/fotboll/osk/forum/6418.aspx/fotboll/osk/forum/6418.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Disasterpiece
2008-12-02 14:13
något nytt på bombfronten?
Ztroom
2008-12-02 14:10
ÖSK-Karl/
Vad jag minns så var väl AIK det lag som var ute först efter Näfver? Men något rykte om AIK spelare har man ju inte hört, utom Tjernström då och han är det ju inte.. Det blir spännande att höra namnen tillslut!
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-02 13:26
Wuzac//

Den mittfältare ÖSK/Spelarinvest verkligen vill ha och förhandlar med är fortfarande mörkad.

Däremot är killen med kontrakt redan ute ryktesvis och att ÖSK är en av intressenterna, märkligt att det missats här. Det var den klubben som först ville ha Näfver.

Bedoya är vi nog inte många som räknar med, han blir säkerligen för dyr för Sverige.
Örebro Kronblom
2008-12-02 13:23
Ämne: Ämne: Ämne....
Nobbes styrka är ju det spelförstörande spelet,alltså störa uppspelet av motståndarna,visst besitter han ändå en del offensivt kvalitet men är ju främst en hårt arbetande defensiv mittfältare!
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-02 13:15
Gamla Trä//

Japp, det var Jonas Eriksson som dömde Trelleborg borta och lät dem hållas tills de kvitterade, samme Jonas som förra året var den enda på hela Olympia som missade den solklara straffen och frilägesutvisningen när Näfver var ensam mot målvakten.
Örebro Midsomer
2008-12-02 13:03
Lite överraskande att ÖSK tackade nej till Haisem. Tyckte han kändes mycket spännande och hade fungerat som bra back-up till Wovven för att sedemera ta över rollen som vänsterback.

De andra två, Wirtanen och Sesay, tycker jag inte ÖSK skall kontraktera. Då går jag bara på vad jag sett av dem på träningarna. De känns inte bättre än t.ex Astwald och Nilsson.

Chipset//

Gillar verkligen dina olika mittfältstrios. Men frågan är om spelaren ÖSK-Karl talar om också kan räknas in.

Skulle vårt mittfält anno 2009 kunna bestå av:
Nobbe, Kihlen, Bedoya, Nordin, Per, Erik, Lundholm och ÖSK-Karls. Erik och Lundholm kanske skulle kunna lånas ut till Karlslund för att få värdefull matchrutin.
Örebro Kajanus
2008-12-02 12:07
Mitt tjat om tidigare nämnda AIK-spelare har baserats på önskedrömmar då jag ser honom som en av allsvenskans tre absolut bästa spelare. Klart jag ville ha honom här ist. för Nobbe :)
Örebro Chipset
2008-12-02 12:05
Ämne: Ämne: Jag ser....Marta (hane)// Förmodligen kan man placera Nobbe varsomhelst. Själv tror jag att Sixten eftersträvar två renodlade offensiva mittfältare och därför vill förstärka mittfältet. Jag vidhåller att jag tror att Bedoya ses som offensiv mittfältare nummer två bredvid Nordin.

Kronblom// Även om Nobbe jobbar hårt även i defensiven så var han från sommaren och framåt en offensiv mittfältare, åtminstone på papperet.

Det fina i det här är att Sixten med Per J, Nobbe, Nordin och Bedoya/Ny off.mittf. får ett oerhört brett spektra av egenskaper som kan anpassas till taktik. Beroende på motstånd kan han välja olika alternativ. Ska vi föra matcher ställer vi nog upp följande sätt:

-Ny off.mittf--Nordin-
------Kilen/Nobbe-----

Bortamatcher med mer kämpakaraktär kan Sixten ställa upp med följande:

-Nobbe--Nordin-
-----Kilen-----

...och i extrema fotbollsmördarmatcher kan Sixten använda följande mittfältstrianglar:

-Nobbe--Per J-
----Kilen-----

alternativt:

----Per J-----
-Nobbe--Kilen-
Örebro Kronblom
2008-12-02 11:37
Ämne: Jag ser nog Bedoya m....
Är nog inne på Mittåts linje,Nobbe och Kihlen är ju defensiva mittfältare främst och Nordin en mer konstruktiv spelare och Bedoya är väl tänkt att användas i anfallsspelet så snarare ett komplement till Nordin.Bra att Wikström fortsätter!
Örebro Kramelet
2008-12-02 11:14
läser att engelska tidningar har skrivit att everton vill ha henke,kan tänka mig hur de ser ut när de förhandlar, everton erbjuder 5 mille, henke funderar lite o säger att han spelar floorball nuförtiden, =)

Vet dom ens vad innebandy är i england? =)
Elfsborg mangecareca
2008-12-02 11:05
Jag har tagit ut ett årets lag baserat på de lagen som placerat sig från femte till åttonde plats under Sammanställning nyckelspelare. De lagen som såldes kommer ingå i den här genomgången är AIK, Malmö FF, Örebro SK och Halmstad BK. Jag har valt en klassisk 4-4-2 uppställning och efter varje spelare kommer en motivering att ges.
Örebro Marta (hane)
2008-12-02 10:44
Matta, Mittåt, Chipset och Wusac/
Kan det vara så att ni alla fyra har rätt och att Bedoya kan vara applicerbar på båda plaserna. Kanske kan man dessutom anpassa mittfältstriangelns invånare efter väntad matchbild?

Edit... Glömde Wasac och Chipset
Örebro Matta
2008-12-02 10:36
Mittåt/ Min syn att man med ÖSK:s 4-3-3 söker tre spelartyper - en spelare längst bak i triangeln som fungerar som en mittfältlibero som har utpräglade defensiva egenskaper men samtidigt är viktig i det inledande speluppbyggandet (Kihlberg) en spelare som är utpräglat offensiv (Gerzic) och en tvåvägsspelare som löper mycket i djupet. Det är den sista positionen som Nordback har idag och som jag tror Bedoya skulle kunna ta ifrån honom om han värvas och lyckas väl i ÖSK:
Örebro Mittåt
2008-12-02 10:09
Jag ser nog Bedoya mer som en konkurrent/komplement till Nordin än till Nordback. Om man generaliserar en hel del så skulle man väl kunna säga att det finns två huvuduppgifter på det centrala mittfältet. Dels att störa/förhindra/försvåra motståndarnas spel. Del att bygga upp det egna. Kihlen klarar båda uppgifterna, Nordback ligger mest åt det destruktiva hållet och Nordin åt det konstruktiva. Per Johansson påminner mest om Nordback medan Robert väl inte riktigt mutat in något område i A-lagssammanhang än. Vad man såg av Bedoya på internmatchen skulle jag nog vilja sortera in honom i den konstruktiva avdelningen.
Örebro Wuzac
2008-12-02 09:31
Chipset: Sant, det är bara en känsla och det kan vara fel. Håller också med om att det främst Nordbacks plats han skulle konkurrera med. Eftersom ÖSK vill ha två offensiva och en defensiv. Nordback är ju egentligen en konkurrent till Kilen om man skall vara petig i rollerna.
Örebro Chipset
2008-12-02 09:01
Wuzac// Nej, den känslan får man. Samtidigt så använder NA en rubrik där det står att Bedoya är huvudspår och inget sådant står i själva brödtexten. Dessutom menar Wirström, av alla pålästa ÖSKare, att bedoya skulle konkurrera med Nordin. Fel, han skulle konkurrera med Nobbe såvida inte ÖSK vänder på triangeln igen. Med det vill jag säga att känslan man får i artikeln inte behöver överstämma med verkligheten.
Örebro Wuzac
2008-12-02 08:46
Gamla Trä: Jag tycker fotbollen skulle ha två huvudomare ute på banan. Som i innebandy. Det är mycket svårt för en domare, även om han får assistans av linjedomarna, att ha full koll ute på en så stor plan.

Jag vet inte om det provats i någon match men det vore värt ett försök i någon lägre serie i samarbete med UEFA för att sedan utvärderas.
Örebro Wuzac
2008-12-02 08:40
Jag blir orolig att allt runt Bedoya basuneras ut så i NA...Han kan knappast undgå andra svenska klubbars ögon. Kolla Häcken. Det mörkade totalt när de snodde spelaren från Finland. Ok, Bedoya har provspelat här men man kan ju mörka för det. Och om det också stämmer i NA, är han huvudspåret. Känslan man får är att det inte finns så mycket mer trovärdigt nyförvärv f.n på mittfältet för ÖSK.

Edit: Förutom Wirtanen då
Örebro Mittåt
2008-12-02 07:56
NA avrapporterar nu på tisdagsmorgonen i både den fiberbaserade och elektroniska utgåvan läget i truppen idag.

Underskrifter är att vänta från trion Nordback, Wikström och Westman. I Peters fall rör det sig om en ettårig förlängning, för Magnus del om 1+1 år samt om en okänd tidsperiod för Fredriks del.

Av testspelarna har Haisem Ismail krävt ett snabbt besked och han har fått ett nej som svar. Men han har visst andra krokar ute också. När det gäller Wirtanen och Sesay var de kloka nog att inte begära besked på stört så deras eventuella framtid i den svartvita dressen är under fortsatt diskussion. När det gäller Bedoya slutligen så har ÖSK anmält intresse hos spelarens amerikanska agent.
Örebro Plingu
2008-12-02 05:56
Läste i någon Gais artikel här på SF att författaren tycker att ledningen visat fingertopp känsla med värvningarna av tränare; Rolle, Pehrsson.
Ja, Jätte bra deal.
Sedan väntar författaren på något nytt spännande namn så som Fjellström eller Pelle Blohm.
PELLE!
Örebro Gamla Trä
2008-12-02 01:43
Det var helt klart någon som malde i kvarn om Tjerna. Jag begriper och samtycker med konceptet silly season och dithörande spekulationer, men forumet blir lite andefattigt med så mycket upprepningar. Kajanus har snackat om Tjerna i sina tio senaste inlägg, dessutom med en viss attityd "Glöm inte var ni läste det först!" etc. Jag sökte bara tjäna allmännyttan med en mindre tillrättavisning, men det om det.

Vad domare beträffar så tycker jag att det finns väldigt mycket sanning i den gamla klyschan om att en bra domare inte syns. Fröjdfeldt har stora problem med att vara osynlig. Men ofelbara domare finns inte, det är inte där problemet ligger. Varje omgång av varje liga avgörs minst en match, ofta flera, av domarinsatser. Jag tycker det är oacceptabelt, an systemförändring måste till. Förvänta oss INTE detta från domarhåll, finns det en yrkeskår i den här världen som håller varandra om ryggen är det domarna. Till och med angående det där URLÖJLIGT bortdömda offsidemålet i EM eller utvisningen i Grekland i helgen; alla förstår orimligheten i dem här domsluten men domarbaserna säger bara "Det finns visst stöd i regelboken, men det är en bedömningsfråga" och klappar domarna i ryggen. Följaktligen tycker dem inte att det finns ett problem. Van Persie's offsidemål avgjorde toppmötet med Chelsea, förra veckan dömdes Van Persie's mål bort på helt oförklarliga grunder. Fotboll är inte bara 'på kul i parken', det är ju en enorm näring. Se bara på omsättning och antal anställda inom Sverige, det är inte fair play att låta oemotsagda domare spela tombola med resultat.

Förslag? Målkameror, uppenbarligen. Målet mellan Watford - Reading ganska nyligen tycker jag stärker stödet för ett behov. Tilläggstiden måste förändras. I nuläget kan ett lag maska bort tio minuter, och domaren kompenserar med att lägga till 3. Spelförstörelse lönar sig alltså, om man vill att spelrytmen ska vara ett motargument mot målkameror så faller väl det pladask när man ser ett lag som spenderar fem-tio minuter av en halvlek med att förbereda inkast och defensiva frisparkar. Tiofalt mer varningar för detta, och en mindre farsartat utslumpad tilläggstid. Var det borta mot Trelleborg i år domaren la till fyra minuter, och under den tiden så var bollen i spel utan avbrott, men trelleborg tillåts ändå kvittera på en mystisk extraminut som domaren fullkomligt godtyckligt bestämt sig för? Förbjud taktiska byten med mindre än 5 minuter kvar, lägg till tid i relation till hur mycket avbrott den varit, och avsluta matchen vid en jämn minut.
Men viktigast av allt om man är med på min tes att en domare inte är ofelbar, men att vi har inte råd med så mycket fel som begås nu: det måste till en sorts kontrollinstans som INTE bara kategoriskt avslår alla överklaganden.
I NHL har man en centraliserad ledningsgrupp i Toronto som följer alla matcher live och kan ta snabba beslut om domaren är tveksam. I tennis finns Hawkeye, där en spelare får utmana ett domarbeslut och ta det till granskning nån gång eller två per set. Kanske kombinera detta?
Örebro Midsomer
2008-12-02 00:28
Precis, ingen har med säkerhet fastslagit något här utom personen (vem det nu var) som var helsäker på att Tjerna skulle komma till ÖSK.

Detta är ett forum för spekulationer och vore rätt trist om bara 100%-iga sanningar fick postas. Då hade det nog blivit rätt lång tid mellan inläggen, särskilt i Silly-tider.

Håller förresten också med Kajanus om att Jonas dömde upp sig under säsongs slutpart. För mej är Johannesson och Fröjdfeldt i särklass vad gäller dömande i Allsvenskan.
Örebro Kajanus
2008-12-01 23:39
Nordback och Norge var ren spekulation, Tjerna var antaganden då han synts till vid Berhn Arena mer än en gång de senaste två veckorna.
Inget av det hela har direkt mycket med vetande att göra. En gladare ton är att föredra.
Örebro Gamla Trä
2008-12-01 23:32
Ämne: Jonas Eriksson fick ....
Det var väl du som yrade (för att inte säga tjatade) om att Nordback skulle till norge och Tjerna till ÖSK. Om du säger näst bäst om en domare är denne trolitvis näst sämst, det är däromkring förtroendekapitalet för ditt vetande är nu.
Örebro Kajanus
2008-12-01 23:22
Jonas Eriksson fick en fyra av mig, efter ett par usla matcher i början av året har han visat stabilitet och rättvishet i alla matcher jag sett honom i. Enbart Fröjdis är bättre.
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-01 22:41
Helt otroligt, svenska fans har Jonas Eriksson som favorit bland domarna. Gå in och ge honom en etta vid röstningen.
AIK Saywee
2008-12-01 22:13
Mr Bombastic, är du på gång
Lennart´s semester kan inte va lång
Kubaner ge oss snart en sång
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-01 21:50
malge//

Jodå, jag har lovat att skriva namnen oavsett var de hamnar!
Örebro Rooka
2008-12-01 21:45
Man kan ju alltid hoppas att det kommer bli så nästa säsong.. Behrns ska vara en skräckarena.. ;)
Örebro Grixx
2008-12-01 21:40
Battlefield Behrn Arena?
Annons: