 idag på eftermiddagen. Matchen som sådan var väl inte så mycket att skriva hem om. Söderkillarna hade inte så mycket att spela för medan Bosna hade en nedflyttningskniv mot strupen.

Spelmässigt dominerade gästerna större delena v matchen eller i alla fall tills man fick en man utvisad för två gula kort. Först en förmodad filmning i Örebros straffområde i första halvlek och sedan tjafs med domaren i den andra. Inte rätt läge att ta sådana kort när laget spelar för att få behålla div-kontraktet.

Närmast ett ÖSK-mål var inlånade Edvin Möller som ensam med Bosnas Nikola Perovic (gammal ÖSK-ungdom bekant) rullade bollen i stolpen. Med lite bättre riktning på den bollen hade Bosna nu varit ett div 5-lag eftersom deras nedflyttningskonkurrenter Frövi gjorde precis det som behövdes (7-2 seger mot Latorp) för att man skulle kunna klara sig kvar.

Även om matchen som sådan inte var speciellt bra kan inte detsamma sägas om ÖSK Söders höstsäsong. Denna började redan den 17 juni då man slog just Bosna med 5-2 på Pettersberg. Sedan dess har laget gått obesegrat genom ytterligare 11 matcher och man har således en bättre svit än vad A-laget så här långt förmått åstadkomma. Från en nedflyttnignsplats har höstformen lyft laget till en slutlig tredjeplats i tabellen 5 poäng efter Jörgen Gustafssons seriesegrare från Sköllersta.

De senare spelar div 3-fotboll nästa år mot bland annat ÖSK Ungdom. Toppstriden avgjordes genom Lekebergs oavgjorda resultat mot de tidigare serieledarna från Laxå.

Nästa års div 3-serie kommer även att innehålla nedflyttade Rynninge samt två uppflyttade lag från granndistrikten: Kungsörs BK göre come-back efter ett år i fyran och från de värmländska skogarna ansluter IFK Sunne. Detta gör att det blir ett lag för mycket i serien och något lag måste spela någon annanstans. Förhoppningsvis blir det Sunne som flyttas till någon av Götalandsserierna. Kungsör till Östra Svealand är ett annat alternativ, som dock knappast faller KBK i smaken. De vill nog gärna ha KAK-derbyt mot Arboga.

Ut ur trean för spel i fyran går IFK Ludvika, IF Eker och IFK Kumla. Vilket rimligen borde betyda att det blir ett lag för mycket i fyran också. Hur man nu skall lösa det.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-04 19:42
UGM//

"Ni har ordnat så att Blåvitt blivit nedflyttade från Allsvenskan en gång tidigare"

Jo, jag var där och det var ingen rolig upplevelse för en liten parvel, ni införde hulliganismen i Sverige och gav er till och med på våra spelare. Satt väldigt nära idioten som kastade ölburken i huvudet på Kummelstedt.

Är ni fortfarande lika hundrädda?
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-04 19:35
UGM//

Sluta larva dig, självklart är modernt gräs (konstgräs) bättre för de nordiska förhållanderna. Det hö ni och Gais har bjudit på är inte lätt att spela bra fotboll på.

Varför tror du Norge la modernt gräs på sin nya nationalarena i Oslo, men vill du vara bakåtsträvare är det upp till dig.
Örebro Disasterpiece
2008-10-04 19:16
Ämne: Hallå kära vänner!
....Alejandro Bedoya, spelar i Boston just nu. Antagligen kommer han hit nästa år, han ska tydligen slutföra sina studier först. han har imponerat stort i den amerikanska collegefotbollen, så han kan nog göra riktigt bra ifrån sig i svartvitt :)
Örebro Uhlan
2008-10-04 19:07
Hallå kära vänner!

Vem är amerikanen alla pratar om?
Är det någon vi kommer få till nästa säsong??

/Uhlán
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 18:58
Walter Gigena:

Skulle uppskatta att det handlar om 1-2 miljoner per år extra med planskötsel och värme mm. Då har jag förstås även räknat in att en konstgräsplan behöver bytas vart tredje eller fjärde år, vilket då är en stor engångskostnad (4-5 miljoner?)
Örebro Walter Gigena
2008-10-04 18:42
// UGM

Ge oss lite siffror på Nya ullevis driftkostnader för att hålla gräset grönt. Skiljer nog åtskilliga 100k mot konstgräs som alltid erbjuder spelbar matta. Ullevi såg ut som skit när vi spelade mot er i April, men det kan ha berott på kubikmeter med utforslad sand.

Hoppas er nya arenas gräs håller "lika bra" kvalitet i April nästa år..
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 18:41
Gräsmattan på Ullevi har bytts en gång per år de sista två åren (pga monstertruckar) och innan dess inte alls på över tio år. Är övertygad om att ni skulle kunna ha en bra gräsmatta i Örebro (med markvärme och plantäckning) mellan mars och november utan att det skulle kosta extremt mycket mer än konstgräs.

Nåväl lycka till i slutspurten av Allsvenskan och hoppas ni klarar av att slå klubbrekordet på raka 13 matcher utan förlust.
Örebro _Adde_
2008-10-04 18:32
UGM// Jo, det e ju bra. Men GotEvent(?) Byter ju ut mattan några ggr per år, dessa resurser har inte vi! Sen ligger Gbg vid havet och har vanligtvis ett mildare klimat än vad vi har här ...
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 18:29
Adde:

Skratta hoppas jag. Det är ju icke fotbollsrelaterade störningar du nämner. Blåvitt spelade Royal league på en bra gräsmatta i flera minusgrader i februari (årets kallaste månad.)
Örebro _Adde_
2008-10-04 18:20
UGM// Ska man skratta eller gråta? Ullevi suger allt som oftast! Är det inte monstertruckar så är det speedway eller Springsteen.
IFK Göteborg UGM
2008-10-04 18:13
Walter Gigena:

Förutsättningarna för att ha en bra naturgräsplan för fotboll har aldrig varit bättre än nu. Med markvärme och plantäckning finns det möjlighet för alla elitlag söder om polcirkeln att erbjuda en acceptabel gräsmatta för fotboll mellan mars och november. Ullevi kan erbjuda en bra gräsplan året runt, förutsatt att inte monstertruckar släpps in på arenan. Måhända är konstgräs lite billigare men det handlar inte om några stora skillnader i pengar.
Örebro Ösk-Power
2008-10-04 18:04
ÖSK har lagt ett nytt bud på Olsen enligt NA.

Olsen har antytt att han vill stanna i Örebro.
Nu hoppas jag tamejfan att ledningen sköter detta på ett professionellt sätt. Om ÖSK skall bli ett framtida topplag är Olsen väldigt viktig, om inte den viktigaste...
Känns som att vi är i samma läge som vi var med Abbe Barsom. Han ville också stanna, men ville ha en själig lön ( för hög för ÖSK)

Hoppas vi har mer tur nu med Olsen. "Bollen ligger hos ÖSK"
Våga agera!!!

Förövrigt har Olsen enligt uppgift en kusin i Kungsör som ligger ungefär 7 mil från Örebro. Hoppas detta kan påverka beslutet:)

Känns som att det blåser positiva vindar kring ÖSK och Örebro. Hoppas vi kan ta steget och bli ett etablerat allsvenskt lag nästa säsong..
Om jag satt vid rodret skulle "elvan" se ut på följande sätt:

------------------Alvbåge-----------------------
Wowoah--------Bertin---Oskar/MrX--------Anttonen
------------------Kihlberg---------------------
------------Gerzic-----Bedoya-----------------
Porokara-----------Olsen--------------Bassombeng
Örebro Besserwissern
2008-10-04 18:04
Hahahahahahaha bye,bye degerfors....
Örebro Midsomer
2008-10-04 17:54
Degerfors-Häcken 1-2
1-0 (11)
1-1 (86)
1-2 (93)

De förnekar sig aldrig de dära värmlänningarna.
Örebro Chipset
2008-10-04 17:52
Gefle-LSK 1-1. ÖSK så gott som klara för allsvenskan nästa år.
Örebro Mittåt
2008-10-04 17:50
1-1 på Strömvallen. Perfekt!
Annons: