/fotboll/osk/forum/6456.aspx/fotboll/osk/forum/6456.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
IFK Norrköping Tiamono1
2008-11-16 13:49
Ämne: Samtidigt kommer int....
BabyKladde/
Japp.Amuneke kan dom nog tänka sig att sänka prislappen på,men INTE Bamberg!
Örebro BabyKladde
2008-11-16 13:47
Samtidigt kommer inte Peking's ekonomi för superettan att klara av alla spelare dom har idag, så då kan dom nog bli tvungna och sänka prislappen på vissa spelare som hellre vill spela i ett allsvenskt lag om seriöst intresse finns.

blir nog lite samma effekt som med Haginge för oss.
Örebro Sersant
2008-11-16 13:40
Tror Bamberg blir för dyr för oss att köpa tyvärr. Anars hade jag gärna sett honom i Svart-vitt. Skulle tro att Peking/Snoka vill ha ialllafall runt 5 miljoner för honom.
Örebro Sersant
2008-11-16 13:35
Tror Erki har rätt i dubbelmoralen men tror den finns på flera nivåer.

Publiken, för att man gillar inte böterna men man tycker det är snyggt iallafall dem som står i närheten. Sen är det även lite rebeliskt mot SvFF.

ÖSK, Man borde kunna göra mer tycker jag borde inte vara så svårt att samla in vittnes uppgifter ialallfall försöka efter phiri incidenten så var man ju snabba med det. och när man sedan har vittnes uppgifter så kan man be Ordningsvakterna hålla koll på dem och införa hårdare kontroller vid insläppen. Tror man värderar den extra publik man eventuellt får mot böterna och sedan vill man inte förstöra relatinonen mot klacken genom att kicka ut flera ur kärnan eller runt kärnan.
IFK Norrköping Tiamono1
2008-11-16 13:33
Ämne: Japp Daniel Bamberg ....
Rirobban
Daniel Bamberg är brasse,med Österrikiskt påbrå,därav namnet.Han är under kontrakt med IFK Norrköping,det blir garanterat dyrt att värva honom.Dessutom,jag tror inte att han vill lämna Snoka
Sven-Olof/
Jaha,du har intef följt AS,varit utomlands i 8 månader.Förlåt, men det är något som inte stämmer.Din profil skapades 2008-08-02, och du har gjort 372 inlägg
Örebro D. McGrain
2008-11-16 12:29
Ämne: Kubanerna är inte på....
Som jag trodde (och hoppades) är det inte ngn från Kubanerna som tänder pyroteknik. Men, likväl vet alla precis vem som gör det. Då är det bara kurage som behövs för att gå ner från läktaren till polisen och vakterna som står där, och peka ut dem, en efter en. Ev. vittna i rättegång om så behövs, är ganska säker på ett stort stöd från ÖSK och andra skulle finnas.

Har själv stått i en klack i tiotals år och jag vet att man (inte alla men nästan) har full koll på vem som är vem. Det är bara att vinka till sig polis och vakter direkt och peka ut dem ev. ta bilder med mobilen också när det händer. Det enda (vilket kanske inte är lite) som krävs är mod och vilja. Ganska fort skulle läktaren rensas ut från idioter och bara RIKTIGA supportrar skulle finnas kvar.
Örebro BabyKladde
2008-11-16 12:11
måste det vara en gratisbuss för att ni ska åka på en bortamatch frågar jag er i så fall? :P

nej men håller med er, finns vettiga saker att lägga pengarna på. sen om det handlar om bortaresor eller bidrag till kubanerna och tifogruppen, det är en helt annan sak :)

EDIT:
men kan hålla med alla er till viss del..
..alla har rätt på sitt sätt.
Örebro ösknisse
2008-11-16 11:55
På tal om det här med att peka ut så undrar jag varför man inte gör det. Jag skulle i alla fall kunna offra 1-3 pers mindre i klacken för att spara klubben pengar. Fast det skulle ju inte behövas om ÖSK SÄK gjorde sitt jobb istället för att för att bara stå där och prata om vädret.
Örebro KCMarten
2008-11-16 11:31
Hej!

Grixx har faktiskt en jättepoäng, så jag håller helt med honom.

Även om bengaler är häftiga och det svenska förbundet överreagerar så måste alla tänka på vad vi kan få för de pengar som går upp "i rök".

35 000:- för några sekunders ljusspel mot en gratisbuss till en bortamatch? Valet är enkelt för mig.

Örebro Disasterpiece
2008-11-16 11:27
Ämne: BabyKladde// Tycker ....Jag tycker snarare det är SVFF som är boven i det hela, eftersom dom regelbundet utför kollektiv bestraffning på svensk fotboll och dess supportrar. Om någon person gör något olagligt på läktaren tycker jag att det är polisens ansvar att ta fast och bestraffa den skylldige, inte SVFF.

Och eftersom supportrarna inte är klubbarnas ansvar så tycker jag det är helt absurt att bötfälla klubbarna för användandet av pyroteknik, när det i själva verket är personerna som är skylldiga som borde bötfällas.
Örebro Disasterpiece
2008-11-16 11:21
Ämne: Jag tror faktiskt at....
well spoken
Örebro Grixx
2008-11-16 11:13
BabyKladde// Tycker ändå att du slog huvudet på spiken genom att skriva det du skrev.

Sätter någon igång en bengal eller liknande "mitt" i kärnan utan att någon reagerar så är det bara så att man tycker att det är ok, och då även ok att 35 000 stjäls från klubben.

Möjligen kommer inte tanken på pengarna genast men den borde vara där för det är pengar som lika gärna kunde gått till Kubanerna.
Stora Tifon eller gratisbussar till bortamatcherna.

Skulle någon snott 100 kronor ur Tifo-hinken på samma plats som bengalen hade det blivet ett jävla liv och personen hade blixtsnabbt pekats ut. Det är alltså skillnad på stöld och stöld.
Örebro Erki
2008-11-16 11:12
Jag tror faktiskt att väldigt många av dom som står i klackkärnan är för pyroteknik och därför aldrig kommer peka ut någon som antänder en sådan pjäs. Pyroteknik är helt enkelt en del av supporterkulturen och många vill ha det så.

Dubbelmoralen kring pyroteknik är helt knasig.
I ena sekunden fördöms det av förbund och media som huliganism, och det ska utrotas från arenorna med strängare straff och mer böter.
I nästa sekund ser man en trailer på tv där bilder på bengaler används i en trailer för att sälja produkten allsvenskan. Ett bengalhav på ett stockholmsderby kan vara "riktigt läckert" eller till och med "vackert" medan några rökpjäser på Örebro - Göteborg är "idioti"

Dessutom tycker jag att man ska ställa dessa 30 000 i böter ÖSK får pga publiken i proportion till hur mycket pengar ÖSK får in på publikens entre-avgifter och allmänna pengaslösande på korv och godis och grejer runt matchen.
Örebro Midsomer
2008-11-16 11:05
Skit i bengalerna nu, vi tycker alla att det är för j-t att folk ignorear det faktum att ÖSK får böta för att folk har något pyromaniskt behov.

Spelarinvest säger alltså att det finns fyra-fem millar att handla för. Vad skulle en sådan som t.ex Bamberg gå lös på? Skulle en sådan som Bedoya (är han fortfarande aktuell) vara dyr?

Vad får man för fyra miljoner i dag? Porokara kostade väl 1,7 millar. Så det skulle alltså kunna gå att skaffa en spelare som är mer än dubbelt så bra som Roninho? :D
Örebro BabyKladde
2008-11-16 11:01
Grixx:
Var inte så jag menade. jag själv erkänner att jag inte vet exakt vilka personer som tänder benglar, även om jag känner igen ultras-gänget. men jag kan inte gå till ÖSK och säga: "det är ultras, snacka med dom".. för om deras ledare kallas in, då förnekar ju han såklart. om dom kommer hela gänget så är det ingen heller som vill peka ut nån. utan dom som lär vara dom skyldiga beskyddar varandra. sen vilka andra som skulle kunna peka ut personer vet jag inte, jag vet bara att dom potentiella beskyddar varandra.
..sitter inte heller i Kubanerna's styrelse, så kan inte svara på hur man resonerar där.

Kubanerna har senaste tiden haft en god dialog med ÖSK och inför bland annat 100-årstifot meddelade vi alla inblandade i ÖSK, säkerheten osv vad som skulle genomföras osv.. efter göteborgs-matchen införde dom ett tillfälligt OH-förbud på grund av röken. men inför 100-årstifot fick man till en dialog där vi kan genomföra större läktararragemang om vi meddelar vad som kommer hända på ett ungefär. Och samtidigt har ÖSK nyckel till vårat tifo-förråd, så om dom fattar misstanke om pyroteknik så kan dom kliva in och undersöka detta.

Sen har ÖSK säkerhet samtidigt slarvat med visitation vid entréerna, det ligger i deras ansvar att se till att bengaler inte kommer in på arenan. eller hur? Så för att ÖSK SÄK klantar sig och inte visiterar nån som verkar misstänkt och det sedan tänds en bengal av den dom kanske borde visiterat. Varför ska då Kubanerna få skulden då dom inte känner till detta?

Jag gillar inte när dessa personer eldar bengaler just för att det ine är tillåtet, men om det inte var straffbart, då hade det samtidigt inte spelat nån större roll. tycker också det är synd att dom skyldiga inte går att peka ut, trots att vakter står precis nedanför och 3 av 4 kameror är riktade mot västra stå.
Örebro Grixx
2008-11-16 11:00
Walter Gigena// Jag snackar cash.

Som du menar är det värre om målvakten maskar mot att några snor 35 000 från klubben. Efter några år har det kostat klubben en sign on eller lönen för en spelare under ett år.
Örebro Midsomer
2008-11-16 10:55
Precis, bara för att man står på Klack-läktaren så innebär det inte per automatik att Kubanerna är skyldiga till allt djävulstyg som sker det.

Tycker att det är individerna som bränner som skall hängas ut, de är de som orsakar oss tiotusentals kronor i onödiga böter.
Örebro Walter Gigena
2008-11-16 10:54
Lars Lagrell nickar Grixx!!
Örebro Grixx
2008-11-16 10:53
Disasterpiece// Vad kommer det att kosta ÖSK i år? Jag antar att det blir ca 35 000 kronor i böter totalt. Sedan får du tycka vad du vill.

BabyKladde// Skulle Kubanerna veta vem som gjort inbrott i kansliet och snott 35 000 så pekar man alltså inte ut vilka det är.

Samtidigt som kubanerna är emot de nya lagarna mot drägget som inte sköter sig, för att det sköter man så bra själva genom en bättre dialog mellan Supporterförening,fotbollsklubb och myndighetet.

Det här visar ju bara att det är snack när man som kubaner vägrar peka ut vilka det är!!!
Örebro BabyKladde
2008-11-16 10:34
Kubanerna är inte på något sätt inblandade i pyrotekniken under året. men däremot känner man till vilka som är potentiella bengal-brännare, men dessvärre kan vi inte peka ut enstaka personer, och då går det inte att straffa. Dessa personer är väldigt igenkända men dessvärre är det ingen som vågar peka ut nån och dom skyddar varandra.

Kubanerna är för pyroteknik, men så länge det inte är tillåtet att använda på läktaren så tar man avstånd från det för att inte drabba klubben.

Märks att ni inte har nån värst koll om ni ger Kubanerna skulden. Vi skulle grymt gärna göra ett kaostifo med mycket bengaler, men tar inte risken då det är straffbart både för person och klubb.

Och pengarna vi samlat in går oavkortat till tifogruppen's verksamhet, inget annat! och dom som bränner av bengaler har ingen tillgång till denna ekonomi, utan dom köper på annat sätt.

som sagt, dessvärre vet man vilka som kan vara dom skyldiga, men går inte att peka ut en viss person = går ej att straffa. och dom som vet vilka som tänder av beskyddar dom och vågar inte tjalla. så enkelt är det.

OM kubanerna skulle vara dom som eldat, då är det Kubanerna som får skulden till ÖSK, genom en dialog mellan ÖSK & Kubanerna så finns det vissa överenskommelser om stöd osv. ÖSK stödjer kubanerna, men om kubanerna visar sig vara skyldiga till något så dras den överenskommelsen in och går till att betala av böterna. kan inga exakta summor, men är vad jag hört.

EDIT:
Så tänk efter innan ni skäller på Kubanerna. Vi jobbar för en positiv läktarkultur för att stödja klubben.. inte för att drabba den..
Örebro Walter Gigena
2008-11-16 10:25
Tror Brommapojkarna går upp men jag hoppas på Ljungskile. Enbart för att Ösk har det lättare för dem.

Läste också Na och blev riktigt irriterad på rubriksättaren. Fattade det som att 14 nya miljoner hade samlats in i Spelarinvest. I verkligheten var det 1 miljon sen i våras. Kul med fler aktieägare dock.
Örebro Disasterpiece
2008-11-16 10:23
Ämne: Kubanerna måste rens....
Här bräns det kanske av 1-2 bengaler och folk ser det som världens überkatastrof. Åk till en arena i Frankrike, Tyskland eller Italien så ska ni se på äkta pyroteknik, där eldar dom ju på varenda match. Inte för att det är bra, men jag tycker inte det är så fruktansvärt hemskt heller.
Örebro Midsomer
2008-11-16 10:16
Intressant kvalmöte i dag. LSK eller BP i allsvenskan 2009. Har egentligen inte något varken för eller emot endera laget och därför får BP min support enbart tack vare det faktum att det är en något närmare bortamatch.

Enligt en lokalblaska finns det fyra/fem miljoner i Spelarinvestes pengapung. Det borde väl kunna räcka till åtminstone något spektakulärt nyförvärv. Sen tar vi in ett par på Bosman också. Förutsatt att ÖSK:s lönebudget inte spricker givetvis. :)
Örebro Grixx
2008-11-16 10:05
Senast stod ju sk kärnan 50 cm från "skiten" och såg inte ut att reagera för fem öre.

Kommer hinken att gå runt för att betala böter eller är det som vanligt att allt bra står Kubanerna för och allt dåligt alla andra i klacken?
Örebro jappel
2008-11-16 09:41
Ämne: Hur är reglerna krin....
lägg ner tankarna på pyroteknik.
Jag anser att ÖSK ska filma och hålla de som tänder på personligt ansvariga för alla omkostnader!
Förutom att det är förbjudet på matcher som är anordnade av förbundet, så är jag övertygad om att de personer som envisas med att hålla på med detta trots att det skadar ÖSK är för dumma för att förstå vilken säkerhet som krävs!
Örebro D. McGrain
2008-11-16 09:19
Kubanerna måste rensa ut idioterna som samlar böter till ÖSK efter diverse pyroteknik. Är stödmedlem i Kubanerna för att de gör ett bra jobb. Men om det blir fler "incidenter" avslutar jag mitt medlemskap omedelbart. Ut med dräggen och för en positiv läktarkultur!
Örebro Sven-Olof
2008-11-16 03:23
Vad jag förstått får de böta om hela läktaren brinner ned. I övrigt bara om de bränner ut ögon och andra kroppsdelar som inte var tänkta att bli utbrända. Undantag där fanklubben gör en avsiktsförklaring att man beklagar det hela. Då undantas hemmalaget från ansvar.

Facklans diameter efter påtändning får inte överstiga 1.5 meter åt något håll och får inte innehålla Kalisarpetersyra samt inte ha en rökutveckling över 16 bar.

Facklan måste också vara ekologisk skapad pga av utsläppen.

Undantagsregel säger att om annan spelare blir skadad av pyroteknik är det hemmalaget som bär ansvaret såvida inte det faller bort enligt första stycket som anges ovan. Vid tveksamhet därav så bestämmer bortanotståndaren utgången.

Edit stavfel
Örebro Kramelet
2008-11-16 02:32
Hur är reglerna kring riktiga tifon? pyro och rök tifon dvs, är det böter om de bränns av inne på arenan? har kubanerna kollat upp det ordentligt? omöjligt att släppa lös några röktifon på södraläktarens/vinterstadions tak? värt att tjäna 15000-25000. Men jag tror ändå att även sittplatspubliken uppskattar sådant om det är Möjligt/riskfritt?
Örebro GT
2008-11-16 01:52
Utöver Finsk sisu, så laddar vi ÖSKare med rejäl DANSK DYNAMIT inför 2009 !!
Örebro Sven-Olof
2008-11-16 01:37
Fast vi har nån ny snubbe ifrån Kumla på G

Edit: I formel I menar jag
Annons: