/fotboll/osk/forum/6302.aspx/fotboll/osk/forum/6302.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rojas
2009-01-24 17:49
Ämne: rojas, nu larvar du ....Haha om du säger det så :)

Hellre kängurun än misshandlarn ! Men inte hade du blivit alltför glad om kängurun gick till Cheatpool ?
Örebro Rojas
2009-01-24 17:48
// Saywee
Tack så mycket saywee!
Jag har nog varit lite fel ute, får jag medge. Om diskussion handlar om att det är okey med hatramsor så måste jag påpeka att jag aldrig skulle kunna tänka mig det.

Jag tycker att Haginge svek men är inte för hatramsor vilket jag anser är överdrivet. Busvissla däremot, det är en annan femma.

Min poäng är att jag hoppas att spelare som representerar ÖSK fortsättningsvis tänker till när de blir erbjudna "bättre" förmåner av våra konkurrenter. Respekten och kärleken som hela stan visar dem måste betyda något.
AIK Saywee
2009-01-24 17:46
rojas, nu larvar du dig väl lite, jag kanske är gammal, men ösknisse är väl rätt ung?

Men ändå, Gerrard vill vi inte ha till Everton, vi har Cahill, DET RÄCKER!!!
Örebro ösknisse
2009-01-24 17:41
Fotbollspelare på elitnivå är ett yrke - spelarna har rätt att spela vart dem vill...punkt slut
AIK Saywee
2009-01-24 17:39
Jag säger inget Pras Y, jag skriver.

Märker dessutom din irritation och att du kommer med löjeväckande förslag.

Jag tänker i vart fall inte håna eller häckla Haginge!!!
Örebro Sersant
2009-01-24 17:37
Tobias Mikaelsson i West Ham kanske är en bra backup till Olsen? Han komer tydligen lämna klubben och kan tänka sig AS.

vet inte så mycket om honom dock :).
Örebro Pras Y
2009-01-24 17:37
Inte för att vara petig i det petiga men Mellringe tillhör Örebro stad och Haginge blev viktig kugge i A-laget, fick sitt genombrott etc.

Det gjorde inte Wowoah, som kommer från en annan stad, hör och häpna Lindesberg, och som aldrig fick spela.
Örebro Rojas
2009-01-24 17:36
Ni äldre herrar som undrar hur dagens "ungdom" tänker. Följer ni inte engelsk fotboll ?, Vad hände när Sol Campbell bytte Tottenham mot Arsenal?. Varför har aldrig Totti svikit Roma. Vad skulle hända om Gerrard skrev på för Everton. Den stora anledningen till att det lugnat ner sig en aning i England är de nya lagar och specialpoliser som tillsattes efter skandalerna på 80 och 90 talet. Inte att befolkningen i större grad accepterar "sveken".
AIK Saywee
2009-01-24 17:36
rojas//
Vad fint att du valde bort affärsjuridiken till förmån för mänskliga rättigheter, jag menar detta verkligen.

Vet inte om du avslutat kursen ännu, men Haginge kanske också har mänskliga rättigheter?

Hat, svek- och judasramsor hör inte hemma bland mänskliga rättigheter - oavsett vad när och hur!
Örebro Pras Y
2009-01-24 17:35
Hur som helst är denna diskussion onödig då jag kommit till insikt att det handlar om vare sig det är OK eller EJ att busvissla och sjunga hatremsor åt Haginge.

Det är det inte, iallafall grova sådana. Lite busvisslingar är inte alltid fel och det är bara ett sätt för publiken att visa missnöje.

Vi kanske borde ta till stånd en ny tradtion på behrna. Vi viftar istället som madristas med vita dukar vid missnöje...

Vad säger ni?
Örebro Mittåt
2009-01-24 17:35
Wowoahs övergång till Djurgården kan man inte använda som exempel i något sammanhang. Den var mycket speciell.

Samuel platsade inte i den dåvarande truppen utan lånades ut, först till Karlstadsklubben Hertzöga och därefter till Motala AIF.

I Motala gick det rätt bra för honom och Djurgården fick upp ögonen. Det visade sig dock att ÖSKs lånekontrakt med Motala inte var något lånekontrakt utan att det var Motala som kontrollerade licensen. Därför kunde Motala sälja Samuel till Djurgården trots ÖSKs protester.
Örebro ösknisse
2009-01-24 17:33
Ämne: Wowoah var knappast ....
Haginges moderklubb är Mellringe/Eker om vi ska vara petiga =)
Örebro Rojas
2009-01-24 17:32
// Ösknisse
Wovven fick ingen speltid han var då tvungen att pröva lyckan någon annanstans eller hur. Han har likt Haginge sin familj här i stan, men skillnaden som jag ser det är att Haginge fick speltid, var viktig för lagbygget och behövdes , Wovven var inte det då. Som sagt återigen omständigheterna spelar in. Varje situation är unik.
Örebro Pras Y
2009-01-24 17:29
Wowoah var knappast etablerad i startelvan.
Och från Lindesberg om vi ska vara petiga =)
Örebro ösknisse
2009-01-24 17:27
Ämne: Jag skall förklara s....
Förklara gärna skillnaden mellan Haginges och Wovvens övergång. Varför Wovven inte är hatad utan varmt välkommen tillbaka som om ingenting hänt.
Örebro Pras Y
2009-01-24 17:26
Saywee

Du ställer en massa frågor. Var ifrån du fått dem vet jag inte dock. Men jag kan säga så här att några diskuterade skillnaderna&likheterna mellan övergångarna av Alvbåge till IFK och Haginge till DIF och därför frestades jag av att ge min syn.

Jag trodde att man genom mitt inlägg kunde förstå att jag skiter i Haginge, jag är fullständigt likgiltig till när och var han spelar. Tycker inte han skulle ha så mycket att tillföra ändå i dagens ÖSK, vill han inte vara i ÖSK så "fine with me" typ.

Därmed har jag heller inte skrivit någonstans från detta forum till min 13 år gamla dagbok i mellanstadiet till mitt alfabet lego att jag ställer upp på hatramsor eller dylikt mot Patrik.

Nu tycker jag att vi knyter skorna och kammar oss.
Örebro Sersant
2009-01-24 17:25
Haginge har gett mer pengar till ÖSK än dem flesta och verkar ha ett stort ÖSK hjärta. Att han sen vill prova sina vingar betyder ju inte det att han är en svikare. Han kommer säkert komma tillbaka i framtiden som en bättre spelare.

Wake up and face the reality.

Örebro ösknisse
2009-01-24 17:24
Om man säger såhär, ni jobbade på ett ställe där en kille som jobbat där i ett par år gick till en ett annat ställe som konkurerade med det sätllet ni jobbade på. Ni hade bra kontakt med den personen och bra ganska bra kompisar. Skulle ni då helt plötsligt börja hatat honom när han bytte jobb? Tror inte det.

Fotboll på elitnivå är och skall ses som ett yrke och inte som en lite hobby som spelarna har.
Örebro Rojas
2009-01-24 17:23
Jag skall förklara skillnaden mellan Alvbåges och Haginges övergångar.
Haginge är örebroare
Alvbåge är älskad av örebroarna men är i grunden från västkusten. Det tog emot när Alvbåge skrev på för Ifk ICA men som sagt det är omständigheterna som spelar in. Varje situation är unik.Ifk Ica är mkt riktigt en konkurrent , men
1. ÖSK hade blivit degraderade,
1.1 Lönen blir sämre
1.2 Spelet blir sämre
1.3 Framtidsutsikterna blir sämre
2. Alvbåge är från västkusten. Kortfattat det var inte kul när han lämnade klubben men då fanns inga förväntningar på att han skulle stanna. Ni som hävdar att man väljer alltid bättre lön hur f*n tänker ni då. Jag kan ta ett bra exempel , jag med flera av mina kompisar studerar juridik men väljer bort affärsjuridken för mänskliga rättigheter dvs drygt 20 000 mindre i lön pga av att det känns rätt för oss. Skall alltid pengar avgöra en övergång ?. I detta fall så skall Kärleken för sporten,klubben,staden väga tyngre än det ytliga. Det finns många bra exempel på spelare som alltid valt klubben i första hand.Haginge är örebroare slog igenom i ÖSK och när han lämnade oss hade vi något spännande på gång. Det ÄR skillnad.
AIK Saywee
2009-01-24 17:20
Mittåt//
TACK för de orden!

Jag har tjatat om liknande grejer då och då inför "blinda ögon", men du gjorde en fin uppställning av verkligheten!

KUNG SALOMON!
AIK Saywee
2009-01-24 17:14
Pras Y//
Jag vet inte riktigt var du "står" i debatten med din "moderata ton".

Vet inte heller om du är medlem i ÖSK eller Kubanerna och står bakom dessa organisationers mål och syften?

Dömer du Haginge såsom flera andra har gjort trots att vi inte vet hela sanningen bakom hans beslut? Dvs ställer du upp på svek och hatramsor mot honom? Det gör i alla fall inte jag!
Örebro Pras Y
2009-01-24 17:13
Det mest snöpliga för Haginge är inte att han bytte ner sig, han lämnade Sveriges sjunde bästa lag för att spela i det 12:e bästa. Det är inte det snöpligaste, jag tror inte han bryr sig, traditionellt är det lättare att bli upptäckt och få status i Sthlm och därmed gå till utlandet.

Men....

Anttonen, hans ersättare i ÖSK spelar i landslaget och jag tror verkligen det skulle vara
något Haginge själv vill. För gör man en eller två bra matcher där kan man få nosa lite på riktiga landslaget vid skador som ersättare och sedan göra sig ett namn, en enklare väg till proffsliv. Kolla på Samuel Holmen som spelar i Bröndby, han lär snart få gå till en stabil klubb, kanske Serie A eller Premier League. Finns fler exempel; Safari, Prica eller varför inte en medelmåtta som Carl Svensson som fick gå till Rangers efter vad? Jo för att han var ung och nosade på landslaget.
Örebro Disasterpiece
2009-01-24 17:11
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....
1. Vi låg i superettan
2. Alvbåge var inte lika viktig för ösk när han stack som Haginge var när han lämnade klubben.
3. Haginge gick till Djurgården(!) mitt under sesången, när vi behövde honom som mest.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-24 17:09
Ämne: Upphetsad=upprörd öv....
micro-42// Then I'm with you! Tror vi tycker lika!
Örebro Mittåt
2009-01-24 17:02
Den här debatten påminner indirekt om en rätt intensiv sådan för några år sedan. Ämnet var då om man skulle bua åt sitt eget lag under match. Min uppfattning är att det fungerar ungefär på följande sätt oberoende av om det handlar om burop eller om smädelser av motståndare och motståndarlag.

Support för det egna laget.
Det har så gott som alltid en positiv effekt för laget och för egna spelare om de uppmuntras under spelets gång. Fotboll handlar mycket om att våga och vågar mer gör man om man känner stöd för det man gör.

Burop till det egna laget.
Visst kan man känna besvikelse när det egna laget inte presterar som man hoppats att de skall göra. Men burop (under spelet) lär inte göra saken bättre. Spelarna blir räddare och försiktigare för att inte göra bort sig och deras spel försämras i motsvarande grad.

Burop till motståndarlaget.
Jag tror inte att det egna laget påverkas nämnvärt av att man buar åt motståndarna. För dessa fungerar dessutom i de flesta fall tvärtemot vad man avsett. För motståndarna är burop från hemmapubliken ett kvitto på att man gjort något bra och fungerar säkert i det allra fall som extra tändvätska.

Applåder för motståndarna.
Skall givetvis under alla omständigheter undvikas. Det hämmar det egna laget och stöder motståndarna.

Beträffande Haginge så applåderar jag gärna då han presenteras före matchen. Han har bidragit till mycket positivt under sin tid i ÖSK. Han var dessutom juste nog att inte sitta av sitt kontrakt utan accepterade att gå medan ÖSK fortfarande kunde få en del pengar för hans övergång.

Att det inte finns några hard feelings gentemot honom från spelare eller ledare demonstrerades på ett bra sätt då årets Skinkcup spelades i början av december. Patrik kom ner till Idrottshuset för att titta på och övertalades av ÖSKarna att hoppa in och döma matchen tillsammans med sin namne och kompis Anttonen.
AIK Saywee
2009-01-24 16:53
Jag tror att vi helt enkelt får vänja oss vid att spelare kommer att lämna klubben då och då.

Någon skrev att det var ett yrke och det är just detta som gör att klubbkänslan minskar ur spelarnas synvinkel.

Förr i tiden, när man spelade fotboll "bredvid ett yrke" så hade nog klubbkänslan större betydelse.

Dessutom är fenomenet "rörlighet" helt annorlunda idag än på 1800-talet, jag menar 1900-talet ....
Örebro Pras Y
2009-01-24 16:53
Notis: SvartVitt här på SF är 20:e mest besökta lagsidan på sajten. Ganska bra med tanke på alla ligor och lag som finns.
Örebro Pras Y
2009-01-24 16:42
Allt handlar om situationen spelaren lämnar vid.
Alvbåge lämnade ett sjunkande skepp, visst kanske inte så jäkla bra det med men ÖSK skickades ner till superettan, klubben var i kaos, löner skulle klippas och Alvbåge var fortfarande stor talang.

Haginge vägrar skriva nytt kontrakt och aviserar att han tänker lämna gratis om han inte får gå direkt några månader senare. Att han går till annat lag i serien var heller inte så sjyst, vilket kanske, kanske vore förståeligt om Djurgården haft stora möjligheter och cl-spel eller liknande. Nu lämnade han klubben som han blev elit i och klubben som älskade honom och det
var väl tänkt att han efter Nordback skulle ta över kaptensbindeln.

Men å andra sidan kan vi ÖSK:are inte vara så
missnöjda. Wikström-Haginge i mitten visade sig inte funka, till höger var han bättre men där har vi Anttonen som visat sig bättre offensivt dock kanske sämre defensivt. Vi har två unga mittbackar i Bertin och Oskar dessutom tror jag inte heller Haginge hade genererat stora pengar till oss i framtiden ändå, han är 24 år snart och
inte visat så mycket mer än "stabil försvare".
Han kommer inte längre än så här. Enligt mig då.
Örebro micro_42
2009-01-24 16:34
Upphetsad=upprörd över den för mig konstiga svekdebatten.
Örebro ösknisse
2009-01-24 16:31
Fick inget svar igår men är det någon som vet i fall Kubanernas forum kraschat eller om det bara är jag som inte kommer in?
Annons: