/fotboll/osk/forum/643.aspx/fotboll/osk/forum/643.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-04-28 22:27
Vi tycker alla lite olika om vad som är stämning, men jag kan bara hoppas att vi inte åsamkar vårt kära ÖSK vare sig böter eller badwill eller dåliga rubriker.

Varför är det så svårt för vissa att supporta sitt lag på bästa sätt?

Ingen skall skrämmas bort från våra arenor, fotboll skall vara fest, spänning, glädje och gemenskap !
Örebro zxcv
2016-04-28 22:24
Fan vad jag saknar Ahmed Yasin. Det kommer gå åt helvete utan honom.

#ironi
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 22:15
@Svartvitt forever:

Är det någon här inne som försvarat knallskott?

Sansa dig!
Örebro Svartvitt forever
2016-04-28 22:03
OK, jag skrev för fort och ska ge er rätt på en punkt: Jag har inte varit på någon match i Serie A men sett många på TV. Säkert finns det även där stolpskott som försvarar att man hänsynslöst använder pyroteknik som skadar både publik, funktionärer och spelare. Men då betraktas dessa också av alla verkliga sportvänner som det de är: stolpskott. Däremot har jag sett en rad Premier League matcher på plats, och det är därifrån jag hämtar min erfarenhet och jag vidhåller att det oftast är härlig stämning - utan knallskott. Inte behöver man heller avbryta matcher på grund av kravaller och bråk på läktarna - det var ett problem man hade på 70-talet men lärde sig hantera genom bland annat svartlistning av huliganer. Här i Sverige har vi tyvärr lagt oss platt för slöddret.

Vad frågan främst gäller här och vad som är betydligt allvarligare är att en del här verkar försvara idiottilltag som skadar åskådare och dessutom kan kosta klubben dryga böter. Jag minns kommentaren efter Djurgårdsmatchen från en småbarnspappa som tog med sina barn för att introducera dem i idrotten fotboll och ge dem en härlig sportupplevelse, när någon idiot (ja, ett Örebrofans) valde att smälla av ett knallskott utanför arenan som chockade och skrämde, och som fick honom att ångra att han tagit med sina barn. På fotboll. I Örebro.

Så återigen, ni som försvarar idiotierna och kallar de skötsamma fansen för får, tänker ni fortsätta med det och är ni i så fall beredda att betala ÖSK:s böter?
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 21:44
Bangers är skit! Inkastade föremål är skit! Våld är skit!

Tycker dock att bengaldebatten får orimligt stora proportioner! Om det sköts på ett snyggt sätt och inte medför att matchstart måste skjutas upp tycker jag att det bidrar till en magisk atmosfär. Kanske inte den tråkiga grå/vita rök som brändes av mot Göteborg dock...
Örebro Vinnartradition
2016-04-28 21:42
Lördagen den 28/5 beger vi oss till Solna för att bevittna när ÖSK avslutar vårsäsongen med tre poäng mot AIK i bagaget.

Matchen är den sista som spelas innan EM-uppehållet, den spelas under löningshelg och destinationen är relativt kort. Mot bakgrund av det vet vi att rekordmånga ÖSK:are kommer ta tillfället i akt att göra resan till Solna och Kompisvallen.

Då intresset för matchen är stort har vi tagit fram två avgångsalternativ:

Pubbuss (Rekommenderad minimiålder är 18 år)
Pubbussarna avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 9.30. Bussarna tar dig till den gemensamma uppladdningen på Retro Sportbar på Kungsholmen i centrala Stockholm. De slår upp portarna för oss kl. 12.00. Stället är abonnerat för ÖSK:are och vi har förhandlat fram bra priser på mat och dryck. Vi välkomnar även ÖSK:are bosatta i Stockholmsområdet att ansluta på plats.

Efter uppladdningen tar bussarna dig till bortasektionen.

Direktbuss
Direktbussarna avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 13.00. Bussarna tar dig direkt till bortasektionen där du möter upp resterande ÖSK:are.

Hemresa sker direkt efter match för båda bussalternativen.

Priset för bussresan är endast 169 kr för dig som är medlem i Kubanerna och 269 kr för dig som inte är det (medlemskap ingår då i priset).

Anmälan sker på: http://kubanerna.tictail.com/products/resor

Sprid ordet till samtliga vars hjärta slår för Örebro Sportklubb!

#DESTINATIONSOLNA
AIK Nissesson
2016-04-28 21:39
"premier League är inte mkt att ha gällande stämning. man united fansen blev överöstade på hemmplan för några år sen av real sociedad fans, pinsamt! premier league har inte någon genuin supporter kultur kvar."

Jonas r

Jag satt centralt på BA mot både Djurgården och IFK Göteborg och upplevde lite pinsamt att vi blev överröstade av bortaklackarma :(
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 21:38
@Jonas r:

Kan bara hålla med Jonas r!

Har du varit på fotboll i Italien? Knallskott är vardagsmat där och det eldas betydligt mer än i Sverige! Titta på länken nedan och räkna hur många smällar från bangers du hör!

https://www.youtube.com/watch?v=cgMkbn_9zD0
Örebro Jonas r
2016-04-28 21:29
tillägg gällande bengaler i Serie A asså det är väl bengalerns.hemstad typ så du är.väldigt mkt ute å cyklar. kolla npt derby bara så ser du själv.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Jonas r
2016-04-28 21:28
[QUOTE=Svartvitt forever]Ta en match I Premier League, i Serie A, eller en landskamp med packade läktare. Härlig stämning, fullsatt, tryck på läktarna. Ser ni några bengaler eller knallskott där? Och om det skulle förekomma, kommenteras det för vad det är: pubertala dumheter som inte har med sporten att göra och dessutom blir dyra för klubben man högljutt hävdar sig älska. Så lägg ner, ni som försvarar dumheterna. Har ni tänkt samla till böterna om ÖSK skulle drabbas av det? [/QUOTE] Vilka erfarenheter har du.egentligen av nämnda ligor å landskamper? premier League är inte mkt att ha gällande stämning. man united fansen blev överöstade på hemmplan för några år sen av real sociedad fans, pinsamt! premier league har inte någon genuin supporter kultur kvar. sen säger du att serie A är lugnare är allsvenskan, asså snälla nån de bråkas en hel del på serie a matcher har du ens varit på en match?
Örebro Sparkabolleninimål
2016-04-28 21:00
Delad serieledning nu! 2a på målskillnad. Möjligtvis 3a beroende på vad som blir utgången av ifk-mff.
Mäster Estragon
2016-04-28 20:57
@jpsvartvitt:

Äsch.. Rena Tomer effekten i HIF nu ju, tre raka med honom i mål.
AIK Nissesson
2016-04-28 20:21
Man bör bjuda sina gäster på goda mål ibland ...
Örebro jpsvartvitt
2016-04-28 19:21
Tomer lämnar stora luckor i bortre hörnet, som han gjorde när han stod i mål för oss.. Snacka om att bjuda på mål!
Örebro Alltid Örebro
2016-04-28 18:34
@Tokaij Azsu:
Det stämmer, många anser nog att de tillhör mer än en av dessa grupper. Tror tyvärr också att det finns en del supportrar vars främsta orsak att gå på matcher är att själva synas genom att bland annat bränna bengaler och kasta bangers... Att vara supporter och supporterkultur verkar viktigare än klubben för vissa. För andra är kärleken till klubben och dess framgångar viktigare än supporterkultur.
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 18:15
Vi varken kan eller ska välja mellan sittplats eller Ultras! Utan sittplatspublik skulle klubben inte gå runt och utan Ultras skulle stämningen på arenan vara avsevärt sämre. Jag har största respekt för våra hängivna ultraskillar som åker land och rike runt och supportar ÖSK i vått och torrt!

Svensk Elit Fotboll beställde för ett tag sedan en undersökning med syftet att kartlägga varför åskådare går på Allsvensk fotboll, se nedan.

Utifrån svaren så har man kunnat identifiera fyra huvudtyper av potentiella allsvenska besökare:

* Patrioten (33%)

– Den som är lättast att känna igen. En person som dras till arenorna främst av kärlek till favoritlaget och den sociala samvaron – det kan men behöver inte vara en person som är engagerad i klacken.

* Läktarexperten (21%)

– Väldigt fotbollsintresserad och insatt, kan det mesta om fotboll. Kan vara men behöver inte vara knuten till ett specifikt lag, utan själva fotbollen är viktigast.

* Matchkonsumenten (20%)

– De som kan gå på vilken match som helst. Man är inte i första hand knuten till ett lag utan gillar fotboll och upplevelsen av att gå på match.

* Upplevaren (26%)

– En besökare som är intresserad av evenemanget och upplevelsen. Det sociala är viktigt, går gärna med kompisar och i grupp. Ej fotbollslojala, det kan vara vilket evenemang som helst; fotboll, hockey, bio…

Trots att man går på fotboll av olika anledningar så är samtliga fyra grupper rörande överens om vad som är viktigast för en positiv matchupplevelse: – Stämningen på arenan är samstämmigt en av de viktigaste faktorerna för alla de här grupperna.

Det visar hur viktig läktarkulturen och klackarna är…

Heja ÖSK!
Örebro Alltid Örebro
2016-04-28 18:07
@foppa!:
Mitt knlägg var väldigt genomgänkt. Nej, tycker Kubanerna tillför mycket för läktarkulturen och stämningen på Behrn! Mitt inlägg var inriktat på om klubben mår bäst av att ha 7000 "får" eller 100 "mentala"... Räknar inte alla Kubaner som "mentala" pyro älskare utan syftar på respektlösheten i att vissa suportrar som tar sig rätten att respektlöst hacka på sittplats när de själva förstör för klubben genom att bränna bengaler.
Örebro Svartvitt forever
2016-04-28 18:04
Ta en match I Premier League, i Serie A, eller en landskamp med packade läktare. Härlig stämning, fullsatt, tryck på läktarna. Ser ni några bengaler eller knallskott där? Och om det skulle förekomma, kommenteras det för vad det är: pubertala dumheter som inte har med sporten att göra och dessutom blir dyra för klubben man högljutt hävdar sig älska.
Så lägg ner, ni som försvarar dumheterna. Har ni tänkt samla till böterna om ÖSK skulle drabbas av det?
Örebro foppa!
2016-04-28 17:35
@Alltid Örebro:

Din post kanske inte heller var så genomtänkt eller är det så du ser på Kubanerna och/eller andra supporterklubbar i Sverige?
Örebro Alltid Örebro
2016-04-28 17:25
@cellblock:
Hur fan tänkte du nu? Stora delar av sittplatsfolket har inte missat en match på årtionden och är de lojalaste följarna ÖSK har! Att kalla dem får bara för att de älskar fotbollen, klubben i sitt hjärta och hellre vill titta på matchen än att bränna bengaler och bete sig som en neandertalare är respektlöst! Dessa får står för en majoritet av ÖSKs publikintäkter och jag tror de flesta spelarna väljer 7000 intresserade får framför 100 uppmärksamhetssökande gaphalsar!
Örebro Bastard on Parade
2016-04-28 17:03
Jag tycker att det är tråkigt att vissa skribenter här inne vägrar se de problem som finns i våra egna led. Ja, i jämförelse med vissa andra lag så har vi mindre problem, men det är upp till oss att se till att problemen inte eskalerar utan snarare blir mindre.

Cellblock//
Det finns även många spelare som hatar pyro. Det finns spelare som hatar det vissa supportrar ställer till med i form av bengaler, knallskott, våld på och utanför arenorna etc. Varför ska man inte få klaga om man ställer sig i klacken? Är det bara ultras som får bestämma över hur supporterkulturen ska se ut? Samma personer som visar noll respekt när Anders ska hyllas och drar av världshistoriens sämst tajmade pyroteknik. Inte kunde de hålla käften heller trots att många försökte tysta dem, bland annat vår SLO.

Om alternativet är att vara del av en sådan supporterkultur eller sitta och klappa i takt på sittplats så blir ingen mer ståplats för min del.

Jag såg för övrigt nyss att Kubanerna igår publicerade ett uttalande om uppförandet i samband med premiären. Det är därför högst aktuellt att diskutera hur vi vill att supporterkulturen ska vara i Örebro.
AIK Nissesson
2016-04-28 16:30
Jag går helst på fotboll hemma med 13000 normala :)
Örebro cellblock
2016-04-28 16:12
Örebro cellblock
2016-04-28 16:11
Går hellre på fotboll med 100 mentala än 7000 får. Syftar på sittplatsfolket. Vore det inte fantastiskt trevligt om alla höll käften och satt och klappade i takt istället. Det är så ni vill ha det va? Spelarna själva blir taggade av pyro, vet många som gillar det, det har ni inte tänkt på va? Hur kan man ens ha mage att klaga om man STÄLLER SIG själv på ståplats i mitten. Då är man fan dum i huvudet, säkert samma människor som gnäller ifall en flagga är ivägen.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-04-28 15:44
Han säger ju "och så måste jag tänka på min familj och fru som studerar och vad som är det bästa för henne."

Det låter ju som en utlandsflytt nu skulle kunna förstöra en del där. Förhoppningsvis (för oss) är det någon division 2 klubb i Turkiet och ett mittenlag/bottenlag i Danmark som är ute efter honom.
AIK Nissesson
2016-04-28 15:37
Håll i RÅP, det är ju vår kämpe !!!
Örebro bison
2016-04-28 15:10
hoppas ingen har stake I SIG på arenan det tycker jag är mer olämpligt än maskering...........
Mäster Estragon
2016-04-28 15:04
@Pedretti:

Tja det var väl ingen skräll direkt.. Är väl lite av sista chansen för honom så man skulle ju inte blev förvånad om han väljer att testa proffslivet utomlands.
Örebro Pedretti
2016-04-28 14:58
Nej nej nej nej NEJ
Örebro Droos
2016-04-28 14:58
En människa (=spoling) som känner sig nödgad att maskera sig innan hen kan tända på en rökfackla när man har placerat sig i en större samling av människor, har ingen stake i sig. Dessutom riskerar ÖSK stora böter om det kan konstateras att det är en ÖSK-supporter som satt igång bras....f'låt, elden, f'låt, rökmolnen. Med andra ord: de som har "rökt på" på Vallen det senaste året kan tänkas ha gjort det med sikte att skada ÖSK ekonomiskt. Och på köpet irritera/skada oss som ogillar att stå i ett moln av rök. Förutom att dessa människor inte har stake, har de dessutom låg IQ.

Förresten: någon insatt i rökandet som redan nu kan skriva om det blir vita eller svarta rökmoln den 9:e? Så att jag vet. Det var ju svarta rökmoln som var på modet på hemmamatchen mot Hammarby i april i fjol.
Annons: