/fotboll/osk/forum/637.aspx/fotboll/osk/forum/637.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro either/or
2016-04-30 08:48
Man har ju varit med i så många år nu. Glädje och besvikelser. Så det är knappt man vågar knysta något om känslan inför resten av säsongen... Men det är nåt med det här laget sen Axén tog över som är så älskvärt och härligt. Möjligen är försvaret för svagt för att vara med allra högst upp, men hoppas att det kan förbättras under säsongen när framför allt Almebäck kommer in i det mer. Hade Astrit spelat i MFF, Blåvitt eller AIK så hade krönikörerna redan nu börjat lobba för en plats i EM-truppen. Men eftersom han "bara" spelar i ÖSK så får han ju sparsamt med uppmärksamhet. Men så bra är han. Utan tvekan en av allsvenskans allra bästa spelare. Och ändå känns det som att det finns mer att krama ur honom, vilket ju egentligen är helt fantastiskt. Silverlaget -94 var troligen ett starkare lagbygge, och med extrema toppar som Arnor och Kuba, men årets lag alltså...Kan inte minnas ett ÖSK-lag med så här många starka karaktärer och individer. DG, Nordin, Kalle, RÅP, Rinne, Maic, Crespo, Nordin, Broberg, Astrit... Bara att vara glad över att vi har sådana spelare, och bara att vara glad så länge vi kan hänga med i toppen.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-04-29 22:18
Vad gött att kunna ta helg på samma poäng som serieledaren. En seger och hållen nolla mot Kalmar och jag skulle gå på moln hela veckan.
Örebro Chris P. Bacon
2016-04-29 15:49
pemo// Om jag räknat rätt har han 1 mål, 2 assist och 4 ytterligare "hockeyassist".
Örebro Svartvita i Stockholm
2016-04-29 14:25
AVSNITT 3 AV GAMLA TRÄ! Vi möter sköningen Maic Sema som pratar filadelfiakyrkan, succén mot IFK Göteborg och vilka hans sämsta egenskaper som människa är. Anders Thor, tidigare Anders Utbult, pratar om att vi borde prata om känslor i veckans krönika. Lyssna gärna, dela gärna och ha en trevlig helg hörni. Va!
Örebro Marta (hane)
2016-04-29 14:07
Pemo/ För vår del så tror jag det är oerhört bra att inte hockeyassist räknas... Det hade drivit upp intresset för honom avsevärt och hade likaså sänkt oddsen för att "Hitta avsluts" mardröm nr 1 ska slå in avsevärt... För övrigt skulle man kunna öka på mardrömslistan med nästan halva laget just nu... Vore t.ex. för jäkligt om Kalle skulle försvinna nu när han äntligen börjat leverera..
Örebro pemo
2016-04-29 10:43
Tänk om vi körde med "hockey-assist" undrar då hur många poäng Astrit skulle ha? Han har väl varit inblandad i nästan alla mål?

Angående onsdagsmatchen, det är fascinerande att man fortfarande är nervös trots att laget leder med 4-1. Det säger en hel del om vårt försvar.

Funderar om det är mittförsvarets agerande som hämmar Dajje? Tycker att han spelar så försiktigt nu. Ungefär som om han alltid tar säkerhet först. Och det är väl bra också, men litar han verkligen på mittbackarna?

Ring har gjort det bättre och framför allt är han giftigare framåt. Men det är kanske på Axéns order. Sen har han bättre hjälp av DG och RÅP än vad Dajje hade sist av Nordin och Sema. Fast när Dajje stöter i närheten av straffområdet så tycker jag att Almebäck blir kvar för långt in.

Nu ska vi väl inte klaga. Har gjort näst mest mål efter 6 omg. Visserligen släpper vi in mycket, men så länge vi gör fler än vi släpper in så är jag nöjd.

Över huvudet taget så släpps det in mycket mål i år. Minst mål har GIF , J-södra och MFF . De två förstnämnda är ju en överraskning. I alla fall för mig.
Nu har ju MFF en match mindre spelad, men det lär väl bli 0-3 mellan IFK och MFF, om det skall råda någon logik hos SFF.

Så, vad ser vi då fram emot på måndag? Tre poäng förstås och en backlinje som skärper till sig? Några ändringar? Nej, inte före uppehållet om det inte kommer skador eller avstängningar.

KFF har 8-12 i mål, så med min logik borde det bli 1-3. Att vi inte håller nollan är inte ens spelbart, men som sagt, någon kliver säkert fram och trycker in lite mål. Men deras matta håller inte ens korpenklass. Såg när Tomer skulle slå insparkar i mötet där. Han fick halva "gräsmattan" med sig varje gång. Nu vann ju HeIF trots allt, men ....

Nåja, det är bara att njuta så länge det pågår. För inte kan väl ÖSK verkligen hålla den här klassen hela säsongen? :=)

Örebro Nicka i ribban
2016-04-29 08:31
Zlatan blir ju Bosman. Han kan ju få bo på slottet om han vill.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hitta avslut!!
2016-04-29 08:18
Tror ni att det händer något under sommarfönstret?

Mardröm - Astrit lämnar
Mardröm 2 - RÅP lämnar (eller lämnar besked om att han lämnar efter säs)

Finns det några realistiska värvningar tro? Nu direkt eller på sikt.

Tom Pettersson, MB, Blåvitt
Pa Konate, VB, MFF
Niclas Eliasson, ytter, AIK
Leo Messi, FW, Barca

?? dessa kanske är överkomliga?

AIK Nissesson
2016-04-29 01:00
Pedretti,

På något sätt gillar jag din inställning till bengaler och att du vill få det att fungera, men den där pkt 3 ...

"3. Placering, det är bra om folket vet ungefär vart på läktaren det tänds bengaler för att på så vis kunna undvika den värsta röken"

Fungerar inte om det är vindstilla, svag vind eller växlande vind ...

Det är röken som är problemet, för min del.
Örebro Pedretti
2016-04-29 00:52
I mitt tycke så finns det finns en rad grejer vi kan göra för att bengaler ska få en bättre status. 1. Ta kontakt med polis och personal på behrn arena så att de vet om att bengaler kommer tändas av. 2. Planera när och vart bengalerna kommer tändas av. 3a. Informera speakern om att bengaler kommer tändas av så att han kan säga det innan matchstart så att folk som ogillar bengalrök kan flytta sig ifrån de ytor där bengalerna tänds. 3b. Eller låt en av klackledarna säga till folket på västra att bengaler kommer tändas för att på så vis få folket som ogillar bengaler att flytta sig. 4. Att använda de bengaler som är ofarligast för andningen för att på så vis få folk att känna sig lite säkrare. 5. Att elda bengaler i ytan emellan målvakten och skyddsnätet för att få röken att gå upp i luften och inte mot folket på läktaren. Förutsatt att vinden är på vår sida i dessa fall. 6. Inga jävla "bangers/knallskott" för guds skull, har redan tinnitus så det räcker där. Så de fyra huvudpunkterna jag har är. 1. Information 2. Säkerhet 3. Placering 4. Inga bangers Men detta är lite "lösa" tankar jag har kring detta, jag är okej med bengaler så länge jag vet om att de kommer elda dem.
AIK Nissesson
2016-04-29 00:06
Jag förstår att en del tycker att bengaler är häftiga.

... men varför inte bilda en bengalfalang, som varannan vecka tar länsbussen till Vedevåg och trivs, njuter och beundrar fenomenet ;)

Ev. astmatiker kan ju stå några hundra meter bort från arrangemanget.
Örebro Robben 82
2016-04-28 23:55
Lägger mig i bengaldebatten lite...tycker att det är uppförstorat att det skulle vara så farligt bara folk sköter det på ett bra sätt,går ju inte att komma ifrån att det var rätt så mäktigt tiffo Djurgården bjöd på i premiären,Var för några år sedan i Italien och såg Milan spela hem serie A i ett Milano derby mot Inter och det kan jag säga var bland det häftigaste jag upplevt! Där kan man snacka om bränningar och tiffo men allting skötes på bra sätt och ingen där verkade uppleva det som något störrande eller onormalt... Ps bra resultat för topplaget från Närke idag!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-04-28 23:03
1. Jag tror alla skribenter här inne är rörande överens om att knallskott/bangers är något vi inte vill se på Behrn Arena.

2. Nu vet jag inte vilka matcher i Premier League som "Svartvitt forever" har besökt, men det går säkerligen inte att jämföra med ÖSK då åskådarna är så många fler (undantag i Bournemouth). Jämför du istället England med Tyskland, de 2 största "publikligorna" inom Europeisk fotboll, så brukar de flesta hålla Tyskland högst i "stämningsfaktor". Visst har säkert klubbar som Chelsea, Manchester City, m.fl. bra stämning i slutspelsmatcher i Champions League, men hur är det egentligen i serielunken? Man kan inte döma ett lags supporterkultur på en enstaka match.

3. Angående det här med bengaler. Jag har varit på en enda fotbollsmatch utomlands. Jag besökte Rom för några år sedan och fick då chansen att bevittna Lazio-Udinese, med spelare på planen som Miroslav Klose, Antonio Di Natale och Antonio Candreva. Udinese hade med sig 6-7 stycken bortasupportrar och Lazio fyllde till stora delar upp sin kurva på Olympiastadion. En typiskt "serielunksmatch" med andra ord. Trots att ultras till Lazio (och Roma) bojkottar hemmamatcherna så brändes det ändå av fler bengaler än vad jag någonsin sett på Västra stå (OK, jag har inte varit en jätteflitig besökare, men ni förstår min poäng). Den enorma arenan var till 60% tom, men ändå höll man igång långt före avspark med bengaler och flaggor.

Att pyroteknik "skadar både publik, funktionärer och spelare" är i sig helt korrekt. Våra kroppar tål inte den extrema värme som pyroteknik utsöndrar. Men hur ofta sker skador egentligen? Om någon skulle få för sig att kasta en bengal mot en folkmassa á la Göteborg för några år sedan, då blir det garanterat farligt. Om någon står längst ned på läktaren och håller i en bengal tills den brinner ut minskar ju risken för skador avsevärt.

Jag är 100% säker på att alkohol (och andra droger) är långt mycket farligare och orsakar ofantligt mycket mer misär än ett nödbloss vars användningstillfällen på Västra stå under ett år kan räknas på ena handens fingrar.

Levande ljus, marschaller, tomtebloss, bengaler, eldslukare och majbrasor. Listan kan göras lång över saker som människor finner intressanta eller stämningsfulla. Jag förespråkar inget bengalhav, utan jag vill ha en mer sansad debatt kring användandet av pyroteknik än pajkastning åt båda hållen. Alla kan inte tycka samma sak hela tiden, men för den skull behöver man inte sitta och ösa ur sig en massa propaganda för att gynna sin egen sak.
AIK Nissesson
2016-04-28 23:02
Ja, alla ogillar knallskott, men likt förbaskat smäller det ibland:(

Problemet med bengaler är väl främst brandrisken och att det medför en rök som är mindre hälsosam för många besökare, samt eventuellt böter för klubben man kanske gillar?

Tänk om man kunde uppfinna något "lysande" som liknar bengaler i olika klubbars färger, typ helt ofarliga och vackra under speciellt matcher som spelas i skymning eller mörker.

Supporta ÖSK på bästa sätt !
Örebro Hitta avslut!!
2016-04-28 22:37
Svartvitt forever,

Alla är ju överens om att knallskott är ett jävla otyg. Bra så.
Blanda inte ihop grejerna. KNALLSKOTT ÄR SKIT!

Angående bengaler så är det ju faktiskt många som uppskattar det. Även "sportvänner" (wtf?)...men det är ju en annan historia eftersom det är knallskott det handlar om.

Jag tror du far med osanning om Premier League etc
AIK Nissesson
2016-04-28 22:27
Vi tycker alla lite olika om vad som är stämning, men jag kan bara hoppas att vi inte åsamkar vårt kära ÖSK vare sig böter eller badwill eller dåliga rubriker.

Varför är det så svårt för vissa att supporta sitt lag på bästa sätt?

Ingen skall skrämmas bort från våra arenor, fotboll skall vara fest, spänning, glädje och gemenskap !
Örebro zxcv
2016-04-28 22:24
Fan vad jag saknar Ahmed Yasin. Det kommer gå åt helvete utan honom.

#ironi
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 22:15
@Svartvitt forever:

Är det någon här inne som försvarat knallskott?

Sansa dig!
Örebro Svartvitt forever
2016-04-28 22:03
OK, jag skrev för fort och ska ge er rätt på en punkt: Jag har inte varit på någon match i Serie A men sett många på TV. Säkert finns det även där stolpskott som försvarar att man hänsynslöst använder pyroteknik som skadar både publik, funktionärer och spelare. Men då betraktas dessa också av alla verkliga sportvänner som det de är: stolpskott. Däremot har jag sett en rad Premier League matcher på plats, och det är därifrån jag hämtar min erfarenhet och jag vidhåller att det oftast är härlig stämning - utan knallskott. Inte behöver man heller avbryta matcher på grund av kravaller och bråk på läktarna - det var ett problem man hade på 70-talet men lärde sig hantera genom bland annat svartlistning av huliganer. Här i Sverige har vi tyvärr lagt oss platt för slöddret.

Vad frågan främst gäller här och vad som är betydligt allvarligare är att en del här verkar försvara idiottilltag som skadar åskådare och dessutom kan kosta klubben dryga böter. Jag minns kommentaren efter Djurgårdsmatchen från en småbarnspappa som tog med sina barn för att introducera dem i idrotten fotboll och ge dem en härlig sportupplevelse, när någon idiot (ja, ett Örebrofans) valde att smälla av ett knallskott utanför arenan som chockade och skrämde, och som fick honom att ångra att han tagit med sina barn. På fotboll. I Örebro.

Så återigen, ni som försvarar idiotierna och kallar de skötsamma fansen för får, tänker ni fortsätta med det och är ni i så fall beredda att betala ÖSK:s böter?
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 21:44
Bangers är skit! Inkastade föremål är skit! Våld är skit!

Tycker dock att bengaldebatten får orimligt stora proportioner! Om det sköts på ett snyggt sätt och inte medför att matchstart måste skjutas upp tycker jag att det bidrar till en magisk atmosfär. Kanske inte den tråkiga grå/vita rök som brändes av mot Göteborg dock...
Örebro Vinnartradition
2016-04-28 21:42
Lördagen den 28/5 beger vi oss till Solna för att bevittna när ÖSK avslutar vårsäsongen med tre poäng mot AIK i bagaget.

Matchen är den sista som spelas innan EM-uppehållet, den spelas under löningshelg och destinationen är relativt kort. Mot bakgrund av det vet vi att rekordmånga ÖSK:are kommer ta tillfället i akt att göra resan till Solna och Kompisvallen.

Då intresset för matchen är stort har vi tagit fram två avgångsalternativ:

Pubbuss (Rekommenderad minimiålder är 18 år)
Pubbussarna avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 9.30. Bussarna tar dig till den gemensamma uppladdningen på Retro Sportbar på Kungsholmen i centrala Stockholm. De slår upp portarna för oss kl. 12.00. Stället är abonnerat för ÖSK:are och vi har förhandlat fram bra priser på mat och dryck. Vi välkomnar även ÖSK:are bosatta i Stockholmsområdet att ansluta på plats.

Efter uppladdningen tar bussarna dig till bortasektionen.

Direktbuss
Direktbussarna avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 13.00. Bussarna tar dig direkt till bortasektionen där du möter upp resterande ÖSK:are.

Hemresa sker direkt efter match för båda bussalternativen.

Priset för bussresan är endast 169 kr för dig som är medlem i Kubanerna och 269 kr för dig som inte är det (medlemskap ingår då i priset).

Anmälan sker på: http://kubanerna.tictail.com/products/resor

Sprid ordet till samtliga vars hjärta slår för Örebro Sportklubb!

#DESTINATIONSOLNA
AIK Nissesson
2016-04-28 21:39
"premier League är inte mkt att ha gällande stämning. man united fansen blev överöstade på hemmplan för några år sen av real sociedad fans, pinsamt! premier league har inte någon genuin supporter kultur kvar."

Jonas r

Jag satt centralt på BA mot både Djurgården och IFK Göteborg och upplevde lite pinsamt att vi blev överröstade av bortaklackarma :(
Örebro Tokaij Azsu
2016-04-28 21:38
@Jonas r:

Kan bara hålla med Jonas r!

Har du varit på fotboll i Italien? Knallskott är vardagsmat där och det eldas betydligt mer än i Sverige! Titta på länken nedan och räkna hur många smällar från bangers du hör!

https://www.youtube.com/watch?v=cgMkbn_9zD0
Örebro Jonas r
2016-04-28 21:29
tillägg gällande bengaler i Serie A asså det är väl bengalerns.hemstad typ så du är.väldigt mkt ute å cyklar. kolla npt derby bara så ser du själv.
Örebro Jonas r
2016-04-28 21:28
[QUOTE=Svartvitt forever]Ta en match I Premier League, i Serie A, eller en landskamp med packade läktare. Härlig stämning, fullsatt, tryck på läktarna. Ser ni några bengaler eller knallskott där? Och om det skulle förekomma, kommenteras det för vad det är: pubertala dumheter som inte har med sporten att göra och dessutom blir dyra för klubben man högljutt hävdar sig älska. Så lägg ner, ni som försvarar dumheterna. Har ni tänkt samla till böterna om ÖSK skulle drabbas av det? [/QUOTE] Vilka erfarenheter har du.egentligen av nämnda ligor å landskamper? premier League är inte mkt att ha gällande stämning. man united fansen blev överöstade på hemmplan för några år sen av real sociedad fans, pinsamt! premier league har inte någon genuin supporter kultur kvar. sen säger du att serie A är lugnare är allsvenskan, asså snälla nån de bråkas en hel del på serie a matcher har du ens varit på en match?
Örebro Sparkabolleninimål
2016-04-28 21:00
Delad serieledning nu! 2a på målskillnad. Möjligtvis 3a beroende på vad som blir utgången av ifk-mff.
Mäster Estragon
2016-04-28 20:57
@jpsvartvitt:

Äsch.. Rena Tomer effekten i HIF nu ju, tre raka med honom i mål.
AIK Nissesson
2016-04-28 20:21
Man bör bjuda sina gäster på goda mål ibland ...
Örebro jpsvartvitt
2016-04-28 19:21
Tomer lämnar stora luckor i bortre hörnet, som han gjorde när han stod i mål för oss.. Snacka om att bjuda på mål!
Örebro Alltid Örebro
2016-04-28 18:34
@Tokaij Azsu:
Det stämmer, många anser nog att de tillhör mer än en av dessa grupper. Tror tyvärr också att det finns en del supportrar vars främsta orsak att gå på matcher är att själva synas genom att bland annat bränna bengaler och kasta bangers... Att vara supporter och supporterkultur verkar viktigare än klubben för vissa. För andra är kärleken till klubben och dess framgångar viktigare än supporterkultur.
Annons: