/fotboll/osk/forum/6443.aspx/fotboll/osk/forum/6443.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Wuzac
2008-11-17 08:43
Ämne: Midsomer// Inga prov....
Mittåt: (Eller ngn annan): Vet du/ni om det är någon inplanerad internmatch eller dyl för att testa bla Wirtanen, Ismail och kanske några talanger eller är det bara träning som gäller?
Örebro jappel
2008-11-17 00:34
ja om man ska vara seriös och försöka analysera varför ÖSK fick så dålig snittpoäng i fairplay, så blir det svårt.
jag genomförde ett beräkningsex i någon av de sista matcherna som vi vann stort hemma. vi hade inga varningar eller annat men fick ändå mindre poäng än motståndarna. men men, vi hade nog ändå inte kommit först i fairplay och det är ju bara det som räknas om man vill ut i europa.
Örebro Midsomer
2008-11-17 00:31
Erki//

Tyvärr förstördes nog mycket av Fair Play-platsen i våras när målen uteblev. Sen gick det inte att reparera skadan efter uppehållet. Men tycker det är märkligt att vi kom så långt efter. Vi har grym publik på hemmamatcherna, väldigt lite stök, inte överdrivet mycket varningar, positivt spel hela säsongen (även om det blev få mål i början).
Örebro jappel
2008-11-17 00:23
Ämne: Är det förresten någ....
kanske tack vare så kallade fans som använder pyroteknik och hånar motståndarna.
Örebro oroT
2008-11-16 23:46
Erki // Nordin och Berra.. ;)

Mycket bra inlägg Wivallius.

Nu är ju jag själv i kategorin "ung" om man jämför med vissa av de mer belevade herrarna här inne. Men har ändå lite uppfattningar om arena kulturen i stan. Jag kan i mångt hålla med de som säger att det är väldigt tyst på arenan(förutom Västra Stå), men om man jämför den energi och det "drag" som finns på sittplats i dagsläget jämfört med för bara några år sen så ser man iaf en tydlig tendens till att vi Örebroare vågar ta för oss och göra oss hörde mer och mer. Ge det tid, Rom byggdes inte på en dag...och inte heller Örebros läktarkultur.

SvartVita bröder och systrar är vi alla; Norra,Södra,Västra och Östra!

Forza SvartVitt.
Örebro Mittåt
2008-11-16 23:45
Midsomer// Inga provspelare i morgon. Wirtanen kommer som du skrev på tisdag. Sesay på onsdag. Ismail först nästa vecka.

Märkligt med den sistnämnde för övrigt. Det är tredje gången man tar hit honom. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Det står tydligen och väger för hans del.
Örebro Erki
2008-11-16 23:35
Är det förresten någon som har en bra förklaring till varför ÖSK hamnar på 13:e plats i fair-play ligan?
Örebro Erki
2008-11-16 23:32
Givetvis behövs de där 8360 personernas ekonomiska stöd för klubbens framgång, men det skulle ju inte skada klubben om de kunde bidra lite mer till stämningen på arenan ;)

Istället för att hacka på varandra kan vi väl inse att alla personer har sin uppfattning om hur man stöttar laget. Jag hoppas verkligen att alla som säger sig vara ÖSKare stöttar laget på det sett dom anser vara bäst utifrån deras förutsättningar.

En sista sak, jag gillar att göra konstiga räkneexempel.

Tänk er att de grupper som använder pyroteknik och de personer som sympatiserar med användandet av pyro är i snitt ca 20 personer per match (tror detta är lågt räknat). Säg att dom i snitt ger ÖSK 120 i intäkter per match (entré + korv och dricka, kaffe m m). 20 * 120 * 15 matcher = 36 000 kr.

Där har ni pengarna till böterna ;)
Går ju på ett ut om ni vill rensa bort dessa "kriminella", eller om dom får gå på matcherna och använder någon pyroteknisk pjäs någon enstaka gång.
Örebro Midsomer
2008-11-16 23:31
Japp, bra skrivet Wivallius.

Förresten, är det någon som har koll på huruvida det är några provtränare med i morgon? Wirtanen skull väl anlända först till tisdagens träning om jag förstått det hela rätt. Haisem Ismail? Sierra Leone-killen?
Örebro Conjuration
2008-11-16 23:26
Wivallius du är en klok man :)
Örebro MACS
2008-11-16 23:22
Ämne: Ämne: Tänkte ....
Wivallius// Har läst inläggen nedan och känner precis som Olsén att du sammanfattar situationen bra. Som exilsupporter i Stockholm, skulle man förstås önska att man hade tid att ta sig oftare till BA. Får dock chansen att se svartvitt en gång extra här uppe nästa säsong eftersom jag bor inom promenadavstånd från Grimsta, tack BP!

Godnatt alla ÖSK:are ...
Örebro Walter Gigena
2008-11-16 23:08
//Wivallius
Kloka och välformulerade ord (som vanligt).
Instämmer helt med att alla supportrar behövs på Behrn arena. Tillsammans är vi Ösk.
Vår publik tillhör förmodligen den mest problemfria sett till publikantalet och faktiska incidenter (läs rökpuff) som inträffat. Tycker hela denna debatt börjar få lite för stora proportioner, särskilt om man gör antaganden, generaliserar och klankar ner på varandra beroende på vart man befinner sig på arenan när Ösk spelar.
Wivallius
2008-11-16 23:03
Ämne: Tänkte logga in och ....
//Olsén19

Tack för berömmet och kul att jag kunde hjälpa dig på traven ;-)
Örebro Olsén19
2008-11-16 23:00
Tänkte logga in och skriva en lång text om "äkta" och "oäkta" supportrar, men precis vid inloggningen hade Wivallius lagt en mils-lång text som innehöll allt mitt jag skulle säga + lite till, Tack Wivallius för att jag slapp skriva ;)

Jag är trött, jag går och lägger mig...

Snälla läs Wivallius text, den är riktigt bra!

Alla VI är Örebro SK
Örebro MACS
2008-11-16 22:59
Ämne: Mattias69//

Nej, ....
Midsomer// Håller verkligen med dig om din analys, "... inte en mittfältssextett som ger ett topplag". Tillkommer att det faktiskt finns en reell risk att vi tappar någon t ex Gerzic eller Porokara. Mittfältet är alltså absolut topp-prioritet. Fasen, jag får kolla i spargrisen om man har råd att slanta in lite mer pengar till spelarinvest, 4-5 miljoner räcker nog inte för den "bomb" jag skulle vilja se ... ;-)
Örebro Midsomer
2008-11-16 22:49
Debatten i korthet:

Många gillar pyroteknik.
En del gillar inte pyroteknik.
Ingen gillar att ÖSK får böter.
Vi är alla ÖSK:are.

Woho! :)
Wivallius
2008-11-16 22:40
Det är inget konstigt att förstå att massor med ÖSK:are är irriterade över den behandling vi fick 2004. Jag tycker väldigt väldigt illa om degraderingen själv och man kan ibland undra vad t ex SvFF:s styrelse eller ordförande har i huvudet .... men SvFF är en demokratisk organisation där styrelsen väljs av distrikten och där distrikten består av klubbarna, bl a ÖSK. Alltså, Lagrell och kompani blir man av med genom att föreslå en bättre kandidat som sedan blir framröstad till ordförande.

Glöm sen inte att SvFF ÄGER allsvenskan. Det är deras turnering, ingen annans. Därför har de rätt att sätta upp regler som alla klubbar måste hålla sig till. SvFF ÄGER även Superettan, Div 1, Div 2 och Div 3. Örebro Läns Fotbollsförbund ÄGER serierna från Div 4 och nedåt.

Alltså, antingen måste man godtaga reglerna SvFF sätter upp, inkl pyroteknikförbud, eller starta en egen serie. Jag tror inte ÖSK är inne på den sistnämnda linjen och därför måste även vi som supporters godta reglerna.

Det som gör mig riktigt irriterad är när vissa representanter för publiken på Västra Stå anser sig vara bättre supporters än sittplatspubliken:

//Disasterpiece: "Du kallar dej "riktig" supporter och du är inte ens på västra stå på matcherna...";
//Henke(Old boys): "Ställ dig i klacken nästa gång ist för att sitta på ett sittunderlag på betongläktaren")

ÖSK har i snitt 8660 personer på matcherna. Observera, i snitt. Det innebär egentligen att vi har 8660 riktiga supportrar. Är ni 300 i mitten på västra stå? Det känns som att ni tycker att vi andra 8360 gott kan stanna hemma. Hur kul vore det om VI stannade hemma och hur många kronor skulle det då finnas för klubben att köpa spelare för ... och hur jävla trogna supportrar till ÖSK skulle ni vara då. Nej, alla supportar på Behrn Arena behövs.

Jag är snart 48 år och har varit ÖSK-supporter i över 41 år. Jag satt på farsans axlar de första åren på de gräsvallar som på den tiden fanns på Eyravallen som bara hade två gröna träläktare mitt emot varandra på Södra resp Norra sidan. Jag har harvat runt Sverige hundratals gånger för att se ÖSKs bortamatcher, bl a när de harvade i Div 2 norra i slutet på sjuttiotalet och under åttiotalet. Min livssituation är sådan att jag inte har tid med det längre men jag är på alla hemmamatcher och jag har varit på en bortamatch i år (Ljungskile). Och jag skäms inte att jag sedan ca 5 år har råd att sitta på matcherna, inte stå som jag gjorde de första 36 åren. Och ... trots denna långa kärlek till ÖSK har jag aldrig bestulit ÖSK på en enda spänn genom att bränna bengaler eller försökt stjäla epitetet "äkta ÖSK-supporter" från någon enda av mina svartvita bröder. Så egotrippad är jag inte. Lägg helt enkelt ned dessa oförskämdheter mot andra ÖSK-supporters.

Samhället har lagar som vi måste följa därför att vi lever i en demokrati, SvFF har regler som måste följas för att vi vill delta i Allsvenskan. Vissa av dessa lagar resp regler kan ibland tyckas märkliga. Men .... det är varken i samhället eller i Allsvenskan okej att välja vilka lagar man vill följa och vilka man vill skita i!

Edit: Stavfel!
Örebro Midsomer
2008-11-16 22:32
Mattias69//

Nej, egentligen inte. Fast jag anser det riktigt viktigt att man kommer överens med Wikström om ett nytt kontrakt, och det snart. Jag ser det av yttersta vikt att man stärker mittfältet.

Kihlberg
(Nilsson)
Gerzic-Johansson
(Lundholm-Walker)

Det där är inte en mittfältssextett som ger ett topplag. Även om Nordback förlänger så anser jag att det måste in åtminstone en klasspelare. Drar Nobbe till Norge måste det in två.

Anfallsmässigt vill jag också se bättre bredd. Bassombeng, Staaf, Olsen och Porokara är vassa. Men Astwald, Jidsjö och Frempong (de två förstnämnda i Karlslund nästa år?) är jag osäker på. Skulle man få in t.ex Bamberg vore jag mycket nöjd med anfallsbesättningen.

Så min önskelista:
1. Mittfältare (spelskicklig sådan)
2. Högerytter
3. Försvarare

Inser dock att detta kostar. Samtidigt, vill vi ta ytterligare steg i den allsvenska hierarkin så måste det till en satsning. Det går inte att slå sej för bröstet och säga att vi är nöjda bara för att vi spelade bra under hösten och klättrade till övre halvan. Vi var väl bara en stolpträff från elfteplatsen ungefär.
Örebro Storm_90
2008-11-16 22:30
Ämne: Vegurra//
Sen är ju....
Exakt vi har ju sett flera sådan exmepel i år. DVS när spelare försvarat sina fans och fått skit för det.
Örebro Walter Gigena
2008-11-16 22:30
//Vegurra
Vad jobbar du med? Frilansande psykolog? Jag tvivlar starkt på sanningshalten i ditt inlägg. Att du sedan generaliserar alla spelare med frasen "Spelarna vill ha färgglada tifon, sång och ramsor, det gillar dom." är mer än skrattretande.

Jag tycker vi ska förbjuda kläder på arenan. Tänkt om någon kastar in ett klädesplagg på planen som garanterar säkerheten!
Örebro Vegurra
2008-11-16 22:21
Grohl// Så du tillmäter inte säkerhetsaspekten någon betydelse?
Örebro Grohl
2008-11-16 22:14
Vegurra//
Sen är ju frågan hur smart det är av spelarna att säga att dom gillar pyroteknik. Sprids det ut så lär dom ju få fan för det, nä jag tror att dom rättar sig till en officiell ståndpunkt i det fallet. Bengaler kan vara skithäftigt, är övertygad om att många av spelarna tycker samma sak.

Sen råkar det vara så att det inte är tillåtet och bränner man av en så åker klubben i ens hjärta på dryga böter, av den enkla anledningen bör man låta bli.
Örebro Vegurra
2008-11-16 22:06
Bastard on Parade// Genom mitt jobb har jag träffat många spelare från flera olika allsvenska lag. En av de frågor som vi då och då pratat om är detta med pyroteknik på arenorna.
Spelarna vill ha färgglada tifon, sång och ramsor, det gillar dom. Däremot vill dom inte ha pyrotekniken av säkerhetsskäl.
Om man släpper in pyroteknik på arenorna blir det mycket svårare att garantera säkerheten, både för publik och spelare. Man kan aldrig garantera att pjäserna inte kommer i orätta händer. Som du säkert känner till finns det flerfaldiga exempel på pjäser som kastats in på planen och man har tvingats avbryta matcher av den anledningen. Det har ju också förekommit incidenter bland publiken.
Även om ni som förordar pyroteknik på detta forum har ärliga avsikter så kan ingen garantera att någon inte flippar ur och begår en dumhet.
För egen del delar jag spelarnas uppfattning.
Örebro Storm_90
2008-11-16 22:05
HATA SVFF! Jag vill ha bengaler på ALLA matcher( så länge det kan genomföras utan skador på andra personer eller ting)! Sen kan lagrell och compani dra åt helvete med alla deras puckade regler hitt och ditt.
Örebro Mattias69
2008-11-16 21:57
Midsommer// Intressant utredning det där. Ska man tolka det som att du anser att ÖSK obönhörligen snarast bör värva en mittback och sen i möjligaste mån fylla på med spelare som är bättre än de som utgör startelvan?
Örebro Disasterpiece
2008-11-16 21:54
"Bengaler och annat larv har inte på en fotbollsstadion att göra."

Är det något som hör hemma på många arenor så är det just bengaler. Åk till valfri match i Italien, Frankrike, Tyskland eller sydamerika så får du se på rejäla brasor.
Örebro Gooner86
2008-11-16 21:48
Det är fel att kalla dom som bränner bengaler för kriminella eftersom det inte är något brott vad jag vet?

NI som kallar bengalbrännarna för kriminella tycker jag ska knipa käft för jämför dom inte med rånare och våldtäktsmän.

NI som åker 1 km/h över den tillåtna hastigheten på våra vägar är så mycket mer kriminella.

Personligen tycker jag att det är en stämningshöjare med bengaler och rök och jag tror faktiskt det taggar spelarna mycket mer än vad vi tror, jag stödjer däremot inte oansvarsfullt brännande där folk kan råka illa ut.
Örebro jappel
2008-11-16 21:48
Ämne: Varför förs denna de....
Bra idé.
Fast såhär i vintermörkret finns det kanske inte så mycket annat att diskutera...
Värvningar och supporterkultur är väl det som passar sig som bäst under den mörka delen av året.
Örebro jappel
2008-11-16 21:46
Ämne: Det finns fans som l....
Ja men den månadsinkomsten är med största sannorlikhet barnbidraget!!

D. McGrain har redan sagt allt viktigt.

Det går aldrig att försvara den/de som förstör för Örebro SK genom att dra på oss böter.

Bengaler och annat larv har inte på en fotbollsstadion att göra. Publik, flaggor sång och peppande ramsor tillsammans med ett vinnande ÖSK är allt som behövs för att jag ska vara lycklig. och det utan att vi ska behöva betala en av spelarnas månadslön i böter.
Örebro Marquis de Sade
2008-11-16 21:45
Grixx... Om du tänker ett steg längre, så ägnar du dig mer åt att klaga på våra egna supportrar, än att ifrågasätta reglerna och tillämpnigen från förbundets sida, som minst sagt är godtycklig.
Tycker du att det är lamt att ifrågasätta varför små klubbar straffas hårdare är större klubbar...
... då är du ännu våtare dröm för lagrell än jag trodde.
Annons: