/fotboll/osk/forum/6304.aspx/fotboll/osk/forum/6304.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Wuzac
2009-01-16 15:30
Glöm inte parametern "Nanne" i Kalmar. Han kommer få ut mer av spelaren än vad Norling fick. Han ligger bakom de flesta nyförvärv och köper inte på måfå. Nanne har själv sagt att Kalmar kommer svårt att hålla kontinuitet som de allra bästa pga av den relativt långa uppbyggnadstiderna för laget satt emot de snabba spelarförluster. Men att de är inställda på det för att sedan göra en ny resa mot guldet. Alltså ned mot mitten och sakta upp igen. Han är oerhört konsekvent och målmedveten i sina lagbyggen.Det är väl han och Prahl som nog är bäst på lagbygge på sikt.

Troligen backar de tillbaka på banan ala 2006 igen och tätar bakåt för att sedan långsamt bygga framåt steg för steg. Sedan har han ju varit en vända till Brasilien för scouting och det är inte omöjligt att ett par välscoutade Brassar dyker upp igen.

Edit stavis
Örebro jappel
2009-01-16 15:29
Ämne: Kalmars nya arena bl....
och i just detta fall spelas matcherna till råga på allt i Kalmar. Mission impossible låter som en bra beskrivning..
Örebro Mittåt
2009-01-16 15:00
Kalmars nya arena blir nog snarare en kvarnsten om halsen på föreningen. Planen verkar vara att föreningen skall ta över arenan (och lånen) då den är färdigbyggd. Den är visst kostnadsberäknad till 250 mkr med en lånefinansiering på 220 mkr. Det är väl antagligen till kontantandelen som Kalmar FF sparar pengar.

Efter att projektet färdigställts skall alltså KFF ta över betalningsansvaret för lån på 220 mkr - ränta och eventuella amorteringar. Och detta skall de göra med hjälp av de extra intäkter som arenan kan komma att generera. Först när man klarat av kapitalkostnaderna kan man börja fundera i termer av förstärka klubbfinanser.

Detta låter som en variant av Mission Impossible för mig. Det är trots allt bara 14 allsvenska matcher som spelas per år. En del av dessa dessutom under ogynnsamma yttre förhållanden (som regn, snö, vind och kyla).
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 14:55
Nu hamnar jag lite offside. Men undrar om det inte blir svårt att sälja in en massa evenemang i Kalmar när man har sådan närhet till Öland?
Örebro ÖSK!!
2009-01-16 14:41
Ämne: ÖSK-Karl/
Hörde att....
Tror ni kan har rätt ang. ett dalande Kalmar. Men att äga delar av arenan själv som Kalmar vill göra gör att de kommer betydligt större utvecklingsmöjligheter i sin verksamhet och evenemang än vad ÖSK någonsin kan ha. Tyvärr
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 14:39
Mittåt/
Samtidigt som biljettpriserna sannolikt går upp.
Örebro Mittåt
2009-01-16 14:36
Sämre lag men bättre arena. Jag tror inte att det är en kombination som kommer att locka fler åskådare till Kalmars matcher.

Faktum är att ett år som det just avslutade, då KFF var med och slogs i toppen hela tiden och dessutom tog hem SM-titeln, så drog Kalmars hemmamatcher inte ett högre snitt ca. 6.100 åskådare. Det är ca. två tredjedelar av kapaciteten.

Det är nog ett bra mått på fotbollsintresset i Kalmar med omnejd. Inte lär det komma så många fler om man spelar på ett annat ställa. Däremot finns risken att intresset minskar om det i fortsättningen inte längre går lika bra för laget.
Örebro Disasterpiece
2009-01-16 14:06
Ämne: Marta (hane)//

Ka....
Troligtvis blir det så, men när deras nya arena är färdig och deras biljettintäkter ökar så kommer dom nog tillbaka. Några fler SM-guld får dom nog inte de närmaste 10 åren, men dom kommer nog vara ett stabilt mittenlag åtminstone.
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 14:00
ÖSK-Karl/
Hörde att pengarna för Ceasar skulle gå dit, men ska de även lägga pengarna för Elm och Ingelsten på Arenan? Måste kännas rätt tungt i sådana fall...

Håller med om ett dalande Kalmar. Tittar man på Kalmars spelaraballansräkning för året så är det ganska avgjort åt vilket håll det väger.

Är bara imponerad av Kalmars förvärv under senare år och blev därför lite fundersam över denna mediokra värvning när dessutom AIK verkar vara nöjda med det eknomiska...
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-16 13:51
Sogen//

En annan sak rörande Emra, både HBK och Spelarinvest skrattade hela vägen till banken. 8 miljoner var ett klart överpris för honom och det har ju bevisats i efterhand. Det skall mycket till om han en dag skulle komma tillbaks till ÖSK som några önskat här. Nr.1 är att han kommer gratis och med en helt annan attityd än han visade upp här och hos HBK.

Förhandlingarna var rena skämtet, får hoppas att Emra är den enda som i en förhandling kräver körkort betalt av ÖSK till halva släkten bl.a.
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-16 13:43
Marta (hane)//

Kalmar har inte som många tror särskilt mycket pengar. De skall till stor del finansiera den nya arenan själva och har därför avsatt det mesta av pengarna från spelarförsäljningarna dit.

Personligen tror jag vi får se ett dalande Kalmar under kommande år.
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 13:39
Kritik är ett märkligt ordval då det inte framgår om det är i postitiv bemärkelse eller negativ. Förmodligen handlar det om neg, men ändå konstigt ordval av en journalist.

Mendes till Kalmar känns för mig lite konstigt... Vet inte riktigt vilket syfte Kalmar ser med affären, men trodde de siktade högre än så... Kan det vara lite Malmö-köpa-det-som-är-till-salu-oavsett-pris-för-vi-har-pengar-spöket som slagit sig till ro i Kalmar?
Örebro Disasterpiece
2009-01-16 13:37
Ämne: Ni vet väl om att ni....
Jag har skickat en fråga till Lenart iaf. När kommer svaren publiceras förresten?
Örebro Rasberg
2009-01-16 13:35
"De ska bara passa bollen vidare till nästa gubbe, ingen är där och stressar och Lukic uppmanar alla att inte passa förrän bollen är under kontroll. Patrik Haginge får kritik när han distinkt sätter bollen vidare på ett tillslag. Markus Johannesson får beröm när han använder tre."

Från Expressen. Haginge har blivit tillsagd i ÖSK att ha bra fart i spelet och han klarar av direktspel. I Djurgårn får han tänka om. Det här tycker jag känns väldigt märkligt.
Öreskå
2009-01-16 13:04
Är Pablo Pinones Arce helt otänkbar som spelarköp?
Han är väl ingen centertank men en riktigt duktig målskytt, är han. 26 mål på 46 matcher, är inte dåligt.
Örebro Wuzac
2009-01-16 12:12
Ämne: Inga Toivonen-pengar....
Dessutom har ÖIS åkt på en skattesmäll på två mille. De kommer iofs överklaga.
Örebro Mittåt
2009-01-16 11:54
Inga Toivonen-pengar till Zavadil.

Däremot kommer pengarna inte att användas till spelarköp.
– Nej, jag har min budget och den påverkas inte av detta, säger ÖIS sportchef Dick Last.
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-16 11:46
Sogen//

På den tiden det bekom sig hade jag inte mycket insyn i Emra-affären mer än andrahansuppgifter (bra sådana, men ändå). Det som visade sig väldigt överdrivet var hur mycket pengar Halmstad fick. Hur som helst, om jag inte missminner mig tror jag att det var ca.3 miljoner Spelarinvest fick, priset lär ha varit runt 8 miljoner från HBK.

Sersant/
Det har tillkommit en del nya privatpersoner. Nu kostade ju Alvbåge m.fl en del, men det blir ett starkt bokslut för Spelarinvest.
Örebro Wuzac
2009-01-16 11:20
Ämne: ÖSK har lagt ut någo....Jag tror sittplats kostade mellan 170-220. Ståplats kostade 110/60. Folk med kort från länsförsäkringar (smartcard) betalade 55. Familjebiljett 300. Aftonbladet (Gå två betala för en) 180.

Man har dessutom dragit åt snaran för domare. Endast de med nummer upp till 300 (vad det nu innebär) på sitt kort går in gratis. Övriga får betala som vanligt.
Örebro Mittåt
2009-01-16 11:06
Ni vet väl om att ni just nu har en möjlighet att fråga ÖSKs sportchef Lennart Sjögren om saker som ni funderar över. Som har med ÖSK att göra, alltså.

Så här långt har det varit lite trögt med frågandet. Jag undrar om det kan bero på att de flesta är rätt så nöjda med situationen som den är (verkar att vara).

Förra året hade vi frågelådan öppnad vid två tillfällen. Det första var i samband med lägerveckan på Cypern. Då kom det in tre email med frågor.

Andra gången lådan öppnades var när våromgångarna spelats klart. Resultaten hade inte direkt gått ÖSKs väl och lådan höll på att översvämmas med frågor. Ett 25-tal personer hörde av sig och de flesta hade mer än en fråga i sitt meddelande.

Men nu verkar det vara rätt så trögt igen. Tag därför vara på tillfället och ställ dina frågor till Lennart. Det finns ju faktiskt en hel del att fråga om så här innan försäsongen drar igång på allvar.
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 10:55
Oj 800 inlägg av bara farten... 1000 innan året är slut ska väl vara en rimlig målsättning...
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 10:55
Disasterpiece/ Det är därför han är så jävla svår att flytta på och ta bollen av.
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 10:16
Om vi ska spela 4-3-3 så är offensiva ytterbackar en förutsättning för att kunna alternera uppspel och för att kunna fylla på på kanter. Spelet blir annars sjukt låst till det centrala. De defensiva bristerna hos ytterbackarna. Vilka blir färre och färre enligt mig (se Anttonen som är uttagen i landslag) ska täckas upp av Kihlberg och via ett samarbete med ytterforwardsen. (anser jag)

Visst var Danielsson bra, men visst fasiken var även han rätt offensivt lagd. Mer än de flesta från den tiden, enligt min uppfattning.
Örebro Disasterpiece
2009-01-16 10:08
Ämne: Är det bara jag som ....
Inte alls. Han har bara kraftig benstomme.
Örebro Kramelet
2009-01-16 09:58
Ämne: Kramelet/ Vad är en ....
Farsen/ Jo de där med offensiva ytterbackar är jag helt klart för, men om jag skulle få välja så skulle jag hellre ha ytterbackar i ösk som var riktigt duktiga defensivt, om vi drömmer oss tillbaka så är det än Danielsson ja önskar vi skulle hitta igen, går sällan bort sig i defensiven, och gör vad han ska framåt,inte några stordåd men då o då något inlägg.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-01-16 09:29
Är det bara jag som tycker att Nordin såg lönnfet ut på träningen?
Örebro Mittåt
2009-01-16 09:09
ÖSK har lagt ut något som ser misstänkt likt årets biljettpriser på officella. Visserligen står det att det är 2008 år priser, men det tror jag inte på. Möjligen skulle det kunna vara så att det rör sig om ett förslag/utkast till priserna detta år.

Ståplatspubliken verkar få ställa in sig på en prishöjning. 120 kr kostar en ståplatsbiljett för en vuxen. 60 kr för ungdom, studenter och pensionärer. Det är väl en höjning på 20 kr. för fullprisbiljetten? Vad den rabatterade biljetten kostade förra året har jag inte någon kläm på. Det var kanske 60 kr. då med?

ÖSK har varit rätt så smarta när de nya (?) priserna sattes. Förra året kom ju möjligheten att köpa sk. webbiljetter på ett enkelt sätt över internet. Ett system som verkar ha fungerat riktigt bra. Men, webhanteringen innebar ett pålägg på 10 kr., som väl antagligen gick till det företag som driftade systemet. Detta påslag vållade stor ilska hos många som trodde/ansåg att ÖSK skinnade förköpspubliken. Vilket jag som sagt inte tror att man gjorde.

I år har man lagt om systemet och förköpsbiljetterna (webbiljett och via örebrokompaniet) blir 10 kronor billigare än köp på arenan. Ett irritationsmoment undanröjes och dessutom ökar incitamentet något att köpa biljetten i förväg. Vilket bör leda till kortare biljettköer etc. Rätt smart faktiskt.

Tyvärr har jag ingen minnesbild av vad styckpriset var för sittplatsbiljetterna förra året. För i år kommer de att kosta 240 (gul) och 180 (röd). Även dessa blir billigare i förköp så jag antar att dessa också åkt upp med säg 20 kronor eller så.
Örebro Sogen
2009-01-16 08:44
Ämne: Nedan ser ni Spelari....
Ösk karl...

Asså det debatterade summorna vad gällde Emra-affären ifrån Halmstad till frankrike?

Hur mycket fick ösk där egentligen? Vad sa bokslutet?
Örebro Wuzac
2009-01-16 08:34
NA presenterar idag ÖSK:s plan de närmaste två åren för att nå toppen:

"Nyligen tog ÖSK fram en verksamhetsplan som avser de två kommande åren - fram till slutet av 2010.
NA kan här presentera de viktigaste punkterna.
• Fortsätta att spela en attraktiv fotboll som engagerar publiken.
- Det sportsliga målet är ännu inte klart. Det är något som främst Sixten Boström och spelarna kommer att diskutera. Men vi siktar på att vara ett stabilt allsvenskt lag, säger ÖSK:s vd Jan Karlsson.
• Publiken. Målet är att öka publiksnittet fram till 2010.
- Jag skulle bli jätteglad om vi passerade 9 000 i snitt. Men vi kommer att satsa på en rad aktiviteter för att locka hit ny publik.
• Talangutveckling.
- Att ha en bra talangverksamhet är en grundstomme i en klubb. Vi har inte pengar att köpa en hel startelva. Främst letar vi efter talanger med karaktär och drivkraft.
• Aktiv samhällsaktör - främst genom att marknadsföra kommunen och regionen.
- Men även att främja en bra läktarkultur som vi gör i dag genom samarbetet med Röda Korset och Kubanerna.
• Tydliga i kommunikationen med medierna, publik och partners (sponsorer).
- Vi vill ha en öppen dialog och utstråla trygghet. Tanken är att ÖSK ska än mer bli alla hjärtans lag i regionen.
• Utveckla samarbetet med partners.
- Att vi blir ännu attraktivare för våra partners. Det är viktigt för oss att använda hela Örebroregionen på ett annat sätt än vi gjort tidigare.
• Öka omsättningen. I "runda tal" är målsättningen en omsättning på drygt 60 miljoner. 2006 låg siffran på 20 miljoner - förra året cirka 50 miljoner.
- Självklart behövs det en annan ekonomi om man ska lyckas sportsligt. Samtidigt spelar andra faktorer in, exempelvis hur marknaden ser ut.
Enligt Jan Karlsson är man i linje med de uppsatta målen.
- Vi ligger bra till, både affärsmässigt och spelmässigt, säger han."
Örebro Sersant
2009-01-16 08:12
Ämne: Nedan ser ni Spelari....
Hur tror du det ser ut personligen har det anslutit många aktieägare?
Annons: