/fotboll/osk/forum/6339.aspx/fotboll/osk/forum/6339.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2009-01-02 17:55
Känns som startelvan denna säsong kommer att vara lättipppad. Frågetecknen finns om Bedoya/Per J kommer ta Nobbes plats och eventuellt vem som kommer att spela mittback (lutar ju starkt mot Wiken/Berra för tillfället). Känns som detta är ett styrketecken, kommer ihåg säsongen 2007 då vi nästan hade två jämna starka startelvor i truppen.

--------------Rodevåg---Nedim------------
---Näfver----Nobbe---Larsen---Anttonen---
--Riddez----Wiken---Hagge----FrSa--------
---------------Weggen-------------------

----------Nordin---Lundblad----------
--Frempong--Walker--K Walker--Jeffs--
--Glenn---Jansson--Sebbe--XXXX-------
---------------RiRi------------------

Har försökt att placera spelarna i de olika startelvorna efter 2007 års form/prestationer. Men "b-laget"

Om man bara tittar på namnen så förstår man varför det var riktigt nära att vi åkte ur. Tack Barsom för att du räddade oss!! Intressant också om man kollar på vilka spelare i 2007-års startelva som var säljbara. Egentligen bara Riddez, Hagge och Näfver. Riddez och Hagge fick vi ju bara småpengar för och Näfver går väl knappt att byta mot ett annat lags matchtröja i dagens läge. Jämför med idag så vi har Alven, Nordin, Porokara, Bassombeng som alla borde värderas högre än 2007 års högst värderade spelare. Sen har vi också jokrar i Berra, Oscar, Per J och Bedoya som alla har potential att säljas dyrt om ngt år.

SLutsatsen av detta inlägg är att vi har mycket mera spets i vår trupp i år och att vi har en riktigt bra trupp.
Örebro Wuzac
2009-01-02 17:50
Ja, en poppis väg i ÖSK. T.o.m Gais skriver 5-års kontrakt. Elfsborg aldrig under 4 osv. Tänker med på Bedoya. Om han utvecklas så som många hoppas på blir år 1 acklimatiseringsåret, år 2 året han tar en fast plats och år 3 genombrott/succeåret. Då går han som Bosman.
Örebro Klas (Bara 7 år kvar...)
2009-01-02 17:42
När det gäller kontrakt, förhandlingar, kontraktslängd och så vidare finns en faktor som ofta verkar glömmas bort. Spelaren och dennes vilja.

Inte alla spelare vill binda sig till en klubb på långa kontrakt med en fixerad löneutveckling. Kontrakt innebär ju även att lönen är reglerad i det. Även om man avtalar om en årlig löeökning så kan ju spelaren utvecklas både negativt och positivt så det är svårt att sätta en lön som kommer spegla spelarens truppstatus även om 3 eller 5 år. Det kan ju ha ändrats åt båda hållen. En spelare som inte utvecklas som man tänkt blir kanske överbetald och fansen ondgör sig på forum över att klubben skrivit för långt kontrakt. (Kontentan är väl att klubben per definition alltid gör fel hur de än gör :-) )

Omförhandla lönen är lika med att omförhandla kontraktet. Båda parterna måste vara med på den saken.

Att både klubbar och spelare är lite försiktiga är ju därmed inget konstigt. De spelare som visar sig funka bra och som vi vill behålla kommer vi alltid anse att klubbens tecknat för kort kontrakt med (men glöm inte spelarens fria vilja...).

Det är en jäkla balansgång för både klubbarna och spelarna för att binda sig innebär både risk och trygghet och 3 år verkar vara en poppis mellanväg.
Örebro DaSa
2009-01-02 17:36
Håller med Pras, tycker också att vi skriver för korta kontrakt med spelarna. Risken med att skriva 2/3 års kontrakt är om spelaren gör succé så höjer han löneanspråket så mycket så att att vi tvingas sälja honom när det är ett år kvar och då får vi bara små pengar för våra bästa spelare.

Nackdelen med att skriva långa kontrakt är att man får betala lite extra i lön samt att om spelaren floppar så blir han svår att bli av med.

Sen spelar ju alltid åldern in också, t.ex. Kihlen är ju en spelare som man vet att han inte kommer att säljas utan han kommer att stanna i klubben tills det är dags att lägga skorna på hyllan eller varva ner i en lägre division.

Det konstigaste kontraktet i år är Sessay, 2 år?! Han är ung och skall spelas in på en ny position. Han kommer antagligen inte tillföra ngt i år, kanske att han kan konkurrera nästa år om vi inte värvar hem Riddez igen. Men om han gör succé t.ex. nästa säsong då kommer DIF börja vifta med en sedelbunt och ÖSK kommer inte kunna/vilja matcha deras bud och sen blir det försäljning lex. Hagge.
Örebro ÖSKare i exil
2009-01-02 16:39
ÖSK betraktas väl av många spelare som ett steg på vägen och då är längre än 3 år nog inte aktuellt. Inte flyttade Roni hit för att spela här i 10 år inte heller gör Bedoya det.
Örebro Pras Y
2009-01-02 15:10
Varför tecknar vi ÖSK så korta kontrakt. När vi ser att spelare lämnar sina klubbar som bosman när kontraktet går ut borde ju det bidra till att ÖSK ser upp med det.

Bassombeng och Bertin Zé har väl kontrakt till 2010, Bedoya bara 3 års kontrakt.

Någon som vet om förhandlingar pågår, för ÖSK är alltid sega när det gäller kontraktsförhandling.
Örebro BabyKladde
2009-01-02 15:09
Ämne: Ämne: Ämne....
är nog snarare en buss nästan fylld just nu.

folk "vågar" inte bli med i kubanerna, det är ju det som är problemet. för att vara medlem i kubanerna måste man inte stå i klacken (dessvärre :P), man stödjer ekonomiskt och får rabatt på bortaresor. Vet flera här som klagar för att man måste vara medlem för att få åka med.. tycker det är ganska självklart.

Se till och bli medlemmar i Kubanerna (150 kr vuxen) och sedan anmäler ni er till Fredrikstad borta på alla hjärtans dag!
Örebro ÖSKare i exil
2009-01-02 13:44
Ämne: Något som jag tror ä....
Absolut men nu var det inte talangerna som jag tänkte på i första hand utan kunderna. Det här med talangerna har vi varit inne på förr. Klart som fan att jag som klubb och talang hellre säljer till HBK eller MFF så som de lyckas med exporter.

En väg att konkurrera mot klubbar som ligger bättre till demografiskt, läs storstadsregionerna, är att locka en större del till att följa laget. Att locka kundbasen tidigt. Det var inte många år sedan vår klack fick stå ut spott och spe för att 75% ännu inte kommit igenom målbrottet och nu har vi en väldigt spännande klack och positiv supporterkultur.
Örebro Kramelet
2009-01-02 13:40
Något som jag tror är starkt bidragande när talanger ska välja klubb är möjligheterna att bli vidaresåld, och i ÖSK så verkar vi tyvärr inte ha någe vidare rykte, men det går ju verkligen att ändra på nu när vi har fått in lite talang o stjärnor i laget. hur gärna vi än skulle vilja så är inte bassombeng o bertin Ze här för att de älskar ösk så tillslut kommer de dra vidare när de får en ny chans.

Jag tycker vi ska se över möjligheterna att sälja bassombeng, Ze, Nordin, Bedoya, porokara frempong o de andra talangerna om vi får möjligheten. inte bara för pengarna utan även för att skaffa oss ett rykte om att vara ett lag man kan komma vidare från med karriären...
Örebro ÖSK öster
2009-01-02 13:06
Ämne: Ämne: ..denna....
Det skulle inte förvåna mig om det är flera hundra...
Jag har bokat en plats.
Örebro ÖSKare i exil
2009-01-02 12:31
Osynliga handen är verkligen en fantastisk blogg. Med spännande argument för segmentering blir jag ju som ÖSKare lite små orolig. Örebro med runt 130.000 kommer få en nackdel att konkurrera med storstagslagen är ofrånkomligt och ett faktum. Det är ju så att även med dagens fördelningen eller än ännu jämnare fördelning så har storstadslagen gentemot oss en fördel. Jag står och väger för vilken väg svenskfotboll bör gå i den här frågan och därför tycker jag att man skall påbörja arbetet där vi har något att vinna oavsett vägval.

Om Örebro har ett mindre underlag av publik och framtida spelare är det viktigt att vi får en större del av dessa att intressera sig för fotboll. Sportsliga framgångar, bra arbete med sponsorer, juniorverksamtheten, souvenirförsäljning, lokal och riksmedia, ja allt påverkar. Idag arbetar ÖSK bra på de flesta av dessa områden och jag tycker vi ser positiv utveckling. Men vad kan man göra mer?

Bilden som återigen dyker upp i mitt huvud är den med barn och ungdomar. Fotbollsskola, fotbollsturnerningar med matcher dömda av ÖSK spelarna, spelare som besöker skolor eller fritidsgårdar eller varför inte anordna studieresor till Behrn Arena för klasser. Breddverksamhet som kanske hör hemma mer i föreningen än bolaget och där avkastningen är svårare att mäta men jag tror inte det skall glömmas bort. Kanske görs mycket av det jag räknar upp men i så fall ska man nog slå lite mer på sin egen trumma för jag har missat det. ÖSK blir inget självklart val för att en spelare besöker en skola eller en klass kommer på studiebesök på Arenan. Men tillsammans med sportslig framgång och de andra faktorerna.
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-01-02 12:28
Vi snor Erton från Mjällby!
Örebro Sogen
2009-01-02 12:00
tack för infon dasa.....
Örebro DaSa
2009-01-02 11:31
ÖSK Karl skrev följande för ett tag sedan:

"ÖSK-Karl » Svara inlägg
Sänt: 2008-12-22 22:13
Saywee//

Japp, ÖSK/Spelarinvest har satt en deadline på spelaren med besked senast 9/1. Så hör vi inget innan dess så kan vi då namnge honom.
"
Örebro Sogen
2009-01-02 11:26
Ämne: GOTT NYTT ÅR alla ÖS....
ÖSK-KARL

Hur går det med den 2:a bomben? Nu är det ju efter nyår, Sjögren säger att vi värvat klart men vad vet du om hur det ligger till, om vi inte ska ha honom så kan du la släppa namnet på honom elle?
Wivallius
2009-01-02 01:10
//Saywee

3:e-platsen ger ju lilla argentum, ju!
Örebro foppa (ÖSK)
2009-01-01 23:07
Ämne: ..denna väntan på at....
Jo, den är seg. Hur många här ska med Kubanerna till Fredrikstad? :)
Örebro BabyKladde
2009-01-01 21:11
..denna väntan på att säsongen ska dra igång xD
AIK Saywee
2009-01-01 19:12
Ämne: Gott nytt 2009 alla ....
Wivallius//
Ingen legering ... Aurum eller sämst Argentum gäller!
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-01 18:50
GOTT NYTT ÅR alla ÖSK-vänner!

Jag håller med dig Wivallius, en tredjeplats känns inte avlägsen.

Det borde vara målsättningen för 2009, men gärna ännu blankare medalj ;))
Örebro Olsén19
2009-01-01 17:38
jaha, gott nytt ÖSK-år på er vänner!
AIK Saywee
2009-01-01 16:00
John Alvbåge i mål,
sedan börjar jag typiskt kemiskt laborera och fundera hit och dit och fram och tillbaka, men det känns faktiskt bra att vi kan ändra lite från match till match.

ÖSK!
AIK Saywee
2009-01-01 15:56
När kommer guldåret´s första startelva?
AIK Saywee
2009-01-01 15:52
JAG ÖNSKAR ALLA SVARTVITA FANS ETT FANTASTISKT GOTT NYTT FOTBOLLSÅR!!!!!
Öreskå
2009-01-01 13:32
Ett riktigt svart vitt år önskar jag åt oss alla med förhoppningar om att 2009 kommer vara ett metallens år för oss.
Örebro Måldini
2009-01-01 08:59
2009 är VÅRAT år. Hoppas på framgång i både serie- och cupspel.

Mindre än en månad kvar till första träningsmatchen.
Örebro Kex Gunnar
2009-01-01 08:35
Gott Nytt År alla ÖSK:are,låt oss hoppas på ett Svart Vitt År 2009
Wivallius
2009-01-01 02:23
Gott nytt 2009 alla ÖSK:are. Här är jag, först på det nya året att önska er alla, och oss alla, ett riktigt Gott Nytt År. Äntligen medaljdags för ÖSK med en tredjeplats, eller hur!
FORZA ÖREBRO!
2008-12-31 19:33
GOTT NTT ÅR MINA KÄRA ÖSK-FANS!!
Örebro Pras Y
2008-12-31 19:00
Vad tycker ni om Wirtanen? Jag har hört att han är snabb men inte speciellt teknisk.
Vilka tror Wowoah blir utkonkurrerad?
Alla ämnen ska visas respekt. Alla åsikter ska ha respekt.
Alla åsikter förutom de som klagar på en annan åsikt dvs.
Annons: