/fotboll/osk/forum/6474.aspx/fotboll/osk/forum/6474.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Beo
2008-11-10 12:29
Härlig avslutning på en lång säsong där man mest våndades fram till EM-uppehållet men där hösten har varit desto roligare. Härligt att Porokara som gjort ett stort jobb på vänsterkanten hela säsongen med många assists med ryck ner till kortlinjen och perfekta inspel snett inåt bakåt, äntligen fått börja göra mål också. Nu behöver det inte sätta sig i huvudet till nästa säsong. Jag tror att han blir ett av allsvenskans utropstecken nästa år, ännu mer än i år.

Visst har fler än jag lagt märke till att 1-0-målet igår var nästan en repris på 1-0 mot IFK Skattefusk? I båda fallen:
Cirka 30 sekunder in i 1 halvlek driver Gersic upp bollen, spelar snett ut till Porokara som slåt ett perfekt inlägg som Bassombeng möter med huvudet. Skillnaden var bara att här gick nicken direkt i mål, i det andra fallet räddades den på mållinjen så att Olsen fick trycka upp den i nättaket.
Örebro Schella
2008-11-10 12:24
Pablo Pinones-Arce är förmodligen den största pajasen som stått på en fotbollsplan. Hoppas verkligen man slipper se honom i ÖSK tröjan. Här har han ändå inget att göra. Arneng och Touma skulle däremot tillföra något.
Örebro Sekt. E
2008-11-10 12:20
Jaha, vaddå? Ska man alltså jobba nu fram till i vår när allsvenska börjar igen...
Örebro Pencing
2008-11-10 12:11
En fråga till. Nån som vet något mer om yunus? Och vilken position spelar han på om han skulle få chansen? Skulle han platsa?
Örebro Pencing
2008-11-10 12:10
Nån som vet hur Frempong gått i BP?? Kan han va med och konkurrera nästa säsong? Kan väl bli svårt att peta roni, men som en bra backup.
Hammarby EricF
2008-11-10 12:01
Ämne: Jag har Kim Olsen i ....
Nej, som Bajare är man bara nöjd med Charlie Davies och Louay Chanko. Kul att du har Guterstam vad såg du i honom? hah, ne, han e skit faktiskt.
Örebro Kronblom
2008-11-10 11:59
som sagt en skön avslutning på Allsvenskan och nu börjar jobbet inför nästa säsong,som jag ser det behövs varje lagdel breddas utan måvaktsposten,Anttonen har spelat skadad på slutet och det krävs en bättre högerback än Green att sätta in,mittfältet har varit bra men bortsett från PJ har konkurrensen varit obefintlig för Nobbe,Kihlen och Nordin.Även en ny anfallare måste in som bredd bakom Kim och Staaf,Staaf har varit borta länge och när Kim gick skadad kunde man slänga in Rode men nu när han försvinner så behövs det en anfallare till,plocka även hem Frempong!
Örebro makkk
2008-11-10 11:40
Ut: S.Henriksson, K.Näfver, S.Rodervåg, R.Walker

In: P.Johansson, K.Olsen, T.Wirtanen/Prinsen, Mittfältsbomben + eventuellt en till.

Då kommer jag att chansa ett par spänn på SM-Guld till nästa säsong ;)
Torsten den store
2008-11-10 11:20
Ämne: Det är mycket snack ....
ÖSK:s ambitioner är att bli ännu bättre tills nästa säsong. Och inom några år ta SM-guld. Då borde inte Porokara, Alvbåge, Gerzic eller Bassombeng vara till salu. Tror vi kommer att få se spelare som Rodevåg nudå och troligtvis Näfver få lämna för att göra plats åt fler "klasspelare".

Samtidigt är det inte omöjligt att någon blir såld. Men om ambitionen är att bli ännu bättre så måste man göra allt för att ha dem kvar. Och om nån ska säljas så skall det krävas ett bud på många miljoner.
Wivallius
2008-11-10 11:16
Från Simon Banks blogg på Sportbladet:

"•Årets värvningar: Helgi Danielsson, Roni Porokara, Sebastian Rajalakso, Jorge Ortiz.
Facit: Med beröm godkänt. Danielsson och Porokara har varit mycket bra, Rajalakso var ett av årets stora genombrott. Ortiz var ojämn, men bäst av AIK:s utlandsköp."
Wivallius
2008-11-10 11:09
Från Robert Lauls blogg på Sportbladet:

"…själv överskattade jag framför allt AIK, Djurgården och Norrköping, hade Kalmar fyra samt underskattade Örebro och…som vanligt…Gais. Så här såg min tabell ut i april.

Örebro är den största överraskningen i årets allsvenska, trodde aldrig deras offensiva satsning skulle hålla, men ÖSK har gjort en beundransvärd säsong och den där finländaren som till slut anställdes, Sixten Boström, som man först undrade om han kom från Mars eller Pluto, har varit genialisk i det tysta."
Örebro Midsomer
2008-11-10 10:50
Det är mycket snack om värvningar. Men jag undrar om ni tror att det är så att vi kan bli av med någon av våra nyckelspelare som är i "säljbar" ålder. Typ Porokara, Alvbåge, Gerzic eller Bassombeng. Känns väl som att de bör kunna bli kvar till sommaren åtminstone, eller?

Mycket märkligt att NA inte gjorde något uppslag kring det faktum att stora delar av Örebropubliken jublade när Edwin Phiri blev utvisad. Det skulle ju kunna gå och tolka som något rasistiskt. Tror inte Uddling ens nämner något om det i sin krönika.

Nubbli//
Välkommen hem i förskott. :)
Örebro Nubbli
2008-11-10 10:43
Tack för en UNDERBAR säsong ÖSK och alla ni som skriver här på foumet! Jag har under sista 1,5 året varit exil i Umeå, och följt varje match på tv, och läst sönder mig på internet! Men till sommaren kommer jag hem igen, och det känns underbart nice!!

Trevlig vinter nu så håller vi tummarna för några spännande värvningar!!!

FORZA svartvitt!!!!
Örebro Mattias69
2008-11-10 10:14
Ämne: Borde inte Mattias J....
Nä, fy vale, inte Judas Jonsson! Han hade chansen att återvända till ÖSK men det skötte han inte på något snyggt sätt. Han ska absolut inte komma tillbaks som någon halvskadad spelare för att klämma ut de sista kronorna som fotbollsspelare.
Örebro Västbanken
2008-11-10 10:00
Så skönt med en sjundeplats! Bara inte 2004 upprepas...

Rent objektivt tveksamt att lägga till 1.30 på 1:a halvlek när man aviserat minst 1 minut. Samma som vi åkte på mot TFF borta, men nu till vår fördel.

Så bra att Fröjdfeldt använde regelboken vid Phiris 2:a varning - 4 av 5 domare avstår från kort när de kommer på att spelaren redan är varnad. Fast Phiris första (käftsmällen) borde ha gett rött direkt. Fröjdfeldt ändå bäst i Sverige, tycker jag. Ger tempofylld fotboll genom att inte ta onödiga frisparkar.
Örebro Henke(Old Boys)
2008-11-10 09:30
Så skönt å va Närkebo!!
Örebro Chipset
2008-11-10 09:18
Usch, vad bra han kan bli till nästa år...
Örebro Chipset
2008-11-10 09:18
Ämne: Fyfan Porokara va br....
SyreAtom// Roni Porokara = Roninho
Örebro ÖSK KRILLE
2008-11-10 08:18
Gerzic Toffs blir nog årets julklapp:). Men vem får pengarna? ÖSK, Gerzic eller Alven? :)
Wivallius
2008-11-10 07:33
Alvbåge och Bassombeng uttagna i veckans DN-elva. Därmed blev Alvbåge årets DN-målvakt FÖRE Wiland. Snyggt! ÖSK blev femte bästa lag enligt DN-elvan. Allt detta enligt dagens pappers-DN.
Örebro GT
2008-11-10 06:39
Tänk om Ove Lindqvist tagit sitt ansvar, och även han sålt sin tofs på Blocket !
Hade han sålt den som tupé till Lagrell hade vi kanske inte blivit nedflyttade...

:-)
Örebro Volyes
2008-11-10 04:13
Borde inte Mattias Jonsson vara aktuell? Från Örebro-trakten ju. Har varit skadad i DIF mycket och käkar en hel del lön säkert. DIF som säkerligen vill rensa och få in lite nytt inför nästa säsong. Bara en funderare
Örebro Miroslav kuba
2008-11-10 02:18
Ämne: Jag undrar vilka nam....
Det var många. Men dom hetaste namnen enligt mig var. Sharbel Touma,Johan Arneng,och Pablo Pinones Arce.
Örebro Rojas
2008-11-10 02:09
Jag undrar vilka namn var det som nämndes gällande den så kallade Bombvärvningen ?
Sverige Pat
2008-11-10 00:54
Jag har ingen aning om vad som ligger bakom ÖSK:s träningsupplägg så här efter säsongen, men jag kan tänka mig att man vill tajma in rätt läge att vila under vintern.

Generellt är det väl väldigt generellt så att det skicket spelarna är i nu inte är deras bästa konditionsmässiga. Det kan tyckas märkligt, men under själva säsongen sker inte så högintensiv konditionsträning, utan mer underhållsträning. Så säg att spelarna idag ligger på en 7-8 på en tiogradig skala där 10 är nivån de låg på inför säsongsstarten. Tränar de upp sig till 10 innan ett längre uppehåll behöver de "bara" börja om på kanske 6-7 istället för 3-4. Men, jag har ingen aning.

Bra jobbat ÖSK!
Örebro Mittåt
2008-11-10 00:24
Wuzac// Det kanske är återhämtningsträning ;-). Jag tycker att programmet för november ser rätt märkligt ut på pappret. Vissa dagar kör man ju till och med två pass. Men det är klart - det kanske är frågan om någon slags specialträning. Sixten har ju varit utbildningsansvarig på Finska Fotbollsförbundet och borde ha ett rätt bra grepp om hur man skall lägga upp sina träningsprogram.
Örebro Wuzac
2008-11-10 00:11
Mittåt// har aldrig fattat varför man tvingar omotiverade spelare med slitna kroppar att fortsätta flera veckor till att träna efter serieslut. Bättre att vila. Den bästa läkningsmetoden som finns. Men det är som det är.

Edit: Ja, bättre med Djurgårdens modell faktist.

Örebro Mittåt
2008-11-10 00:09
Djurgården tar tre veckors semester nu på en gång och återsamlas sedan för att träna fram till jul.
Örebro Mittåt
2008-11-09 23:58
Kaxiga kusinerna från landet vann på sitt mod och tålmodighet.

Anja Gatu skriver en rätt bra krönika om årets allsvenska och om skillnaden mellan storstadslag och stora lag.

Om några år är vi också där. Men först måste ekonomin stärkas en bit till.
Örebro Mittåt
2008-11-09 23:56
Wuzac// Eric åker väl mer eller mindre på en gång. Han skall ju gifta sig. Berra stannar nog månaden ut.
Annons: