/fotboll/osk/forum/6591.aspx/fotboll/osk/forum/6591.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sekt. E
2008-10-14 23:11
epiphone// Japp. I det snaraste likadan. Men ändå något större och med delvis sittplats vad jag har förstått.
Elfsborg epiphone
2008-10-14 23:09
synd att många har missat att eran arena också kommer att bli en av allsvenskans bättre, blir östra likadan som västra läkaren?
AIK Saywee
2008-10-14 23:06
Detta med Kim blev ju hett, kan vi gå om Luleå ;-)

1. Varför ruttnade han bort i Silkesborg som några skriver, vad låg bakom detta?

2. I ÖSK där han trivs har han varit ett utmärkt tillskott sedan i somras, underbar spelare som smält in i miljön direkt och aldrig ger upp, en kämpe.

3. Vad är det som säger att han inte ruttnar bort i en eventuell framtida ny klubb någonstans i världen?

Självklart är han smart och försöker använda de senaste månadernas framgångar i AS genom att försöka få en bra ekonomi, det skulle jag också ha gjort, det är ett spel, ett ekonomiskt spel som kan lyckas och ett spel som kan misslyckas, eller något mittemellan, marginalerna är så små så små ...

Börsen har rasat men kanske vänder nu?
Örebro Kajanus
2008-10-14 22:52
Så här bör startelvan se ut 2009 enligt mig:

Porokara - Olsen - Bassombeng
Gerzic - Kihlberg - Tjernström
Wowoah - Ze - Wikström - Anttonen
-----------Alvbåge--------------

Bänken: Rodevåg, Westman, Johansson, Walker och Carlsson.

Sedan bör vi kolla in Haisem Ismail som är grym med.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:45
jappel//

Jo, man förstår bättre nu resonemanget om 3 miljoner. Silkeborg skall då ha ca. 1 miljon och 2 måste vara menat för att signa Kim. Ett problem jag inte tror att NA fattat är att det handlar om danska kronor, inte svenska.

Men finns det inga pengar så är det inte mycket att göra åt tyvärr.
Örebro jappel
2008-10-14 22:37
Ämne: psoari//

Det finn....
ja, får han ett för fett kontrakt vill han så klart inte vidare...och det är väl inte helt snyggt mot spelaren heller. om han väljer att bryta upp och ta med familjen till Örebro, fast han är kanske inte helt oskyldig heller som försöker pressa upp lönen rejält nu. kring
120 000 hade känts bra.
200 000 = 2 400 000 /år...är kanske ok om han lyckas i början av nästa år också..då kan vi förhoppningsvis få mer än de 900000 + ca 1000000 i lön i år. samt de 2400000 han hinner kosta under nästa år innan en eventuell försäljning. (vill ha honom under hela nästa säsong.
får vi då 5 000 000 för honom har han inte kostat ett öre under speltiden...om det nu inte ska till arbetsgivaravgift på detta???
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:27
psoari//

Det finns också med i tankarna. Nämligen att lösa Kim med ett "fett" kontrakt och sedan sälja honom vidare, men det lutar åt att det är för riskabelt.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:24
Midsommer//

Det är ju lätt att vara efterklok, men ett byte rakt av Näfver/Per hade ju varit att föredra.

Boström halkade in i elfte timmen tack vare KIF-Örebro. Bassombeng och Ze lyckades Thaler hitta på något mirakulöst sätt. Stellan tror jag inte blir någon succé och varifrån Staaf dök upp vet jag inte. Axén var redan given andretränare oavsett vem som blivit förstatränare och just Axén kan vi tacka för Nordin.

Chipset/
Min stora kritik är saktfärdigheten, det höll på att kosta oss både Anttonen och Nordin.
Örebro psoari
2008-10-14 22:23
Det roligaste är ju att om någon annan klubb köper Kim så får ju Silkesborg mer pengar eftersom andra klubbar inte har någon köpoption på honom. Man undrar vad Silkesborg hoppas på...
Örebro Aspen
2008-10-14 22:21
Midsomer//Äntligen har du fattat att ÖSK är så attraktivt att spelare kommer av sig självt.
AIK Saywee
2008-10-14 22:20
Alvbåge/Kim är de stora tillskotten i somras, men de övriga nya 2008 som BoP nämner är inte fy skam.

Alven har varit bra, är bra och kommer att vara bra, det är i allafall jag övertygad om och han trivs i ÖSK.

Kim ruttnade bort i Silkeborg skriver flera, varför?

Han fick en nytändning i ÖSK och trivs här och presterar och betyder mycket, men vad är det som säger att han inte skulle "ruttna" i ett ev. annat lag?

Örebro Chipset
2008-10-14 22:13
Värvningarna är bra oavsett om Sjögren ligger bakom eller inte. Eftersom han är ansvarig och högsta höna på spelarfronten så kan man bara ge cred, såvida inget annat framkommer. Jag är nöjd med Sjögren överlag. Är dock irriterad på fyra saker:

- Köpoptionen
- Scoutningen av Trängen (Han var där varje match utan att se potentialen i spelarna. Ett år senare högg Hasse Borg)
- Nonchalansen i önskemålet om de svarta jubileumsbytet av dress.
- Hans mediala klumpighet

Man kan inte få allt och vissa misstag lär man sig av. Vi får ha tålamod med Lennart.

ÖSK-Karl// Ok, köpoptionen är en tragisk historia. Kunde ingen förutspå succén?
Örebro Midsomer
2008-10-14 22:12
ÖSK-Karl//

Sure, jag tror dej. Samma sak gjorde Wowoah, Boström, Kihlberg, Bassombeng, Berra, Staaf, Per, Axén och Stellan också.
Örebro Miroslav kuba
2008-10-14 22:11
Hur stora är chanserna till att få behålla Kim olsen? Läste att det som krävs är 900 tusen.Det ska väl inte va så svårt att fixa eller?
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:11
Wuzac//

Tyvärr kan Kim mycket väl hamna i en annan AS-klubb, annars Norge. Det är inte lätt att hitta pengar i dessa dagar.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:09
Midsomer//

Jag orkar inte ta allt igen, nöjer mig med Alvbåge, fakta är att han värvade sig själv till ÖSK.
Örebro Midsomer
2008-10-14 22:07
Bastard on Parade//

Var ju ett h-e att Sjögren & Co i ledningen anställde Boström/Axén som tränare också. :D
Örebro Wuzac
2008-10-14 22:07
Det var någon här med liknande alias som mitt ;0) som skrev något liknande i Augusti: "Det är solklart att Kim håller klass. Starta förhandlingarna nu innan succens är ett faktum och andra klubbar börjar fatta vad det är för en spelare..."

En och annan här inne med ÖSK anknytning tyckte det var lite väl och att man kunde vänta. Det tyckte Sjögren också. Tyvärr tror jag inte (fast jag hoppas jag får fel) att Kim kommer att stanna. Bara att hoppas att han inte sviker och går till en annan klubb i Allsvenskan. Det skulle svida.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:05
Chipset//

Nej, du är inte ute och cyklar, du beskriver det normala förfarandet.
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 22:03
Bastard on Parade//

Om sanningen vore den att Sjögren kunde tillskrivas de spelare du räknar upp, då skulle jag inte komma med ett uns av kritik, men så är ju inte fallet.

Frågan man nu måste ställa sig är om man skall sälja Nordin för t.ex 8 miljoner för att rädda Kim kvar, annars är ju enda chansen att en extern finansiär kommer och erbjuder Kim ca. 2 miljoner för att signa på 3 år och ÖSK sedan betalar en lön man har råd med, det jobbas det med nu, men det hade varit lättare innan finanskrisen.
Örebro Aspen
2008-10-14 22:03
Bastard on Parade//Sportchefens roll är att skriva kontrakt och hantera planering för att kunna erbjuda spelarna bra kontrakt.
Scouta spelare finns det andra för (Taaller m fl).
Tränarna och truppen bidrar med att erbjuda bra utvecklings möjligheter.
Örebro Chipset
2008-10-14 22:02
Midsommer// "Optionen gör att vi har första tjing på Kim, hur fan skulle det kunna vara dåligt?". D

Det är ju det som är det dåliga, att vi inte har första tjing. Om jag fattade Larsen (på medlemsmötet) rätt så är köpoptionen bara en fastställd övergångssumma i en transfer där Silkeborg och ÖSK är parter. Men han kan lika gärna gå någon annastans, till någon annan klubb, där det inte finns någon köpoption.

Det normala är väl att man sätter en låneperiod, en fastställd köpsumma, en lön och en eventuell kontraktstid om köpet blir av. Om någon av parterna (ÖSK eller Olsen) säger nej blir det ingen affär. Silkeborg är i ett sådant läge helt ute ur leken. Nu kan ju andra klubbar vända sig till Silkeborg (och Kim?) om jag förstått det rätt. Eller är jag helt ute och cyklar ;-)
Örebro ÖSK-Karl
2008-10-14 21:54
Aspen//

Du har helt rätt, ÖSK hade sin stora chans när Kim höll på att ruttna bort i danska andradivisionen, då tror jag det hade varit fullt möjligt att han skrivit på en option med ett lönetak på 100.000:-/månad. Det får man nog vara beredd att betala en familjeförsörjare om han skall rycka upp sin familj och flytta till ett annat land.

Nu står vi där med skägget i brevlådan. Han har säkert ett värde på 150.000-200.000/månad hos de rikare klubbarna.

Så fort inte Spelarinvest är inblandade i kontraktskrivande verkar det vara rena farsen.

För mig finns det två oersättliga spelare i ÖSK, dessa är Kim och Alvbåge.
Örebro Midsomer
2008-10-14 21:45
Bastard on Parade//

Fin sammanställning. Tack för den. Fy fan för Sjögren och fotbollsutskottet som tar hit nyförvärv som lyckas och gör sig av med de som inte platsar. Synd att vi värvade Alvbåge, Berra, Wowoah, Kihlberg, Bassombeng, Kim, Staaf, Porokara och Per. Extra synd att vi förlängde med Nordin.

Så, hur formerar vi mittfältet mot HIF? Du sitter ju inne med facit. :)
Örebro jappel
2008-10-14 21:37
Ämne: Jappel//

Nu går d....
Visst är det så att spelarna tyvärr allt mer står sig själva och sina plånböcker närmast. Men det är inte säkert att det är att föredra. chansen/risken finns att man inte har något lag att spela för om man är för girig. det var inte direkt så att Kim var någon lysande stjärna i silkeborg. Så det finns två sidor på detta mynt. (minst, om det inte är en tärning med sex sidor..)
Örebro Bastard on Parade
2008-10-14 21:36
Aspen//

Är det fakta att Sjögren inte presterar på AS-nivå?

Nya spelare som lyckats:
Alvbåge, Wowoah, Berra, Kihlen, Bassombeng, Staaf, Porokara, Olsen, Per Johansson...

Spelare som inte lyckats:
Halilovic, Näfver, Petersson, Richardsson, Reed... Vart finns dem? Inte i ÖSK.

Ett ganska gott betyg för att vara ett AS-lag med begränsade resurser.

Midsomer//

Visste du inte att Sixten grundar sina beslut på Bastard on Parades åsikter? Jag som trodde det var allmänt känt.

AIK Saywee
2008-10-14 21:36
Aspen, kritiken mot Sjögren från många håll (även mig) är säkert för långt över 100 inlägg sedan, i vart fall beträffande mig, typ i våras, eller kanske vintras ... forska vidare!
AIK Saywee
2008-10-14 21:30
Vilka jobbar (har jobbat) med scouting i ÖSK detta år?
Örebro Midsomer
2008-10-14 21:28
Aspen//

Ja, för sportchefen läser säkert här inne och tar till sig anonyma skribenters "kritik".

Någon som vet om Boström/Axén tar ut sina startelvor efter vad forumintelligentian tycker?
AIK Saywee
2008-10-14 21:26
Jag hörde nog tyvärr till de som gnällde på Sjögren OCH organisationen lite i våras, tyckte att allt var så saktfärdigt - men med sommarens nya svartvita eleganter i svartvitt har jag tystnat (eller vad det kan heta på ett forum?).

Ting tar tid - nya spelare, nya tränare, nya läktare, nytt spelsystem, nya segrar etc. etc.

Jag var frustrerad och siktade mot toppen redan första året - men om vi jämför med t.ex Norrköping, varför vi nu skulle göra detta, så känns klassiska ÖSK stabilt - nästa år och året därpå blir ännu trevligare, det är jag (nästan) säker på!

FORZA SVARTVITT!
Annons: